handdator

Visa fullständig version : *popey's journal*

popey
2003-07-27, 02:10
Hepp!

Kanske det är dags att krypa fram ur anonymitetens skuggor
och börja att föra sitt kludd från träningsdagboken till nätet.
Lite kritik, synpunkter och pepp kanske kan tillföra min träning l
ite extra? Just nu känns det som att jag har stagnerat lite
så det skulle inte sitta helt fel.

Jag börjar väl med en liten presentation av mig själv:

Jag är ännu en i raden av alla dessa Umebor som verkar ha invaderat den här brädan den senaste tiden.
Jag har lurkat runt på Kolozzeum i ett år eller två men
inte gjort speciellt mycket väsen av mig.
Jag har mest försökt hålla mig i bakgrunden och suga åt mig så mycket kunskap som möjligt om träning och kost av de som förhoppningsvis vet vad de pratar om. ;)

Styrketräna började jag med för ca 2 år sen då jag fyllde 26 och insåg att jag skulle sluta som Homer Simpsons om jag inte började röra på mig lite. Mellan 13 och 26 bast kan jag ärligt säga att jag fasen inte rört mig ett jota mer än mellan jobb/skola och hemmet annat än en och annan sväng till pizzerian eller kiosken och det började minst sagt sätta sina spår. Efter att ha tagit sig i kragen och gjort ett par vändor till gymmet var jag fast och det verkar som att jag inte kommer att lossna den närmaste tiden. Jag har gjort framsteg de 2 åren jag tränat även om jag gärna skulle ha sett större sådana; Bilringen runt magen har krympt rejält, axlarna har blivit bredare och en och annan muskel har växt sig lite större. Dock har jag konstaterat att jag tyvärr inte är speciellr genetiskt begåvad för att lägga på mig den eftertraktade arnold-massan men jag kämpar på ändå. Musklerna växer för mig med.... Skillnaden är bara att det tar en jävla massa mer tid. En nackdel är ju också att man börjar krypa närmare 30-strecket. Allt man äter har en förmåga att transformera sig till fett och lägga sig på mitten av kroppen.
Man blir rätt avundsjuk på dessa 18-åringar som lägger på sig muskelmassa lika lätt som maskrosorna växer på gräsmattan. !:insane:

Vad är då målet med min träning?
Först och främst att ha jävligt kul. För mig är gymbesöket världens bästa avkoppling. På den timmen ett pass tar hinner man rensa huvudet och stressa av. Jag älskar verkligen att känna smärtan i muskeln när man pressar det där sista repset och jag blir rejält grinig när jag blir förkyld eller liknande och inte kan träna. :insane:

Lite stats då kanske:
Längd: 178
Vikt: ca 80 (efter en inte alltför lyckad vår-deff )
Pinsamt oproportionerliga mått:
Ben: 55, Vad:41, Bröst:101, midja:85 ,Överarm: 37,5, Underarm: 31

Normalt delar jag upp kroppen på 4 dagar men nu under sommaren blir det oftast bara 2-3 pass i veckan pga av jobbet.
Just nu ser uppdelningen ut så här:

Dag1 : Axlar, Ben, mage
Dag 2: vila
Dag 3: Rygg, biceps, vad
Dag 4: vila
Dag 5: Bröst, triceps, underarm
Dag 6: vila
Dag 7: vila

Jag kör oftast 6-12 set per muskelgrupp med 6-10 reps i varje set.
Ett pass tar oftast mellan 45- 60 minuter och jag försöker variera övningar och repsantal lite efter vad jag känner för. Jag maskar dock aldrig och vilar aldrig speciellt länge mellan setet som jag ser de flesta gör. Om inte svetten kryper fram på pannan kan man ju lika gärna spela boule eller kubb istället. Nä, 100% ska det vara. Morgonprommisar blir det oftast på styrketräningsfria dagar och när jag känner för det. Cardio existerar dock knappt i min värld just nu. Ska ta tag i det också när lusten faller på.

