handdator

Visa fullständig version : Faderskapstvist

JMRA
2009-02-27, 10:58
Om en två tänkbara män som båda skulle kunna vara far till ett barn vägrar blodprov, vad händer då? Böter för domstolstrots? Vem blir skyldig ersättning?

För att krångla till det så kanske modern har haft ihop det med säg 10 män under samma period och alla vägrar blodprov...

Whistler
2009-02-27, 11:03
Böter och polishämtning där de tvingar till att göra faderskapstestet.

Är föräldrarna ogifta får modern ensam vårdnad om barnet om inget annat bestäms föräldrarna emellan, men oavsett vilket är fadern försörjningsskyldig så länge som modern inte avsäger honom den skyldigheten. Gör hon det kan hon inte heller söka försörjningsstöd.

JMRA
2009-02-27, 11:05

Är föräldrarna ogifta får modern ensam vårdnad om barnet om inget annat bestäms föräldrarna emellan, men oavsett vilket är fadern försörjningsskyldig så länge som modern inte avsäger honom den skyldigheten. Gör hon det kan hon inte heller söka försörjningsstöd.

Kan de tvinga genom att hålla fast och ta ett prov? Båda kan ju påstå att det är den andra mannen och det verkar ju väldigt osvenskt att utan bevis tvinga ner någon på marken, hålla fast honom och ta ett blodprov? Tänk om han är den oskyldiga, vilken mediaskandal!

Är du säker?

Whistler
2009-02-27, 11:16
Vissa saker är inte frivilliga. Kallas du t ex som vittne på en rättegång så kommer polisen att hämta dig om du inte dyker upp, trots att du "inte gjort något". Det här är ungefär på samma nivå.

Testet är så vitt jag vet gratis, det är bara att köra. Visar det sig att man är far till barnet får man ju ta sitt ansvar.

JMRA
2009-02-27, 11:22
Vissa saker är inte frivilliga. Kallas du t ex som vittne på en rättegång så kommer polisen att hämta dig om du inte dyker upp, trots att du "inte gjort något". Det här är ungefär på samma nivå.

Testet är så vitt jag vet gratis, det är bara att köra. Visar det sig att man är far till barnet får man ju ta sitt ansvar.

Men kommer de båda männen att med fysiskt våld bli fasthållna medan någon tar provet? Eller kommer det hela resultera i böter?

Mest den biten jag tycker är intressant, resten med faderskap har jag rätt klart för mig.

Är inte en reel fråga på något vis utan mest något jag gått och klurat på några dagar.

JMRA
2009-02-27, 11:29
Om det nu med våld går att tvinga någon till blodprov borde det ju på samma vis gå att med våld tvinga ner folk i en stol för lögndetektortest vid osäkerhet kring vem som körde bilen vid fortkörning mm.

Alternativt med våld tvinga en hel familj genomgå ett test för att se vem det var som laddade ner den olagliga filmen.

Nitrometan
2009-02-27, 11:30
Men kommer de båda männen att med fysiskt våld bli fasthållna medan någon tar provet? Eller kommer det hela resultera i böter?

Om polisen tar dig till sjukhus/vårdcentral för att ta ett blodprov, vad tror du att du har att vinna på att sätta dig till motvärn? Du vill bli åtalad för våldsamt motstånd eller våld mot tjänsteman också?

Båda får lämna blodprov om inte mamman pekar ut den ene. Isåfall börjar de med att testa den ena av dem.

Det kan säkert bli böter för att du vägrar lämna provet också.

mini
2009-02-27, 11:31
Ett faderskapstest är till för att barnet ska ha en pappa, inte för att mamman ska ha någon att pumpa på pengar eller för att staten ska döma någon.

Edit: och vi använder inte lögndetektorer i Sverige vad jag vet.

JMRA
2009-02-27, 11:37
Om polisen tar dig till sjukhus/vårdcentral för att ta ett blodprov, vad tror du att du har att vinna på att sätta dig till motvärn? Du vill bli åtalad för våldsamt motstånd eller våld mot tjänsteman också?

Båda får lämna blodprov om inte mamman pekar ut den ene. Isåfall börjar de med att testa den ena av dem.

Det kan säkert bli böter för att du vägrar lämna provet också.

