Visa fullständig version : Låna pengar åt polare.
Slartibartfast
2009-02-28, 10:16
Brukar ni göra det? Är det en dålig idé?
En polare har bett mig låna honom 2k€ och jag har inga direkta problem med det (jag är sjukt rik), men det finns alltid en risk att lånet och återbetalningar blir en issue som påverkar vänskapen. Jag hade en annan polare som jag lånade 100€ åt, struntsumma mao, men kanske just för att summan var så liten så blev återbetalningen utdragen.
Vad tycker ni?
von huff
2009-02-28, 10:17
Om man har pengar kanske, men då ska man vara 100% säker att pengarna kommer tillbaka inom bestämd tid:)2000 låter ganska mycket att låna ut till nån
Granatgiraffen
2009-02-28, 10:18
Återbetalningen blir säkert utdragen här med, brukar visst vara så. Har du inga problem med det så är det bara att låna ut? Pengar är bara pengar. Fast jag hade nog frågat vad han skulle haft pengarna till. Är det till en prostituerad, kanske inte att jag hade lånat ut.
Granatgiraffen
2009-02-28, 10:18
Om man har pengar kanske, men då ska man vara 100% säker att pengarna kommer tillbaka inom bestämd tid:)2000 låter ganska mycket att låna ut till nån
2000 euro är mer.
Scratch89
2009-02-28, 10:19
Om det är akut, typ betala hyra för att han har fått problem med sina utbetalningar från lönen. Skulle inte falla mig in att låna ut så mycket för att han skulle köpa en TV, t.ex. 2000 euro är väl runt 18000 kr? Det är en månadslön.
von huff
2009-02-28, 10:20
2000 euro är mer.
ca 20 000 kronor
TheGovernator
2009-02-28, 10:21
2000 € = 22 816.995 kr
Slartibartfast
2009-02-28, 10:22
Om det är akut, typ betala hyra för att han har fått problem med sina utbetalningar från lönen. Skulle inte falla mig in att låna ut så mycket för att han skulle köpa en TV, t.ex. 2000 euro är väl runt 18000 kr? Det är en månadslön.
Han ska ha pengarna för att finansiera en Asienresa med sin tjej. Han hinner inte få lön innan dom far, så han skulle betala igen när han får lönen.
Nej. Han har väl familj? Det finns en väldigt stor chans att det kommer påverka eran vänskap på ett eller annat sätt.
Personligen hade jag inte gjort det. Just för att det bli så förbannat jobbigt att ta upp det sen. Och jag skulle aldrig utsätta mina kompisar i såna situation heller. Men det beror på om han är fattig eller om det är akut.
Mescreant
2009-02-28, 10:23
Absolut. Men det beror på varför han behöver låna.
Ska själv låna 10k till en nära vän nu i veckan. Vi har en återbetalningsplan redo och han hade aldrig frågat om det inte var riktig kris.
Mescreant
2009-02-28, 10:28
Han ska ha pengarna för att finansiera en Asienresa med sin tjej. Han hinner inte få lön innan dom far, så han skulle betala igen när han får lönen.
I det läget hade jag inte lånat pengarna. Förstår inte ens att han har mage att fråga. Han får väl fan skjuta upp resan till han har råd. Hatar när folk lånar pengar till konsumering. Eller ja, beror väl på polaren men då ska det jävla återbetalas direkt när han får lönen och inga andra utgifter får gå före.
Pepparkakssmurfen
2009-02-28, 10:37
Inga problem att låna ut så länge jag vet att han har möjlighet att betala tillbaka sen.
Vore han konstant pank skulle jag inte låna 20000sek.
Viktor_Balck
2009-02-28, 10:45
Det beror väl på hur bra du känner den här personen, vissa vet man att man kan lita på att man får tillbaks pengarna helt enkelt. Är fallet så är det väl inga problem men tycker ändå det är lite märkligt att han ska låna pengar till en resa, ok om det vore en akut kris att han inte har råd att betala räkningar eller liknande. Vittnar väl lite om hans ekonomi när han inte har råd att undvara 20 lax om han nu jobbar, borde han kunnat spara ihop tycker man.
