handdator

Visa fullständig version : Ber om erfarna gymmares hjälp!

Mr Schtekare
2009-02-26, 03:41
Återigen inställer sig en amatör inom träning sig i detta forumet i hopp om lite hjälp.
Mitt mål är att få mer volym på kroppen i allmänhet eftersom jag är relativt smal, har lite problem med vikten
eftersom jag förbränner fett enormt enkelt, men det är bara att äta på så bör det lösa sig för min del antar jag :)
Spelat sk. ungdoms-elit fotboll så har en stark "bas träning" i kroppen så är relativt stark för min längd, är 161 och väger 55 kg.
I bänkpress tränar jag för tillfället med 65 - 70 kg, hantlar på 18 kg samt lyfter mig själv 3x10-15 rep.
Anledningen till att jag nämner detta är för att ni ska få ett "hum" om var min styrka ligger ifall det påverkar hur jag bör träna kanske?
som sagt, en renodlad amatör är jag och frågar er erfarna eftersom jag vill helt enkelt öka i volym samt vikter, mitt mål är att försöka öka i alla fall 5 kg inför sommaren så man märker lite skillnad
och kan gå omkring i en t-shirt utan att känna sig liten som tusan :)
Så, ser mitt träningsschema "bra" ut eller bör jag ändra något omgående för att få ut maximalt med träning?

Måndag
Ben + Underarmar
Utfall med handtlar
Benpress
Liggande lårcurl
Benspark

Omvända Curl med stång
Omvänd curl i cable
Underarmscurl med stång
Omvända underarmscurl med stång

Tisdag
Rygg
Hantelrodd
Chins
Smalt latsdrag
Latsdrag bakvänt
Hantelhrugs

Onsdag
Bröst
Bänkpress
Hantelpress
Flyes
Cable Cross Over
Bröstdips

Torsdag
Biceps + Triceps
Stångscurl
Cablecurl
Koncentrations curl
Scott curl
Lyfter mig själv, 3 x 10 - 15 rep.

Liggande Tricepsextention
Dips
Stående Tricepsextention i cable
French press med hantel
Enarms hantelextention

Fredag
Axlar
Stående militärpress
Hantelpressar
Drag till hakan med skivstång
Baksida Axel i cable

Bör tillägga att jag diskuterat med x antal personer om bästa träningsupplägg enligt dem (allt från tävlande till min väns far som kom 2a i veteran klassen i bänkpress, han bör väll veta lite), dock säger alla olika
vilket är ganska självklart så detta är helt enkelt ett schema jag trivs med relativt bra. känner att detta verkligen ger mig något enormt, men så återkommer frågan.
_kan jag förbättra det, och HUR ska jag förbättra det_?

Tacksam för all hjälp jag kan få! tål i princip all kritik, så ös kritik på mig om ni vill ;)

ps. Ledsen för denna lilla novell! ds.

Mr Schtekare
2009-02-26, 03:51
Bör tillägga att jag är 20 år gammal, satsar på att träna 5 dagar i veckan nu eftersom jag är arbetslös för tillfället och vill ha något och fördriva dagarna med.
kör 3x6 - 8 rep då jag hört att det ska ge mest volym?
dock läste jag nyligen en tråd om att det är 9-12 reps tydligen? :confused:
yes mina kära vänner, jag hittade just "välkommen hit nybörjare", pinsamt nog missade jag den väldigt synliga tråden innan jag gjorde mitt inlägg.
tack igen! :thumbup:

Panizz
2009-02-26, 03:52
Du kör bara en basövning - bänkpress. Du har lika många övningar för underarmar som du har för ben. Bah, skrota hela skiten.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 är det jag alltid refererat och tänker fortsätta referera till till folk som inte kan sätta ihop ett vettigt schema själva.

Mr Schtekare
2009-02-26, 03:54
aj fan det är så illa alltså?
då var väll min väns fars träningsförslag inte riktigt så bra som jag hoppades på *mini

några tankar på vad jag bör införa samt ta bort? ;(

Mr Schtekare
2009-02-26, 04:22
panizz, ditt schema du länkade där. finns det något liknande med 5 dagar i veckan?

GolDog
2009-02-26, 06:20
Förslag:
1: Bröst, biceps
2: Framsida lår, mage
3: vila
4: Rygg, baksida axlar
5: Baksida lår, vader
6: Axlar, triceps, mage
7: vila

det är så jag kör för tillfället iaf...

