handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni som är studenter egentligen? (med ekonomin)

ManuelIT
2009-02-28, 19:54
Hur får ni det att gå runt egentligen? Jag har konstant ångest över ekonomin, de 7+ papp man får är ju så att man klarar sig precis på fitthåret.
Har försökt kolla lite efter jobb och så (erkänner att det inte varit så aktivt) men det är ju inte det lättaste då det krockar med skolan. Visst kan man hoppa över många föreläsningar, men vissa moment är ju ändå obligatoriska att delta på, sedan finns ju grupparbete osv.

Hur får ni som har jobb ihop det med plugget?

Behöver akut tips för jag känner att jag inte klarar av det här längre.

CVN
2009-02-28, 19:58
vart får du 7 k ifrån :S? trodde bara man fick 1,5 typ.

Scratch89
Ger fan i att leva som när man hade ett fast heltidsarbete.

Det här har varit uppe förut, och jag blir nästan lika irriterad varje gång. Folk i klassen (och andra jag känner som är studenter) grinar att de aldrig har pengar kvar i slutet av månaden, men när man börjar granska hur de lever är det inte direkt konstigt.

Äta lunch ute flera gånger i veckan, köpa kaffe varje rast i skolan samt supa varje helg är inte direkt bra för ekonomin. Det är dock just de här personerna som lipar och säger att det är för lite pengar som student. Jag är helt övertygad att om de fick en tusing till så skulle de bara ta åtta jägerbombs till när de är ute på krogen.

Dreas
Är student men har inget jobb.

Hyra + Bredband 2500

Busskort 350

Mat 2-3000

Resten går till kläder, öl, poker och annat.

Har du jättehög hyra eller vad kostar så mycket?

Huffo the A-LagaRe
2009-02-28, 20:05
Köp mer öl när du är ute så slipper du äta mat när du är hemma:)

L-Sami
2009-02-28, 20:07
Jag klarar inte på 7,5k man får per månad, använder besparingar. Omöjligt att klara sig om man gillar att äta god mat och bulkar samtidigt.

ManuelIT
2009-02-28, 20:22
Är student men har inget jobb.

Hyra + Bredband 2500

Busskort 350

Mat 2-3000

Resten går till kläder, öl, poker och annat.

Har du jättehög hyra eller vad kostar så mycket?
Jag har dyrare hyra, samt mobilräkning och träningskort som ligger på runt 250:- vardera.

Äta lunch ute flera gånger i veckan, köpa kaffe varje rast i skolan samt supa varje helg är inte direkt bra för ekonomin. Det är dock just de här personerna som lipar och säger att det är för lite pengar som student. Jag är helt övertygad att om de fick en tusing till så skulle de bara ta åtta jägerbombs till när de är ute på krogen.

Iofs så ljuger jag om jag säger att inte känner igen mig där.
Men då är frågan om att plugga ens är rätt för mig då jag vägrar leva som en isolerad råtta.
Vafan, det är ju nu som student man vill kunna ta en fika och gå på krogen, inte när man är slutexaminerad på 30 bast.

Ni som jobbar vid sidan om, vad jobbar ni med? Ngn slags kvälls/helgsjobb antar jag.

Scratch89
2009-02-28, 20:22
Jag klarar inte på 7,5k man får per månad, använder besparingar. Omöjligt att klara sig om man gillar att äta god mat och bulkar samtidigt.

Det beror väl på. Jag har klarat mig utan några större problem, men det har inte varit några större utsvävningar, om man säger så.

C.E.J.
2009-02-28, 20:24

Det här har varit uppe förut, och jag blir nästan lika irriterad varje gång. Folk i klassen (och andra jag känner som är studenter) grinar att de aldrig har pengar kvar i slutet av månaden, men när man börjar granska hur de lever är det inte direkt konstigt.

Vishet redan i inlägg #3. Kolo at its best. Kudos Scratch!

Scratch89
2009-02-28, 20:24
Iofs så ljuger jag om jag säger att inte känner igen mig där.
Men då är frågan om att plugga ens är rätt för mig då jag vägrar leva som en isolerad råtta.
Vafan, det är ju nu som student man vill kunna ta en fika och gå på krogen, inte när man är slutexaminerad på 30 bast.

Det är klart att man ska kunna ta en fika eller öl om man vill det, men då får man helt enkelt nedprioritera något annat. Det handlar inte heller om att göra det i måttlig mån; att dricka sig apfull på krogen varje helg är inte bra för någonting.

L-Sami
2009-02-28, 20:26
Det beror väl på. Jag har klarat mig utan några större problem, men det har inte varit några större utsvävningar, om man säger så.

Jag ligger på ca 5000kcal per dag, så kostar en del om man inte vill äta kvarg, ägg, kycklingilé och havregryn varje dag.

joriice
2009-02-28, 20:30
Bo hemma är en lösning?