Slartibartfast
2009-02-28, 10:45
Började gå igenom detta nyss och det känns inte som en bra idé längre. Känns iofs lite sent att dra sig ur nu när jag sagt att jag ställer upp. Dom far på måndag. Men tycker iofs inte att jag har en direkt skyldighet att ställa upp heller även om jag lovade för mycket för tidigt.
Ja, om man hade en buffert och pengarna bara "låg" där. Men man vill gärna ha tillbaka dem utan att behöva tjata efter också.
Kebab-Arne
2009-02-28, 10:58
I det läget hade jag inte lånat pengarna. Förstår inte ens att han har mage att fråga. Han får väl fan skjuta upp resan till han har råd. Hatar när folk lånar pengar till konsumering. Eller ja, beror väl på polaren men då ska det jävla återbetalas direkt när han får lönen och inga andra utgifter får gå före.
+1.
Åka på en resa med pengar som man lånat från en polare verkar urbota korkat enligt mig.
Beror mer på din kompis. Man har ju en del kompisar men skulle bara låna ut pengar till 1 av dem och utan problem också, men resten nej!
Ignatius72
2009-02-28, 11:02
Om man har ekonomi för det men ska vänta in lön hade jag inte frågat en polare utan gått in på banken. Mycket tvivelaktig planering att åka på måndag men inte ha några stålar idag. vad skulle han göra om han inte fick låna-samla pantburkar?
von huff
2009-02-28, 11:02
Hur skall han ha råd att betala tillbaks det när han får nästa lön?Efter hyror, räkningar och andra utgifter så har han knappast 2000 kvar
spoonchest
2009-02-28, 11:08
skriv ett kvitto, eller nåt. Utan några hard feelings.
Jag tycker också det är tveksamt men har du lovat och han åker på måndag så kan det påverka er vänskap ändå.
Jag skulle nog låna ut och säga att jag ser det som en engångsföreteelse och att jag eg inte gillar att låna ut till vänner för att det kan riskera vänskapen och att det är viktigt att du får tillbaka dom direkt.
Då har du ställt upp alla kriterier innan och kan då återkomma till det utan att det ska kännas jobbigt för dig.
Har själv dåliga erfarenheter av det, två nära vänner vid två olika tillfällen. Inte denna summan men ändå 1000€ och 400€, det är väldigt svårt att kräva tillbaka och den första har jag numera sagt upp bekantskapen med.
Men som andra i tråden sagt, det är bara pengar. (om man har råd att undanvara dem dvs)
du vet vilka du kan lita på..
Har du sagt att du ska, så kan du ju inte dra dig ur nu. Det lär ju påverka vänskapen om något.
Med en sån stor summa skulle jag kräva kontrakt - planerar han att betala tillbaka skall han heller inte ha några problem med att lagligt binda sig till att göra det. Det finns säkert något vattentätt kontrakt att hitta på internet, eller kanske via din bank. Har någon inte 20k på sparkontot eller liknande så tycker i alla fall jag att betalningsförmågan är tveksam.
du vet vilka du kan lita på..
Håller inte med här, pengar påverkar folk mer än vad man tror.
Har du sagt att du ska, så kan du ju inte dra dig ur nu.
Det är klart han kan, om slarti inte vill låna ut pengar så gör han inte det, så enkelt är det. Så får hans vän hitta pengar någon annanstans.
Granatgiraffen
2009-02-28, 11:33
Det är klart han kan, om slarti inte vill låna ut pengar så gör han inte det, så enkelt är det. Så får hans vän hitta pengar någon annanstans.
Klart han inte kan. Dom drar på måndag och han har lovat. Om jag lovar en vän något och han planerar efter det så drar jag mig inte ur 2 dagar innan. Slartibargahst får helt enkelt bli bättre på att ge klarare, eller i detta fall oklarare, besked.
Klart han inte kan. Dom drar på måndag och han har lovat. Om jag lovar en vän något och han planerar efter det så drar jag mig inte ur 2 dagar innan. Slartibargahst får helt enkelt bli bättre på att ge klarare, eller i detta fall oklarare, besked.
