Visa fullständig version : Vad springer ni milen på?
Detective
2009-02-25, 19:32
just nu över timmen.
PB: 38
23 år
80kg
Kan ni skriva ålder och vikt så att man får en uppfattning....
King Grub
2009-02-25, 19:33
Jag har ett knä som inte gillar löpning längre, men 34 minuter har jag gjort.
Scratch89
2009-02-25, 19:34
Jag har ett knä som inte gillar löpning längre, men 34 minuter har jag gjort.
Gaddam! Du måste ha varit ruskig på maratonloppen.
OT: Jag har sprungit på 47 minuter. 19 år, då vägde jag väl runt 72-73.
Tror ni en tjockis på 112kg kan springa på under timmen?
39:47 i höstas, nu skulle jag nog springa på 42-45 min.
Längd 183
Vikt då: 63-65
Vikt nu: 70-72
Ålder:25
Svar på frågan: Det beror på hur pass "tjock" tjockisen är ;), svårt att veta hur mycket 112 kg är. Riktigt illa på 173 och inte farligt på 2 m. En timme är inte ett så vanisnnigt högt tempo, det är lätt jogg, det borde du fixa med lite träning i alla fall tycker jag.
Skulle nog klara det på 1.5h iaf.
37år nu var 36år då jag sprang sist milen.
190cm 92kg då. Sprang efter 3mån träning milen på 43min.
PB 37 min 65 kg 1993
Har inte sprungit på åratal och nu väger jag 82
jag e 177
Oj, sorry, menade inte att låta fördömande på något sätt. :em: Vad har du för fysisk status idag, joggar du någonting?
Oj, sorry, menade inte att låta fördömande på något sätt. :em: Vad har du för fysisk status idag, joggar du någonting?
haha nej. jag lyfter bara skrot..och har inte joggat på många år
men jag sprang milen på 52min tror jag eller om det va 45 då jag gick i 7an...det var runt runt på en löparbana
tntballe
2009-02-25, 20:24
Under ungdomens glada dagar 43 min, förra året 52 min och nu lär det vara runt 55 min.
30 år och 77,5kg.
Ps
Jag gillar att gå barfota.
20 år, 70kg 179cm 43.26 lätt kuperad.
Idag? 21år, 85kg (tjock). Skulle få gå en bit av sträckan så klarar jag mig under timmen är jag glad.
haha nej. jag lyfter bara skrot..och har inte joggat på många år
men jag sprang milen på 52min tror jag eller om det va 45 då jag gick i 7an...det var runt runt på en löparbana
Då är nog den bästa starten att börja jogga i alla fall 5 km till att börja med, 2 eller 3 dagar i veckan.
19år 75kg 193cm, sprang på 47min
nu 22år, 93kg, inte lika fort.
16 år
172cm
83kg
PB: 43 min (70kg, 15 år)
Nuvarande: Runt timmen
machine gun
2009-02-25, 21:58
48:23 sprang jag på träning för ca 1,5 år sen. Har inte maxat distansen sen dess. Bästa officiella resultat är 49:19, några månader innan tiden ovan. Tror inte jag är speciellt mkt snabbare nu, eftersom jag inte tränat aktivt för den distansen.
170 cm, 60 kg (kanske 58-59 då)
17 år
180 cm
77 kg
drygt 40 min
aldrig sprungit så långt :E
PB 37 minuter, var några år sedan jag testade senast men kan tänka mig att jag kan ta mig runt lite snabbare nu.
kommer nog ej runt :D haha
Skryter lite åt min halvfarsa som sprang milen i ett lopp på under 37 minuter, till råga på allt är han 60 bast.
EDIT: För att följa topic så säger jag också att jag springer milen på 45+ i dagsläget :(
bustz0rz
2009-02-26, 00:05
Har sprungit det en gång, och då vart tiden runt 53 minuter. Rätt så kuperat, och jäääkligt blött på vissa delar. Fick springa in bland träden en gång för att det var så blött på spåret.
Hoppas jag kommer en bra bit under 50 minuter i sommar.
Lukaspappa
2009-02-26, 00:12
För fyra år sen sprang jag milen på 48.16 med en kroppsvikt på 102 kg. 30 år gammal.
Brorsan, som är löpare, var chockad över min prestation eftersom jag i princip inte hade sprungit på 10-12 år. :cool:
Svar på frågan: Det beror på hur pass "tjock" tjockisen är ;), svårt att veta hur mycket 112 kg är. Riktigt illa på 173 och inte farligt på 2 m. En timme är inte ett så vanisnnigt högt tempo, det är lätt jogg, det borde du fixa med lite träning i alla fall tycker jag.
Jag har nog lite svårt att kalla det "lätt jogg" det beror nog på hur bra man är hur man definierar "lätt jogg".
Jag är 180cm 96kg och är släggkastare. Borde kanske köra mer uthållighet än vad jag gör men just nu har jag ingen träningskompis och då blir det lätt att konditionspassen blir lite fler kast, hopp, lyft eller nåt annat som är roligare.
Ge mig fyra veckor med lite löpning så kanske sub50min är rimligt.
14år 45kg 160cm 49min
20år 75kg 175cm 51min
18-19 år 70-72 kg tung 178 cm skyskrapehög 10 km: 43:05 min
21 år 90-93 kg tung fortfarande lite gudomligt lång 10 km kring 50 min. något mer kanske, men jag har bra vilja :) Sista jag sprang var i december typ.
Förut när jag var 20 pannor tyngre klarade jag det på 40 min cirka. 30-35 min är målet denna sommar.
Sprang min första mil förra året och då gick det på 56min.Vägde 82kg då.
Siktar på under 50min detta år.
