handdator

Visa fullständig version : fråga om civilrätt

capture
2009-02-27, 14:37
Jag har sökt lite på nätet men inte direkt hittat ett svar på om man kan bli dömd till fängelse när det gäller civilrätt?

Mental
2009-02-27, 14:51
Nej, jag tror den delen bara jobbar med skadestånd, inte böter och "straff"

Backe
2009-02-27, 14:52
Jag har sökt lite på nätet men inte direkt hittat ett svar på om man kan bli dömd till fängelse när det gäller civilrätt?

Osäker på hur du menar men det finns inga civilrättsliga regler som har fängelse som rättsföljd. Påföljden fängelse finns endast inom straffrätten.

Däremot finns ju en koppling mellan civil och straffrätt, en del straffbestämmelser är kopplade till civilrättsliga begrepp.

capture
2009-02-27, 14:53
Det jag menade är om man anlitar en tjänst som gör ens ip anonymt så sa de när jag frågade att de lämnar bara ut sina loggar om man kan få 2 års fängelse.
För om jag har förstått det rätt så räknas inte en sådan tjänst som en internetleverantör och behöver således inte lämna ut sina loggar till privata företag/personer.

Mental
2009-02-27, 15:00
Det jag menade är om man anlitar en tjänst som gör ens ip anonymt så sa de när jag frågade att de lämnar bara ut sina loggar om man kan få 2 års fängelse.
För om jag har förstått det rätt så räknas inte en sådan tjänst som en internetleverantör och behöver således inte lämna ut sina loggar till privata företag/personer.

Om det är upphovsrätten du tänker på, så har den ju kopplingar även till straffrätten och inte bara civilrätten, även om imateriallrätten är civilrättslig.

capture
2009-02-27, 15:04
Jo visst är det de jag tänker på.

Om det är farbror blå som vill ha ut loggarna så är det en sak det jag menar är att inte ett privat företag ska kunna kräva att få ut dem.

Mental
2009-02-27, 15:06
Jo visst är det de jag tänker på.

Om det är farbror blå som vill ha ut loggarna så är det en sak det jag menar är att inte ett privat företag ska kunna kräva att få ut dem.

Vi får se hur Ipred genomförs och villka konsekvenser det får, än så länge är det svårt att säga något.

capture
2009-02-27, 15:09
Föresten angående ipred. Vet du var man kan hitta exakt vad som står i lagen. Skulle vara skoj att läsa.

Mental
2009-02-27, 15:16
Börja läsa här http://www.riksdagen.se/templates/R_HtmlCallPage____17664.aspx

capture
2009-02-27, 15:25
oj det blir bra läslektyr någon gång jag har lite att göra/skola