handdator

Visa fullständig version : Rakat huvud, ja eller nej?

shadowfire
2009-02-28, 17:08
Jag tillhör de som aldrig tagit steget fullt ut o skalat bort allt hår, även om jag alltför ofta är rätt så snaggad/kortklippt. Jag funderar dock på att prova o raka av mig rubbet nu.

Vad är vitsen egentligen med helrakad skalle?
Är det macho? Maskulint? Rakad skalle o byggarkedja is teh shit?

Får man gratis helårs medlemsskap i sverigedemokraterna? Ökar risken för att bli nerslagen? Blir man kallad nasse?

Måste man ha bandana på sommaren för att inte bränna sönder sig helt? Kliar det lika mkt när håret växer ut som det gör på andra ställen på kroppen där man rakar sig?

Är det snyggt eller avtändande (frågan vänder sig till damer o syftar på rakade herrar)? Eller ser man lagomt hjärndöd ut?

Konvex
2009-02-28, 17:09
Den mest praktiska och bekväma frisyren helt enkelt.

Kabuto
2009-02-28, 17:10
Oftast är det bara fult. Finns få undantag.

von huff
Beror lite på hur knölig skalle man har och hur mycket födelsemärken och annat skit.Ser bättre ut med lite hår på skallen

shadowfire
Poll addad.

shadowfire
2009-02-28, 17:11
Den mest praktiska och bekväma frisyren helt enkelt.

Kan mkt väl tänka mig att det är skönt. Men använder man hårschampo eller duschtvål då man duschar, lol?

Timmi
2009-02-28, 17:12
Första gången jag rakade av allt var i ren tristess en kväll, hade varit mer eller mindre långhårig i fyra år innan dess. Julhandlande umeåbor tittade lite snett på mig när jag kom gåendes i jeans, jeansjacka och svarta kängor för att handla julklappar... Var klart funkis och skönt utan nått hår men jag trivs ändå bättre med långt hår på skallen.

Tricce
2009-02-28, 17:13
Har rakat men aldrig en "cleanshave" eller hur man ska säga, som kortast har jag haft 3mm.
Är också rätt sugen men jag har fått en hel del ärr så skulle nog inte va så snyggt.

Mescreant
2009-02-28, 17:15
Jag kör rakat, är man ful kan man likaväl vara bekväm.
Det är snyggt om man är solbränd, har rak näsa, arisk skallform, mejslat ansikte med bra kindben och en muskulös kropp. Men då är man å andra sidan snygg i allt.

L-Sami
2009-02-28, 17:18
Om man har tunt hår eller flint på vissa delar av huvudet så är det snyggare med hel rakad.

Nej.

Får man gratis helårs medlemsskap i sverigedemokraterna? Ökar risken för att bli nerslagen? Blir man kallad nasse?

Nej.

Måste man ha bandana på sommaren för att inte bränna sönder sig helt? Kliar det lika mkt när håret växer ut som det gör på andra ställen på kroppen där man rakar sig?
Kliar inte.

Det är jäkligt skönt att ha rakad skallen under sommaren och när det är varmt.

Guybrush
2009-02-28, 17:26
Den enda anledningen att raka av håret är om man börjar få flint. Då är det snyggare med rakat. ALLT är snyggare än flint. Jag kommer själv att raka av det den dagen flinten börjar titta fram. Det har redan börjat bli glesare där bak, men inget fara på taket ännu.

Macho är det bara om man i övrigt är allmänt fit.

olwe
2009-02-28, 17:27
Det är snyggt på många fler än man kan tro. Alla är oroliga för att de ska se beniga och knöliga ut men nästan alla av mina vänner som testat det ser bra ut i det. Jag är inget undantag och kommer förmodligen raka mig inom ett par månader (nu har jag rätt långt hår och vill ha det ett litet tag till eftersom det tar så satans lång tid för det att växa ut igen).

Go for it! Det är roligt att förändra utseendet ibland.

kolle
2009-02-28, 17:30
Har aldrig haft rakat hår, men är sugen på det.

Kommer förmodligen dra ner längden på håret till några millimeter i sommar då jag rycker in i Augusti. Särskilt ariskt huvud har jag dock inte.

palme
2009-02-28, 17:31
Sjukt bekvämt, behöver aldrig bry sig om att hårgelén är slut eller så, nej det är inte macho...man blir inte nerslagen, bränner sig bara om det är riktigt varmt (+40) eller man är överkänslig, kliar ingenting när det växer ut, kallt på vintern men underbart på sommarn. Får lika mycket tjejer nu som när jag hade frisyr. Huvet kan användas som kliredskap precis som hakan när den är stubbig :)

King Grub
2009-02-28, 17:32
Dom flesta har huvuden som har rejält ful form utan hår. Men bekvämt är det säkert.

Osten80
2009-02-28, 17:35
Jag rakar alltid skallen, men jag fick ett ryck förra året och odlade långt hår, men jag har blivit för fet för det, så jag rakade av det igen.

ceejay
2009-02-28, 17:35
varför är inte "Nej men funderar på det" med i pollen?

ont, skönt med kort hår på sommaren, annars också f.ö

olwe
2009-02-28, 17:36

Nästan ännu mer på vintern. man kan ha mössa på sig hur mycket som helst utan att behöva tänka på håret när man tar den av sig. Om man nu gör det...

Einar
2009-02-28, 17:38
Om 3 mm räknas så "Ja, och jag kommer göra det igen"

shadowfire
2009-02-28, 17:40

Nej.

Så det anses inte provokativt? Det är det första jag tänker, särskilt om man råkar hamna bland antingen fotbollssupportrar eller i ett invandrargäng på krogen t.ex.?

shadowfire
2009-02-28, 17:41

Kom på det, bommade den :D

stevebc
2009-02-28, 17:41
Ja det funderar jag på. Tror jag skulle passa i det men svårt att säga innan man gjort det. Ser ut som en liten snäll/oskuldsfull/blond svenne i min kalufs nu så rakat skulle vara en frisk fläkt. Iofs har man nytta av sin oskuldsfullhet rätt ofta.

palme
2009-02-28, 17:42
Så det anses inte provokativt? Det är det första jag tänker, särskilt om man råkar hamna bland antingen fotbollssupportrar eller i ett invandrargäng på krogen t.ex.?

Nej detta är inte 80/90 talet när bara skinbullor raka håret.

Ganymedes
2009-02-28, 17:43
Jag har kört rakad skalle i fyra år nu och jag har inga planer på att spara ut igen. De enda som har beklagat sig är några av mina arbetskamrater. Men de är tackor i 50-årsåldern.