Mago
2009-02-28, 20:31
Hyra och uppkoppling - 2500
Mat och hushåll - 2000
Träningsavgift - 200
Alkohol - 100
Kläder - 100
Mobil - 50

WHITEFOLKS
2009-02-28, 20:33
För mig så finns det två huvudsakliga faktorer att tänka på när man ska spendera smart.

1. prioritera/värdera spenderandet. Mao äta ute kanske inte är värt det?

2. När man spenderar, spendera smart. Köpa det bästa alternativet.

När det gäller punkt 1 så är det den enklaste och mest direkta formen av sparande. Dvs skippa att äta ute, dricka öl på krogen osv. Här blir det ju dock troligtvis en fråga om förändrad levnadsstandard till viss del. Här gäller det att hitta saker som är dyrare än vad man tycker de är värda.

Punk 2 handlar mer om att t.ex. köpa saker när de är billigare. Att köpa 2 kaffepaket för 50 istf för 1 för 35 gör ju inte att du inte kan dricka kaffe men att du gör samma sak, fast billigare. Köpa större förpackningar, när det är rea, billigare affärer/alternativ osv. Ingen egentlig sänkning av levnadsstandard men smartare spenderande.

Gigabyte
2009-02-28, 20:33
Börja plugga till civ. ing!

Då slipper du ha någon fritid att bränna pengar på och ekonomin löser sig av sig självt så att säga.

coxie
2009-02-28, 20:34
Inga problem att hinna med att jobba, jag har läst dubbelt och samtidigt jobbat.

C.E.J.
2009-02-28, 20:35
Bo hemma är en lösning?

Du är nog en unik 21-åring som tycker det :D

Baan
2009-02-28, 20:39
Hyra och uppkoppling - 2500
Mat och hushåll - 2000
Träningsavgift - 200
Alkohol - 100
Kläder - 100
Mobil - 50

Du glömde ½-terapi, minst 200 kr.

Scratch89
2009-02-28, 20:45
Jag ligger på ca 5000kcal per dag, så kostar en del om man inte vill äta kvarg, ägg, kycklingilé och havregryn varje dag.

Ptja, äter du 5000 kcal om dagen så skulle du ju teoretiskt få i dig proteinbehovet genom pasta eller havregryn endast... så troligen handlar det väl om att du äter alldeles för mycket protein. Eller att du väljer för dyr mat. Oavsett handlar tråden om huruvida man kan leva hyfsat på studiebidrag eller ej, och jag säger att man kan det.

Slartibartfast
2009-02-28, 20:52
Man anpassar sin konsumtion och levnadsstandard efter inkomsten. Eller så jobbar man på sidan av studierna. Jag gjorde det förra.

WHITEFOLKS
2009-02-28, 20:57
Jag och min sambo lever på bara bidragsdelen, går lite "plus" varje månad.

Bubban
2009-02-28, 21:00
Bo hemma är en lösning?

Även om man pluggar tiotals/hundratals mil hemifrån?

coxie
2009-02-28, 21:03
Jag och min sambo lever på bara bidragsdelen, går lite "plus" varje månad.

Om ni inte jobbar extra så är det jävligt imponerande.

Dock måste ni väl nästan jobba på somrarna för att detta ska fungera, eller?

WHITEFOLKS
2009-02-28, 21:06
Bidraget från CSN är den enda inkomsten. Betalar allt utom boende som är gratis.

saab900
2009-02-28, 21:08

+10^10

Så otroligt sorgligt men sant. Många som klagar över att det är så lite pengar över när de betalat de 5000 deras tvåa kostar/månad, stackarna har ju knappt råd med krogen ju :Virro
Samma personer brukar också klaga på att tentorna är svåra konstigt nog.
Eller så gör man som jag gjorde 4 år och bor i korridor med ett rum på 12 kvadrat för 1900/mån så har man t o m råd att äga en bil.

Jag har jobbat varje sommar och skrapat ihop 20-30 tusen varje år istället för att löka, och har således haft lite mer att spendera varje månad och har därför haft råd att köpa bil, ny dator vartannat år etc.

coxie
2009-02-28, 21:08
Ah okay då förstår jag att det funkar även om det måste vara tight som fan då bara mat för två personer kostar minst 1500-2000kr.

Black Star Abyss
2009-02-28, 21:10
Alltså, det går att leva men det är inte roligt. Jag klarar mig nu för att jag helt enkelt skiter i kurslitteraturen. Lånar på biblioteket istället. Köper man kurslitteraturen varje månad går man back, om man inte kompromissar på maten och det gör jag EJ. Här är mina utgifter:

7500
Hyra 2200
5300
Dator avbetalning 500
4800
Mat 2000
2800
Gym & Kampsport (räknat ut månadskostnad) 280
2520
Kosttillskott 500
2020

ManuelIT
2009-02-28, 21:11
Som sagt, vissa som sagt att de jobbat vid sidan om, tips på vad för slags jobb som fungerar?