Så om han ändrat uppfattning och anser att det finns risk att han inte kommer få tillbaka pengarna ska han ändå låna ut dem, ditt resonemang är glasklart. *screwy*
Bara om det var en vän jag verkligen litade på. Och även då skulle jag se till att det fanns en realistisk avbetalningsplan. Som någon påpekade kan man fråga sig hur han ska ha råd att betala tillbaka efter nästa lön, om han inte har några pengar nu. Vad ska han leva på nästa månad?
Granatgiraffen
2009-02-28, 11:43
Så om han ändrat uppfattning och anser att det finns risk att han inte kommer få tillbaka pengarna ska han ändå låna ut dem, ditt resonemang är glasklart. *screwy*
Paranoia är ingen ursäkt för dålig karaktär. Jag pratar kanske om hur jag själv skulle agerat och hur jag vill hur mina vänner ska agera. Jag skiter egentligen vad Slartibarhast gör.
utan att det förstör deras vänskap?
Kör mindre bröst och armar, satsa istället de där extra passen på lite mer rygg. :thumbup:
utan att det förstör deras vänskap?
Visst det är inte den bästa av situationer, men vad tror du själv är sämst för vänskapen; att han inte kan låna pengar nu, eller att han aldrig betalar tillbaka?
Jag skulle verkligen inte lånat ut några pengar. Tycker som många andra att det verkar skumt att han kan betala tillbaka 20k när han har fått lönen.
Sen angående att han inte kan dra tillbaka erbjudandet. Självklart kan han det. Sen vet man inte vad som kommer hända med vänskapen men om man är bra vänner borde man kunna överleva något sådant tycker jag.
Jag fick samma fråga för ett år sedan då min polare skulle iväg o resa till Afrika med sin flickvän och han hade inte fått sin lön utbetalt. Jag fick av en annan gemensam vän reda på att han inte hade fått utbetalt sin lön eftersom det var meningsskiljaktigheter mellan honom och ekonomiansvarige på hans jobb (detta nämnde han aldrig för mig).
Min kompis hade dessutom redan lånat pengarna för att betala resan utav sin flickvän och hon ville nu ha tillbaka pengarna innan de åkte.
Jag sa till slut blankt nej. För det första tycker jag man inte ska gå till kompisar innan man frågat sina föräldrar, syskon (som jag dessutom vet har duktigt med stålar). Sen fick jag ingen bra förklaring till varför hans flickvän inte ville låna ut pengarna längre.
Nu har vi lagt detta bakom oss och är kompisar.
Edit: Om du väljer att låna honom pengarna, se då till att ni skriver under ett kvitto med datum för när det ska vara återbetalat samt att ni har en person med er som kan intyga underskrifterna (vad det nu kallas).
Visst det är inte den bästa av situationer, men vad tror du själv är sämst för vänskapen; att han inte kan låna pengar nu, eller att han aldrig betalar tillbaka?
Jag tror båda är lika dåliga.
som någon tidigare nämnde så skulle jag se det som riktigt lågt att be om pengar, speciellt i den storleksordningen, till en rekreations-resa. Med all sannolikhet krävdes det lite planering att sätta samman resan med flygbiljetter, ledighet osv. då får man fan ha lite framförhållning med ekonomin med. (annan grej om han/hon akut måste iväg och det gällde annat än semester)
sen så måste jag ge cred till både dig(slarti), önskar att jag hade en ekonomi som tillät ett lån 20.000:)... och din polare, önkar även att jag hade en månadslön som gjorde att jag kunde casha ut 20.000 efter skatter, räkningar och andra utgifter.
The_RobRoy
2009-02-28, 12:08
Fick en liknande förfrågan av en kompis när vi båda var studenter (han skulle utomlands med sin flickvänn).
Jag vägrade, eftersom jag inte ville riskera att hamna i bråk kring pengar. Han accepterade men var ganska sur en period, för att jag inte litade på honom..
Vad är då kontentan av detta, prata mindre om hur mycket pengar du har att röra dig med..