På kostsidan ligger jag väl på någon slags halvhjärtad deff just nu. Jag äter deffkost men orkar inte riktigt engagera mig fullt ut eftersom jag ska utomlands om två veckor och ändå kommer att ruinera allt då. Egentligen skulle det vara lika bra att sikta in sig på en höst/vinter bulk redan nu så man kanske lägger på sig lite muskelmassa men man vill ju samtidigt kunna visa sig på beachen resten av sommaren med lite värdighet. :em:
Nåväl.

Bäst man slutar här innan det blir en roman.
Jag återkommer med träningspass.
Adios!

keeke
2003-07-27, 02:22
Keep up the good work :thumbup:

popey
2003-07-27, 02:34
Lika bra att lägga in gårdagens pass på en gång.
Rygg, vader och biccar var det som stod på dagordningen.
Otroligt peppad inför passet trots stekande hetta i gymlokalen.

Började passet med Rygg.

Chins med vända handflatorna från kroppen, axelbrett grepp
10 * egen vikt
10 * egen vikt +2,5 kilo
7 *egen vikt

Hyfsat bra kontakt med ryggen men det är fortfarande MYCKET armar som jobbar.

latsdrag brett bakom huvudet
12 * 50kg
10 * 60kg
10 * 40kg superstrikt i sköldpaddstempo

marklyft
10* 80kg
10* 100kg
10* 100kg

Var ett halvår sedan jag körde marklyft. Kände mig ringrostig och tordes inte riktigt lasta på mer vikt. Har inte riktigt bestämt mig om jag ska börja lägga in marklyften i träningsprogrammet. Det känns som att jag borde prioritera över delen av ryggen just nu och bara köra ryggresningar och rodd för den nedre.

rodd i maskin
10* 60 kg
10* 60 kg
10*60kg ...nu var ryggen slut och ville gå hem.

Raskt över till vader. Ville prova en ny övning så jag provade vadpressar i den lutande benpressen
(där man ligger och pressar uppåt)
Vader är av någon anledning en av mins bästa muskelgrupper men jag ville ändå inte lasta på allt för mycket när det var första gången jag körde den här övningen.

15*90kg
15*90kg
15*130kg
15*160kg

Kändes som att jag hade kunnat lasta på lite till.
Otroligt bra sträck i vaderna!!!!
Den här övningen får helt klart ersätta den stående calf-raise maskinen

och så slutligen skulle klenarmarna få sitt.

Rak stångcurl:
10*40kg
10*50kg sista 3 med pass
10*50kg sista 4 med pass

hantelcurl
10* 15kg
10*17kg
.....supersettat med curl mot huvudet i övre cabletrissorna
10*30 kg
10*30kg

Kommentar:
Bra pass. Bra kontakt i latsen och biceps.
Dock känns det inte riktigt som att min biceps träning går bra. Jag har stått stilla på vikterna där i snart ett halvår. Iofs har jag ju deffat och legat på näringsminus men ändå. Upplägget jag kör just nu med biceps och rygg på samma dag känns dock helt rätt. Tror jag fortsätter så.
:thumbup:

Det var allt för den här gången.

Gu'natt!

no1fitness
2003-07-27, 03:23
Kul med ännu en träningsdagbok ! Man blir motiverad till att träna ännu hårdare än vanligt när man skriver ner sin träning. Man vill ju inte göra sämre i från sig än vad man lovat...;)

Ser bra ut ! :kickass:

Pinglan
2003-07-27, 07:12
Originally posted by popey
marklyft
10* 80kg
10* 100kg
10* 100kg
Var ett halvår sedan jag körde marklyft. Kände mig ringrostig och tordes inte riktigt lasta på mer vikt. Har inte riktigt bestämt mig om jag ska börja lägga in marklyften i träningsprogrammet. Det känns som att jag borde prioritera över delen av ryggen just nu och bara köra ryggresningar och rodd för den nedre.
Hallå där popey! Bra pass :bpump: Självklart ska du ha med marklyft i ditt program, bättre övning finns ju inte. Om du tar sådär mycket utan att ha kört på ett halvår kommer du ju dessutom snart köra på grymma vikter :hbang: Jobba på! :thumbup:

popey
2003-07-27, 10:52
Tack för välkomnandet!!
Man känner sig riktigt hemma :cheers:

Pinglan: Jag är lite tveksam till marklyftet eftersom jag har fått för mig att den övingen bygger mest på nedre delen och mitten av ryggen. Det känns som att det skulle motverka mina försök att uppnå en v-shapad rygg eftersom en bredare midja /nedre rygg inte direkt behövs just nu. Vad jag behöver är mera lats och övre rygg. Å andra sidan kanske marklyft hjälper resten av ryggen att utvecklas? Den tar ju onekligen på alla möjliga ställen. Shrugs tex är ju helt onödigt att tänka på efter några set marklyft.
Jag tror jag kommer att fortsätta köra marklyft de rygg-dagar jag känner mig riktigt laddad...

popey
2003-07-27, 20:16
Jao.
Dags för en liten review av dagens mördarpass.

För den som aldrig varit på USM i Umeå kan jag tala om att inomhustemperaturen en varm sommardag är någonstans strax under helvetets. Trots detta bestämde jag mig för att genomföra ett tufft pass idag. Mina arbetstider den här veckan gör att jag bara kommer att kunna köra två pass och därför har jag delat kroppen på två dagar den här veckan. Idag var det bröst, triceps, axlar och mage som stod på menyn.
Det blev rätt många set eftersom jag inte riktigt trivs med att köra bara någon enstaka övning per muskelgrupp men trots detta flöt det på bra. En hel del vatten gick det åt dock....

Först ut -- > Bröst

Dips
10* egen vikt
10* egen vikt + 10 kg's platta i bälte
9* egen vikt + 15 kg's platta i bälte

Hantelpress
10*27,5 kg
10*32,5kg
4*35kg
(viljan fanns för en 10:a men det gick bara inte.
Totalt fucking dyngstopp.) :insane:

Sned bänkpress i smith
10*45kg
10*55kg
4*65kg
Inte så mycket att säga. Jag är grymt underutvecklad i bröstpartiet. Vet inte riktigt hur jag ska öka där. Det känns som att jag i princip har stått still det senaste året.

Cable-cross
10*30kg
10*35kg
8*35kg

Raskt över till -----> Axlar

Axelpress smith framför huvudet ner till bröstet
10*25kg
10*45kg
10*50kg

Hantellyft åt sidan
10*12,5kg
10*15kg
10*17kg Light weights baby !!
Nästa gång blir det ett test på 20 kg's hantlarna.
Det lär inte bli särskilt strikt men upp ska dom.
Axlar går bra just nu.

Mage
Crunches
10*8 plattor
10*10 plattor
10*12 plattor

och slutligen ----> Triceps

Pushdown
12*70kg
10*85kg
10*85kg
+dropset i snabb följd
10*70kg
10*60kg
10*50kg

Efter någon minuts vila avslutning med

Hantelkickback
10*12,5kg
10*12,5kg
10*12,5kg

Caramba !! Härlig pump!! :hbang:
Det känns som att jag är oproportionerligt stark i triceps om man jämför med mina flugvikter på bröstsidan.
Jag önskar att jag kunde få känna lika mycket pump i tuttarna.
Man kanske ska börja köra med dropset på bröstövningarna med ?

Conclusion:
Mycket bra pass!
Trots att det var djuriskt varmt lyckades jag hålla ett bra tempo.
30 set totalt på en träningstid strax över en timme.
Klart godkänt. På tisdag blir det rygg, biceps och ben.
Can't wait. ;)

Pinglan
2003-07-27, 20:27
Härligt pass :hbang: Bra jobbat att köra på trots denna vedervärdiga värme som råder! ;) Ser fram emot att läsa om ditt benpass på tisdag, speciellt med tanke på vad du har för text under inläggen (vet inte vad den texten kallas) " liten och klen, nästan bara ben..." detta inbjuder till nyfikenhet :thumbup:

popey
2003-07-27, 20:49
Tack Pinglan!
.....fast benpasset är dock inget att se fram emot.
Jag har precis som en del andra sk discobyggare en viss motvilja till benträningen. (även om jag inte ser mig som en discokille)
Jag tycker inte det är kul helt enkelt. Dock inser jag också att man inte får någon komplett fysik utan att träna ben så jag ger dem lite stryk varje vecka.
Särskilt mycket motivation i de passen kan jag dock inte påstå att det är. Det är mer som ett nödvändigt ont.
Vaderna däremot.
De skulle jag kunna träna varje dag.
Jag borde nog ändra citatet till "Liten och klen - speciellt i sina ben " ;)