Jag menar, förtillfället har jag rätt mkt fritid, men jag måste ju fortfarande dyka upp på de obligatoriska föreläsningarna, seminarierna och grupparbetena. Även om de är få i antalet och kanske bara kräver 2-3 timmar, så kommer de ju fortfarande krocka med jobbet.

saab900
2009-02-28, 21:11
Bo hemma är en lösning?

Jag tycker som sagt att man får rätta munnen efter matsäcken när man pluggar, men alla kan ju inte bo hemma, finns många som inte bor i en universitetsstad. Jag gjorde det inte tex.
Om det är fem mil från föräldrahemmet till skolan och 3,5 mil bilväg till närmsta tågstation måste man liksom flytta hemifrån.

ManuelIT
2009-02-28, 21:15
Jag har faktiskt möjlighet att flytta hem, då de är generösa och jag går ihop med dem bra. Dock känns det inte så jävla attraktivt att löka hemma som 23åring.

Baan
2009-02-28, 21:15
Som sagt, vissa som sagt att de jobbat vid sidan om, tips på vad för slags jobb som fungerar?

Jag menar, förtillfället har jag rätt mkt fritid, men jag måste ju fortfarande dyka upp på de obligatoriska föreläsningarna, seminarierna och grupparbetena. Även om de är få i antalet och kanske bara kräver 2-3 timmar, så kommer de ju fortfarande krocka med jobbet.

Konstigt med allt det obligatoriska, det enda som är "obligatoriskt" för mig har varit labbarna, vad jag kommer ihåg.

Jag tror det finns en hel del extrajobb där man kan dyka upp några timmar i veckan, men det lär ju bli kärvare nu med bajsekonomi på g. Om du inte är kräsen tror jag ändå det blir relativt enkelt hitta något.

WHITEFOLKS
2009-02-28, 21:16
Ah okay då förstår jag att det funkar även om det måste vara tight som fan då bara mat för två personer kostar minst 1500-2000kr.

Mat är nog runt 7-800/person/månad.

Tight och tight... för mig så innebär sparandet att jag kan göra det jag vill snarare än att spendera pengar på saker som inte ger mig någonting.

tano
2009-02-28, 21:18
Jag och min sambo klarar oss bra också, även om vi bor lite dyrare (5200 i hyra).

Lägger undan pengar varje månad. Kan nog bero på att man är sparsam och inte dricker etc. Köper i princip inte kurslitteratur, går till biblioteket men tycker ofta det räcker ganska bra med att vara på lektionerna och lösa problem (om man nu läser mycket mattematik/fysik).

j2b
2009-02-28, 21:21
har utökat csn + extrajobb vilket sammanlagt ger ca 12000kr per månad, hyra och andra räkningar hamnar oftast på 7000kr eller nåt

mitt problem är att min tjej pluggar nere i kalmar och jag i sthlm vilket leder till ganska många kronor till SJ varje månad, jag har iaf inte mycket över i slutet av månaden..

skulle definitivt kunna leva mer ekonomiskt men det känns trist

Gigabyte
2009-02-28, 21:21
Bidraget från CSN är den enda inkomsten. Betalar allt utom boende som är gratis.
Nice med gratis boende. Hur lyckas man skaffa det om man får fråga?

Loke
2009-02-28, 21:23

Det finns massor med deltidsjobb i handeln till exempel där man lägger schema allt eftersom och jobbar kanske ett par dagar i veckan. Jag har en kompis som jobbar varannan helg på ica, det ger riktigt bra med pengar. Själv jobbar jag som telefonförsäljare på kvällarna, krockar nästan aldrig med skolan och är roligt.

Annars kan du jobba som vikarie i nästan alla typer av arbeten. Grundskolelärare? Industri? Sjukhus? Personlig assistent?

WHITEFOLKS
2009-02-28, 21:29
Nice med gratis boende. Hur lyckas man skaffa det om man får fråga?

Vart man hittar det? Hos någon som är snäll eller givmild. Fast det förstod väl du också.

Las
2009-02-28, 21:33
Jag föreslår att du skaffar en kassabok skriver upp ALLA utgifter du har. Varenda tia, varende krona som du köper något av. Så tror jag att du kommer hitta vad pengarna går till, och där tror jag att du kommer hitta att massvis av pengar går till rent slöseri.

shut teh face
2009-02-28, 21:35
Du vill inte inse faktumet verkar det som, man kan inte slösa pengar på luncher, fika och krogen. Leva som en isolerad råtta? Ja alltså du får ju skaffa ett extrajobb i sådant fall. Vi har ju trots allt chansen att studera i Sverige gratis (och får låna till uppehälle) och jag känner att många studenter inte vet hur bra de egentligen har det. Men som sagt, ett extrajobb löser nog ditt problem. Jag kan ju skryta lite med att jag levde på CSN (med lån) i 6-7 månader och lyckades spara ihop 20 lakan. :)