Turbonisse
2009-02-26, 08:43
39 min
Fultjack
2009-02-26, 08:48
Jag sprang på 55 minuter när jag var 18 år och vägde 100kg :D Hade inte tränat kondition på flera år då.
har börjat löpträna nu och siktar på under 45 minuter till sommaren :thumbup:
41 blankt, Hässelbyloppet i höstas. Siktar på sub 40 denna säsongen.
För övrigt verkar det finnas många goda "okända" löpare här som springer runt 40. Upp med journaler säger jag!
26 år
182cm
90kg
46 Min (Under lumpen) Nu 50min+ kanske
Sprang milen på 46 när jag gjorde militärtjänst. Fanns ganska många som var överviktiga i stab o tross kompani. Flera stycken låg nog på 100kg+ men alla klarade milen under 55min.
Men om kålman ska börja springa så ska han börja lugnt det är inte snällt mot knän att ge sig ut och maxa milen när man är såpass tung.
Lars Brinkhoff
2009-02-26, 10:12
För övrigt verkar det finnas många goda "okända" löpare här som springer runt 40. Upp med journaler säger jag!
Instämmer!
För övrigt sprang jag nyss 5000m på 22:30, mer än så vägrar jag avslöja.
Förut när jag var 20 pannor tyngre klarade jag det på 40 min cirka. 30-35 min är målet denna sommar.
Oj! Vad är nuvarande kapacitet?
Jag har nog lite svårt att kalla det "lätt jogg" det beror nog på hur bra man är hur man definierar "lätt jogg".
Jag är 180cm 96kg och är släggkastare. Borde kanske köra mer uthållighet än vad jag gör men just nu har jag ingen träningskompis och då blir det lätt att konditionspassen blir lite fler kast, hopp, lyft eller nåt annat som är roligare.
Ge mig fyra veckor med lite löpning så kanske sub50min är rimligt.
Jo, men snabb gång är ju 7 km/h, milen på en timme är 10 km/h.
Är det inte mer relevant om man skriver ner ålder man hade när man sprang loppet och inte nuvarande ålder?
Jag har bara sprungit på löpband en mil och då gjorde jag som bäst 40 min, men det kanske inte är samma sak? Jag var nog ca 22 år vid tillfället vägde ca 85 kg tippar jag på.
Bra fråga, antagligen runt timmen.
Men det skall nog förbättras, funderar på att köra midnattsloppet i år.
D angelo
2009-02-26, 12:25
32år
177
94kg
45,32
Ska försöka gå ner lite i vikt så ja kan förbättra tiden.
:confused:
Off season 44-45min , Inför tävlingar 39-40
Vikt 85kg
Och som jag hatar powerwalkare på slutet av mina pass. Knappt att jag kommer förbi :D
spoonchest
2009-02-26, 13:27
Tror inte att jag skulle klara av att springa en mil. Måste pröva i vår.
Undrar hur många av dessa supertider långt under 40 min som är satta på en kontrollmätt bana? Under 40 min så brukar man ju kunna placera sig rätt väl på motionsloppen, och då bland en massa väldigt rutinerade löpare. Under 40 min utan någon strukturerad träning innebär att man är rejält talangfull!
Jag själv: 45.58 är den bästa officiella tiden. 33 år då, 34 nu (kvinna).
bigtraps
2009-02-26, 14:37
I såna här trådar brukar det alltid dyka upp okända fenomen.
Detective
2009-02-26, 14:50
Undrar hur många av dessa supertider långt under 40 min som är satta på en kontrollmätt bana? Under 40 min så brukar man ju kunna placera sig rätt väl på motionsloppen, och då bland en massa väldigt rutinerade löpare. Under 40 min utan någon strukturerad träning innebär att man är rejält talangfull!
37-40 min är inte så jäkla svårt om man har sprungit seriöst i kanske ett års tid. Går rätt snabbt från 45-40. Dock så gäller det ju att man pumpar på hela tiden.
Under 37 kan jag dock hålla med dig. Då krävs det att man har lagt ner en del träningsplanering och en massa timmar i spåret för att lyckas
I såna här trådar brukar det alltid dyka upp okända fenomen.
Jag kan bara svara för min tid. Den är satt på löparbana inför vittnen, men inte på tävling. Har sprungit en kvartsmara på 42.10, lagom kuperad asfaltsbana. Har även sprungit milen i Rocklunda-spåret med start vid Rocklunda på 42 blankt om någon känner till det. Rejält backigt. Har aldrig tävlingssatsat på löpning, utan haft det som motionsform några år. Tyvärr gick det inget bra att öka i vikt och löpträna samtidigt, så nu ligger joggingskorna på hyllan till förmån för styrketräning.Vissa har bra förutsättningar för hyggliga löptider, och andra har istället bra förutsättningar för att växa snabbt av styrketräning. Inget att vara bitter över.
37-40 min är inte så jäkla svårt om man har sprungit seriöst i kanske ett års tid. Går rätt snabbt från 45-40. Dock så gäller det ju att man pumpar på hela tiden.
Under 37 kan jag dock hålla med dig. Då krävs det att man har lagt ner en del träningsplanering och en massa timmar i spåret för att lyckas
Fast ett års seriös träning är ju en del träning! Jag syftade mer på dem som enbart sprungit sporadiskt och ändå springer så pass bra. Självklart blir det svårare att förbättra sina tider ju bättre man är! Om för mig lär det krävas massor av slit för att gå under 45!
Detective
2009-02-26, 15:21
Fast ett års seriös träning är ju en del träning! Jag syftade mer på dem som enbart sprungit sporadiskt och ändå springer så pass bra. Självklart blir det svårare att förbättra sina tider ju bättre man är! Om för mig lär det krävas massor av slit för att gå under 45!
Jo det låter ju förstås underligt. Men finns ju en del såna fall också. Stött på ett par tre stycken.
