Visa fullständig version : Hemförsäkring - vad betalar ni?
Jag funderar på att byta hemförsäkring då jag tycker att jag betalar för mycket av folksam. Nu undrar jag vad ni betalar per månad och vilket bolag ni är kund hos.... Jag bor i en vanlig hyresrätt på 54 kvadrat och har väl ett lösöre värt ca 150k
Har för mig att jag betalade 1600-1700 per år när jag bodde i hyresrätt. Valde lägsta värdet(100´) eftersom det viktigaste ändå inte går att ersätta vid t ex brand. Folksam.
Enligt en undersökning på compricer skulle jag spara ca 800 per år på att välja Atava men de har kanske inte det bästa ryktet, men billiga var de...
Jag har TryggHansa och jag betalar ca 1600/år och har då lösöre försäkrat för upp till en miljon. (Går inte välja lägre).
825:- per år, lösöre 300000:- bostadsrätt
martin_vbg
2009-02-27, 09:46
900:- lösöre 100' inkl. allrisk hyresrätt
Jag har TryggHansa och jag betalar ca 1600/år och har då lösöre försäkrat för upp till en miljon. (Går inte välja lägre).
Hum? Jag har Trygg Hansa och det lägsta jag kunde välja var 200k. Visserligen bostadsrätt men det borde väl vara samma valmöjligheter?
Hum? Jag har Trygg Hansa och det lägsta jag kunde välja var 200k. Visserligen bostadsrätt men det borde väl vara samma valmöjligheter?
Storlek och geografiskplacering är två variabler som spelar roll.
Storlek och geografiskplacering är två variabler som spelar roll.
Aha, trodde man alltid hade samma val gällande försäkringens omfattning men där ser man. Att jag bor i en etta kan ju då förklara att jag kunde välja så pass mycket lägre lösöre.
Langster
2009-02-27, 11:27
Är det inte så att en miljon är det högsta man kan välja för lösöre på en hemförsäkring?
Så här står det på Trygg Hansas hemsida
"Det är alltid svårt och nästan omöjligt att uppskatta värdet av allt man äger, hyr och lånar. Vi har valt att ha 1 miljon kr i lösöre som standard i våra försäkringar.
Det finns dock ett undantag där du kan välja ett lägre belopp för att försäkra ditt lösöre. Det är om du bor ensam i en lägenhet. Annars är det 1 miljon kr som gäller och på så sätt behöver du inte göra en närmare värdering över ditt lösöre och du riskerar inte att vara underförsäkrad om olyckan är framme. "
Jag bor inte ensam.
Är det inte så att en miljon är det högsta man kan välja för lösöre på en hemförsäkring?
För försäkringsbelopp över 1 miljon gäller särskilda låskrav.
Det går alltså, men med särskilda krav.
588kr per år för 150000kr lösöre och allrisk
Var strax över 600 men de sänkte premie för att det har aldrig hänt nånting hos mig. :) *Peppar peppar ta i trä*
Student, hyresrätt på 53kvm.
Länsförsäkring
Litecore
2009-02-28, 00:08
men det var fan vad billigt ni kommer undan.. fick brev från trygg-hansa idag och min halvårsräkning
ligger på strax över 900 kr om jag inte minns helt fel :/ måste kolla lite närmre på det här ffs, I TELL YOU !
tossefar
2009-02-28, 00:14
1200 kr per år hos Länsförsäkringar. Finns kanske billigare, jag har inte ork att bry mig.
1000-1200kr tror det ligger nånstans. Folksam. Bor i en möblerad studentetta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.