Mysella
2009-02-28, 21:38
När jag pluggade så klarade jag mig precis på håret varje månad. Skulle väl tippa på att det såg ut ungefär

Hyra + internet 2300
Mat 2500 (minst, mycket petig med maten)
Telefon 200
Olycksfallsförsäkring 120
Kattens försäkring 50
Cigg 500
avbetalning på datorn 300
hygien och "skönhet" (dvs smink, hygienprodukter mm) 3-400

Då vart det kanske max några hundringar kvar att gå ut och roa sig för (varpå allehanda studentknep för billigare dricka, samt kårpuben, utnyttjades flitigt :D)...
Sen var det ju alltid nåt extra som skulle betalas, kåravgift, en tågresa hem, en ny kursbok mm. Så det var några gånger jag fick ringa mamma och snyfta lite...

Då ska jag kanske lägga till att jag veckohandlade och lagade storkok och frös in, så de 2500 gick inte till några uteluncher. Tror jag åt ute på egen bekostnad kanske 5 gånger under de åren jag pluggade.

ceejay
2009-02-28, 21:41
500 på cigg? hej o hå

2500 mat? och brud dessutom

Mysella
2009-02-28, 21:46
Ja vad fan ett paket cigg kostar ju 50 spänn. Och om man bara käkar ekologiskt och tillsatsfritt/oraffinerat så blir det mycket pengar... Men det var/är min prioritering.

shut teh face
2009-02-28, 21:47
Ja vad fan ett paket cigg kostar ju 50 spänn. Och om man bara käkar ekologiskt och tillsatsfritt/oraffinerat så blir det mycket pengar... Men det var/är min prioritering.
Jag ser inte det logiska i att äta tillsatsfri/oraffinerat och sen samtidigt röka. :) Men det kanske finns folk som väljer oraffinerat av andra skäl än hälsoskäl ?!

ceejay
2009-02-28, 21:48
cigaretter tänker jag inte ens kommentera :)

maten, okej, men det var ju ditt val :D

isterbuk
2009-02-28, 21:53
Mina räkningar landar på cirkus 6000/månad får ut 7500 från CSN så jag lever tight som tusan, men jag är glad sålänge jag har tak över huvudet och mat :)

joriice
2009-02-28, 21:56
Du är nog en unik 21-åring som tycker det :D
Oja, får man vara ifred går det ingen nöd på en. :D
Även om man pluggar tiotals/hundratals mil hemifrån?
Skaffa nya föräldrar kanske? :MrT:
Jag tycker som sagt att man får rätta munnen efter matsäcken när man pluggar, men alla kan ju inte bo hemma, finns många som inte bor i en universitetsstad. Jag gjorde det inte tex.
Om det är fem mil från föräldrahemmet till skolan och 3,5 mil bilväg till närmsta tågstation måste man liksom flytta hemifrån.

Nä det är svårt om man inte bor så speciellt nära sin skola faktiskt.

Prankie
2009-02-28, 21:58
Jag tycker CSN räckte gott och väl innan jag började jobba, fast jag dricker bara några öl i sociala sammanhang och köper sällan kläder.

Mysella
2009-02-28, 22:00
Jag ser inte det logiska i att äta tillsatsfri/oraffinerat och sen samtidigt röka. :) Men det kanske finns folk som väljer oraffinerat av andra skäl än hälsoskäl ?!

Haha nej du är inte ensam om att se en liten motsägelse i det. Men jag känner som så att kan man ta bort en av två risker för hälsan så gör man ju iaf nåt. Dessutom är det främst av miljö- och djur"rätts"skäl jag äter som jag gör. Raffinerad och tillsatsstinn mat är så oändligt mycket kostsammare att tillverka i energi och miljöresurser även om den är billigare i affären. Kyckling slaktas på såna vidriga sätt, konventionella mjölkkor och deras kalvar, grisar mm hålls på vidriga sätt osv.

WHITEFOLKS
2009-02-28, 22:00

Ekologiskt är en sak prismässigt men att äta tillsatsfritt/oraffinerat blir ju snarare billigare än dyrare.

Mysella
2009-02-28, 22:05
Ekologiskt är en sak prismässigt men att äta tillsatsfritt/oraffinerat blir ju snarare billigare än dyrare.

Vad tänker du på då? Min erfarennhet säger att färska/torkade kryddor alltid är dyrare än kryddmixer, att riktig kyckling och skinka (även om jag inte äter sånt) är dyrare än sån som innehåller 20% vatten och e-nummer, att färdiglagade köttfärsbiffar och andra halvfabrikat är billigare än riktigt kött, att kallpressad olja är dyrare än raffinerad mm mm...

WHITEFOLKS
2009-02-28, 22:07
Jag tänkte mer på basvaror som havregryn, linser, bönor osv.