Jag tycker att det är skönt, smidigt och bekvämt. Det är skönt att inte se sämre ut bara för att det blåst mycket ute eller för att man har haft mössa. Däremot är det lätt att bränna sig på sommaren, så keps eller liknande är att rekommendera. Och likaså en bra rakbalsam att smöra i huvudet med efter rakning.

De flesta ser väldigt annorlunda ut till en början, men man vänjer sig. Ärr och liknande är jag förskonad från, men jag ser inte varför det skulle förhindra en rakad skalle om man vill ha det? Ärr är ju lite macho. Borde skaffa mig några... ;) Födelsemärken har jag däremot mer förståelse för att man vill dölja.

Det är bara en enda som givit mig en rasist-gliring för min frisyr (en som bevisligen inte visste det minsta om mig) men det säger ju mer om honom än mig och min frisyr. Det är inte provokativt att ha rakat huvud år 2009. Speciellt inte om man har en klädstil som är vettig.

Testa! Det värsta som kan hända är att du får spara ut igen.

shadowfire
2009-02-28, 17:44
Nej detta är inte 80/90 talet när bara skinbullor raka håret.

fan vad nice... kanske ökar chansen att få ligga om man rakar av sig skiten då?

palme
2009-02-28, 17:45
Vet inte...hur ser du ut nu?

shadowfire
2009-02-28, 17:48
Vet inte...hur ser du ut nu?
har oftast heltäckande hår iaf, så man inte ser hårbotten, men inte mer än så...dvs mer snaggat runtom och typ 1-1,5cm uppe på skallen... drar till Egypten om 2v, så tills dess ska jag skala av lite hår. Antingen blir det snaggat och Marine Corps-stuket eller så blir det en helrakad bula.

Ganymedes
2009-02-28, 17:51
fan vad nice... kanske ökar chansen att få ligga om man rakar av sig skiten då?

Jag brukar lite blygsamt säga till de som undrar varför jag rakade mig, att det var det enda sättet att få vara ifred på krogen... Så nä, det är inte säkert att du får ligga för det. ;)

palme
2009-02-28, 17:52
Lättare om du drar upp en bild. Marinefrilla passar väl alla i, men kanske inte är så bra om nån fundamentalist får för sig att du är jänkare och halshugger dig?

L-Sami
2009-02-28, 17:58

Så länge du inte kollar snett på någon eller börjar jävlas så det är nog lugnt. Kommer själv ifrån ett invandrartättområde i Stockholm gått med rakad skalle där utan några problem. Nassekängor, bomberjacka och rakadskalle lär vara provokativt men inte annars.

Diggler
2009-02-28, 17:58
optimalt för oss som blir flintis.

Baan
2009-02-28, 18:01
Hade helrakat i ca två år. Då kändes det rätt fint, nu känns det mer som en dräggfilla och det vill man inte ha. Undantaget är det Diggler säger :)

Kebab-Arne
2009-02-28, 18:15
Är man flintis så ja, annars ser jag ingen anledning.

Sen borde det väl vara mer praktiskt att vara snaggad än helrakad. Rakar man med hyvel behöver man ju underhålla det oftare än med snaggad.

rolf
2009-02-28, 18:17
Har man rätt hufvudform är det snyggt. Vissa ser dock för jävliga ut, så det beror ju på.

Whistler
2009-02-28, 18:31
Underbart skönt, men ser oftast förjävligt ut. Måhända att det inte ser provokativt ut längre om man ser till politiskt tillhörighet, men beroende på vilka kretsar man rör sig i kan det ändå vara opassande. Om det inte är för att man har en flint eller tunnhårighet, utan man ser att killen har full hårväxt så upplevs det ändå som lite kaxigt på något sätt. De flesta måste ändå hålla med om att det ger ett hårdare intryck med håret avskalat. Oftast är detta endast negativt.

jaaaaag
2009-02-28, 18:35
Inte alls snyggt med helt rakade killar.

von huff
2009-02-28, 19:00
I arbetslivet är det knappast en fördel heller

Semiramis
2009-02-28, 19:05
Snyggt på många tycker jag. Varför inte prova, det växer ju ut på nolltid om det inte ser bra ut.

Emil_Larsson
2009-02-28, 19:17
Inte helt rakat har jag aldrig haft men som minst 3 mm har jag för mig. Jag tyckte varken bu eller bä om det, morsan tyckte det såg hemskt ut och många i min bekantskap tyckte det såg rätt okej ut. Inget jag planerat att göra om för närvarande iallafall.

/Fred.

Kwon
2009-02-28, 19:29
Praktiskt och oftast fult.

Beror helt på din huvudform.

Yes
2009-02-28, 19:40
Själv har jag bara fått positiva kommentarer sen jag rakade mig(om nu 3mm räknas...). Förutom morsan då, som hatar det. Fast det kan ju också bero på att det är helt omöjligt för mig att odla en snygg frisyr.

Mysella
2009-02-28, 19:42
Är det snyggt eller avtändande (frågan vänder sig till damer o syftar på rakade herrar)? Eller ser man lagomt hjärndöd ut?

Vissa killar passar i det, men de är få. Jag skulle säga nej, gör det inte. På de flesta är det fult.

Måste dock säga att Michael Scofield i Prison Break är en av de snyggaste männen på jorden så är du lik honom, kör på ;)

OskarD
2009-02-28, 19:44
Idag är rakat huvud bara en frisyr. Det krävs mer än så innan nån skall tro att du är ett skinhead (klädsel t.ex).

shadowfire
2009-02-28, 19:45
har fått för mig att snaggad frilla är mer accepterat än helrakat... är man helrakad så döms man liksom till 1) gay, särskilt om man har ring i örat på någotvis, 2) pundare eller 3) nasse/rasse... har man däremot 2-3 mm hår på skallen så är man plötsligt inget av det... men jag vet inte, jag kanske lever i the 90ths fortfarande.

joriice
2009-02-28, 19:58
Vart är alternativet "nej, men kan tänka mig det" eller liknande?

Har haft några millimeter som kortast, men aldrig helt balled alltså.

shadowfire
2009-02-28, 19:58
Vart är alternativet "nej, men kan tänka mig det" eller liknande?