Pulsaxe
2009-02-26, 09:04
panizz, ditt schema du länkade där. finns det något liknande med 5 dagar i veckan?

Ett alternativ är att rotera mellan passen bara:
Måndag - Pass 1
Tisdag - Pass 2
Onsdag - Pass 3
Torsdag - Pass 1
Fredag - Pass 2

Nästa måndag börjar du på Pass 3 ist. Sen är det bara att fortsätta :)

Lycka till med träningen! :thumbup:

z_bumbi
2009-02-26, 09:29
Mer är inte alltid bättre och i det nuvarande så tränar du triceps tre dagar i rad och underarmar dagen innan rygg.
5 dagar i veckan är ganska mycket träning och eftersom du har svårt att gå upp i vikt så kan det vara smartare att träna betydligt mindre då mängden mat som krävs för att gå upp blir mindre.

Lite förslag
Helkropp två/tre gånger per vecka

Halvkropp varannan dag.

Tredagars i ordningen ben, bröst och rygg med tre pass fördelade på en vecka, 3-2 eller 2-1-1-2.

Medusa
2009-02-26, 10:19
Mr.Schtekare, PM:a mig så kan jag ordna ett program åt dig,

Onigiri
2009-02-26, 10:28
Du borde försöka få till en vilodag mitt i veckan någonstans anser jag, men fungerar 5 dagar i streck för dig så pumpa på.

JockeKillen
2009-02-26, 11:11
Jag rekomenderar helkroppsschema. Det har gett mig mer resultat samtidigt som träningen blivit roligare.

gibb
2009-02-26, 11:56
http://forum.body.se/showthread.php?t=83 tycker jag har bra förslag.
Less is more i början som zbumbi sa dock. Men tycker man det är roligt så varför inte, kom ihåg att inte träna sönder dig (eller ditt träningsintresse) bara. Varva med konditionsträning om du blir gravt endorfinberoende.

Mr Schtekare
2009-02-26, 13:46
till att börja med, tack för alla extremt snabba svar!

QUOTE=gibb;3513108]http://forum.body.se/showthread.php?t=83 tycker jag har bra förslag.
Less is more i början som zbumbi sa dock. Men tycker man det är roligt så varför inte, kom ihåg att inte träna sönder dig (eller ditt träningsintresse) bara. Varva med konditionsträning om du blir gravt endorfinberoende.[/QUOTE]

anledningen till 5 dagars passen är för att jag vill sysselsätta mig på dagarna och jag har erfarenhet från extremt hög träning (12 pass i veckan) då jag spelade fotboll seriöst + gymmade + träning i skolan.
så jag är lite av en träningsnarkoman och älskar helt enkelt att gymma :)
så visst, jag är nybörjare inom själva gymvärlden med alla övningar, men i träningen i sig så har jag en del erfarenhet därav vill jag inte börja med 3 dagar i veckan :) låter detta för idiotiskt?

Jag rekomenderar helkroppsschema. Det har gett mig mer resultat samtidigt som träningen blivit roligare.

tex? länk? :P

Du borde försöka få till en vilodag mitt i veckan någonstans anser jag, men fungerar 5 dagar i streck för dig så pumpa på.

jag gillar det att träna 5 dagar i streck, har sådant sjukt pump i kroppen hela tiden samt helgerna brukar jag vara med flickvännen och slöa på :)
ibland blir de fredagsträningen jag hoppar o kör den på söndag osv, men i stora hela så blire vardagarna :)

Mr.Schtekare, PM:a mig så kan jag ordna ett program åt dig,

tack!

Mr Schtekare
2009-02-26, 13:47
Mer är inte alltid bättre och i det nuvarande så tränar du triceps tre dagar i rad och underarmar dagen innan rygg.
5 dagar i veckan är ganska mycket träning och eftersom du har svårt att gå upp i vikt så kan det vara smartare att träna betydligt mindre då mängden mat som krävs för att gå upp blir mindre.

Lite förslag
Helkropp två/tre gånger per vecka

Halvkropp varannan dag.

Tredagars i ordningen ben, bröst och rygg med tre pass fördelade på en vecka, 3-2 eller 2-1-1-2.