Mysella
2009-02-28, 22:12
Ja såna saker är förstås billiga, det går att leva billigt på bra råvaror också. Men om man vill äta färska ekologiska grönsaker, krydda med kryddor utan smakförstärkare, äta okej producerat kött då och då mm mm så blir det en bra slant.

Baan
2009-02-28, 22:15
Ja såna saker är förstås billiga, det går att leva billigt på bra råvaror också. Men om man vill äta färska ekologiska grönsaker, krydda med kryddor utan smakförstärkare, äta okej producerat kött då och då mm mm så blir det en bra slant.

Då är det inte direkt någon nödvändig utgift utan mer lyx, och då är det inte på håret längre ;)

saab900
2009-02-28, 22:22
Konstigt med allt det obligatoriska, det enda som är "obligatoriskt" för mig har varit labbarna, vad jag kommer ihåg.

Jag tror det finns en hel del extrajobb där man kan dyka upp några timmar i veckan, men det lär ju bli kärvare nu med bajsekonomi på g. Om du inte är kräsen tror jag ändå det blir relativt enkelt hitta något.

Eller jobba på somrarna funkar bra, och sedan dryga ut med de pengarna, ger ju 2-3 tusen extra i månaden spritt över läsåret.

Mysella
2009-02-28, 22:23
nja fast jag tycker inte att man kan säga att det är lyx att inte vilja äta förgiftad mat och samtidigt äta hyfsat varierat. Snarare en mänsklig rättighet om du frågar mig. Men det är klart att vill man leva så får man nedprioritera andra saker.

Extra jävla svårt blir det om man försöker gå ner i vikt samtidigt *grr*

Baan
2009-02-28, 22:29
Eller jobba på somrarna funkar bra, och sedan dryga ut med de pengarna, ger ju 2-3 tusen extra i månaden spritt över läsåret.

Jag tog sommarjobb som något givet i mitt inlägg, men visst. Sommar- och extrajobb och man simmar i pengar ;)

Poxeman
2009-02-28, 22:44
Jag är van vid att kunna jobba extra både under termin och på loven, men nu när industrin går dåligt så är det stopp med lyxen:

Huslån (ränta och amortering) 3000
Försäkring 100
Telefon, mobil, TV, bredband 400
Sopor, sotning och vägavgift: 200
El 1400
Tågkort 800
Tidning 100
Mat 1500

Summa 7500 och då har jag inga pengar till nöjen eller oförutsedda utgifter.
Jepp, det blir jäkligt tight och jag söker extrajobb... var på intervju igår.

Loke
2009-02-28, 22:52

Självklart finns det det. Hon skriver ju ekologiskt också, det tyder ju på att det inte är av hälsoskäl utan kanske just av ekologiska skäl.

Viktor_Balck
2009-02-28, 23:29
Bo hemma är en lösning?

Bor ni i kiosken?

Ja bor hemma.

hoikka poika
2009-03-01, 00:26
bor ni i kiosken?

Ja bor hemma.

:d

n1tro
2009-03-01, 00:31
jobb 4ggr i veckan ungefär samtidigt som studierna....

Airline
2009-03-01, 00:51
Jag tycker att det är sjukt värt att skjuta in 500-1000 kr extra per månad som man sommarjobbat ihop, ökar levnadsstandarden något oerhört! Att kunna äta den maten man vill och inte behöva köpa alaska pollock och nudlar, att ha möjligheten att sticka på någon konsert som man vill se!

Att folk klagar över att de inte har några pengar kvar är absurt tycker jag. Att skattebetalare skulle betala för att jag ska kunna åka på konsert, röka, 2-3 utgångar i veckan är helt stört. Okej de som har en hyra på ~4000 förstår jag att det blir tufft,

saab900
2009-03-01, 01:37
Jag tycker att det är sjukt värt att skjuta in 500-1000 kr extra per månad som man sommarjobbat ihop, ökar levnadsstandarden något oerhört! Att kunna äta den maten man vill och inte behöva köpa alaska pollock och nudlar, att ha möjligheten att sticka på någon konsert som man vill se!

Att folk klagar över att de inte har några pengar kvar är absurt tycker jag. Att skattebetalare skulle betala för att jag ska kunna åka på konsert, röka, 2-3 utgångar i veckan är helt stört. Okej de som har en hyra på ~4000 förstår jag att det blir tufft,
Det förstår inte jag, bosätter man sig i en korridor går det förhållandevis lätt att komma under 4000/månad. Att man som student ska ha en egen lägenhet är ingen som helst rättighet. Det skaffar man sig om man har råd med, och har man inte det på studiemedel och inte orkar jobba extra, då får man ge fan i det. Jag blev så trött på att höra kursare gnälla om hur dyrt det är att bo, när jag själv bodde som jag gjorde på 12 kvadrat i korridor.