Om jag prompt skulle vägra utan att slåss, sätta mig på golvet som ett barn och skrika att de misshandlar mig så fort de rör mig. Skulle de börja slita och dra i mig känns det som jag skulle kunna vinna beträffande övervåld.

Böter skulle jag absolut få men med tanke på skalan för böter i Sverige skulle de säkert vara mindre än ett underhåll för ett barn så ekonomiskt sett skulle jag säkert vinna på det.

Tryman
2009-02-27, 11:37

Betyder detta i realiteten att mamman kan ensam bestämma om vårdnad?

JMRA
2009-02-27, 11:38
Ett faderskapstest är till för att barnet ska ha en pappa, inte för att mamman ska ha någon att pumpa på pengar eller för att staten ska döma någon.

Edit: och vi använder inte lögndetektorer i Sverige vad jag vet.

Gör om, gör rätt. Läs tidigare inlägg och se om du kan svara på min fråga. :)

Nitrometan
2009-02-27, 11:40
Om jag prompt skulle vägra utan att slåss, sätta mig på golvet som ett barn och skrika att de misshandlar mig så fort de rör mig. Skulle de börja slita och dra i mig känns det som jag skulle kunna vinna beträffande övervåld.
Tja, de kanske låter dig vänta tills du tröttnar på att tjura som ett barn?
(2 timmar? 14 timmar? 3 dagar? 2 veckor?)

Tryman: Ja, i realiteten är det mamman som bestämmer.

martikainen
2009-02-27, 11:41

nu vet jag inte vem detta var riktat mot TS men det gällde ju faktiskt faderskapstvist, alltså en tvist där ingen vill ta sitt ansvar för barnet varken vad gäller uppfostran eller ekonomiskt stöd.
Då tycker nog jag det är rätt av staten med faderskapstest för som du kallar det "döma någon och pumpa denne på pengar. Gör man någon med barn får man stå för konsekvenserna. (yttre omständigheter ej tagna i be aktning)

JMRA
2009-02-27, 11:41
Tja, de kanske låter dig vänta tills du tröttnar på att tjura som ett barn?
(2 timmar? 14 timmar? 3 dagar? 2 veckor?)

Vad händer när de inte kan hålla mig kvar längre?

Tryman
2009-02-27, 11:42

*gah!* Vi måste stoppa matriarkatet!

mini
2009-02-27, 11:44
Gör om, gör rätt. Läs tidigare inlägg och se om du kan svara på min fråga. :)

Ja, och du frågade om man inte skulle kunna använda samma metoder i andra sammanhang, och jag förklarade varför det var en skillnad på dina exempel. Förstår du?

jwzrd
2009-02-27, 11:45
nu vet jag inte vem detta var riktat mot TS men det gällde ju faktiskt faderskapstvist, alltså en tvist där ingen vill ta sitt ansvar för barnet varken vad gäller uppfostran eller ekonomiskt stöd.
Då tycker nog jag det är rätt av staten med faderskapstest för som du kallar det "döma någon och pumpa denne på pengar. Gör man någon med barn får man stå för konsekvenserna. (yttre omständigheter ej tagna i be aktning)

Mini uttryckte sig kanske lite otydligt, men jag är söker på att hon menar att SYFTET med detta inte är att hjälpa mammor att pumpa pengar av pappor. Utan att syftet är att säkerställa att barn växer upp med pappor.

mini
2009-02-27, 11:49
Mini uttryckte sig kanske lite otydligt, men jag är söker på att hon menar att SYFTET med detta inte är att hjälpa mammor att pumpa pengar av pappor. Utan att syftet är att säkerställa att barn växer upp med pappor.

Ja. Eller åtminstone att de växer upp med vetskapen om vem som är pappa.

kaer
2009-02-27, 11:50

Du menar lagligt? Jag gissar att du inte är häktad så hur länge man har rätt att hålla dig är ju såklart intressant.
I realiteten tror jag att så många poliser/vårdare som behövs kommer ta provet vare sig du vill eller inte. De gör det nog med glädje och extra hårdhänt med, eftersom du bestämt dig för att vara ett asshole.

JMRA
2009-02-27, 11:51
Ja, och du frågade om man inte skulle kunna använda samma metoder i andra sammanhang, och jag förklarade varför det var en skillnad på dina exempel. Förstår du?