Tack för tipsen! ska jag testa :cool:

Ett alternativ är att rotera mellan passen bara:
Måndag - Pass 1
Tisdag - Pass 2
Onsdag - Pass 3
Torsdag - Pass 1
Fredag - Pass 2

Nästa måndag börjar du på Pass 3 ist. Sen är det bara att fortsätta :)

Lycka till med träningen! :thumbup:

dum som en åsna är vad jag är, men vi snackar mina pass där på de sk. pass 1 osv?:hbang:

Förslag:
1: Bröst, biceps
2: Framsida lår, mage
3: vila
4: Rygg, baksida axlar
5: Baksida lår, vader
6: Axlar, triceps, mage
7: vila

det är så jag kör för tillfället iaf...

hm, på något sätt känner jag att jag får ut mer av mitt nuvarande schema?
hört lite om det att bröst, biceps är "bäst" ihop och andra säger motsatsen, det är lite av en smaksak antar jag.
tack för tipset dock, mycket uppskattat! värt att testa :)

CVN
2009-02-26, 14:29
Jag skulle absolut inte rekomendera ett helkroppsschema till dig.

Jag tränar själv 5-6 gånger i veckan med ett 3-split schema som ser ut följande;

Dag 1 ; Biceps,bröst
Dag 2 ; Rygg,Triceps,Axlar
Dag 3 ; Ben,Mage,Underarmar
Dag 4 ; Biceps,Bröst,Axlar
Dag 5 ; Rygg, Triceps
Dag 6 ; Mage, Ben, Underarmar (tränar bara ibland 6 dagar)

ThisIsTheOne
2009-02-26, 14:39

Jag tränar själv 5-6 gånger i veckan med ett 3-split schema som ser ut följande;

Dag 1 ; Biceps,bröst
Dag 5 ; Rygg, Triceps

Av ren nyfikenhet - varför inte då?

edit: Och 6 dagar i veckan för en nybörjare... Inte helt lyckat kanske.

Mr Schtekare
2009-02-26, 14:44

Dag 1 ; Biceps,bröst
Dag 5 ; Rygg, Triceps

får man fråga varför? bara intresserad =)

jo på ett sätt, men samtidigt är jag van vid extremt hög träning så att säga :) tränat 5 dagar _minst_ i veckan i hela mitt liv i princip, älskar nämligen att träna :)
jag tror, att sålänge man har ett bra schema, en bra inställning och någon att fråga om råd samt en bra bas träning så är allt möjligt :hbang:

CVN
2009-02-26, 14:48

Därför att han sa att han ville öka i volym. Du ökar mera i volym om du delar upp dina muskelgrupper än om du kör helpass.

Och jag tipsade inte han att köra 6 gånger i veckan, jag bara berättade att jag gjorde det.

Mr Schtekare
2009-02-26, 15:06
Därför att han sa att han ville öka i volym. Du ökar mera i volym om du delar upp dina muskelgrupper än om du kör helpass.

Och jag tipsade inte han att köra 6 gånger i veckan, jag bara berättade att jag gjorde det.

ah okej jag förstår =)
hur skulle du rekommendera mej att lägga upp mitt schema då?

villefille
2009-02-26, 15:14
Helkroppspass har ett flertal fördelar framför splittar:
1. Du riskerar aldrig att träna samma muskel flera dagar i rad, ex vis genom att träna bröst ena dagen och triceps och axlar nästa dag (bröstträning belastar i princip alltid tric o axlar).

2. Det blir lättare att sno ihop program, med splittar kan det bli knivigt att bestämma t.ex. vilken dag man skall köra marklyft, som både tränar ben, rumpa och rygg.

3. Du får ut väldigt mycket av varje pass. Detta är ju ingen issue för dig eftersom du har gott om tid iofs.

CVN
2009-02-26, 15:35
ah okej jag förstår =)
hur skulle du rekommendera mej att lägga upp mitt schema då?

Är tyvär inte tillräckligt erfaren för hur du ska lägga upp ett schema, överlåter det till dem som kan lite mer.

Helkroppspass har ett flertal fördelar framför splittar:
1. Du riskerar aldrig att träna samma muskel flera dagar i rad, ex vis genom att träna bröst ena dagen och triceps och axlar nästa dag (bröstträning belastar i princip alltid tric o axlar).

2. Det blir lättare att sno ihop program, med splittar kan det bli knivigt att bestämma t.ex. vilken dag man skall köra marklyft, som både tränar ben, rumpa och rygg.