Och försökte man få fram att det fanns billigare alternativ så var det bara: - Näe, man kan ju få dela toa/kök med vem som helst ju, det går ju inte, eller näe, för små rum, jag behöver utrymme. Dumma regeringen, höj studiemedlen till 12 000.
Ja, smakar det så kostar det, och man kan inte få allt. Man får vara glad att man studerar gratis. Utbytesstudenterna i korridoren klarade sig bra fastän de inte var berättigade till studiemedel. De gick upp 03.00 och delade ut tidningar istället för att gnälla.

+1 på det andra. Studiebidraget kan räknas upp mot ökade hyror och KPI, men mer behöver det faktiskt inte höjas. Jag är glad att jag inte har mer studieskulder än jag har. Tänk hur många som i alla fall skulle låna max och lägga på resor, krogen platt-tv och fan och hans moster om man fick låna upp till t ex 10 000 eller 12 000. Sen sitter man där med 2000/månad att betala av i 25 år istället för 1000. Det kan ställa till det när man sedan har familj, vill skaffa ett hus etc. Då kan den tusenlappen göra stor skillnad på vilka marginaler man har att spara undan till framtiden t ex.

Kryss
2009-03-01, 01:38
4000 hyra (1:a, inkl el/bredband)
1500 mat
~300 kurslitteratur
500 bil
250 gym
kvar till övrigt: ca 1000

Äter ändå väl och lever gott. Nu har jag hyfsat mycket sparat sen jag jobbat mycket innan studier, men på 7500kr har jag inga problem att leva även fast jag inte snålar nämnvärt.

1911
2009-03-01, 01:39
Man borde kanske skaffa sig en liten kassa innan man börjar plugga... om man inte vill snåla alltså.

Biceps
2009-03-01, 01:40
Har succesivt kapat kostnader under hösten. Tror september låg runt ~25000 och nu januari på ~9000, i utlägg. Har möjlighet att jobba extra och har gjort en del, men mest har jag snott från mina sparkonton sen jag slutade jobba heltid.
Blir nog lite sommarjobb dock så man ökar kapitalet lite igen. Jag klagar inte.

MilkmaN
2009-03-01, 03:08
Innan jag kör igång mina studier så skall jag utan tvekan köpa på mig många av de saker man vill/behöver ha. Utrusta lägenheten med "lyx", go TV, ljudsystem, fixa bra knivar i köket, köpa upp sig på en hel del kläder som man kanske inte har råd med senare m.m, och därefter spara på sig ett litet kapital, låna och sedan jobba hårt under sommaren.

Det känns lite som om att man måste det efter att ha läst den här tråden :D

enzodiac
2009-03-01, 09:20
jag bodde i lägenhet med 3500:- i hyra. Klarade mig bra på dom ~7k man fick. Troligtvis för att jag inte handlar kläder så ofta och festade endast 1 gång på 3 år :)

LoTiX
2009-03-01, 10:06
Klarar mig fint, men att köpa kläder och elektronik kan man ju fetglömma.

Gigabyte
2009-03-01, 11:26
Vart man hittar det? Hos någon som är snäll eller givmild. Fast det förstod väl du också.
Bo hos föräldrar/motsvarande är väl knappast enda alternativet när det gäller gratis boende?

Man kan ju nästan tro att du fixat det på annat sätt när du "smyger" med infon.

StefanC
2009-03-01, 11:58
Jag har inte börjat studera än, men i augusti kör det igång.

5600kr Hyra parkering bredband
500kr Bil
800kr Bensin
1500kr Mat
160kr Gymkort
200kr El energi
100kr Mobil
-----
8860kr per månad i utgifter

Fullt studiemedel = 7800kr

Sedan tillkommer 32.500kr i studiemedel och skolkostnad varje månad.
Behöver jag säga att jag kommer behöva ett extrajobb? =)

Airline
2009-03-01, 12:48
[/B]
Det förstår inte jag, bosätter man sig i en korridor går det förhållandevis lätt att komma under 4000/månad. Att man som student ska ha en egen lägenhet är ingen som helst rättighet. Det skaffar man sig om man har råd med, och har man inte det på studiemedel och inte orkar jobba extra, då får man ge fan i det. Jag blev så trött på att höra kursare gnälla om hur dyrt det är att bo, när jag själv bodde som jag gjorde på 12 kvadrat i korridor.

Och försökte man få fram att det fanns billigare alternativ så var det bara: - Näe, man kan ju få dela toa/kök med vem som helst ju, det går ju inte, eller näe, för små rum, jag behöver utrymme. Dumma regeringen, höj studiemedlen till 12 000.
Ja, smakar det så kostar det, och man kan inte få allt. Man får vara glad att man studerar gratis. Utbytesstudenterna i korridoren klarade sig bra fastän de inte var berättigade till studiemedel. De gick upp 03.00 och delade ut tidningar istället för att gnälla.

