handdator

Visa fullständig version : Tvål med plastkulor?

spoonchest
2009-02-27, 14:04
Hade en försäljare på besök nyligen. Har tidigare köpt tvål med plastkulor, men har börjat fundera på vart plasten tar vägen?
"-Den försvinner!" fick jag som svar. Jag tolkade detta som
"Jag har ingen aning!"
Googlat och letat en stund nu men kommer ingenvart.
Är det ngn nedbrytbar plast i tvålen? Borde inte det vara väldigt dyrt?

hahavaffan
2009-02-27, 14:08
Tvivlar på att plastkulorna är stora som ärtor, så de sköljs antagligen ner i avloppet. De fungerar nog som skrubb i tvålen, så att mer skit lossnar.

spoonchest
2009-02-27, 14:11
Tvivlar på att plastkulorna är stora som ärtor, så de sköljs antagligen ner i avloppet. De fungerar nog som skrubb i tvålen, så att mer skit lossnar.

Du missförstod mig nog, det jag undrar över är vad som händer med plasten i slutändan.

hahavaffan
2009-02-27, 14:21
Du missförstod mig nog, det jag undrar över är vad som händer med plasten i slutändan.Det är antagligen inte plast som du finner i din datorskärm, utan biologiskt nedbrytbar plast eller nåt liknande, som enkelt bryts ner på reningsverken.

spoonchest
2009-02-27, 14:38
Mm. Jag läste lite om sån där nedbrytbar plast, men det är ju jättedyrt att framställa tydligen.

coxie
2009-02-27, 14:45
Det är nog naivt att tro att de kör med nedbrytbara naturvänliga ämnen.

Chansen att skiten spolas rakt igenom hela reningssystemet och rätt ut i havet är nog rätt stor.

spoonchest
2009-02-27, 14:56
Det är nog naivt att tro att de kör med nedbrytbara naturvänliga ämnen.

Chansen att skiten spolas rakt igenom hela reningssystemet och rätt ut i havet är nog rätt stor.

Yep. Hade varit kul att få se hur det verkligen ligger till.
Plast bryts ner som bäst i solljus vad jag vet.

spoonchest
2009-02-27, 15:38
Experiment inlett. Lyckades filtrera bort plasten ifrån ca:1liter tvål. Ser ut precis som vitt socker. Ska torka ut den sista fukten nu, därefter är det vägning och sen ska det bli plastnerbrytningsdags.

Mental
2009-02-27, 15:51
Vad heter tvålen?

ArcTiC
2009-02-27, 16:13
Intressant fråga! Flyter/sjunker partiklarna?
Om nedbrytningen i avloppsreningsverket är försumbar (mest troligt) så är det bara slambildningen/-borttagning som hindrar plastpartiklarna att nå det renade avloppsvattnet/miljön.

spoonchest
2009-02-27, 16:17
Nordenolje´s X-REN
(Med aloe vera...:))

Bönne
2009-02-27, 16:24
Det är faktiskt så att den typen av tvål är ett miljöproblem, finns miljövänliga alternativ med något annat än plast. Stoko har ett som bryts ner helt.

spoonchest
2009-02-27, 16:26
Intressant fråga! Flyter/sjunker partiklarna?
Om nedbrytningen i avloppsreningsverket är försumbar (mest troligt) så är det bara slambildningen/-borttagning som hindrar plastpartiklarna att nå det renade avloppsvattnet/miljön.

Flyter bra