3. Du får ut väldigt mycket av varje pass. Detta är ju ingen issue för dig eftersom du har gott om tid iofs.

1. Om du kör helkroppspass hela tiden, och som trådskaparen gör flera dagar i rad, så tränar du ju samma kroppsdel flera gånger efter varan :smash:

2. Okej.

3. Jag tycker personligen helkropps pass är jättebra att köra om man tränar 2-3 gånger i veckan men när man tränar 4-6 så blir det inte lika värdefullt, då är det bättre att köra split-schema imo.

Commando1980
2009-02-26, 15:47

Dag 1 ; Biceps,bröst
Dag 5 ; Rygg, Triceps

det där är ett väldigt dåligt förslag av flera anledningar.

TS håll dig till 3-4 gympass i veckan. halvkropp eller 3-split är lämpligt.

villefille
2009-02-26, 15:48
1. Om du kör helkroppspass hela tiden, och som trådskaparen gör flera dagar i rad, så tränar du ju samma kroppsdel flera gånger efter varan :smash:

Regel nummer ett för helkroppspass är att man inte kör dem flera dagar i rad.

I det perspektivet kan man tänka sig att ts skulle föredra halvkroppspass förvisso. Ville bara framhäva fördelarna med helkroppspass.

r3mpuh
2009-02-26, 15:48
Du ökar mera i volym om du delar upp dina muskelgrupper än om du kör helpass.

Nej.

CVN
2009-02-26, 16:02
det där är ett väldigt dåligt förslag av flera anledningar.

TS håll dig till 3-4 gympass i veckan. halvkropp eller 3-split är lämpligt.

Det har funkat oerhört bra för mig iallafall, så snälla upplys mig om varför det är ett dåligt schema :)?

Nej.

Jo.

Commando1980
2009-02-26, 16:13
Det har funkat oerhört bra för mig iallafall, så snälla upplys mig om varför det är ett dåligt schema :)?

Jo.

du rekommenderar sex styrkepass i veckan till en nybörjare? det är total overkill för de allra flesta. sen har du ju ingen koll när det gäller överlapp mellan olika muskelgrupper.

slutligen så säger inte ett så schematiskt program speciellt mkt om vad du egentligen gör på gymmet.

erks
2009-02-26, 16:15
CVN, ditt schema är helt värdelöst!

CVN
2009-02-26, 16:23
du rekommenderar sex styrkepass i veckan till en nybörjare? det är total overkill för de allra flesta. sen har du ju ingen koll när det gäller överlapp mellan olika muskelgrupper.

slutligen så säger inte ett så schematiskt program speciellt mkt om vad du egentligen gör på gymmet.

Lär dig läsa... Jag har inte rekomenderat någonting alls, jag har bara beskrivit hur mitt schema ser ut.

CVN, ditt schema är helt värdelöst!

Jätte bra kommentar! :thumbup::thumbup::thumbup:

villefille
2009-02-26, 16:34
Jag tycker att denna site är rätt ok för att skapa träningsschema:

http://exrx.net/Lists/WorkoutMenu.html

z_bumbis sticky är givetvis också bra.

erks
2009-02-26, 16:40
Jätte bra kommentar! :thumbup::thumbup::thumbup:

Dag 1 ; Biceps,bröst
Dag 5 ; Rygg, Triceps
Dag 6 ; Mage, Ben, Underarmar

Om du tar dig en titt så tränar du biceps dagen innan rygg samt bröst dagen innan triceps och axlar. Du tränar dessutom ben dagen efter rygg vilket inte är att föredra. Men men.. whatever makes you happy!

CVN
2009-02-26, 16:53
Om du tar dig en titt så tränar du biceps dagen innan rygg samt bröst dagen innan triceps och axlar. Du tränar dessutom ben dagen efter rygg vilket inte är att föredra. Men men.. whatever makes you happy!