Har haft några millimeter som kortast, men aldrig helt balled alltså.

jag bommade det.. :D
någon mod får gärna addera det alternativet, skit att man inte kan editera en poll i efterhand

Cilia
2009-02-28, 19:59
Jag har aldrig rakat huvudet helt. Men i gymnasiet hade jag en period väldigt kort hår typ 1-2 cm. Det var inte planerat utan frissan gjorde det helt på eget bevåg. Jag blev förvånad men tänkte det växer ut. Det var på den tiden när jag klippte mig på ett hippt ställe.

Min mamma var dock inte glad. Hon sa, jag sa att det var snyggt med kort hår men det där är för kort. Killarna gillade att ta på det dock.

Slartibartfast
2009-02-28, 20:02
Rakat är nästan aldrig snyggt. Nån mm kan vara grymt snyggt, dock.

L-Sami
2009-02-28, 20:05
Har iofs inte haft hel rakad sen jag var i lumpen, då kammade man håret med rakhyveln :D .. 1mm hade jag förra sommaren, märkte inte nån skillnad på människorns reaktioner då och när jag hade helrakad.

JustinCredible
2009-02-28, 20:06
Jag ser ut som en glasspinne i rakat, men jag hade det ändå under en lång period. Det aldrig riktigt fult men heller aldrig direkt snyggt. Alltså ett safe val.

shadowfire
2009-02-28, 20:09
Har iofs inte haft hel rakad sen jag var i lumpen, då kammade man håret med rakhyveln :D .. 1mm hade jag förra sommaren, märkte inte nån skillnad på människorns reaktioner då och när jag hade helrakad.
på avataren har du väl rätt mkt hår då eller? hmm, har inget minne av att jag sett ngt foto på dig i kortkort. :D .. inte kjol då, utan hår, hmmz.. :)

Jag ser ut som en glasspinne i rakat, men jag hade det ändå under en lång period. Det aldrig riktigt fult men heller aldrig direkt snyggt. Alltså ett safe val.
glasspinne? .. :hbang:

Ahead Of The Pack
2009-02-28, 20:10
Inte alls snyggt med helt rakade killar.

Instämmer. Helskägg ska det vara!;)

Nu är helrakat iofs enda frisyren jag kan ha så länge inte "Robin Hodd-frillan" blir på modet.*gah!*

Att täcka huvudet är rätt bra på sommaren när solen steker då det kan strama ganska mycket annars efter tex. en dag på sjön utan huvudbonad.

Att risken för att bli tagen för en nazist ökar med rakad skalle är ju självklar. Fick några strökomentarer när jag jobbade som Ordningsvakt men jag brukade då upplysa om att jag har fått taskiga hårgener från mina päron.

Själva rakningen brukar ta en kvart i veckan sådär, och man sparar ju in en hel del på minskade shampoutgifter.

Dissector
2009-02-28, 20:14
Har inte haft över ½ centimeter hår en enda gång de senaste fyra åren :)

Yes
2009-02-28, 20:17
har fått för mig att snaggad frilla är mer accepterat än helrakat... är man helrakad så döms man liksom till 1) gay, särskilt om man har ring i örat på någotvis, 2) pundare eller 3) nasse/rasse... har man däremot 2-3 mm hår på skallen så är man plötsligt inget av det... men jag vet inte, jag kanske lever i the 90ths fortfarande.
Ah, så du tänker alltså på helt rakat?

Jag provade det en gång i min ungdom. Mina vänner tyckte jag såg ut som en galen nazi-baby, och efter det har det bönats och bets om att jag ska ha så igen. :D

C.E.J.
2009-02-28, 20:33
Jag brukar ha rakad skalle eller snagg. I rakat ser jag ut som en kriminell, och sånt gillar ju chicksen:

http://www.gt.se/polopoly_fs/1.1086234!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

Baan
2009-02-28, 20:41

Jag provade det en gång i min ungdom. Mina vänner tyckte jag såg ut som en galen nazi-baby, och efter det har det bönats och bets om att jag ska ha så igen. :D

I din ungdom? Hur gammal är du? 53?

Yes
2009-02-28, 20:42
I din ungdom? Hur gammal är du? 53?
Vissa dagar känns det som 200...

shadowfire
2009-02-28, 20:42

helt rakat ja, din avatar kallar inte jag helt rakat.

Kwon
2009-02-28, 20:49
Skuggan påminner ju lite om Mike Schofield, så rakat kan nog funka för honom. (Han påminner iaf mer om Schofield än vad jag gör, och på Schofield funkar det)

Funkar det inte så växer det ju snabbt tebaks.

Pepparkakssmurfen
2009-02-28, 20:52
Men det är ju bara att raka av allt så får du veta hur det känns/hur du ser ut. Ser det alldeles överjävligt ut,så vet du att det växer ut igen.

Baan
2009-02-28, 20:53
Men det är ju bara att raka av allt så får du veta hur det känns/hur du ser ut. Ser det alldeles överjävligt ut,så vet du att det växer ut igen.

Han kanske har jobb och/eller anseende att tänka på. Kan ju hända.

Pepparkakssmurfen
2009-02-28, 20:56
Han kanske har jobb och/eller anseende att tänka på. Kan ju hända.

Menar du att rakad skalle skulle vara något negativt?
t.o.m statsministern har det!

Baan
2009-02-28, 20:57
Menar du att rakad skalle skulle vara något negativt?
t.o.m statsministern har det!

Ja. FR är ju gubbe. Då gäller inga normer längre angående hår. Eller något.

Pepparkakssmurfen
2009-02-28, 21:04
Ja. FR är ju gubbe. Då gäller inga normer längre angående hår. Eller något.

Tror du seriöst att man blir bemött annorlunda bara för att man har rakat av håret?

CrilleVelin
2009-02-28, 21:05
jag funderar på att raka de lite, men då ska de vara lite hår kvar ^^ high and tight frissa typ. Med att raka kanske ni menar helt med poler medel med ^^ hehe. de gjorde en kompis, fan vad de blänkte.

coxie
2009-02-28, 21:07
Tror du seriöst att man blir bemött annorlunda bara för att man har rakat av håret?

Det beror som redan nämnt på hur gammal man är, hur man klär sig och hur man uppför sig.

Man ser ju lite annorlunda på en person som Fredrik Reinfeldt och Calle 14 som går med kängor, jeans med röda hängslen och en bombarjacka.

Baan
2009-02-28, 21:12

Givetvis, i seriösa sammanhang.

Kwon
2009-02-28, 21:13

Man kan bli bemött helt annorlunda beroende på hur man har håret.