Jo, men 45 är ju en relativt bra tid för en kvinna. Så det kan jag förstå
För tre år sen sprang jag 2-3 gånger i veckan under några månader och gick en dag ut för att köra 5km. Kändes väldigt bra och när jag kom i mål så stod klockan på 21 min och jag var pigg så jag bestämde mig för att köra 5 km till och sikta på under 40min. Tyvärr höll inte orken och jag kom i mål på 42,20.
För att göra det hela värre så kom det en artikel i lokaltidningen någon månad senare där man kunde läsa att sträckan i pålsjöskog där jag springer var felmätt och jag hade bara sprungit ungefär 9,4 km *grr27*
Jag var 24 år och vägde väl ungefär 81 kg på 183cm.
Jag har troligen haft bättre kondition vid andra tillfällen än den gången, men jag springer egentligen bara på fotbollsplan och har aldrig löpt någon sträcka längre än 2 km på tid :)
Jag sprang 1 mil på 39 minuter och några sekunder, som jag inte kommer ihåg hur många det var, förra sommaren.
Var då 15 år och vägde 67kg.
Är nu 16 år och väger 72kg och jag tror inte att jag skulle klara det nu.
Jag har ett knä som inte gillar löpning längre, men 34 minuter har jag gjort.:hbang: Hur gammal var du då, och hur länge hade du tränat löpning vid den tidpunkten?
Nu blev jag plötsligt sugen på att träna seriös konditionsträning igen.
37 tog jag på en tävling när jag var 17. är hungrig som tusan att slå det nu när jag är 2 år äldre :)
Jag säger verkligen inte att man behöver vara extremt vältränad för att göra under 60min, för det behöver man inte. Men samtidigt så skall man veta att det finns många i Sverige som inte klarar det och jag tyckte att orden "lätt jogg" kanske inte var så väl valda ord. Det är lite som att säga att alla killar borde ta 150kg i marklyft, annars är man "rätt klen"
Har enbart styrketränat, men jag sprang 8 km på 40 minuter. Jag skulle kunna göra samma rutt på 30 om jag verkligen ville dö, men då pallar jag ju inte dom 2 sista. Så jag skulle kunna säga att jag gör en mil på 42-43 minuter en fin dag. Det är min järnvilja som gör det, inte min form av träning.
Jag säger verkligen inte att man behöver vara extremt vältränad för att göra under 60min, för det behöver man inte. Men samtidigt så skall man veta att det finns många i Sverige som inte klarar det och jag tyckte att orden "lätt jogg" kanske inte var så väl valda ord. Det är lite som att säga att alla killar borde ta 150kg i marklyft, annars är man "rätt klen"
Men det var ju inte så jag menade, jag menade bara att det inte går att ta sig fram så mycket långsammare utan att börja gå, därav lätt jogg, och det förstår väl jag med att många inte orkar hålla igång en hel mil i sträck, det är väl det som är lite av problemet, just att hålla igång kroppen en mil otränad. Apropå ditt "rätt klen", var någonstans skrev jag att man är "rätt slö" om man inte fixar milen på en timme?
Tänkte först låta bli att kommentera den här tråden, men måste säga att du sammanfattar mina tankar om det här trådinnhållet ganska väl. Förvånande att inga tider på ner mot 30 minuter från lumpen dykt upp ännu. Gillar inlägget där en siktar på att göra "runt" 30-35 min på milen.. :)
Själv har jag aldrig tävlat på sträckan i fråga.
44minuter ngt som bäst, men det var tio år sedan. Har inte konditionstränat sen dess. Så skulle gissa på 1h 20min ungefär.
Sprang på runt 40 minuter när jag var tonåring och pysslade med mer konditionsfrämjande träning (fotboll och kampsport etc). Jag sprang dock bara milen en gång, jag tyckte det var skittråkigt att springa långt, så med mer vana hade jag nog kondis för en bättre tid.
Nu för tiden vet jag knappt om jag skulle klara att springa en mil.
50 min är mitt PB, satt för 1,5 år sen (Umemilen). Nu vet jag inte, men jag hoppas på att kunna springa på under 50 min i maj (Blodomloppet), tränar för det. :)
Tänkte först låta bli att kommentera den här tråden, men måste säga att du sammanfattar mina tankar om det här trådinnhållet ganska väl. Förvånande att inga tider på ner mot 30 minuter från lumpen dykt upp ännu. Gillar inlägget där en siktar på att göra "runt" 30-35 min på milen.. :)
Själv har jag aldrig tävlat på sträckan i fråga.
Det är de sista km och de sista minuterna som är svinjobbiga.
Är det någon som vet vilka tider eliterna springer en mil på, samt vad världsrekordet är?
WR 10 000m:
Herrar: Kenesia Bekele, 26:17.53 (augusti 2005)
Damer: Wang Junxia, 29:31.78 (september 1993)
Lite rekord genom tiderna:
27:55.74 Jonny Danielson 64 Kvarnsvedens GIF Södertälje 7. 6.1989 (Är också gällande svenskt rekord)
27:56.56 Mats Erixon 58 Mölndals AIK Firenze, ITA 25. 5.1982
27:58.70 Lars-Erik Nilsson 61 Kils AIK Aachen, FRG 30. 5.1986
28:08.11 Nils-Bertil Karlsson 45 Enhörna IF Stockholm/S 30. 6.1975
28:19.68 Hans Segerfeldt 60 Heleneholms IF Firenze, ITA 25. 5.1982
28:24.34 Claes Nyberg 71 Mölndals AIK Lisboa, POR 4. 4.1998
28:29.28 Dan Glans 47 IFK Helsingborg Göteborg/S 6. 8.1977
28:32.45 Erik Sjöqvist 72 Enhörna IF Athina, GRE 12. 4.2003
28:32.65 Göran Bengtsson 49 IK Ymer Stockholm/S 8. 6.1974
28:35.2m Bengt Nåjde 42 Mälarhöjdens IK Kokkola, FIN 12. 6.1974
http://www.friidrott.se/rs/statistik/alltime/manute.aspx
Three pigs
2009-03-02, 21:59
Skall försöka mig på milen i sommar, om jag ens orkar springa det. Återkommer då :)
jag springer milen på förmiddagen ungefär.