Inte alls, jag placerar in vilodagarna där emellan så egentligen blir det såhär

Dag 1 ; Biceps,bröst
Dag 2 ; Vilodag
Dag 3 ; Rygg,Triceps,Axlar
Dag 4 ; Ben,Mage,Underarmar
Dag 5 ; Biceps,Bröst,Axlar
Dag 6 ; Vilodag
Dag 7 ; Rygg, Triceps
Dag 7 ; Mage, Ben, Underarmar (enbart när jag tränar 6 dagar)

Orkade bara inte skriva exakt hur jag hade schemat men såhär ser det iallafall ut.

erks
2009-02-26, 16:58
Inte alls, jag placerar in vilodagarna där emellan så egentligen blir det såhär

Dag 1 ; Biceps,bröst
Dag 2 ; Vilodag
Dag 3 ; Rygg,Triceps,Axlar
Dag 4 ; Ben,Mage,Underarmar
Dag 5 ; Biceps,Bröst,Axlar
Dag 6 ; Vilodag
Dag 7 ; Rygg, Triceps
Dag 7 ; Mage, Ben, Underarmar (enbart när jag tränar 6 dagar)

Orkade bara inte skriva exakt hur jag hade schemat men såhär ser det iallafall ut.

Okej, ja då blir det ju lite bättre. Förmodade att du inte hade några vilodagar eftersom du skrev "Dag #" och inte "Pass #".

villefille
2009-02-26, 17:00
@CVN - Finns det en anledning till att du inte kör rygg + bic; bröst + tric som är 'gängse'?

Panizz
2009-02-26, 17:01
Är tyvär inte tillräckligt erfaren för hur du ska lägga upp ett schema, överlåter det till dem som kan lite mer.

Bra att komma med förslag och uttalanden isf.

CVN
2009-02-26, 17:12
@CVN - Finns det en anledning till att du inte kör rygg + bic; bröst + tric som är 'gängse'?

Det är tips från min tränare, han tycker att det var bättre att köra så som jag gör nu eftersom då tränar jag triceps flera gånger.

Bra att komma med förslag och uttalanden isf.

Det enda jag har utalat mig om är att jag inte tyckte han skulle köra helkropps pass.

Mr Schtekare
2009-02-26, 17:33
nu blev det lite ledsen stämning här i tråden!
Äter för tillfället gainer, rage, kre-alkalyn.
fungerar utmärkt (samt whey-100 som måltidsersättare lite då då).
något ni anser man kanske borde tillägga / ta b ort helt?
alltid öppen för nya tips gällande träning + kost :)

kör även en liten proteindrink på morgonen:

2 dl havre
2 dl mjölk
1 ägg
1 banan

den heter duga!

Panizz
2009-02-26, 17:35
Det enda jag har utalat mig om är att jag inte tyckte han skulle köra helkropps pass.

Du har även påpekat att splittar bygger mer massa än helkroppspass. Att även uttala sig om att du inte tycker att han ska köra helkroppspass är ju fortfarande nog illa då du själv säger att du inte är nog erfaren att komma med några upplägg. Kanske bättre att bara hålla sina åsikter för sig själv isf?

CVN
2009-02-26, 17:38
Du har även påpekat att splittar bygger mer massa än helkroppspass. Att även uttala sig om att du inte tycker att han ska köra helkroppspass är ju fortfarande nog illa då du själv säger att du inte är nog erfaren att komma med några upplägg. Kanske bättre att bara hålla sina åsikter för sig själv isf?

Man kan vara erfaren byggare fast man inte är så erfaren schema-uppläggare.
Inte för att jag är så speciellt erfaren på någon av delarna men om man tränar 5 gånger i veckan så tror jag nästan alla kan hålla med om att ett split schema är bättre.

nu blev det lite ledsen stämning här i tråden!
Äter för tillfället gainer, rage, kre-alkalyn.
fungerar utmärkt (samt whey-100 som måltidsersättare lite då då).
något ni anser man kanske borde tillägga / ta b ort helt?
alltid öppen för nya tips gällande träning + kost :)

kör även en liten proteindrink på morgonen:

2 dl havre
2 dl mjölk
1 ägg
1 banan

den heter duga!

Smakar drinken gott?

Panizz
2009-02-26, 18:22
Inte för att jag är så speciellt erfaren på någon av delarna men om man tränar 5 gånger i veckan så tror jag nästan alla kan hålla med om att ett split schema är bättre.

Vill man träna fem gånger i veckan så visst, kör splits, det säger jag inte emot. Men att en total nybörjare ska börja med splits? Nej. Sen just varför man måste träna fem gånger i veckan som ett måste är en helt annan femma, men det orkar jag inte bry mig om.

JockeKillen
2009-02-26, 18:34
Jag kör mitt helkroppspass såhär.

