handdator

Visa fullständig version : Ett bidrag till dom tjatiga frågorna.

Fok
2003-07-26, 21:24
Det här är mest tänkt att få några förslag av tillvägagångssätt från er som har varit aktiva eller är kunniga inom området.

Skrev i en tidigare post att jag relativt nyligen börjat gymma igen och det går bra dock är jag nu klen som aldrig tidigare. Gjorde en drastisk viktminskning under senaste året, ca -30 pannor ner till 83-84 där jag ligger nu. Detta gjordes genom ett lågt kcal intag varje dag samt promenader på morgon och kväll. Nackdelen med att man gör stora framsteg är ju att man inte tänker på att man förlorar en hel jävla massa muskler genom att göra som jag gjorde, vilket nu har blivit jävligt uppenbart för mig.

Till själva frågan/frågorna;

Har suttit och lusläst dom här forumen senare tid och har läst om HIIT och +/- hit och dit, men känner mig ändå jävligt lost. Som jag kör nu är gym 4 dagar per vecka och promenerar fortfarande ca 5 ggr per vecka, men har tänkt att börja jogga direkt efter passen istället, med andra ord 4 ggr vecka.

Det har ju blivit rätt uppenbart för mig att jag har en hel del muskler att lägga på mig. Så nu kommer den dumma frågan som ni hört otalet ggr.

Om jag tränar och kör cardio, hur lägger jag upp käkandet då. Ligger idag runt 2800 kcal/dag och av dom är majoriteten(Nog fel ord att använda, men en större del) protein, hamnar alltid för lågt i fett/kolhydrater vilket inte är bra antar jag. Om jag inte lyckats förvirra er också nu är frågan om någon kan förklara om jag har någon chans att bygga upp något med ovanstående förutsättningar eller om mitt enda(ända?) alternativ är att äta mera? Det är här jag blir konfunderad. Cardion förbränner efter vad jag förstår en hel del fett, men betyder det att jag bör langa i mig mera mat för att kompensera den förlusten. Paradoxen isåntfall är ju att jag kör den just för att bli av med fett.

Efter att ha läst igenom det här så kan jag förstå om det uppstår frågetecken för er som läser det så jag lämnar det såhär tills vidare och ser om någon svarar så får jag försöka förtydliga mig, nyckelord försöka =/

Tack på förhand

Muskelsmurfen
2003-07-26, 23:17
2800kCal är ju vad Who rekomenderar för en svensson.
Vill du lägga på dig massa brukar man rekomendera nom+500kCal.
Att jogga direkt efter Gymmet är riktigt dåligt, det äter bara upp dina muskler.
Högintensiv Cardio skall göras när du har välfyllda depåer.
Efter passet skall du koncentrera dig på en sak... MAT.

keeke
2003-07-27, 02:19
oh oh Grub kör väl sin högintensiva cardiopass efter styrketräningen om jag uppfattat det rätt... han har säkert en annan åsikt om detta :notme:

King Grub
2003-07-27, 06:38
Ja, jag tycker det fungerar 100% utmärkt att köra cardion direkt på styrkepasset. Man har fortfarande glycogen lagrat i benen (förutom efter ett benpass, förstås, men då är det bäst att vackla hem direkt efter passet). Men det bör inte vara fråga om några marathonpass, direkt. 20 minuters stenhårda intervaller är nog lagom; "joggingpass" låter som en rejäl runda, och en sådan är nog lämpligare att lägga när man är påfylld.

Och även om man, som du skriver, kör cardiopasset för att förlora fett, hänger det i slutänden på om du ligger på energiöverskott eller energiunderskott. Du kan lägga på dig fett även om du springer ett marathonlopp varje dag, bara du äter mer än du gör av med. För att överhuvudtaget kunna bygga några muskler är det nära nog ett måste att ligga på ett visst kaloriöverskott, vilket kommer att göra att du lägger på dig lite fett samtidigt. Det är nästan oundvikligt. Däremot hjälper kondisträningen att se till att fläskökningarna hålls på kontrollerbara nivåer, och genom att äta rätt man på rätt tider, ser du till att så mycket som möjligt av viktökningarna består av muskler.