Jag har lånat ut liknande summa till en kompis (och mindre summor också för den delen). Har aldrig varit nått problem, sålänge du känner personen väl och litar på denna.
Det beror på hur mycket pengar jag själv har, och vad min polare ska använda pengarna till.
2k euro är mycket pengar i mina ögon
Paranoia är ingen ursäkt för dålig karaktär. Jag pratar kanske om hur jag själv skulle agerat och hur jag vill hur mina vänner ska agera. Jag skiter egentligen vad Slartibarhast gör.
Sedär, människor är olika. Själv hade jag aldrig lånat pengar av en vän som jag visste kände obehag och egentligen inte ville låna ut sina pengar. Även om denne vid första anblick varit positiv till detta.
christian
2009-02-28, 12:24
Pengar ställer alltid till det.. nu råkade du ju acceptera förfrågan och det kanske ställer till mer om du drar dig ur kort innan de skall åka?
Jag har en egen erfarenhet från alldeles nyligen. Vi var 3 pers som drog runt i Sydamerika 1 månad över nyår. Naturligt blir det att man lånar pengar av varandra iom taxi, barnotor, restaurangnotor, osv. En är student och har således lite mindre att röra sig med, men han var glatt med på allt även om jag betalade mycket, för det är ju vad man gör för en kompis?
Nu i efterhand är han skyldig mig dryga 5000:- som jag har fått tjata mig till. Han har gett mig krassa bortförklaringar, försökt fått mig att känna skuldmedvetenhet över att han skall betala tillbaka till mig, osv osv. Än så länge har jag fått 2000:-.
Överflödigt att säga att jag inte kommer att umgås speciellt mycket med honom framöver om jag får välja. Vi var iofs inte så goda vänner ändå.. haha!
Frågan är väl om du tror att han kommer kunna betala tillbaks det när han fått sin lön? Är svaret nej hade jag inte lånat ut.
Jag hade aldrig gjort det.
Har lånat ut 650kr till en f.d kompis vilket är småpotatis i jämförelse, jag fick tjata med jämna mellanrum i ungefär 2 år och säga att han kunde betala av delsummor etc. Även fast jag studerade och han hade fast jobb och slösade pengar på annat så var det alltid att "jo, jag ska fixa det" eller "har dåligt med pengar just nu... förresten, jag har skaffat en ny bilstereo".
Slutade med att jag undrade vad han höll på med och om han hade för avsikt att betala tillbaka alls, han hörde ej av sig och 7-8 års vänskap upplöstes.
Dock var han i backspegeln en väldigt ovettig person och det var värt pengarna att slippa honom.
Det finns kompisar jag trots ovanstående incident hade litat att låna ut pengar till, men aldrig så mycket som 20kkr.
Jag tycker inte man ska låna av andra eller låna ut, har man inga pengar får man ge fan i vad det nu är man har tänkt göra.
Och det värsta är när man får tjata på personen man lånat ut pengar till istället för att fanskapet visar lite respekt och ser till att ta tag i det så fort som möjligt själv.
christian
2009-02-28, 12:40
Å andra sidan har jag kompisar jag utan tvekan skulle låna ut 20k till eller mer om de behövde.
Har lånat ut 25k till en av familjens vänner. Inga problem, där, men den utlovade räntan uteblev, haha.
Inom familjen har vi också lånat pengar mellan varandra, några hundra tusen om mest tror jag, men där är det aldrig några problem. Inte inom min familj iaf. =)
Så visst går det att låna ut pengar. Men gör det till rätt person..
jepp, och alltså lånar man inte ut pengar till de som är kapabla till en sån grej. jag kan läsa av sådant:hbang: ohohohohohohihi
Men självklart hjälper man en polare.
Kan du avvara dem så tycker jag du absolut skall hjälpa honom.
Mescreant
2009-02-28, 13:05
Som läget ser ut just nu d.v.s du har sagt att du ställer upp och han är redo att resa på måndag så tycker jag absolut att du ska ställa upp, dålig stil annars. Att däremot säga nej från början är standard. Jag tycker hans förfrågan är underlig så länge inte €2000 är småpengar i relation till bådas löner.