Frågan från början var huruvida det går att slippa ifrån blodprov beträffande faderskap om det finns flera män inblandade som vägrar lämna prov. Samt om det med våld i Sverige går att tvinga dem.

Lögndetektorn mm kan du lämna åt sidan, inte det jag bryr mig om, var mest en liknelse. Haka inte upp dig på detaljer nu utan åter till frågan. :)

JMRA
2009-02-27, 11:52
Du menar lagligt? Jag gissar att du inte är häktad så hur länge man har rätt att hålla dig är ju såklart intressant.
I realiteten tror jag att så många poliser/vårdare som behövs kommer ta provet vare sig du vill eller inte. De gör det nog med glädje och extra hårdhänt med, eftersom du bestämt dig för att vara ett asshole.

Bryter de mot lagen då?

Manta
2009-02-27, 11:52

De luggar dig.

Handcuff
2009-02-27, 11:54
Bryter de mot lagen då?

De kommer ta blodprovet vare sig du vill eller inte. "De" får använda det "våld" som krävs för att utföra åtgärden. Punkt.

Och jag säger du därför att det känns lite som att det är så :D

JMRA
2009-02-27, 11:56
De kommer ta blodprovet vare sig du vill eller inte. "De" får använda det "våld" som krävs för att utföra åtgärden. Punkt.

Har redan egna barn och det sista jag vill är att bli av med dem :D

Undrade bara av ren nyfikenhet om de fick gå fysiskt tillväga men det har jag ju svaret på nu, tackar tackar :)

Ganymedes
2009-02-27, 12:02

You go, mr angry cop! :whipped: ;)

Mental
2009-02-27, 12:14
Har redan egna barn och det sista jag vill är att bli av med dem :D

Undrade bara av ren nyfikenhet om de fick gå fysiskt tillväga men det har jag ju svaret på nu, tackar tackar :)

På samma sätt som om du vägrar blåsa i alkotesten. De tar dig till sjukhus och får ur dig ett blodprov, med eller utan din frivilla medverkan.
Dvs, de tar så mycket tvångsåtgärder de behöver, sen är det upp till dig hur långt du vill dra våldsinsatsen.

Nitrometan
2009-02-27, 12:19
Dvs, de tar så mycket tvångsåtgärder de behöver, sen är det upp till dig hur långt du vill dra våldsinsatsen.
Och eftersom de har rätt att ta till tvångsåtgärder är det ditt fel om de behöver ta till nåt som liknar våld.

Nitrometan
2009-02-27, 12:21
När du har lämnat blodprovet får du gå hem och vänta på svaret.

Om de nu inte behöver låsa in dig för att du ville boxas/brottas med polis och vårdpersonal.

Tricce
2009-02-27, 12:22
De luggar dig.

Hahah där har vi ett uttryck man inte hör alltför ofta längre :)

You go, mr angry cop! :whipped: ;)

Handcuff är alltså den elaka av de klassika "den elaka och den snälla polisen" ? :D

Handcuff
2009-02-27, 12:27
Handcuff är alltså den elaka av de klassika "den elaka och den snälla polisen" ? :D

Jag är varken elak eller pålis. Eller lite elak kanske..men bara mot de som förtjänar det :)

Tricce
2009-02-27, 12:29
Jag är varken elak eller pålis. Eller lite elak kanske..men bara mot de som förtjänar det :)

Men i en klassisk (pratar film här hehe) förhörs rumssituation vill vi se dig i den elaka rollen ok? ;)

Edit: sorry för ot

Nitrometan
2009-02-27, 12:33
Men i en klassisk (pratar film här hehe) förhörs rumssituation vill vi se dig i den elaka rollen ok? ;)

Edit: sorry för ot

I Rosa Pantern gjorde Steve Martin båda rollerna...

PyiUxJLab_M

Xealswe
2009-02-27, 12:54
de luggar dig.

+10

Ahead Of The Pack
2009-02-27, 13:10
Bryter de mot lagen då?

Självklart inte. Inte fan undkommer man att bli gripen av polisen bara för att man sätter sig ner passiv på golvet.
Det är tillochmed straffbart att bara göra sig "tung".
Polisen har sin fulla rätt att bruka duktigt mycket våld om situationen så kräver. Är det så bestämt så släpar polisen med dig till provtagning och verkställer den med våld om så krävs.