Fok
2003-07-27, 08:44
Okej, tror jag börjar få lite grepp om det då. Tack för svaren!

LunaSpice
2003-07-27, 09:02
King, eller nån annan, om man nu vill hålla underhudsfettet på behagliga nivåer under muskeluppbyggnad och göra som ni föreslår, att köra 20 min cardio på cykel eller dylikt efter träningspasset hur ska man inte gainers/protein i det läget? Ska man käka sin gainers/proteindrink direkt efter avslutat styrkepass och SEN köra cardio eller ska man vänta tills man kört cardiot också? Fördelar och nackdelar för båda sätten? Jag menar om man fyller på med glukos och energi direkt efter styrkepasset så borde väl det minska den fria fettsyreanvändningen under cardiopasset eftersom den mesta energin då tas från den gainern man slängt i sig? Eller är jag helt ute och cyklar (fyndigt (?)) ?

King Grub
2003-07-27, 09:15
Jag tycker inte det finns någon anledning att sätta i sig något mellan passen. I och för sig är det inte fettförbränning under själva cardiopasset man är ute efter i första hand, utan efterförbränningen, och ju mer kolhydrater du förbrukar under en kort, intensiv period, desto större blir efterförbränningen av fett, men själv föredrar jag att ta kolhydraterna/proteinet direkt efter cardion istället för att ha de skvalpa runt i magen medan jag kör. Jag kan inte föreställa mig att det blir frågan om speciellt mycket muskelnedbrytning bara för att man rör på sig i 20 minuter utan att trycka i sig druvsocker och vassle innan, bara man har ätit rejält innan styrkepasset. Den fördel som finns är väl om du verkligen känner att du behöver något i dig för att kunna prestera maximalt under cardiopasset.

Ozz
2003-07-27, 13:41
Tror inte heller det är nån bra idé att slänga i sig en gainer just efter styrkepasset om du ska köra cardio direkt.
Som Grub säger, har du ätit tillräckligt innan passet har du tillräckligt med leverglykogen/blodsocker för att hålla uppe den mentala biten (och som grub också nämnde har du ju kvar muskelglykogen i benen om du inte kört ben).

Tar du en gainer just innan kommer du också att få ganska höga insulinnivåer i blodet. Det motverkar just det du vill åt, förbränning. Insulin är ett "energiinlagrings"-hormon och det vill du inte ha höga halter av när du just vill mobilisera fram energi för att förbränna det.
Insulinet försöker trycka in fett samtidigt som du sitter på cykeln (eller vad man nu kör) och önskar att mera fett ska lämna fettväven, inte optimalt eller hur?

Tar du en proteindrink kommer det förmodligen omvandlas till glukos ändå och förbrännas sen. Då är det lika bra lämna ute det eftersom det bara är onödigt låta levern göra om det till glukos.

Sen vill jag säga som grub och många andra sagt, att muskelförbränning vid cardio är ganska säkert överdrivet. Definitivt vid normallånga cardiopass. OM kroppen börjar bryta ner protein för att få energi så är inte muskelprotein det första som tas.

Muskelsmurfen
2003-07-27, 17:25
Kör man HIIT så spelar det ingen roll om insulinet är högt då HIIT passet gör att kroppen förbränner mer under resten av dygnet. Den direkta energiåtgången är sekundär för förbränningen.

Ozz
2003-07-27, 20:26
Kanske det, men prestationen kommer knappast att vara max ändå. Dessutom är det inge vidare med en nytagen bubblig gainer i magen om man ska köra cardio/HIIT.
Och kan man inte prestera max är inte efterförbränningen max heller.

BigKay
2003-07-30, 18:17
Jag har gått ner snart 40 kilo, mest fett då, och ligger på runt 2800 kcal om dagen, heelt blandad kost, tränar 4 ggr veckan... Jag går stadigt ner i fett och går upp i muskelmassa. Käkar proteintillskott. Det har tagit tid att hitta balansen för vad som funkar perfekt för mig, men prova dig fram! Ät mer fett, det fick mig att börja tappa fett!

supremo
2003-07-30, 21:35
Originally posted by BigKay
Ät mer fett

WORD!