Pinglan
2003-07-27, 20:56
Originally posted by popey
Jag borde nog ändra citatet till "Liten och klen - speciellt i sina ben "
Ha, ha, ja men har man bara lite humor och självkritik så brukar det mesta ordna sig och du har ju just visat att du har båda delarna så det lovar ju gott :thumbup: Jag önskar jag kunde dela med mig lite av kärleken till benträning, själv älskar jag att köra ben så till den milda grad..... tänkt dig ett pass med så spytunga, dyngdjupa knäböjar att det svartnar för ögonen de sista repsen..... det är inte mycket här i världen som är skönare än det :love: :D Ja, kanske någonting då :naughty: men som sagt, inte är det mycket som slår ett brutalt benpass! :kickass:

popey
2003-07-30, 08:53
En liten uppdatering av gårdagens lilla pass...

Tanken var att jag skulle köra ett långt monster-pass med både rygg, ben och biceps idag men av olika anledningar hann jag inte det. Det fick bli ett kortare rygg/vad -pass istället.
Trots pressande regnsskogsklimat i gymmet blev det ett hyfsat bra pass.
Jag klämde till med personbästa i några övningar(ökningar inom parantes), något som känns kanon med tanke på att jag ligger på energiminus fortfarande. Om 2 veckor blir det dags att proppa i sig lite mer mat.
Så här gick passet:

chins
10*egen vikt
10*egen vikt
9*egen vikt (+2 reps)
Har problem med uthålligheten, brukar ofta slakna på det 3:e settet i chins. Men nu är det nästan 10 :)

Latsdrag "tokbrett"
10*50kg bakom huvudet
10*65kg bakom huvudet (+5kg)
6*65kg framför huvudet

marklyft
10*80kg
10*100kg
3*130kg (+30)
(lite övermod att lägga på 30 kg mer än vad man tog förra gången med 3 st blev det i alla fall. Hade kanske kunnat pressa 1-2 till men jag kände att utförandet skulle bli katastrofalt isf.
Vill absolut inte pajja ryggen så jag tar det lugnt med marklyftet tills tekniken sitter där den ska.

stångrodd
10*60kg
10*80kg (+5kg)
10*70kg

Snett latsdrag i maskin "snett uppifrån"
10*60kg
6*90kg

baksida axlar, krossdrag stående från övre trissor i cable
10*30kg
10*40kg
10*40kg

Vadpress i lutande benpress
15*100kg
15*140kg
12*180kg (+40kg !!) :bpump:

Vad är det med mina vader?
12 reps på 180 kilo kändes inte ens tungt igår.
Eftersom jag hade en 4 dagars träningsvärk modell dödskramper
förra veckan ville jag inte lasta på mer igår.
Skumt det där....Det känns som att jag skulle kunna lasta på 50-100 kilo till utan större problem. Det är inte för tungt när jag kör men träningsvärken dagen efter dödar mig. Det är nog bäst att skynda långsamt. Det känns lite osäkert att köra vadpressen i benpressen också. Om man skulle "halka" med fötterna sitter man i björnsaxen modell större trots spärrpluggar.
Nå. Sträcket man får och känslan i vadmuskeln gör det värt att riskera det. :D Jag tror jag ska börja alternera stående vadpressar med ett ben i taget och vadpress i benpressen vartannat pass.
Jag skulle gärna vilja veta vad hela kassetten väger på den stående vadpressen på USM.
Nån Umebo som vet? ....eller vet vad sådana brukar väga?