CrilleVelin
2009-02-28, 21:15
men jag får hoppas du inte har nåt fel med kängor m.m. på en som är 14. Han kan ju vara en snäll person ändå ^^

Kwon
2009-02-28, 21:19
Vill också påpeka att jag har haft både rakat, normalt hår (med frisyr) och långt hår i mina 30+ år. (som snubben i Office sa, "I'm still in my thirties")

Bemötandena har alltid varit bäst (i seriösa sammanhang) när jag haft vanlig frisyr! :)

Vilket hår/vilken frisyr som gav sämst bemötande genom åren får ni lista ut själv.

Three pigs
2009-02-28, 21:51
Kör på, det växer ju ut igen. Själv rakade jag av mig det för ett par dar sedan, grymt bekväm frisyr och kräver inte mycket jobb för att hållas snygg :)

Inga problem med tjejer heller, de tycker jag passar i det. Men det är ju som sagt individuellt.. Men jag har aldrig sett någon som är "ful" i rakat.

Whistler
2009-02-28, 21:53
men jag får hoppas du inte har nåt fel med kängor m.m. på en som är 14. Han kan ju vara en snäll person ändå ^^

Spelar väl ingen roll hur snäll personen är när diskussionen handlar om hur man uppfattas på grund av sin frisyr?

Kwon
2009-02-28, 22:01
Kommer inte raka mig igen på länge, möjligtvis efter 50-60, dock tror jag att jag kommer ha duglig mängd hår länge (tillräckligt mycket hår för att kunna göra en frisyr av det, inte som tex Morgan Alling et al).

När man är 60-70 spelar det dock ingen roll längre, så då har jag nog säkerligen rakat, flintis alt tuppkam eller whatnot.

JockeKillen
2009-02-28, 22:12
Jag brukar glida omkring med 0,5cm - 1cm då jag i regel är på tok för lat för att hålla det kring 4mm. Men med inspiration av den här tråden så kommer jag förmodligen att raka kortare än någonsin förut ikväll (utan den där längd grejen på apparaten).

Rapport om hur det ser ut kan komma inatt :D

grisbil3n
2009-02-28, 22:25
Är endast 23 år men har horribelt högt hårfäste hah, så det blir rakat. Hemskt bekvämt och allt det där, folk säger att man passar väldigt bra i det men får en känsla av att mest är av vänlighet dylika kommentarer fälls. Att det skulle se så jävla fult ut greppar jag inte riktigt, men det är väl inte mycket o göra åt fniss.

shadowfire
2009-02-28, 23:29
Skuggan påminner ju lite om Mike Schofield, så rakat kan nog funka för honom. (Han påminner iaf mer om Schofield än vad jag gör, och på Schofield funkar det)

Funkar det inte så växer det ju snabbt tebaks.

hahaha, wtf!

shadowfire
2009-02-28, 23:31
jag har ett jobb som chef där det krävs normalt att jag föregår med gott exempel.. dvs slitna jeans o tshirt är uteslutet, utan det är snygga jeans + skjorta minst som krävs.. så frågan är ju hur jag ser ut om jag är rakad på skallen, å andra sidan diggar jag aschberg rätt hårt som ledare och auktoritär

JockeKillen
2009-02-28, 23:37
Nu var friseringen avklarad och hade det inte varit för att jag märkte att jag verkar ha ett problem med mjäll så hade jag varit väldigt nöjd just nu.

Nattljus
2009-02-28, 23:40
jag rakade av håret när jag var 16. hade midjelångt hår innan, sen vart jag lämnad ensam hemma en fredagskväll och blev uttråkad. hittade brorsans trimmer och hyvel liggande skräpandes i badrummet och... tja, jag hade tråkigt :)

fan vilket liv det blev på morsan när hon kom hem, det är tydligen tveksamt beteende av en tjej att raka huvudet utan anledning :D

men det växte ju ut igen, fast det såg hemskt ut ett tag. när det växte ut till snaggfrisyr såg det rätt hyfsat ut och efter något halvår var det tillräckligt långt för att kunna formas till en kort tjejfrisyr.

ni killar har det bra, ni kan klippa hur kort som helst utan att bli skickade till skolpsykologen :)

ceejay
2009-02-28, 23:44
vi klipper iaf inte av det från midjan :P

Kwon
2009-02-28, 23:53
jag har ett jobb som chef där det krävs normalt att jag föregår med gott exempel.. dvs slitna jeans o tshirt är uteslutet, utan det är snygga jeans + skjorta minst som krävs.. så frågan är ju hur jag ser ut om jag är rakad på skallen, å andra sidan diggar jag aschberg rätt hårt som ledare och auktoritär

Inte alla är Aschberg, aka Inte alla auktoritärer som passar i rakat.

Om jag var skuggan jag skulle börja med att leka med en bild på dig i Pshop och se hur du skulle se ut utan hår

Såg det bra ut, skulle jag raka av och sedan avnjuta effekterna på arbetsplatsen.

Ganymedes
2009-02-28, 23:57

Ganska förlegad syn att man inte skulle kunna vara proper och samtidigt ha rakat huvud som chef. Vart jobbar du? Antikrundan.se? ;)

Piranha
2009-02-28, 23:58
Av med det FFS !

Det växer ut på 2v om du inte gillar det. *gah!*

Tolkia
2009-03-01, 00:02
Piranha har en poäng (försåvitt du inte har pudelfrisyr nu). HUr snyggt det blir med rakat beror, tycker jag, mest på huvudformen. Har man inget bakhuvud alt. extremt låg panna kan det blir lite neanderthal-air över det hela. Däremot tycker jag inte att det automatiskt ger något slags nazist- eller trashvibbar; det är alldels för vanligt numera. Inte minst på annars ganska propra herrar som börjar få för mycket flint/för stora vikar.

Ganymedes
2009-03-01, 00:09
http://www.surviving-hairloss.com/images/shaved_head_thumb.jpg

Ser väl rätt proper ut, den här nissen?

Kwon
2009-03-01, 00:12
I'll tell ya this Shadowfire.

Hellre har du rakat än har håret på detta vis (http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9805/14/pudel.html).

Ingen auktoritet alls där.

Ganymedes
2009-03-01, 00:14
I'll tell ya this Shadowfire.

Hellre har du rakat än har håret på detta vis (http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9805/14/pudel.html).

Ingen auktoritet alls där.

Men varför har han inte en matchande snorkel till de där brillorna? :)

palme
2009-03-01, 03:06
Med tanke på dagens skörd så är rakat inne :D iaf bland sthlmstjejer!