Slartibartfast
2009-02-28, 13:23
Ok, jag drog mig ur. Verkade vara ganska osäkert när han skulle få tillbaka degen ändå. Han sa att det var ok och att det ordnar sig.
Klantigt av mig oavsett att inte kolla igenom allting innan jag lovade nåt.
C'est la vie.
Måste bara säga att det var väldigt bra planerat av honom!
Slartibartfast
2009-02-28, 13:37
Måste bara säga att det var väldigt bra planerat av honom!
Resan var ganska impulsgrej och han får inte lön på månadsbasis utan fakturerar för tjänster han utför.
tossefar
2009-02-28, 14:47
Resan var ganska impulsgrej och han får inte lön på månadsbasis utan fakturerar för tjänster han utför.
Det är inte smartare att impulsköpa saker för någon annans pengar :)
Jag tycker att du gjorde rätt. Även den bästa vän kan vara ekonomiskt utvecklingsstörd.
ManuelIT
2009-02-28, 15:44
Har aldrig lånat ut så stora belopp, men jag har lånat ut 2-3k till en polare ett flertal gånger. Även om han är helt usel på att hantera sin ekonomi så VET jag att när det kommer till lån så prioriterar han alltid återbetalningen.
WHITEFOLKS
2009-02-28, 17:26
Men självklart hjälper man en polare.
Kan du avvara dem så tycker jag du absolut skall hjälpa honom.
Använder din kommentar mest för att ha en grund till min post, inte för att hopppa på dig specifikt...
Klart man HJÄLPER en kompis. Men man hjälper ju inte en kompis om man bara möjliggör till honom att fortsätta ett dumt beteende (att göra av med för mycket pengar).
Tyvärr är det oftast de som inte kan/ska låna som lånar.
kidpoker
2009-02-28, 19:00
Klart man lånar ut till polare,har lånat ut 20-70k många gånger.Är bättre med större belopp för det betalas alltid tillbaks däremot om man lånar ut 500-1k så blir det lätt bort glömt.
Började gå igenom detta nyss och det känns inte som en bra idé längre. Känns iofs lite sent att dra sig ur nu när jag sagt att jag ställer upp. Dom far på måndag. Men tycker iofs inte att jag har en direkt skyldighet att ställa upp heller även om jag lovade för mycket för tidigt.
En polare jag känt i många år kunde en gång plötsligt inte betala månadshyran och skulle blivit vräkt (familj och barn om jag inte hade lånat ut pengarna till honom.
Fick kanske 2k tebaks, sen hörde han aldrig av sig mer / flyttade sen.
Han är fortf skyldig mig pengar och detta hände för många år sedan.
Your miles may vary! :D
Klart att större summor kan påverka vänskap, kolla tex på Christian Bales mor och syster som tjatar om pengar hela tiden så han får roidrage! :D
Som någon sa i tråden, större summor funkar nog, till rätt person.
Men vem är rätt person? Vissa förändras när det är större summor inblandade.
Yo! Nu då du har 2k i fickan heeelt i onödan så kör jag mer lite utpressning.
Låna dem åt mig föra att finansiera en rejäl bulkningsperiod eller så laddar jag upp en eller två lustiga bilder från studietiden. :devil:
Skämt åsido, uttråkad o sjukskriven...
Eller.... :naughty:
Ok, jag drog mig ur. Verkade vara ganska osäkert när han skulle få tillbaka degen ändå. Han sa att det var ok och att det ordnar sig.
Klantigt av mig oavsett att inte kolla igenom allting innan jag lovade nåt.
C'est la vie.
Att du drog dig ur tyder ju bara på att det var en människa du absolut inte ville låna ut pengar till från början. Då tycker jag att man alltid ska gå efter magkänslan, bara säga nej direkt, oavsett vad.
Men i övrigt tycker jag absolut att man ska hjälpa en polare om han är i behov av pengar, oavsett om det är hyra, resa eller en tv. Har lånat ut belopp flera gånger mellan 20k och 100k och aldrig ångrat det. Jag känner själv en stor trygghet i det om ekonomin skulle tryta i framtiden.