55minuter, 95kg, 187cm, var i somras när man gick i lumpen.
Snorkelfarsan
2009-03-02, 23:45
sprang på 47:40 sommaren 2007 i ett lopp på en mil. I höstas gjorde jag en bana som jag tror är cirka 9,8-9,9 km lång på ca 44:50. Vägde cirka 75kg då och är 176cm lång. 21 år gammal.
Siktar på 45min på en officiell mil i nån gång i år.
Jag trodde alla som sprang hade egen GPS på armen. Då får man ut all möjlig statistik efter löprundan. Längden på sträckan blir +/- några meter då.
Själv har jag inte sprungit milen på 25 år. Gjorde låga 41 minuter då.
Jag har en GPS...och jag är inte sen att erkänna att jag är jäkligt avundsjuk på alla som har talang för löpning!
Jag tänkte bara bidra med ett stickprov av löparresultat: I höstas var det 1230 deltagare i Herrarnas motionsklass i Hässelbyloppet, 10 km. Av dessa sprang 15 stycken på under 40 minuter. Så det är många i den här tråden som skulle placerat sig väldigt bra!
I elitklassen var det hårdare: där sprang nästan hälften av de 320 deltagarna på under 40 minuter. Men det innebär också att resten, trots att de deltog i tävlingsklassen i ett stort lopp, inte gjorde det...
Ptja vad kan man säga, är man ung så är allting lättare?
b3nkpr3zz3n^
2009-03-03, 11:19
Tror ni en tjockis på 112kg kan springa på under timmen?
Ja, utan problem!
Sprang milen på 44 sist jag sprang. Då 19år och 75kg!
Nere på 30 minuter än? :naughty:
KalleBalik
2009-05-24, 10:40
48 minuter som bäst, men det var ett gäng år sen. Idag är jag väldigt tveksam till om jag ens orkar springa milen.
Sprang milen på 50 minuter för ett halvår sedan, har inte gjort det sedan dess. Är övertygad om att jag gör det på cirka 45 i nuläget, har enormt mycket bättre kondition nu!
shadowfire
2009-05-24, 11:16
I dagsläget utan någon som helst kondisträning nästan, så ska jag vara glad om jag tar milen under 60 min. Jag kanske kan med blodsmak i truten o spyan på bröstkorgen fixa någonstans runt 50 min.
För en 12-13 år sedan - strax efter lumpen - så hade jag personbästa på 38-39 min på flack asfaltsbana, men det var tack vare lumpen då vi hade fys precis varje dag. Tillika vägde jag inte ens 65 kg på den tiden.
Supercharger
2009-05-24, 12:13
Jag skulle gissa på strax över 50minuter, ska springa midnattsloppet senare iår.
svedberg1
2009-05-24, 12:14
PB: 45 min
20 år
81 kg
bear.flowertwig
2009-05-24, 12:53
Har lagt ner löpningen helt nu = mycket roligare benpass :thumbup:
Tyvärr får jag inte till en vettig kombination av löpning ca 3 dgr/v och gymmande, det blir discokropp. Kul att gymmande fått sig en renässans men samtidigt vet jag ju hur ljuva löparpass i såna här försommarkvällar kan vara... *cupid*
*uppdate*
On Topic: Milen var det ja. Lite för långt för min smak egentligen, föredrar runt 5-6 km. Men 45 min har jag fixat och det skulle nog finnas en hel del att kapa. Men det var det där med att se ut som en vinthund...
mattilainen
2009-05-24, 14:09
Jag klarade milen senast på 59 minuter, det var innan jag började deffa och innan jag hade någon kondition och innan jag vägde 15 kg mindre :=)
Nu hoppas jag på några minuter bättre iaf!
http://i43.tinypic.com/2i9i1bq.jpg
Ålder: 34
Vikt: ~97 kg
Underlag: asfalt
Mätmetod: GF305
Jag hade en snabbare tid i lumpen när det begav sig. Men jag vägrar att lita på dessa s.k. lumpen"milar". Har man inte själv verifierat att sträckan verkligen är 10 km (kontrollmätt tävlingsdistans går också bra) och bara förlitar sig på anekdotiska utsagor så är resultatet ointressant anser jag. :)
thompaboy
2009-05-24, 15:42
41.27 är mitt pers.
machine gun
2009-05-24, 17:39
48:23 sprang jag på träning för ca 1,5 år sen. Har inte maxat distansen sen dess. Bästa officiella resultat är 49:19, några månader innan tiden ovan. Tror inte jag är speciellt mkt snabbare nu, eftersom jag inte tränat aktivt för den distansen.
170 cm, 60 kg (kanske 58-59 då)
Lite snabbare har jag visst blivit trots allt. Sprang in på 47:00 på kontrollmätt bana i Milspåret i tisdags.
15 år, pb 46min. Då var jag i min hittils bästa toppform, hade just tappat 25 kg.
Eddie Vedder
2009-05-24, 17:47
Eftersom jag nu har ett officiellt resultat från kontrollmätt bana anser jag mig ha rätt att kunna skriva i den här tråden nu.
Kungsholmen runt blev 39:21 för mig. Jag kom på andra plats om jag hade varit tjej.:D När jag passerat 10 km enligt min klocka var tiden 38:34, så även om man skulle kunna utgå även därifrån så anser jag att milresultatet är det jag fått officiellt på ett lopp.
mattilainen
2009-05-24, 18:01
Sjukt grymt att köra milen på under 40 :D Grattis
Nere på 30 minuter än? :naughty:Ge mig fram till slutet av augusti så sätter jag 35.
