Visa fullständig version : Tvål med plastkulor?
spoonchest
2009-02-27, 14:04
Hade en försäljare på besök nyligen. Har tidigare köpt tvål med plastkulor, men har börjat fundera på vart plasten tar vägen?
"-Den försvinner!" fick jag som svar. Jag tolkade detta som
"Jag har ingen aning!"
Googlat och letat en stund nu men kommer ingenvart.
Är det ngn nedbrytbar plast i tvålen? Borde inte det vara väldigt dyrt?
hahavaffan
2009-02-27, 14:08
Tvivlar på att plastkulorna är stora som ärtor, så de sköljs antagligen ner i avloppet. De fungerar nog som skrubb i tvålen, så att mer skit lossnar.
spoonchest
2009-02-27, 14:11
Tvivlar på att plastkulorna är stora som ärtor, så de sköljs antagligen ner i avloppet. De fungerar nog som skrubb i tvålen, så att mer skit lossnar.
Du missförstod mig nog, det jag undrar över är vad som händer med plasten i slutändan.
hahavaffan
2009-02-27, 14:21
Du missförstod mig nog, det jag undrar över är vad som händer med plasten i slutändan.Det är antagligen inte plast som du finner i din datorskärm, utan biologiskt nedbrytbar plast eller nåt liknande, som enkelt bryts ner på reningsverken.
spoonchest
2009-02-27, 14:38
Mm. Jag läste lite om sån där nedbrytbar plast, men det är ju jättedyrt att framställa tydligen.
Det är nog naivt att tro att de kör med nedbrytbara naturvänliga ämnen.
Chansen att skiten spolas rakt igenom hela reningssystemet och rätt ut i havet är nog rätt stor.
spoonchest
2009-02-27, 14:56
Det är nog naivt att tro att de kör med nedbrytbara naturvänliga ämnen.
Chansen att skiten spolas rakt igenom hela reningssystemet och rätt ut i havet är nog rätt stor.
Yep. Hade varit kul att få se hur det verkligen ligger till.
Plast bryts ner som bäst i solljus vad jag vet.
spoonchest
2009-02-27, 15:38
Experiment inlett. Lyckades filtrera bort plasten ifrån ca:1liter tvål. Ser ut precis som vitt socker. Ska torka ut den sista fukten nu, därefter är det vägning och sen ska det bli plastnerbrytningsdags.
Intressant fråga! Flyter/sjunker partiklarna?
Om nedbrytningen i avloppsreningsverket är försumbar (mest troligt) så är det bara slambildningen/-borttagning som hindrar plastpartiklarna att nå det renade avloppsvattnet/miljön.
spoonchest
2009-02-27, 16:17
Nordenolje´s X-REN
(Med aloe vera...:))
Det är faktiskt så att den typen av tvål är ett miljöproblem, finns miljövänliga alternativ med något annat än plast. Stoko har ett som bryts ner helt.
spoonchest
2009-02-27, 16:26
Intressant fråga! Flyter/sjunker partiklarna?
Om nedbrytningen i avloppsreningsverket är försumbar (mest troligt) så är det bara slambildningen/-borttagning som hindrar plastpartiklarna att nå det renade avloppsvattnet/miljön.
Flyter bra
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.