Visa fullständig version : Deff - Äter ni godsaker? Räknar ni det isåfall?
Fearstrike
2009-02-28, 20:35
Jag är bara lite nyfiken på hur folk under deff gör, alla eller iallafal de flesta får väl ett sötsug eller bara allmänt blir sugna på något speciellt. Låt oss säga att det speciella är något kalori rikt.
Säg t.ex godis chips eller glass? Om ni nu kör en vanlig deff å har en kalori begränsning på säg runt 2000 per dygn, äter ni då det ni känner för, t.ex. glass?
Vad jag vill komma fram till är ifall ni om ni nu "inte kan motstå" faktiskt väljer bort vanlig mat mot att få äta lite glass, om ni var sugna på just det?
Alternativt tar ni och käkar det ni är sugna på och accepterar att för varje gång det sker så lär deffen ta xx längre tid?
Är bara lite nyfiken, jag förstår att det är många som är sugna på att svara med saker som "jag äter inget sådant, jag håller mig" men jag tror att de flesta faktiskt blir sugna på favoritmaträtten som kanske innehåller markant mycket mer kcal än vad som passar in i schemat, frågan är då hur ni gör?
King Grub
2009-02-28, 20:37
Om man vet med sig att man får ett sådant sug, brukar jag rekommendera att man tillfredsställer det med mindre mängder relativt ofta, så man slipper drabbas av okontrollerbara begär som slutar med frosseri.
Jag äter något gott som är kalorisnålt (ex. kvarg med watermelon-funlight) och ser glad ut, för då går ofta det där speciella suget över. Eller så tar jag ett tuggummi och dricker mig mätt på vatten.
Om jag blir extremt sugen på något (vilket inte är särskilt ofta) äter jag det och kompenserar med att byta ut något annat mål mot något proteinrikt och kalorifattigt tex så att kaloribalansen inte bryts.
igår va första gången jag bröt min deff och passade på att unna mig det enda som jag verkligen haft sug efter under dieten nämligen smågodis, men det va mest en besvikelse vilket på sätt och vis känns skönt
annars brukar jag äta mat om jag känner sug, inom deffens ramar såklart
Blev bjuden på trerätters av mitt förra jobb när jag slutade (under pågående vlcd bantning). Kändes fel att tacka nej, först kikade jag menyn på nätet för att se vilket som kunde innehålla lägst kcal men ändrade mig och njöt av det jag åt och drack (fast åt inte av det jag inte var sugen på, som brödet till sniglarna till förrätt tex, lämnade ett par tuggor efterrätt när jag var nöjd å så). Det är så jag vill leva, bantningen ska inte sätta livet på paus utan alla mina dagar är viktiga. Men innan den så var jag frustrerad över att behöva "artighetsäta" fast jag var motiverad min bantning, men kändes rätt att göra som jag gjorde.
Har även varit på dop, åt en tårtbit och njöt av den men lämnade lite grädde och marsipan när det inte smakade gott längre. Tänker göra detsamma imorrn när vi ska ha kalas, trots vlcd´n. Njuta av det jag väljer att äta, men välja mer medvetet har jag bestämt mig för.
Tänker nämligen ha ett liv även efter bantandet, dieten pågår medans livet pågår och en del av bakgrunden till typen av diet är att jag vill komma fram till hur jag vill hantera "artighetsätande" bla.
Har tackat nej till fikagott och istället druckit slät kopp kaffe de tillfällen jag inte velat festa till det, har inte haft något sug vad jag kan minnas nu. Tvärt om så har jag haft svårt att höja kcal eftersom jag kännt mig så tillfredställd, men den tillfredställelsen handlar nog mer om att jag är nöjd med beslutet att lära mig hantera situationer där jag tidigare slängt i mig saker av vana/ovana. Inte tillfredställelse pga dieten i sig, eller det ev resultat den ger.
Edit: en fakking roman var tydligen svaret på din fråga.. ;)
Äter inget godis,chips eller dricker läsk under min deff. Undviker allt som kan ge okontrollerbart sötsug.
Lördagar äter jag gott. Sötsug brukar jag inte drabbas av i några större utsträckningar, däremot är jag svag för läsk. Tur att det finns sockerfritt i det fallet ;).
Äter godsaker vissa bestämda lördagar. Ohämmat frosseri. Att bara käka en näve lösgodis två gånger i veckan gör bara mitt sug större. Jag väntar hellre en månad och får frossa sen.
Och inte hindras min deff.
OBS att frossa inte menas bokstavligt ......