Bröst
bänkpress/hantelpress
hantelpress/flyes/cablecross/annan bröstövning
övrig bröstövning (inte alla pass det blir 3 övningar)

Rygg
Marklyft/stångrodd
stångrodd/latsdrag/chins
annan valfri rodd (inte alla pass det blir 3 övningar)

Axlar
Millitärpress med antingen hantlar eller stång
hantellyft åt sidan (inte alla dagar det blir 2 övningar)

Mage
UTRULLNINGAR!

Biceps
Stångcurl/hantelcurl

Triceps
Dips/liggande tricepsextensioner

Ben
Benböj/benspark
Raka mark/good mornings/bencurl

Tyvärr så är jag lite sporadisk i mitt bentränande då jag åker en jävla massa snowboard vilket innebär en massa springande i snöfyllda backar. I mitt fall så kräver det att jag har ruskigt fräscha ben för att orka. Jag kör inte heller benböj eller raka mark samma dag som jag kört marklyft.

CVN
2009-02-26, 18:38
Vill man träna fem gånger i veckan så visst, kör splits, det säger jag inte emot. Men att en total nybörjare ska börja med splits? Nej. Sen just varför man måste träna fem gånger i veckan som ett måste är en helt annan femma, men det orkar jag inte bry mig om.

Håller med dig, men enligt hans statistik så tycker jag inte man kan kalla han total nybörjare.

grakka
2009-02-26, 20:53
Du kör bara en basövning - bänkpress. Du har lika många övningar för underarmar som du har för ben. Bah, skrota hela skiten.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 är det jag alltid refererat och tänker fortsätta referera till till folk som inte kan sätta ihop ett vettigt schema själva.

Jag håller verkligen med där. När jag började träna så trodde jag att desto mer avancerade övningar jag gjorde och desto mer jag tränade så skulle jag öka. Har upptäckt att det inte fungerar så för 5 öre, iaf inte för mig. Nu följer jag det 3-dagars schema som Panizz hänvisade till. Tränar måndag, onsdag och fredag (ist för 5-6 dagar i veckan). Kör även färre reps (5-6st). Äter så mycket jag orkar även fast jag är relativt liten i maten, och kompletterar med kolhydratsrika smoothies som innehåller mjölk, havregryn, äggvita, banan och någon tesked kakao. Slinker ner hyfsat lätt även fast man känner sig mätt. Detta har get mig ett markant resultat på 2 veckor. Kan ju såklart inte säga att det fungerar för dig. Men det kanske kan vara något att tänka på om inget annat biter.

Mr Schtekare
2009-02-27, 00:25
Man kan vara erfaren byggare fast man inte är så erfaren schema-uppläggare.

Smakar drinken gott?

drinken är väll inte det godaste men det slinker ner :)

Panizz, jag säger inte att jag _MÅSTE_ träna fem gånger i veckan.
aldrig menat att det är ett måste, men jag älskar att träna och mycket kring mitt liv har cirkulerat runt träning i allmänhet.
Att jag blev varslad ger mig bara mer fritid och varför ska jag då inte gymma ett flertal gånger i veckan om jag trivs med det samt känner att det är fruktansvärt trevligt? no hard feelings ;)

Jag kör mitt helkroppspass såhär.

Bröst
bänkpress/hantelpress
hantelpress/flyes/cablecross/annan bröstövning
övrig bröstövning (inte alla pass det blir 3 övningar)

Rygg
Marklyft/stångrodd
stångrodd/latsdrag/chins
annan valfri rodd (inte alla pass det blir 3 övningar)

Axlar
Millitärpress med antingen hantlar eller stång
hantellyft åt sidan (inte alla dagar det blir 2 övningar)

Mage
UTRULLNINGAR!

Biceps
Stångcurl/hantelcurl

Triceps
Dips/liggande tricepsextensioner

Ben
Benböj/benspark
Raka mark/good mornings/bencurl

Tyvärr så är jag lite sporadisk i mitt bentränande då jag åker en jävla massa snowboard vilket innebär en massa springande i snöfyllda backar. I mitt fall så kräver det att jag har ruskigt fräscha ben för att orka. Jag kör inte heller benböj eller raka mark samma dag som jag kört marklyft.