Grymma gossar! Kul att inte alla killar spenderar sin
tid på att lyfta skrot och helt försumma konditionen.
50 min för min del, men då har jag inte tränat kondition på över ett halvår.
Men jag är nöjd så länge jag håller mig till joggning och inte börjar gå!
Ge mig fram till slutet av augusti så sätter jag 35.
Du underskattar nog brutalt hur mycket svårare det blir att få bättre tid ju lägre tiden blir, och överhuvudtaget.
Lycka till, men du behöver nog öka och köra kondition i princip varje dag, om du vill göra ett ärligt försök. Dock blir tidsgapet med största sannolikhet alldeles för stort. Om du fortfarande ligger på 40 dvs.
39-40 minuter i nuläget, PB på 35.5 min.
Bättre på kortare sträckor iaf, engelska milen på 5.55 som bäst i år iaf:)
Fysiska attribut: 1. 94 m, 82.5 kg.
mvh/Adebisi
Jag har inte löpt längre sträckor på några år men anser att jag är i bra kondition rent fysiskt. Vad tror ni jag skulle kunna löpa 10 km på i dagsläget?
Jag är 174 cm och väger 68 kg. Har alltid varit bättre på längre sträckor då jag inte besitter någon explosivitet ;)
Vissa tycker att 60 är bra medans andra tycker att 35 är bra. Ordet "bra" betyder alltså inte mycket för oss.
Shoemaker
2009-05-24, 19:42
Sist jag sprang milen var precis innan muck. då sprang jag på 55 min i försvarsmaktens springskor och vinterunderlag. skulle nog ha gått lite snabbare. om man inte hade halkat runt hela tiden. Längd 185cm vikt 100kg
Eddie Vedder
2009-05-24, 19:54
Vissa tycker att 60 är bra medans andra tycker att 35 är bra. Ordet "bra" betyder alltså inte mycket för oss.
+1
Även om jag tror de allra flesta är överens om att en person som klarar sub40 är en bra löpare. Är man elit och springer milen på 30 minuter tror jag fortfarande att han/hon håller med om att sub40-löpare håller klart godkänd klass.
machine gun
2009-05-24, 20:03
Eftersom jag nu har ett officiellt resultat från kontrollmätt bana anser jag mig ha rätt att kunna skriva i den här tråden nu.
Kungsholmen runt blev 39:21 för mig. Jag kom på andra plats om jag hade varit tjej.:D När jag passerat 10 km enligt min klocka var tiden 38:34, så även om man skulle kunna utgå även därifrån så anser jag att milresultatet är det jag fått officiellt på ett lopp.
Det är bra att vara tjej! Jag kom på 7:e plats av 246 med min tid på 47 min :D
Jag har hört att Garmin generellt sett visar ca 1 % för lång sträcka, så den är ju inte 100 % tillförlitlig. Jag tycker alltså att du gör rätt som utgår från den officiella tiden, då banan var kontrollmätt. Det vore intressant att se vad du skulle kunna göra för tider på ovalbana. Där kan vi ju verkligen snacka samma förutsättningar för alla. Jag kan rekommendera detta lopp om du skulle vara intresserad av att försöka: http://www.studenterna.nu/arrangemang/loparnaskvall.asp (man ger ju alltid lite mer när det är "tävling")
41 blankt, Hässelbyloppet i höstas. Siktar på sub 40 denna säsongen.
38:49, kontrollmätt bana (Milspåret i förra veckan). Siktar på lite längre distanser just nu men ett rimligt mål kanske kan vara sub 38 i höst.
robertcop
2009-05-24, 21:07
Sprang på 40.05 sent i sommras, siktade på under 40 och gissa hur lycklig jag inte blev. Akut skitnödig de sista två kilometrarna.
181cm
gissningsvis ca 73kg vid den tidpunkten.
mattilainen
2009-05-24, 21:23
Sprang på 40.05 sent i sommras, siktade på under 40 och gissa hur lycklig jag inte blev. Akut skitnödig de sista två kilometrarna.
181cm
gissningsvis ca 73kg vid den tidpunkten.
Jag skulle blivit så arg haha, gjort om det sen dess?
Du underskattar nog brutalt hur mycket svårare det blir att få bättre tid ju lägre tiden blir, och överhuvudtaget.
Lycka till, men du behöver nog öka och köra kondition i princip varje dag, om du vill göra ett ärligt försök. Dock blir tidsgapet med största sannolikhet alldeles för stort. Om du fortfarande ligger på 40 dvs.Ja vi får se hur det slutar, 35 min har jag inte räknat med att bli en lätt uppgift. Men jag har en järnvilja när det gäller att löpa fort och länge. Bara på sommartid dock... *popcorn*
Jag har inte löpt längre sträckor på några år men anser att jag är i bra kondition rent fysiskt. Vad tror ni jag skulle kunna löpa 10 km på i dagsläget?
Jag är 174 cm och väger 68 kg. Har alltid varit bättre på längre sträckor då jag inte besitter någon explosivitet ;)
Jag tror ca 46 min och 37 sek är en rimlig tid, med tankte på att du är 174cm lånh och väger 68kg... *rolleyes*
wintersnowdrift
2009-05-25, 16:29
Personbästa 42:31, satt i början på maj. Om jag slipper skador vore det kul att göra en satsning mot sub40, men det är en bit kvar till det uthållighetsmässigt.
//Kristin
Eddie Vedder
2009-05-25, 17:30
Personbästa 42:31, satt i början på maj. Om jag slipper skador vore det kul att göra en satsning mot sub40, men det är en bit kvar till det uthållighetsmässigt.