Ujuj det snurrarr

Cilia
2009-03-01, 09:31
Det är skillnad på att ha rakad skalle när man är 25 och när man är 40-50 och börjar bli skallig. Mina föräldrar hade en hel del vänner som hade rakat när jag växte upp för dom var delvis flintis. Ingen av dom var dock särskilt muskulösa och klädde sig propert (typ). Det var inget uppseendeväckande. Å andra sidan är jag uppväxt i reklambranschen och inte i bankvärlden.

edit
men det är helheten som gör det. Är man rakad måste man styra upp det andra ett par snäpp för att uppnå samma stil.

Cilia
2009-03-01, 09:32
http://www.surviving-hairloss.com/images/shaved_head_thumb.jpg

Ser väl rätt proper ut, den här nissen?
framförallt sjukt snygg

shadowfire
2009-03-01, 10:33
Med tanke på dagens skörd så är rakat inne :D iaf bland sthlmstjejer!

Ujuj det snurrarr

:laugh::thumbup:

shadowfire
2009-03-01, 10:36
Ganska förlegad syn att man inte skulle kunna vara proper och samtidigt ha rakat huvud som chef. Vart jobbar du? Antikrundan.se? ;)

Jobbar inom försvarsindustrin nu, så därav har jag bestämt mig för minst marine corps-frilla iaf. :P

agazza
2009-03-01, 10:41
Gjorde det för första gången när jag var full för någon månad sen.

Positivt med det är att det är så jävla lätt att göra själv, gratis, kunder pratar helst med någon annan än mig :)

många tjejer verkar föredra det för dom gillar "badass" stuket, som dom antagligen fått från one three hill eller liknande.

Däremot går det att snygga till sig mer med en riktig frisyr.

shadowfire
2009-03-08, 10:03
På tisdag är det dags o dra av håret, men jag tror jag kommer att be frisören trimma i lager så jag ser hur det ser ut när det börjar bli kortare och se om jag ska raka av rubbet.... lekte lite i photoshop, men jag ser fan ut som Kojak om jag rakar mig :(

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/Tellysavalas.jpg

Mourten
2009-03-08, 10:12
Jag har haft hyvlat ngr ggr när jag varit inne i olika försvarsvängar, är sjukt praktiskt men jag ser ut som E.T lr motsvarande idiot.

Condemned
2009-03-08, 10:12
Raka på, har du en hyfsad huvudform så är det snyggt. Plus att det är skönt och praktiskt.

Såg att du arbetade inom försvarsindustrin, då är du ju nästan ett måste. *flex*:thumbup:

redbullen
2009-03-08, 11:02
Jag tillhör de som aldrig tagit steget fullt ut o skalat bort allt hår, även om jag alltför ofta är rätt så snaggad/kortklippt. Jag funderar dock på att prova o raka av mig rubbet nu.

Bror min rakar skallen och han gör de för att han tycker det är bekvämt, och han passar i det också.
Men visst finns ju en del som kan titta snett på honom på stan men han bryr sej inte om det
Har en tjej på jobbet som inte gjorde det med vilje, när hon var 19 år tappade hon allt hår, hon började trivas i de och nu rakar hon sej också på skallen.

Brossan brukar smörja in skallen med något klet på sommarn, i början såg han ut som ett nysexat ollon upe på skallen när han hade bränt sej :hbang:
Och det har väl hänt att han blivit kallad både det ena och det andra, men det skiter han också i, vilket retar dom ännu mer

Vad kvinnsen tycker vet jag inte, men diom tycker väl olika, själv rakar jag mej på bröstet, ser ut som en dålig ryamatta efter några månader när de växer ut haha

//Peter

Ignatius72
2009-03-08, 11:04
Löjligt bekvämt och praktiskt med en frill på max någon millimeter.

messier11
2009-03-08, 11:16
Har nyss snaggat mig också till typ 2mm, tycker det är bekvämt nu på vintern då man kan ha mössa utan frisyren blir förstörd.
Har haft alla möjliga frisyrer genom tiderna från page till helrakat men oftast mittemellan och blev så less på att leta en frisyr jag gillade så nu snaggade jag av allt hehe..

Ang. raggmöjligheterna så har det då gått lika dåligt oavsett frisyr så det kvittar nog..:em:

redbullen
2009-03-08, 11:21
Vågar inte göra de själv, har en skalle som en åsna tycker jag själv, så jag tillhör den delen folk som är väldigt mån om sin frilla hehe
Men vem vet, kanske tröttnar på de också och freakar loss och varvar upp rakapparaten någon dag

mvh Peter

Cilia
2009-03-08, 11:27
Det är ju inte världens katastrof om det blir fel. Tar väl typ 6 månader så kan du ha en frisyr igen.

Ganymedes
2009-03-08, 11:27
Dom flesta har huvuden som har rejält ful form utan hår. Men bekvämt är det säkert.

Om "de flesta" har ful huvudform kanske det är dags att omvärdera hur en huvudform faktiskt "ska" se ut? Skallformsrasist där! ;)

Men nä. Väldigt många har faktiskt en huvudform som klär i hår men inte utan. You never know until you try. :hbang:

14K
2009-03-08, 11:28
Haft samma rakade skalle nu. 7 år tror jag.. stor trivs... aldrig mer hår igen :)

Kwon
2009-03-08, 13:01
King Grub ser MYCKET vacker ut i Prins Valiant-frisyr! :)

Må du aldrig bli tunnhårig / flintis Kingen!

Matsa
2009-03-08, 15:32
Har haft någon mm fast det var mycket länge sedan så jag minns knappt om jag trivdes eller ej. Skulle kunna tänka mig att raka av det. Har dock ett ärr som är ca 5cm mitt på hjässan och ännu ett på bakhuvudet, kanske inte vore så snyggt...

Hmm, kanske skulle köra på en mohawk? Nah, är för feg för det. ;)

hultman
2009-03-08, 17:19
Rakat huvudet en gång och det gör jag inte om. Blev ful som fan och såg ut som ett psykfall.

Brooklyn
2009-03-08, 17:34
är mark levengood snygg?

Ganymedes
2009-03-08, 18:11
är mark levengood snygg?

Hur många fula MED hår vill du att jag räknar upp? *slap*;)

Brooklyn
2009-03-08, 18:19
Hur många fula MED hår vill du att jag räknar upp? *slap*;)

bubben då *cupid*

Ganymedes
2009-03-08, 18:46
bubben då *cupid*

http://1.bp.blogspot.com/_F78CkORTaNc/RrWXgFUxvEI/AAAAAAAAA2c/b5I2bcNUxns/s400/defeat.jpg

Raggis
2009-03-08, 18:47
Alla som rakar huvudet preppar.

shadowfire
2009-03-08, 19:31
Såg en mindre snygg rakad skalle idag, skallbenet var lite väl buckligt och dessutom hade han oljat/smort in den så den glänste mer än högpolerade boots..... hmm, njaaa...

grisbil3n
2009-03-08, 21:15
är mark levengood snygg?