+1 på det andra. Studiebidraget kan räknas upp mot ökade hyror och KPI, men mer behöver det faktiskt inte höjas. Jag är glad att jag inte har mer studieskulder än jag har. Tänk hur många som i alla fall skulle låna max och lägga på resor, krogen platt-tv och fan och hans moster om man fick låna upp till t ex 10 000 eller 12 000. Sen sitter man där med 2000/månad att betala av i 25 år istället för 1000. Det kan ställa till det när man sedan har familj, vill skaffa ett hus etc. Då kan den tusenlappen göra stor skillnad på vilka marginaler man har att spara undan till framtiden t ex.

Kanske skulle utvecklat lite, nu när jag började i höstats så var det många som flytta in i nybyggda lägenheter som ligger 50 meter ifrån skolan eftersom det vart det enda som fanns kvar, i det fallet tycker jag att det är befogat att whina att inte studiemedlet räcker men dock får de skylla sig själva om de bor kvar där en längre tid.

Sundsarn
2009-03-01, 13:37
[/B]
Det förstår inte jag, bosätter man sig i en korridor går det förhållandevis lätt att komma under 4000/månad.

Det beror ifs på vart du ska bo. När jag flyttade ner var de enda erbjudanden jag fick i Kviberg (Göteborg) och här kostar dem billigaste (25kvm med kokvrå visserligen) 3769 kr + hushållsel. För mig blir det det drygt 4000 kr. Räknar med 1500-2000 kr i mat. 500 i sudielitteratur, 100 kr i försäkring, telefonräkning ~250kr då har jag 850 kr kvar av mitt studiemedel. Detta får då gå till kosmetika, nöjen och en del mat som jag köper ute, oftast pga att jag inte riktigt orkar laga matlådor till lunch+middag 6 dagar i veckan.

Jag tar bostadsbidrag för att klara det bättre.

Jag siktar på att så småningom kunna flytta ihop i en större lägenhet med kompisar för att få ner hyran. Att byta till ett rum i en korridor tror jag att jag skulle klara men då får jag ännu större problem med utrymme så därför föredrar jag en delad lägenhet.

saab900
2009-03-01, 14:18
Det beror ifs på vart du ska bo. När jag flyttade ner var de enda erbjudanden jag fick i Kviberg (Göteborg) och här kostar dem billigaste (25kvm med kokvrå visserligen) 3769 kr + hushållsel. För mig blir det det drygt 4000 kr. Räknar med 1500-2000 kr i mat. 500 i sudielitteratur, 100 kr i försäkring, telefonräkning ~250kr då har jag 850 kr kvar av mitt studiemedel. Detta får då gå till kosmetika, nöjen och en del mat som jag köper ute, oftast pga att jag inte riktigt orkar laga matlådor till lunch+middag 6 dagar i veckan.

Jag tar bostadsbidrag för att klara det bättre.

Jag siktar på att så småningom kunna flytta ihop i en större lägenhet med kompisar för att få ner hyran. Att byta till ett rum i en korridor tror jag att jag skulle klara men då får jag ännu större problem med utrymme så därför föredrar jag en delad lägenhet.

Nu ska jag vara ännu jobbigare :)

De allra flesta utbildningarna på högskola/universitet finns på flera orter i landet. Man vet ju på förhand att det är svårt och dyrt att hitta boende i tex Stockholm och Uppsala, medan det finns bostadsgaranti i t ex Västerås, med mycket bostäder runt 3 000 och billigare. Matlådor är en annan bra metod att spara pengar, blir lätt halva lunchkostnaden eller mindre. har du fyra heldagar i veckan kan du spara 500/ månad på lådor. Det som hindrar många, t ex min bror är att i princip hela hans klass äter ute, och då gör han också det.

Så farligt är det inte att bo i korridor. Man har ju ändå ofta stora gemensamma utrymmen, så klaustrofobi behöver man inte få, men det beror ju som sagt på grannarna hur trivsamt det är. Utbytessudenter från den södra kontinenten som går med leriga skor inomhus, bor 4 i samma rum och lämnar altandörren öppen hela natten för att deras nyckellösa polare ska kunna komma in är inte min favorit.

coxie
2009-03-01, 14:30

De allra flesta utbildningarna på högskola/universitet finns på flera orter i landet. Man vet ju på förhand att det är svårt och dyrt att hitta boende i tex Stockholm och Uppsala, medan det finns bostadsgaranti i t ex Västerås, med mycket bostäder runt 3 000 och billigare.

Sedan kan man ju inte direkt jämföra en ekonomiutbildning i Västerås med HH i Stockholm. Eller en ingenjörutbildning i någon stad uppe i norr mot KTH/Chalmers.

Det finns en anledning till varför snudd på alla vill plugga på vettiga orter.

Sundsarn
2009-03-01, 14:39

Sedan kan man ju inte direkt jämföra en ekonomiutbildning i Västerås med HH i Stockholm. Eller en ingenjörutbildning i någon stad uppe i norr mot KTH/Chalmers.