Scratch89
2009-02-28, 23:50
Jag tror nog att Grub har en poäng här. Att gå från en ok kost med lite utsvävningar på helgen (eller kanske lite gott under veckorna också) till en jättestrikt byggardiet med bara havregryn och tonfisk är nog inte att rekommendera. Vissa har säkert disciplinen, men om det urartar i något hetsätningssyndrom kommer det bara att förvärra saken.
Man kan ju alltid sköta det på ett praktiskt sätt; ät rostat bröd och oboy efter träningen, om du nu är sugen på det. Ät lite extra mat på fredagkvällen om du vet att du ska köra ett hårt och tungt pass på lördag förmiddag, osv. Jag vet att jag int ekommer att vara sådär överstrikt med kosten nu framöver, utan att istället öka på motionen, eller dra ner på något annat.
Jag får sötsug iblandpå helger och tbh så är jag rätt slö på helger bruka vakna sent osv så brukar endast äta middag iaf. Så brukar köpa lite godis men inte direkt mycket och det händer bara ibland.
Jag kompenserar det med mer motion. Får dock bli lågeintensivt typ promenad eller (slö)simmning för att inte slita för mycket.
För min del blir det väll "regelbrott" en dag i månaden eller så, då oftast i form av öl med tillhörande skräpmat.
enzodiac
2009-03-01, 09:05
Jag har egentligen inget sötsug men brukar släppa på hämningarna på lördagar. Då kan det blir lite fika, annan mat på måltiderna, lite snacks om man ser på film osv. Försöker dock hålla mig till rimliga mängder så att jag hamnar runt +-0 den dagen.
Jag äter det jag är sugen på, skillnaden är under diet blir det inte samma mängd. Då får jag se till att verkligen njuta av varje tugga eller klunk. Annars är det så lätt hänt att man spela spel eller titta på tv samtidigt och allt slinker ner utan att veta vad som har hänt.
Inte i någon större utsträckning men några exempel kan vara: 1-2 dl rödvin, 5-15 gram mörk choklad, 1 cheeseburgare, 1 piggelin :D
Dock endast max 1-2 "fuskmat" per dag, blir för hungrig annars *cry*
Fru_Flisa
2009-03-01, 12:35
Då äter jag alltid det jag är sugen på men jag gör allt själv så jag kan räkna in protein kolhydrater och fett av det utan att behöva äta en extra avokado eller mindre ris etc.
Men det blir på vilodagar, annars skulle det bli så många mål mat.
I princip alla vilodagar :)
Personligen har jag inte kökat nåt sött alls på mina 2 deff månader förrän igår, då åt jag 30g mörk choklad 70%, hittils har det varit en massa kvarg med funlight + bär, vilket är sjukt gott, det finns så mycket för alla. bara hitta rätt balans och frossa inte. blir aldrig bra
O räknar jag det?? ABSOLUT!
Brukar ändra mig när jag inser hur otillfredställande 1000 kcal slask (som lösgodis, en öl och lite glass) är jämfört med att få äta 1000 kcal mat!
Nån deffdag har det blivit riktig mat halva dagen med egen musli, kött och ris, ångkokta grönsaker och någon god sås.. och andra halvan (och resten av energibehovet) bestående av kebabtallrik och ett par folköl. Det fungerar ju det också fast jag är iallafall jävligt hungrig på kvällen då.
Fearstrike
2009-03-01, 13:56
Inte i någon större utsträckning men några exempel kan vara: 1-2 dl rödvin, 5-15 gram mörk choklad, 1 cheeseburgare, 1 piggelin :D
Dock endast max 1-2 "fuskmat" per dag, blir för hungrig annars *cry*
Piggelin e sjukt, ja vet att det bara är fruset smaksatt vatten men om jag minns rätt så är det någonting på 35-50kcal per pinne? Det är ändå ganska lågt i mina ögon, som typ 3 bitar vingummi eller något.
Sen vill bara påpeka att det vara en fråga i ren allmänhet, är nyfiken bara.
Jag är bara lite nyfiken på hur folk under deff gör, alla eller iallafal de flesta får väl ett sötsug eller bara allmänt blir sugna på något speciellt. Låt oss säga att det speciella är något kalori rikt.
Säg t.ex godis chips eller glass? Om ni nu kör en vanlig deff å har en kalori begränsning på säg runt 2000 per dygn, äter ni då det ni känner för, t.ex. glass?
Vad jag vill komma fram till är ifall ni om ni nu "inte kan motstå" faktiskt väljer bort vanlig mat mot att få äta lite glass, om ni var sugna på just det?
Alternativt tar ni och käkar det ni är sugna på och accepterar att för varje gång det sker så lär deffen ta xx längre tid?
