Visa fullständig version : Calories - Samma som kcal?
Fearstrike
2009-03-01, 15:22
Är lite osäker kring detta men i min värld är det väl samma sak...
ta t.ex caloriesperhour.com där man kan mäta upp 1 timmes styrketräning till 582 "calories", vilket inte är helt orimligt antar jag.
Men när man pratar 1kcal så är det väl 1kilo calorier? Tycker jag har läst det här i forumet någon gång för längesedan.
Kan någon bara slänga upp en simpel formel så jag får det bekräftat tack.
Egentligen kan man väl tycka att det är ganska onödig fråga, men jag vill ändå veta :P
Vad står "k:et" för i kcal?
King Grub
2009-03-01, 15:23
K:t står för kilo.
Egentligen är 582 kcal alltså 582000 kalorier, men man säger 582 kalorier när man talar om det i alla fall.
Fearstrike
2009-03-01, 15:32
Ok ok, finns det något livsmedel som faktiskt innehåller "X antal kalorier" eller är alla uppe på en "kilo" nivå?
Kan va dumt å missförstå ifall man lyckas hitta något :D
Taskigt läge å få ta å dra ut å springa i typ 16 timmar för å ha ätit 1 morot...
Eddie Vedder
2009-03-01, 15:35
Taskigt läge å få ta å dra ut å springa i typ 16 timmar för å ha ätit 1 morot...
Det borde ju finnas någon form av rimlighetstänk och sunt förnuft också. Alla livsmedel anges i kcal. I dagliga tal pratar man dock bara i termer om kalorier oftast. Det är väldigt få gånger jag hört personer faktiskt SÄGA kilokalorier även om det är det korrekta.
Fearstrike
2009-03-01, 15:45
Det borde ju finnas någon form av rimlighetstänk och sunt förnuft också. Alla livsmedel anges i kcal. I dagliga tal pratar man dock bara i termer om kalorier oftast. Det är väldigt få gånger jag hört personer faktiskt SÄGA kilokalorier även om det är det korrekta.
Det var Endast menat som ett skämt...
Förövrigt är jag helt säker på att jag rätt nyligen hittade något livsmedel i kylen som var bemärkt utan "k:et", blev lite förvirrad men kopplade ihop det hela ett par sekunder senare såklart.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.