Det finns en anledning till varför snudd på alla vill plugga på vettiga orter.

Där är väl den stora frågan. Jag läser Teknisk Fysik och mina alternativ var: Chalmers, KTH, Linköping, Uppsala. Uppsala gick bort ganska snabbt, Linköping har elektronikinriktning så det går bort. KTH eller Chalmers? Ptja, det blev Chalmers av flera anledningar men i vilket fall spelar det föga roll för min hyra.

Matlåda gör jag som sagt nästan varje dag, alt. äter för 37 kr på kårhuset. Oftast blir det ändå hemlagat.

Vad gäller studentrum har det inte med att göra om jag lider av klaustrofobi eller inte (det gör jag inte), men rent ytmässigt har jag svårt att se att jag skulle kunna få plats med det jag har hemma nu. Jag vill t ex inte göra mig av med skrivbord, matbord, soffa som jag införskaffat nu när jag flyttade ner. Då lämpar sig samboende bättre. Som ofta är billigare än studentrum om man bor 3 i en 4:a t ex.

Just ja, glömde: 290 kr för västtrafik-kort också varje månad (Kvartalskort).

eternallord
2011-02-22, 19:14
Du kan ju utan vidare dra in 50 000 ut på sommarjobb, då har du att leka med under året.

Alexlindgren
2011-02-22, 20:35
Jag jobbar helger och en vardag i veckan 16-20. Inga problem, allt handlar om prioriteringar.

Vinter
2011-02-22, 20:43
Jag jobbar nu ett år innan studierna och lägger undan en del i månaden, så det är ren planering. På sommaren är det bra om man jobbar minst 4v om man vill ha några pengar att spendera resten av året.

sunkan
2011-02-22, 20:58
en tvåårs bump...så sött

Pungis
2011-02-22, 21:12
Uhm. Jag har 8,000kr i månaden, varav 3000kr går till hyra och andra utgifter. 5000 kr i månaden för mat och nöjen, det är väl rätt chill? På sommaren jobbar man dessutom ihop så man kan köpa pheta prylar på hösten...

Fartman
2011-02-23, 00:55
Inga problem! Jag äter gott, bor helt okej med sambo i en 2a, har platt-tv, tv-spel, snålar inte så farligt på nöjen, super då och då, köper kurslitteratur. Har en bil, piper iväg till fjälls och åker snowboard minst en helg i månaden (köpte helt ny utrustning i år!) etc.. Folk är helt enkelt kassa på att hålla i pengarna, jag prioriterar fram saker som är viktiga och ger fan i oviktiga grejer som dassiga utelunchar, dyra fikor, spendera mycket på krogen, dåligt kaffe (tar med egen termos så det smakar gött) etc. Handlar inte så mycket kläder heller iofs men det är mer för att jag hatar att springa i affärer.

Hur jag klarar mig?
1) Ser till att ha en ekonomisk buffert, som fylls på av förvärvsarbete sommartid.
2) Går i skolan på riktigt, går inte mycket pengar under veckan när man pluggar 9-16 (minst) + träning kvällstid.
3) Bor i en stad med någorlunda okej boendepriser, kan förstå att det är svårare för tex studerter i tokholm..
4) Cyklar till vardags, men använder bilen till storhandlingar.

n1tro
2011-02-23, 01:23
Inga problem! Jag äter gott, bor helt okej med sambo i en 2a, har platt-tv, tv-spel, snålar inte så farligt på nöjen, super då och då, köper kurslitteratur. Har en bil, piper iväg till fjälls och åker snowboard minst en helg i månaden (köpte helt ny utrustning i år!) etc.. Folk är helt enkelt kassa på att hålla i pengarna, jag prioriterar fram saker som är viktiga och ger fan i oviktiga grejer som dassiga utelunchar, dyra fikor, spendera mycket på krogen, dåligt kaffe (tar med egen termos så det smakar gött) etc. Handlar inte så mycket kläder heller iofs men det är mer för att jag hatar att springa i affärer.

Hur jag klarar mig?
1) Ser till att ha en ekonomisk buffert, som fylls på av förvärvsarbete sommartid.
2) Går i skolan på riktigt, går inte mycket pengar under veckan när man pluggar 9-16 (minst) + träning kvällstid.
3) Bor i en stad med någorlunda okej boendepriser, kan förstå att det är svårare för tex studerter i tokholm..
4) Cyklar till vardags, men använder bilen till storhandlingar.

låter sunt, bra

Mourten
2011-02-23, 08:14
Har nog svarat för 2 år sen här, men kan ju uppdatera :D

Tar fortfarande inga studielån och läser nu mitt 3e år.
Bor med min sambo i en 2a och har oxå allt, bil etc.

Lösning.
2700 kr bidrag + jobbar ihop runt 50-100 000 kr varje sommar som jag sprider ut över året.
Cyklar alltid typ, dricker inte alkohol, tränar mest *flex*