Well well
Det var allt för den här gången
Ciao!

popey
2003-07-30, 11:18
Glömde ju en övning , den sittande vadpressen

sittande vadpress maskin
10* "45"
10* "55"
10* "55"

sådärja. :)

popey
2003-07-31, 20:26
Biceps och ben-dag idag.
Hett som hin håles håla som vanligt men det känns som att man uträttar underverk så som svetten sprutar fram.
Lite ökningar blev det också. Det är lite flyt just nu.
Jag kan knappt vänta tills det blir bulkdags i september.

Började kvällens pass med biceps

stångcurl
10*40kg
10*50kg
5*55kg (+5kg) ...fan det går ju bara man törs prova :devil:
10*40kg

enhands koncentrationscurl på preacherbänk
10*17,5kg
10*20kg
10*20kg

cablecurl rep
10*50kg
10*55kg
10*60kg

supersettat med:

cablecurl mot huvudet från övre trissorna
10*25kg
10*30kg
10*30kg

hantelcurl
10*15kg
10*15kg
10*15kg dropset till flugvikter

Sen över till ben....

benpress
10*80kg
10*120kg
5*150kg (+10kg)

baksida lår maskin
10*60 lbs
10*80 lbs
10*100 lbs

benspark
10*60lbs
10*80lbs
10*100lbs

Kommentar:
Klart godkänt pass. För en gång skulle gav jag 100 % i benövningarna. Stapplade ut från gymet och höll på att krascha i trappen för att benen inte bar. Ska bli kul att se om jag måste ringa färdtjänst imorgon för att komma till jobbet.
Risken finns.... :cryout:

Pinglan
2003-08-01, 05:38
Bra jobbat popey :bow: Precis så där ska man känna sig i benen efter ett lyckat benpass :hbang: :D Nå, blir det färdtjänst till jobbet idag? :thumbup:

popey
2003-08-01, 06:49
Tack Pinglan!
e he, nja...jag tror faktiskt jag tar mig dit för egen maskin trots att arslet känns påsatt och smiskat så det räcker. Trappor ska jag hålla mig undan från i alla fall. Jag motade Olle i grind så att säga och klev upp och gick en times morgonprommis i morse. Jag inbillar mig att bästa boten mot träningsvärk är att röra på sig.
Jag gruvar mig för morgondagen dock. Jag får alltid den värsta värken 2 dar efter. :cryout:

popey
2003-08-05, 11:26
Review av gårdagens pass...

Än en gång blev det bröst, axlar, och triceps på samma dag.
Ska iväg till Turkiet i 2 veckor på fredag och hinner inte träna så mycket i veckan. Hellre klämma in mycket på en dag än att stå över lixom.. :)

Bröst......

dips
10*egen
10*egen vikt + 10kg
10* egen vikt+15kg

snedbänk smith
10* 45kg
10* 55kg
10* 65kg

bänkpressmaskin hammer
10* 60kg
4* 80kg (handlederna skrek på hjälp..ajajaj konstigt)
10* 70kg

cablecross
10* 30kg
10* 35kg
10* 35kg

Axlar.......

axelpress smith framför huvudet
10* 45kg
10* 55kg
9* 55kg

hantellyft åt sidan
10* 12,5kg
10* 15kg
5* 20kg (ostrikt så det skvittrade om det)

triceps...

frenchpress hantel bakom huvudet
10* 27,5kg
10* 30kg
10* 32,5kg (+2,5 kg)

pushdown rakstång
10* 70kg
10* 85kg
10* 85kg
därefter dropset i rask takt
10* 70kg
10* 55kg
10* 45kg

kickback hantel
10* 12,5kg
10* 12,5kg
10* 12,5kg

avslutade med dips mellan två bänkar tills triccarna höll på att sprängas av pump....

hyfsat pass men jag blir förbannad på att jag är så pinsamt svag i bröstpartiet. Inga speciella ökningar har jag gjort i bröst heller det senaste halvåret. Jag ska ta två-tre veckors ledigt från träningen och sedan komma igen i slutet av augusti och sasta stenhårt med mängder av mat och kreatin så får vi se vad som händer.