Logga in

Visa fullständig version : Integritet och karaktär?

Xealswe
2009-02-26, 00:28
Hej!
Hade en diskussion en gång med en kompis om personer som har integritet och karaktär. Samtidigt kom jag och tänka på vilka personer det finns man känner eller i ens närhet, och vad ev de gör som man anser de har dessa egenskaper för.
Vad tycker ni? Vad i ens beteende eller sätt kan man säga är ett resultat av integritet och karaktär?

maaherra
2009-02-26, 00:47
Karaktär är ju egentligen en samling egenskaper som är kännetecknande för en viss person (ex. integritet), men jag antar att du med karaktär syftar åt hållet att man har integritet.

Jag skulle säga att det är en person inte låter sig manipuleras speciellt lätt.

Xealswe
2009-02-26, 00:54
Jag har funderat på ifall karaktär är att ha en uppsättning gränser/principer som man inte tummar på. Att integritet är att det man säger och gör är samma sak, kan man samtidigt isåfall inte jämställa båda integritet och karaktär som samma begrepp?

tjabon
2009-02-26, 01:09
Hej!
Hade en diskussion en gång med en kompis om personer som har integritet och karaktär. Samtidigt kom jag och tänka på vilka personer det finns man känner eller i ens närhet, och vad ev de gör som man anser de har dessa egenskaper för.
Vad tycker ni? Vad i ens beteende eller sätt kan man säga är ett resultat av integritet och karaktär?

-Att gå sin egen väg utan att vara störig och konfrontera folk.

-Att våga säga ifrån när man tycker något är fel, eller om man ser
någon bli illa behandlad.

T.ex....