Visa fullständig version : Styrketräning för överviktiga.
01 - Låt oss säga att en överviktig [ex 200kg], otränad person börjar lyfta vikter, måste den personen då äta över sin +/- 0 kcal-nivå för att bygga muskler? (eller kan all "överbliven" energi användas?
02 - Låt oss säga att man har en väldigt "blötfet" överarm, och börjar träna upp den, kommer det då att brännas fett från den, eller kommer allt fett att vara kvar på armen, tillsammans med musklerna? (och bilda en mega-arm)
*Rent hypotetiska frågor av en nyfiken herre!
02-
det kommer inte att brännas fett från armen bara för att du tränar den. Musklerna kommer bildas "under" fettet.. Det går inte att punktförbränna fettet.. Det som krävs är att få bort fettet genom en diet och förbränning genom träning, t ex konditionstränings o dyl.
Originally posted by dared
02-
det kommer inte att brännas fett från armen bara för att du tränar den. Musklerna kommer bildas "under" fettet.. Det går inte att punktförbränna fettet.. Det som krävs är att få bort fettet genom en diet och förbränning genom träning, t ex konditionstränings o dyl.
Punktförbränning känner vi alla till inte fungerar.
Musklerna kommer alltså inte synas eftersom det är så mycket fett på armen?
Om en väldigt överviktig person börjar att träna och leva sundare så kan denne på en överskådlig tid både förlora fett och bygga muskler. Det går, jag lovar, jag har själv gjort det. Men det gäller att ge sig fan på det.
Lillgrabben
2003-07-28, 01:04
Är man så överviktig som 200 kg så behöver man nog seriös hjälp av både läkare, tränare, dietister etc om man ska lägga om sitt liv så att man inte gör mer skada än nytta.
Kroppen torde vara i ett grymt bräckligt stadium om man lever med alla dessa överviktskilon.....
Men hursomhelst; visst kan även en 200 kgs kille / tjej lägga på sig mera muskelmassa än vad de har men dessa muskler torde inte synas då fettprocenten är "i högsta laget" .
Bara mina tankar & jag kan ju förstås ha fel - rätta mig gärna i såna fall!
MVH
zombiealex
2003-07-28, 01:09
Undrar vad som skulle hända om man satte den 200 kg tunga personen på en spinningcykel och lät han cykla dygnet runt... bara tvinga han/hon att cykla och cykla och dricka vatten då och då... :whipped:
Personen i fråga kanske hade dött om man var alltför hård...? Jag tror då iaf inte att personen hade orkat cykla så länge att man hade börjat märka några synliga resultat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.