Är bara lite nyfiken, jag förstår att det är många som är sugna på att svara med saker som "jag äter inget sådant, jag håller mig" men jag tror att de flesta faktiskt blir sugna på favoritmaträtten som kanske innehåller markant mycket mer kcal än vad som passar in i schemat, frågan är då hur ni gör?
Klart du måste räkna med det i alla fall. Att äta 500 kcal lösgodis eller glass är gjort i en handvändning, och vad händer då med underskottet den dagen om man käkar på? Gör man det tre dagar i veckan eller så förställer jag mig att deffen går lite knackigt.
Själv deffar jag inte nu, men jag äter knappt godis i alla fall. Jag har inte gjort det på flera år, och nu tycker jag knappt det är gott längre, det mesta godiset smakar för starkt nu när jag inte är van helt enkelt. Glass äter jag gärna däremot, men gillar inte light-glass, riktig gräddglass ska det vara *drool*
Fearstrike
2009-03-01, 14:07
Jag har aldrig syftat på mig själv, försökte klargöra det ännu tydligare i svaret här ovanför. Men behöver tydligen göra det igen.
Sen missförstod du ändå, självklart räknar man med det oavsett. Vad jag menade var utifall man väljer att inte äta mat för 500kcal för att kunna äta godis för 500kcal, eller om man faktiskt äter 500kcal mer än sitt "matschema" den dagen bara för godisets skull?
Kan ju förtydliga att jag räknar allt "fusk" lika noga som allt annat. Det som får stå åt sidan oftast är kolhydrater till övriga måltider.
Jag la ner allt mitt godisätande under deffen, suget försvann, de gånger jag blev sugen så tuggade jag lite tuggummi. Självklart ska man räkna godiset man stoppar i sig, finns ingen anledning till att inte göra det.
Jag får käka lite vad som så länge jag överstige mina kvoter. Om jag någon dag känner för att äta godis/chips istället för mat så gör jag det men det händer inte ofta.
Toby Asp
2009-03-01, 16:25
Håller mig i stort sett ifrån "godsaker" under deff. Blir lite mörk choklad då och då. Skulle det bli lite för mkt så kompenserar jag oftast med extra promenad eller dyl.
Äter oftast någon godbit varje dag under deffen, mestadels blir det mörk choklad eller någon hård karamell man kan suga länge på. Werther´s orginal har en ask med sockerfria karameller med kaffesmak som är underbara.
Frossar aldrig på 500g smågodis under deffen då motsvarande kalorimängd "riktig mat" ger sååå mycket större tillfredsställelse.
Jag är på deff just nu och när jag får sötsug försöker jag äta frukt eller dylikt, igår blev det en stor morot, det funkade kanon för mig, tog bort suget helt och hållet! =)
Varför deffa om du inte har bestämt dig. Det enda jag har är att jag äter det jag känner för på lördag kvällen. Fuskar aldrig annars.
Degpekka
2009-03-02, 11:29
Varför deffa om du inte har bestämt dig. Det enda jag har är att jag äter det jag känner för på lördag kvällen. Fuskar aldrig annars.
+1 verkligen. :)
Man kan ju unna sig något mindre och sedan dra ner på exempelvis en potatis senare.
Kanske en palle kuling-choklad, en piggelin, eller liknande. Behöver inte vara så mycket kalorier!
Robbelibob
2009-03-02, 13:10
Äter 1-3 bitar mörk choklad varje dag.
Har varit inne i min deff i ca 1 månad nu, har slinkt ner två pizzor och en kebabrulle på denna tiden, även någon donken burgare, men isf Mc chicken som inte är så jätte onyttig. Men märker ändå resultat, för äter så pass nyttigt de andra dagarna, men nu ska jag absolut inte äta några fler pizzor etc. Nu blir det hård körning framtills sommar!
Cerberus
2009-03-03, 00:14
det bästa jag gjort är att tillåta mig "förbjudet" under deff. Har i princip eliminerat mitt sug för såna saker vilket i sig innebär att ja oftast väljer att äta nyttigare mat som mättar bättre. Fast jag tycker det är helt ok o äta lite skit under deff, orka va så extremt noga.
AmericanDragon
2009-03-03, 00:20
oja! Offrar ca 200 kalorier på en burk dricka och lite godis varje dag. Så länge jag ligger på samma kaloriintag som jag hade gjort utan så spelar det ingen roll, jag går ner lika mycket.
Optimalt? Nej.
Värt det? Utan tvekan.
Cerberus
2009-03-03, 11:40
oja! Offrar ca 200 kalorier på en burk dricka och lite godis varje dag. Så länge jag ligger på samma kaloriintag som jag hade gjort utan så spelar det ingen roll, jag går ner lika mycket.
Optimalt? Nej.
Värt det? Utan tvekan.
håller med tveklöst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.