//Kristin
Ta rygg på mig den 3:e så löser vi det.:cool:
Har varit nere under 40 minuter men det var några år sedan, 39:40 om jag inte minns fel. Har tyvärr haft sinnessjukt envist "halsrossel" denna vår så har inte blivit många löppass. Tippar på runt 50minuter i dagsläget utan att spränga mig. Kan lägga mig runt 45 min rätt enkelt, svarar snabbt på konditionsträning.
wintersnowdrift
2009-05-25, 17:54
Ta rygg på mig den 3:e så löser vi det.:cool:
Haha, jag ska nog banne mig försöka hålla dig så länge jag orkar i alla fall :).
//Kristin
_slipknot1_
2009-05-25, 21:53
Runt 38min på 1mil kuperad terräng någon gång 06.
Skumtomten
2009-05-25, 22:46
Har sprungit den på 35. Väger 84. Fast jag var väldigt nära att kräkas efteråt. :)
Ja vi får se hur det slutar, 35 min har jag inte räknat med att bli en lätt uppgift. Men jag har en järnvilja när det gäller att löpa fort och länge. Bara på sommartid dock... *popcorn*
35 är absolut ingen lätt uppgift och den är totalt omöjlig för dig att springa på en kontrollmättbana i slutet av augusti om du springer på 40 nu.
Du kan sluta underestimera hur jävla grymt det är med 35 och acceptera att du inte kommer att ha en chans förrän om något år med daglig hård konditionsträning, om ens då. So get real. Finns ingen chans, krävs alldeles för mycket för att du ska klara det.
35 är absolut ingen lätt uppgift och den är totalt omöjlig för dig att springa på en kontrollmättbana i slutet av augusti om du springer på 40 nu.
Du kan sluta underestimera hur jävla grymt det är med 35 och acceptera att du inte kommer att ha en chans förrän om något år med daglig hård konditionsträning, om ens då. So get real. Finns ingen chans, krävs alldeles för mycket för att du ska klara det.
Han sa aldrig att han fortfarande bara låg på 40.
Han sa aldrig att han fortfarande bara låg på 40.
Han har en journal där han säger att han inte utför så mycket konditionsträning och springer två gånger i veckan.
Hursomhelst är det inte en fråga om att han inte kan göra det utan mer att sänka sig från 40 till 35 på 3 månader är inte som att sänka sig på högre tider direkt. Krävs mycket mycket mer än så. Kommer ta mycket mycket längre tid.
Eddie Vedder
2009-05-30, 12:14
Runt 38min på 1mil kuperad terräng någon gång 06.
Har sprungit den på 35. Väger 84. Fast jag var väldigt nära att kräkas efteråt. :)
Vart sprang ni? Jag blir alltid lite fundersam när folk inte har 100% koll på tiden och nämner att man sprungit distansen. Var det kontrollmätta banor eller en vanlig skogsrunda med halvtaskig tidtagning?
Det här är inte riktat mot just er två men jag tror flera som svarat i den här tråden egentligen har ganska dålig koll och baserar resultaten på uppskattningar från motionsspårspass eller lumpenlöprundor.
min runda på 8 km är mätt efter bil, antar att det är ganska bra mätning?
Thalagor
2009-05-30, 16:20
Så... Jag som springer milen nu på någonstans strax över 40 kommer aldrig lyckas innan första september? Det är mycket möjligt att det är sant, men jag avskyr verkligen folk som säger vad ANDRA kan och inte kan. Så vad säger du no idea, är du sugen på ett vad? Om du nu är så jäkla säker på din sak...
Väger 92kg i dagsläget, springer milen på omkring 42-44 nu. Är du beredd att satsa något på dina stora ord??
OnT:
38:13 förra året, samma runda som skryllemilen - dock träningslopp. Tidtagning både på egen klocka, och en polares.
Grazzafukkinrazzi
2009-05-30, 16:27
Why so uppkäftious?
MojjMojj
2009-05-30, 16:48
44 minuter låg man på under lumpen. Det är iaf bara kärringar som gillar att löpa.
Turbonisse
2009-05-30, 16:58
44 minuter låg man på under lumpen. Det är iaf bara kärringar som gillar att löpa.
Aha är det så det är..bäst att jag skriver ned det på en gul post it.
Ska springa midnattsloppet (1 mil) med arbetsplatsen i augusti.
Har inte sprungit en mil ännu, ökar efter som, började träna för någon månad sen.
Sprang 4 km på 14:48 men då var jag svimfärdig med yrsel och skakande ben!
Siktar på en tid under 50 min i allla fall....
Ålder 26 år 183cm 84 kg.
Mvh R
Ska springa midnattsloppet (1 mil) med arbetsplatsen i augusti.
Har inte sprungit en mil ännu, ökar efter som, började träna för någon månad sen.
Sprang 4 km på 14:48 men då var jag svimfärdig med yrsel och skakande ben!
Siktar på en tid under 50 min i allla fall....
Ålder 26 år 183cm 84 kg.
Mvh R
Galen tid på 4km med tanke på att du bara tränat någon månad(?). Du lär inte ha några som helst problem att komma under 50min. Du bör tom med kunna komma ner mot närmare 40 blankt. Lycka till iaf
Eddie Vedder
2009-05-31, 08:24
Galen tid på 4km med tanke på att du bara tränat någon månad(?). Du lär inte ha några som helst problem att komma under 50min. Du bör tom med kunna komma ner mot närmare 40 blankt. Lycka till iaf
Jag håller med om att kapaciteten lär finnas för lite bättre tid än mrt4 satsar på men sub40 baserat på vad man springer 4 km på och i stort sett kollapsar av tror jag inte riktigt på.