Hells yeah!

Three pigs
2009-03-08, 21:29
Såg en mindre snygg rakad skalle idag, skallbenet var lite väl buckligt och dessutom hade han oljat/smort in den så den glänste mer än högpolerade boots..... hmm, njaaa...

:D

Du behöver ju inte köra med hyvel direkt.

mystic[-_-]
2009-03-09, 13:16
Var hos frisören och hon frågade som vanligt om jag ville prova något annat än vanliga frisyren (:D). Frågade vad hon trodde om att trimma ned till 9 mm så hon kännde på huvudet så formen inte skulle vara idiotisk sen var det bara att trimma!

Blev riktigt nöjd :thumbup:

melancoolio
2009-03-09, 15:57
;3534630']Var hos frisören och hon frågade som vanligt om jag ville prova något annat än vanliga frisyren (:D). Frågade vad hon trodde om att trimma ned till 9 mm så hon kännde på huvudet så formen inte skulle vara idiotisk sen var det bara att trimma!

Blev riktigt nöjd :thumbup:

Måne?

mystic[-_-]
2009-03-09, 16:58
Måne?

Bark at the moon!

Nitrometan
2009-03-09, 17:00
Vågar inte. Har en massa ärr och knölar i huvudet. Tror att mina föräldrar tappade mig i golvet när jag var liten, men jag minns inget av det. :Virro :krampus

Exdiaq
2009-03-09, 17:04
Har haft 3mm i 2-3 år nu och är riktigt nöjd med det eftersom jag har rätt bra form på huvudet. Sen är det jävligt praktiskt och billigt dessutom.

mpjby
2011-11-21, 16:25
Ser ganska dum ut i rakat. Har ganska runt huvud och stora öron. Men att slippa behöva bry sig om håret på morgonen gör det helt klart värt det :D

akAn
2011-11-21, 16:46
Ser ganska dum ut i rakat. Har ganska runt huvud och stora öron. Men att slippa behöva bry sig om håret på morgonen gör det helt klart värt det :D

stabil bump? Det brukar se bättre ut när man fått lite bränna.

Tror däremot aldrig jag fått så mycket fördomar som när jag hade rakad skalle. Det var rätt tråkigt när man såg personer med utländskt påbrå som verkade ta illa upp eller såg besvikna ut. Skön frisyr är det allt praktiskt, men nackdelarna... njaa.

prOtotype
2011-11-21, 16:49
Det gäller att träna nacken lite så att det inte ser ut som en golfboll på en peg när tunnhårigheten blir för allvarlig :P

stridis
2011-11-21, 16:50
Rakat huvudet en gång och det gör jag inte om. Blev ful som fan och såg ut som ett psykfall.

Jag har zebrasjuka alltså veck på skallen så jag ser ganska meh som rakad. Jag håller mig till 3mm eller så, då är det lugnt.

pialia
2011-11-21, 16:51

This.

Om man har rätt skalle och är svart så kan det funka.

Three pigs
2011-11-21, 16:54
Rakade skiten idag igen. Så jävla skönt. Snyggt och praktiskt också. Ja, jag har ariskt och jättefin huvudform.

eng
2011-11-21, 17:22
Sen borde det väl vara mer praktiskt att vara snaggad än helrakad. Rakar man med hyvel behöver man ju underhålla det oftare än med snaggad.

Tror också det, största anledningen till att jag kör snaggat och aldrig helrakat.
Nu bör jag trimma det minst en gång i veckan för att det ska se OK ut. Känner mig långhårig efter 9-10 dagar. Klipper med minsta möjliga på trimmern, 0.8mm.
Helst bör det kanske inte gå mer än 5 dagar mellan.

Började lite försiktigt för en 5+ år sedan, dvs lite längre snagg, och sen en 3 år rejält kort. Numera används distanskammarna på trimmern bara när det är dags att underhålla skägget.
Den enda jag ångrar är att jag inte började med denna frisyr, eller frånvaron av, tidigare. Så skönt att slippa ha koll på frisyren på morgonen, slippa blött hår en kall vinterdag efter gymmet. osv.

mycketbrännvin
2011-11-21, 18:00
Bekvämt och snyggt ifall man ser ut som Vin Diesel men fult på dom flesta

mpjby
2011-11-21, 18:57
stabil bump?

Sökte på något helt annat och såg den här tråden och kunde inte låta bli att posta i den :)

snej
2011-11-21, 19:05
Rakar skallen en gång i veckan och har gjort så i snart 5 år. Kommer aldrig att skaffa hår igen. Underbart att slippa skiten, och mycket snyggare är jag med. Nu för tiden kör jag dock 1-2mm, ett tar körde jag 0.

Filthy
2011-11-21, 19:19
Finns inget snyggare än någon med conehead och gärna lite knöligt!

Alla kan inte ha perfekt rund skalp som mig ;).

312
2011-11-21, 19:30
Nja, rakat är inte så snyggt. Dock är snaggat the shit!

sweetkarolina
2011-11-21, 20:53
Blev utfrågad om såväl politisk ideologi som sexuell läggning när jag var helrakad. Några mm är då bättre och snyggare (på mig)

Delirium
2011-11-21, 21:04
hyvlar skallen ett par gånger i veckan. Praktiskt för jobbet

Vunnis
2011-11-21, 21:16
Petade ner det till en 3 mm eller så i lördags igen och blev hackad på från första minuten. 4 pers första 10 minuterna som glirade och grinade... och då brukar jag ändå vara korthårig. *gah!*

Nä. Det får bli hästsvans nästa gång. Hästsvans - och konvertera till bög.

filmjölk
2011-11-21, 21:39
Hade jag haft ordentlig hårväxt hade jag haft hår som Fabio. Numera rakar jag skallen och snaggar mig för att dölja begynnande flint.

Innan det rakade jag mig för att det var bekvämt, detta ångrar jag idag, man borde ha njutit av sitt hårsvall medans det fanns.

BigBoy
2011-11-21, 23:40
Av med skiten bara, vad fan ska man vara så utseende fixerad så man börjar fundera på skallform för??