En polare jag känt i många år kunde en gång plötsligt inte betala månadshyran och skulle blivit vräkt (familj och barn om jag inte hade lånat ut pengarna till honom.
Fick kanske 2k tebaks, sen hörde han aldrig av sig mer / flyttade sen.
Fast jag tror du mådde ganska bra av att hjälpa dom då? Man måste chansa ibland och att hjälpa en familj är behjärtansvärt. synd att han inte kunde visa tacksamheten.
Fast jag tror du mådde ganska bra av att hjälpa dom då? Man måste chansa ibland och att hjälpa en familj är behjärtansvärt. synd att han inte kunde visa tacksamheten.
Jag mådde jättebra av att hjälpa någon i nöd (speciellt när det gällde en vän med familj och barn som skulle vräkas), men mådde inte lika bra efteråt när man får veta hur en vän sedan många år beter sig, dvs runnin away with the monies! :D
Men jag var glad att kunna hjälpa till då, annars hade han och familj suttit i rännstenen nu.
Tråkigt dock att det endast var skit man fick tillbaka! :D
Har inte sett "vännen" på många år nu, men vet att han lämnade tjejen för ett gäng år sedan. Hur det står till med barnet nu vet jag ej.
Är iofs inte säker på att dom hade hamnat i rännstenen. Samhället tar hand om barnfamiljer. Men jag förstår vad du menar. Skilsmässor händer ju. Men det är svårt att veta om man verkligen känner sina vänner.
Ja, det gäller att veta vilka man kan lita på. När det verkligen gäller! :)
sant och han ska vara glad att han hade dig. Nästa gång har han inte det. Vem har egentligen förlorat mest?
Här hjälper man folk i knipa, och vad får man tebaks? Lucky me. ;)
Men det finns mycket här i livet som är värt mer än pengar och det vet jag att du vet också. Han förlorade mer än han fick.
I nöden prövas vännen som sagt! :D
Hursom! Detta är många år sedan nu och överspelat! :)
Men det råd jag har i denna tråd är iaf, var försiktig när det gäller en lite större summa, tänk på att vänner sedan många år kan förändras när det gäller detta (säger inte att alla förändras, men många) och ja, det kan förstöra vänskaper (men behöver verkligen inte göra det).
Sant sant så är det och det får läggas till erfarenhetskontot. Jag har som mest blivit av med 7 tkr.
I'm guessing you trusted someone too? :)
Pengar gör människor konstiga. Jag lånade ut 3k till hyra åt en "kompis". Han har inte betalt tillbaka än och det var väl 1.5 år sedan. Bara massa ursäkter ett halvår och efter det ignore... Har ingen kontakt med honom nu utan tar det som en läxa.
grisbil3n
2009-02-28, 22:14
Tusenlapp hit o dit spelar ingen roll, alla poteniella låntagare i min bekantskapskrets är väldigt pålitliga och har osentimental hållning till pengar likt jag själv.
I'm guessing you trusted someone too? :)
jag har varit extremt godtrogen och är det delvis fortfarande. Men hellre det än kall och beräknande om jag får välja.
Pengar gör människor konstiga. Jag lånade ut 3k till hyra åt en "kompis". Han har inte betalt tillbaka än och det var väl 1.5 år sedan. Bara massa ursäkter ett halvår och efter det ignore... Har ingen kontakt med honom nu utan tar det som en läxa.
Tänk dig då hur riktigt stora summor kan göra / förändra folk som man aldrig trodde skulle kunna förändras till det sämre. :)
Money can change people.
Japp, kan tänka mig det så har högre krav på låntagarna nu ;)
Just nu har jag lånat ut 10k till brorsan men det får jag förhoppningsvis igen...hehe
Ligger ute med cash till flera polare, i ett par fall ungefär hälften av vad du skulle lånat ut. Var medveten om premisserna innan jag lånade ut och visste att det skulle ta ett tag att få tillbaka skiten. Har man möjlighet att hjälpa polare med pengar så gör man det, åtminstone om det är nära polare som man kan lita på i slutändan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.