Jag håller med om att tiden är grym men skillnaden på milen och 4 km är väldigt stor. För stor för att den 4-kilometerstiden skall kunna ge svar över kapaciteten på 10 km tror jag.
snatch914
2009-05-31, 11:40
En eftermiddag om jag nu har djävulskt med tur :D
Raschmus
2009-05-31, 16:46
Sprang milen på 52 minuter 2003 (var då 11 år och yngst på loppet :D). Nu är det väl en bit över timmen.
Tror inte jag sprungit milen någon gång. Däremot "skolmaran" som ligger på 1,1-1,2. Den avverkades på 58 minuter om jag inte minns fel.
Jag håller med om att kapaciteten lär finnas för lite bättre tid än mrt4 satsar på men sub40 baserat på vad man springer 4 km på och i stort sett kollapsar av tror jag inte riktigt på.
Jag håller med om att tiden är grym men skillnaden på milen och 4 km är väldigt stor. För stor för att den 4-kilometerstiden skall kunna ge svar över kapaciteten på 10 km tror jag.
Jag känner min kropp skapligt efter många år av diverse sporter och träningsformer... Min vilja och envishet överstiger med råge min kondition, därför gissar jag på att jag hamnar strax under 50. Så enkelt är det....
Jag har alltid vart mera explosiv än konditions typen, det går ju att förändra naturligtvis men det är så jag är byggd från grunden.
Mvh R
Bästa officiella är midnattsloppet från förra året på 41:35. Förväntar mig en klart bättre tid i år.
Vad man gör på träning känns rätt larvigt att ta med. :)
Johan29j
2009-05-31, 20:07
25 år 70kg milen på 38,22.
_slipknot1_
2009-05-31, 22:37
Vart sprang ni? Jag blir alltid lite fundersam när folk inte har 100% koll på tiden och nämner att man sprungit distansen. Var det kontrollmätta banor eller en vanlig skogsrunda med halvtaskig tidtagning?
Det här är inte riktat mot just er två men jag tror flera som svarat i den här tråden egentligen har ganska dålig koll och baserar resultaten på uppskattningar från motionsspårspass eller lumpenlöprundor.
Kontrollmätt bana, Pulsklocka som tidtagarur, minns dock inte vad mer än 38 min det blev dvs sekundantalet. Skrev upp resultaten förut iaf men vet inte vart jag har dom. Vägde då 73kg fördelat 185cm.
Då, Kontrollmätt bana, 24 år, 83 kg: 39:39 min.
För en vecka sedan, Kontrollmätt bana, 25 år, 86,6 kg: 41:02 min.
Haft problem med benhinnorna den här våren och inte kunnat löpa
sedan i Maj månad, förbannat irriterande med en viktuppgång
dessutom. Nu är det slut på pizzaätandet! ;)
Runt 54 sist jag kollade - var då kuperat
Eddie Vedder
2009-06-03, 21:27
Slog nytt PB för ett par timmar sedan!
Idag gick Blodomloppet av stapeln här i Uppsala och där blev min tid, tillika nytt PB på milen, 38:01 vilket innebar en mycket hedrande 18:e plats dessutom.*flex*
Grattis Eddie Vedder. En bra tid!
wintersnowdrift
2009-06-03, 22:12
Jag klådde mitt personbästa i samma lopp som Eddie Vedder. Så 41:28 lyder det nu. Sub40 kom plötsligt liiiite närmre, även om en och en halv minut fortfarande är en evighet (av ren och skär smärta dessutom).
//Kristin
Vad har ni för tricks för att mäta ut milen om det inte är på löparbana? Mäter ni med bilen eller? :D
Skulle vilja träna upp mig så jag pallar springa en mil, faktiskt. Klarar nog bara max 5km nu utan att stanna.
Eddie Vedder
2009-06-04, 05:53
Grattis Eddie Vedder. En bra tid!
Tack så mycket!:)
Jag klådde mitt personbästa i samma lopp som Eddie Vedder. Så 41:28 lyder det nu. Sub40 kom plötsligt liiiite närmre, även om en och en halv minut fortfarande är en evighet (av ren och skär smärta dessutom).
//Kristin
En och en halv minut!? Det har gått snart 12 timmar och det gör ont fortfarande.:D
Med risk för att vara en glädjedödare - de flesta Blodopmloppsbanorna är väl INTE kontrollmätta?
Jag har för mig att flera av dem är lite för korta. Här i Malmö är dock 10-kilometersbanan kontrollmätt till 10 150 meter. Den skillnaden gör ju en del extratid för en snigel som jag!
Med risk för att vara en glädjedödare - de flesta Blodopmloppsbanorna är väl INTE kontrollmätta?
I Linköping var både 5 och 10 km uppmätta.
Ålder 23
Vikt 93kg
49-50min
Springer kärringar? *screwy*
Har sprungit milen en gång i mitt liv (alltså klarat hela sträckan). Då fixade jag det på 62 minuter och hade löptränat länge. Inga direkta bra löpgener inte :p
Har sprungit milen en gång i mitt liv (alltså klarat hela sträckan). Då fixade jag det på 62 minuter och hade löptränat länge. Inga direkta bra löpgener inte :p
Strongt att ta sig igenom hela milen trots mindre bra genetiska förutsättningar. :thumbup:
Eddie Vedder
2009-06-04, 19:24
Jag har för mig att flera av dem är lite för korta. Här i Malmö är dock 10-kilometersbanan kontrollmätt till 10 150 meter. Den skillnaden gör ju en del extratid för en snigel som jag!
Jo de ska vara kontrollmätta men tyvärr var nog gårdagens bana felaktig, lite för kort. Men jag anser fortfarande mitt PB på milen vara 38:01. Målet var dessutom sub39 och det hade jag klarat vilket som.