Slartibartfast
2011-11-22, 08:10
Nja, rakat är inte så snyggt. Dock är snaggat the shit!

Rakat ser aldrig nånsin bra ut, på någon. Snaggat (2 mm) kan vara riktigt snyggt, men det förutsätter ju såklart att man inte är tunnhårig. Tunnhårig+snagg ser också ut som skit, men bättre än comb over förståss.

Piranha
2011-11-22, 08:37
Svårt att generalisera om det är snyggt eller inte, är man ett conehead eller blev tappad många gånger på skallen som liten eller helt enkelt har en ovanlig huvudform så kan det se fel ut. Helrakat finner jag iaf sällan så snyggt, men 1-2 mm funkar, även på tunnhåriga tycker jag.

Tjejer i snagg kan vara riktigt coolt.

Adama
2011-11-22, 08:52
Helrakat finner jag iaf sällan så snyggt, men 1-2 mm funkar, även på tunnhåriga tycker jag.

Du ser ju rakad ut på avataren, inte nöjd med det då? ;)

Piranha
2011-11-22, 08:53
Du ser ju rakad ut på avataren, inte nöjd med det då? ;)

Snaggad, 1 mm

Slartibartfast
2011-11-22, 10:12
Snaggad, 1 mm

Det är alltid bättre tycker jag.

Enda undantagen tycker jag är om man har extremt tät och mörk hårväxt annars, och en väldigt skarp kant mellan total flint och kvarvarande hår. Då är hyvel att föredra.

spoon
2011-11-22, 10:18
Visst kan det vara snyggt men det blir väldigt opersonligt om alla går omkring och är rakade. Frisyr ftw säger jag.

Nitrometan
2011-11-22, 10:48
Visst kan det vara snyggt men det blir väldigt opersonligt om alla går omkring och är rakade. Frisyr ftw säger jag.

Jag tycker att det blir lika opersonligt när alla går runt med frisyr.

spoon
2011-11-22, 10:50
Jag tycker att det blir lika opersonligt när alla går runt med frisyr.

Det går kanske att variera en frisyr mer än ett rakat huvud.

Nitrometan
2011-11-22, 10:50

Menar du att det finns mer än en frisyr? :confused:

Rickard
2011-11-22, 11:19

Ja så lämna det åt oss som har det eller combover att välja på.

312
2011-11-22, 11:55
Petade ner det till en 3 mm eller så i lördags igen och blev hackad på från första minuten. 4 pers första 10 minuterna som glirade och grinade... och då brukar jag ändå vara korthårig. *gah!*

Nä. Det får bli hästsvans nästa gång. Hästsvans - och konvertera till bög.

Ähhh, de är bara ovana att se dig i snaggat. När du/dem har vant sig så ser det sheta bra ut!

Rakat ser aldrig nånsin bra ut, på någon. Snaggat (2 mm) kan vara riktigt snyggt, men det förutsätter ju såklart att man inte är tunnhårig. Tunnhårig+snagg ser också ut som skit, men bättre än comb over förståss.

Håller med på alla punkter. :)

Nitrometan
2011-11-22, 12:00

Menar du att det finns mer än en frisyr? :confused:

Aha. Nu kommer jag ihåg. När jag gjorde lumpen sa min fartygschef att han hade tre frisyrer - 4, 6 och 8 mm.

Vunnis
2011-11-22, 12:26
Ähhh, de är bara ovana att se dig i snaggat. När du/dem har vant sig så ser det sheta bra ut!

Men det är ju det som är så festligt. Det är inte ens ovanligt att jag är så korthårig.
Fick en bild uppvisad också; "här såg det ju bra ut!" - och på bilden var det typ 6 mm långt. -.-

Aha. Nu kommer jag ihåg. När jag gjorde lumpen sa min fartygschef att han hade tre frisyrer - 4, 6 och 8 mm.
lol :D

snej
2011-11-22, 12:36

:thumbup:

Jag ser ut som en jävla mupp med hår, har så grymt tjock och irriterande hårväxt så fick tunna ut det hela tiden, och utan gele eller något så såg det riktigt muppigt ut. Nää, 2mm är opti. Lär som sagt aldrig skaffa frisyr igen.

Mats J
2011-11-23, 17:15
Det är alltid bättre tycker jag.

Enda undantagen tycker jag är om man har extremt tät och mörk hårväxt annars, och en väldigt skarp kant mellan total flint och kvarvarande hår. Då är hyvel att föredra.

Ha ha du verkar tycka flint är det vidrigaste man kan ha.

dmjardell
2011-11-23, 18:05
En sak som är otroligt viktigt när man har rakad skalle att inte var blek och tanig vilket kan ge intrycket av ohälsa. Personligen har jag kört snagg sen jag var sexton, och rakat sen jag var 20, nu är jag 21.

Jag tycker det är finemang.

Mats J
2011-11-24, 08:14
En sak som är otroligt viktigt när man har rakad skalle att inte var blek och tanig vilket kan ge intrycket av ohälsa. Personligen har jag kört snagg sen jag var sexton, och rakat sen jag var 20, nu är jag 21.

Jag tycker det är finemang.

+1 extremt viktigt!

Slartibartfast
2011-11-27, 12:02
Ha ha du verkar tycka flint är det vidrigaste man kan ha.

Vidrigt är det väl inte, det är väl inte vidrigt att vara kort heller, men finns inget som plockar ner en man snabbare på alfa-stegen, jämfört med var han var innan, som att tappa håret.

Onigiri
2011-11-27, 12:06
Rakar med hyvel 2-3 gånger i veckan since 2007. Haters gonna hate.

Svar: Ja, det kommer ske igen inom några timmar till och med.

Mats J
2011-11-27, 16:58
Vidrigt är det väl inte, det är väl inte vidrigt att vara kort heller, men finns inget som plockar ner en man snabbare på alfa-stegen, jämfört med var han var innan, som att tappa håret.

Nja, håller inte med, personligen tycker jag att tunnhårighet + rakat är ett måste för att vara högt upp på alfa-stegen. Dock på brud-stegen är väl en annan sak.

Sniggel
2011-11-27, 17:06
Ja, jag har rakat mig flera ggr. Jag tycker det är snyggt, praktiskt och det samlar heller inte upp lika mycket allergener.
För det mesta trimmar jag det bara eftersom det kräver mycket arbete att raka helt.

r3mpuh
2011-11-27, 17:26
Majoriteten av mörkhyade personer hade en viss negativ inställning till mig;
när jag hade 3mm snagg, gröna militabyxor, kängor & så.. :c
Byxorna är btw köpta av turken på torget & är jätte mysiga!(Fodrade^^)

shadowfire
2012-06-18, 13:44
Har fortfarande inte vågat prova, tror jag ser värre ut än vad jag redan gör om jag skulle raka skallen. Kan inte bestämma mig för om det är snyggt eller inte med helflint, lol

Någon som vågat ta steget ut och bytt till rakat i år?