Där är ett stort problem för mig, jag har problem med ett flertal ben övningar eftersom jag opererade mig i höstas och inte fått tillbaka ens 30 % av min ursprungsstyrka i knät, så för stora belastningar går inte då såsom benböj tex.
Att min rygg även är skadad av fotbollen underlättar inte.
får lätt kotförflyttning i den sk. "änd-ryggen" om jag belastar den för mycket :(

Jag håller verkligen med där. När jag började träna så trodde jag att desto mer avancerade övningar jag gjorde och desto mer jag tränade så skulle jag öka. Har upptäckt att det inte fungerar så för 5 öre, iaf inte för mig. Nu följer jag det 3-dagars schema som Panizz hänvisade till. Tränar måndag, onsdag och fredag (ist för 5-6 dagar i veckan). Kör även färre reps (5-6st). Äter så mycket jag orkar även fast jag är relativt liten i maten, och kompletterar med kolhydratsrika smoothies som innehåller mjölk, havregryn, äggvita, banan och någon tesked kakao. Slinker ner hyfsat lätt även fast man känner sig mätt. Detta har get mig ett markant resultat på 2 veckor. Kan ju såklart inte säga att det fungerar för dig. Men det kanske kan vara något att tänka på om inget annat biter.

jag påstår inte att "desto mer avancerade övningar" jag kör desto bättre resultat dock ;) testat ett flertal och de jag listade här var de jag gillade mest, dock var jag osäker på om det var ett bra träningsschema så jag frågade er som är duktigare en jag =)

Mr Schtekare
2009-02-27, 00:28
Håller med dig, men enligt hans statistik så tycker jag inte man kan kalla han total nybörjare.

På tal om nybörjare, vad kan man definiera som en nybörjare?
ja, jag är nybörjare inom gymmandet, men inom tränandet i sig skulle jag nog våga påstå att jag är relativt erfaren.
nu kommer ni påpeka att jag inte tagit med ditt och datt i träningsschemat och ja, det är där jag framför allt brister :) jag har dålig kännedom om själva muskulaturen men har tränat väldigt hårt inom fotbollen som sagt, så helt nybörjare känner jag inte att jag är inom träning :(

villefille
2009-02-27, 14:32
Jag köper att du vill träna ofta det är ju kul att träna. Om jag vore du skulle jag i så fall träna halvkroppspass typ push/pull och köra push, pull, vila, push, pull, vila.

Det tråkiga blir då att vissa riktiga höjdarövningar hamnar lite mellan stolarna, marklyft t.ex. och i mindre utsträckning squats som båda aktiverar quadriceps och ländrygg. Raka mark är helt pull och benpress nästan helt push så det finns hopp ;).

Panizz
2009-02-28, 03:25
Panizz, jag säger inte att jag _MÅSTE_ träna fem gånger i veckan.
aldrig menat att det är ett måste, men jag älskar att träna och mycket kring mitt liv har cirkulerat runt träning i allmänhet.
Att jag blev varslad ger mig bara mer fritid och varför ska jag då inte gymma ett flertal gånger i veckan om jag trivs med det samt känner att det är fruktansvärt trevligt? no hard feelings ;)

Finns ju något talessätt att saker o ting i större mängder inte alltid måste vara bättre, desto bättre utformat än den halvdana versionen jag drog nu. Som nybörjare inom styrketräning skulle jag inte rekommendera mer än tre dagar i veckan. Men det är jag det. Jag kör knappt mer än tre dagar i veckan och jag har hållit på i typ 3,5år nu, även fast jag älskar att träna. Mer vilodagar än träningsdagar is the shit.
Läs runt på forumet, det finns verkligen hur mycket information som helst här. Det är bara början av din gymkarriär, det finns otroligt mycket information att inhämta. Prova dig fram, gillar du fem dagar och det funkar skitbra, kör verkligen det, men jag skulle inte gjort det inom de första 3-6månaderna ivf, oavsett hur roligt det vore.

Martin
2009-02-28, 09:17
Tycker du kan testa lite olika upplägg (tex de som blivit presenterade i tråden) och se hur du gillar att lägga upp det själv. Finns ju väldigt många olika sätt och det viktigaste är att du själv känner att det passar dig.

Tycker du ska lägga fokus på övningar som tex: knäböj, benpress, marklyft, chins, rodd, pressövningar för bröst och axlar.

Börja gärna med övningar du känner att du har koll på och variera med att lägga till/ta bort övningar mellanåt.

Du verkar ha en bra inställning till att lära dig och som panizz skrev så står det väldigt mycket bra här på forumet.