Niwah
2012-06-18, 13:56
Jag rakade och hade så ett halvår. Det passade inte alls men det var fruktansvärt skönt!

Trouble
2012-06-18, 14:02
Jag tänkte testa att snagga mig senare i sommar. Dock tycker jag att det är en ganska stor skillnad på att vara rakad och snaggad där det förra ser lite ohälsosamt ut. Jag tänker ofta på en blandning av cytostatika och utomjordingar (no pun intended) jämfört med om man fortfarande ser personens naturliga hårlinje (oavsett hur hög denna skulle vara). Jämför:

http://www.mmabay.co.uk/wp-content/uploads/2012/06/Mauricio-Shogun-Rua.jpg

http://mikesirota.files.wordpress.com/2012/04/alien-2.jpg

Grotesk
2012-06-18, 14:04
Har fortfarande inte vågat prova, tror jag ser värre ut än vad jag redan gör om jag skulle raka skallen. Kan inte bestämma mig för om det är snyggt eller inte med helflint, lol

Odla ett bar bollar och bara kör. Håret kommer ändå växa ut igen (mer eller mindre.)

MathiasF
2012-06-18, 14:27

Eftersom du är en sån pussy så ställer jag mig och rakar skallen nu.

shadowfire
2012-06-18, 14:28
Eftersom du är en sån pussy så ställer jag mig och rakar skallen nu.

that comment is worthless without pics *popcorn*

Piranha
2012-06-18, 14:32
Tre år senare å har inte kommit till skott..

Det är bara hår och det växer ut igen på 3 veckor...

MathiasF
2012-06-18, 14:41
that comment is worthless without pics *popcorn*

http://s8.postimage.org/8o0wrcr03/IMG_0079.jpg

944RS
2012-06-18, 15:29

Förvånad?

shadowfire
2012-06-18, 16:26

Det är bara hår och det växer ut igen på 3 veckor...

har väntat på att bli grofv nog att kunna försvara mig om en dam hoppar på mig i kassakön på ica, kallar mig nasse och börjar slå mig. Har inte riktigt blivit grofv nog ännu tyvärr. :/

Får ta't på semestern, på jobbet skulle jag väl bli inkallad till chefen och få disciplinär anmärkning för uppseendeväckande beteende lol.

mikaelj
2012-06-18, 16:35
har väntat på att bli grofv nog att kunna försvara mig om en dam hoppar på mig i kassakön på ica, kallar mig nasse och börjar slå mig. Har inte riktigt blivit grofv nog ännu tyvärr. :/

Får ta't på semestern, på jobbet skulle jag väl bli inkallad till chefen och få disciplinär anmärkning för uppseendeväckande beteende lol.

Tänkte du raka dig till 0 mm eller kring 2-3? Stor skillnad.

Endumen
2012-06-18, 16:36
Jag har inte gjort det, men kommer göra det snart då jag börjar bli tunnhårig :D

shadowfire
2012-06-18, 16:39
Tänkte du raka dig till 0 mm eller kring 2-3? Stor skillnad.

Jag brukar ha 7 och 9 när jag är nytrimmad, så i det här fallet pratar jag 0.
Tror jag kommer se ut som Kojak.

mikaelj
2012-06-18, 16:43
Jag brukar ha 7 och 9 när jag är nytrimmad, så i det här fallet pratar jag 0.
Tror jag kommer se ut som Kojak.

Jaha.

Meh, växer ut på några veckor. Bara gör det!

Jockefoten
2012-06-18, 16:46
Vänta tills årets fjällvandring istället! :)

Silveta
2012-06-18, 16:46
jag kör med trimmer utan distans och kan väl tycka att det ser bättre ut än hyvelrakat åtminstone om man inte är solbränd sen tidigare. lär väl bli 0.5mm ungefär

stålrasta
2012-06-18, 17:31
har över 8 års hårväxt på skallen, känns bra va oftast rakad innan, men långt hår och skägg är de bästa

xan
2018-11-29, 21:06
Tips på bra olja för att återfukta skallen som blir snustorr efter trimning?

Rikard Jansson
2018-11-29, 21:08

head and shoulders :)

Tail
2018-11-30, 13:56

Brukar köra med Apoteket Hårbottengel, funkar bra:
https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-harbottengel-120-ml-flaska-243207/

xan
2018-11-30, 14:16
Tack, Tail!

head and shoulders :)

Schampoo?

ARMSTARK
2018-11-30, 14:19
har över 8 års hårväxt på skallen, känns bra va oftast rakad innan, men långt hår och skägg är de bästa

Jag också, långt hår är överlägset, morgonrutinen för frisyren; sätta upp det i tofs, klart! :)

inZane
2018-11-30, 14:25
Alltid haft snaggat, d.v.s 0,5-1mm och hade stor ångest över att ta fram hyveln första gången. Blev lite besviken att inte skillnaden var så stor som jag trodde så jag anar att detta är lite hjärnspöken vi har. Ett par tre dagar och det är ute på 0,5mm igen så det är ingen big deal.

Gått tillbaka till snagg nu igen då man bör hyvla åtminstone varannan dag om det ska se riktigt ut. IMO.

Blomkål
2018-11-30, 14:45
Alltid haft snaggat, d.v.s 0,5-1mm och hade stor ångest över att ta fram hyveln första gången. Blev lite besviken att inte skillnaden var så stor som jag trodde så jag anar att detta är lite hjärnspöken vi har. Ett par tre dagar och det är ute på 0,5mm igen så det är ingen big deal.

Gått tillbaka till snagg nu igen då man bör hyvla åtminstone varannan dag om det ska se riktigt ut. IMO.

Jag har aldrig hyvlat, ska testa nästa gång jag vill ha kort nu när man ändå kan ha mössa i typ ett halvår framöver. När jag snaggat mig tidigare har jag kört på tre millimeter och snaggat cirka varannan vecka.

Ett Orm
2018-11-30, 14:49
Fintskalle, så jag rakar eller snaggar kanske det heter.
Hyvla har jag gjort en gång och aldrig mer. Del kändes det konstigt, dels fick jag finnar eller utslag i hela bakhuvudet och nacken.