Nu finns dessutom resultatlistorna uppe, jag är på placeing nummer 18 och klickar ni på mig ser ni målgången.:)
http://www.racetimer.se/sv/race/resultlist/203?rc_id=1532
EDIT: Ser att jag inte hade en enda tjej framför mig också, gött:D
10.25km på 54:01 är det bästa jag har lyckats med än så länge! Sub 40 är ju verkligen bra gjort! Det vågar jag inte drömma om på länge.
37år nu var 36år då jag sprang sist milen.
190cm 92kg då. Sprang efter 3mån träning milen på 43min.
Det där kan nog de flesta killar mellan 18-30år klara av, förutsatt att man inte är smällfet och äter rätt under de 3 månaderna. Tror jag iaf!
Själv har jag aldrig maxat en mil men när jag var som bäst förra året så hade jag nog klarat milen på drygt 41-42 på platt underlag. I dagsläget kanske jag ligger på 48-52, men benen håller inte så det kvittar.
200 m för kort i Uppsala verkar det som: http://www.jogg.se/?sida=forum&subid=7106&searchstr=
Kan för övrigt berätta att en snabb viktuppgång på 3-4 kg, (varav det mesta är fett+vätska och bara en båkdel än så länge är foster) har medfört en försämring med ca 2 min på milen. Jag har nu drygt ett halvår på mig att se fram emot ytterligare försämringar för varje vecka!
ARMSTARK
2009-06-05, 11:38
Under 40 minuter på milen är som 100kg i bänk, en riktig milsten i träningen. Ingenting som man bara råkar ta utan man får träna målmedvetet under lång tid.
Under 40 minuter på milen är som 100kg i bänk, en riktig milsten i träningen. Ingenting som man bara råkar ta utan man får träna målmedvetet under lång tid.
får nog höja bänken rejält uppåt.
många klarar 100kg i bänk med lite sporadisk träning
40min på milen kräver mer träning IMHO
speciellt i dagens överviktiga samhälle..
ARMSTARK
2009-06-05, 11:50
Håller med, 40min på milen är riktigt bra, 100kg i bänk är okej. Inte helt jämförbart i prestation men ger ändå lite samma känsla av att vara förbi gränsen, att man presterar något extra, en milsten.
Eddie Vedder
2009-06-05, 11:53
Jag håller med. Det blir ju såklart helt uppskattat men vill man bolla med siffror är nog ett milresultat på sub45 mer liknande 100 kg i bänk. Så känns det spontant tycker jag, 100 kg i bänkpress känns som en vikt dit man kan nå gnom att styrketräna regelbundet och seriöst men utan vidare satsning på just bänkpress.
Vill man bli en sub40-löpare krävs nog (i de flesta fall) en betydligt mer specifik inriktning mot just löpning.
Inte helt jämförbart i prestation men ger ändå lite samma känsla av att vara förbi gränsen, att man presterar något extra, en milsten.
Ja absolut, en konkret punkt som känns speciell att nå. Att göra en hole-in-one är ett annat exempel på en milstolpe som är oerhört speciell men svår att specificera och jämföra ur ren prestationssynpunkt.
pectoralis
2009-06-05, 12:37
Pb = 44
ARMSTARK
2009-06-05, 13:05
Pb 40min blankt...9 år sen. :em:
machine gun
2009-06-05, 14:28
Jag håller med. Det blir ju såklart helt uppskattat men vill man bolla med siffror är nog ett milresultat på sub45 mer liknande 100 kg i bänk. Så känns det spontant tycker jag, 100 kg i bänkpress känns som en vikt dit man kan nå gnom att styrketräna regelbundet och seriöst men utan vidare satsning på just bänkpress.
Vill man bli en sub40-löpare krävs nog (i de flesta fall) en betydligt mer specifik inriktning mot just löpning.
Jag känner att jag ligger bra mkt närmare sub 45 på milen än att ta 100 kg i bänk...
Hmm aldrig sprungit med fullkraft. Sprang milen på 60 minuter exakt för någon vecka sedan. Jag springer i snigeltempo.
Eddie Vedder
2009-06-05, 14:38
Jag känner att jag ligger bra mkt närmare sub 45 på milen än att ta 100 kg i bänk...
Och hu rmycket prioriterar du dina bänkpressresultat? Det är ju en fråga om vilken träning man bedriver mest seriöst givetvis. SJälv är jag antagligen närmare sub35 än 100 kg i bänkpress men om jag hade fortsatt satsat på att bli stark och aldrig övergått till "den mörka sidan" tror jag att ett hyfsat seriöst gymmande så småningom inneburit 100 kg i bänkpress med mindre slit än vad som tagit mig till sub40. Dock mer jämförbart med vad som hade krävts av mig för att bli en sub45-löpare.
machine gun
2009-06-05, 14:55
Och hu rmycket prioriterar du dina bänkpressresultat? Det är ju en fråga om vilken träning man bedriver mest seriöst givetvis. SJälv är jag antagligen närmare sub35 än 100 kg i bänkpress men om jag hade fortsatt satsat på att bli stark och aldrig övergått till "den mörka sidan" tror jag att ett hyfsat seriöst gymmande så småningom inneburit 100 kg i bänkpress med mindre slit än vad som tagit mig till sub40. Dock mer jämförbart med vad som hade krävts av mig för att bli en sub45-löpare.
Ärligt talat kan det väl inte vara så jättemånga tjejer som väger under 60 kg som tar 100 kg i bänk? Man skulle ju för sjutton vinna bänk-SM på det. Däremot känns det som att det finns ganska många lätta tjejer som springer både sub 45 och sub 40 på milen.
Eddie Vedder
2009-06-05, 14:57
Ärligt talat kan det väl inte vara så jättemånga tjejer som väger under 60 kg som tar 100 kg i bänk? Man skulle ju för sjutton vinna bänk-SM på det. Däremot känns det som att det finns ganska många lätta tjejer som springer både sub 45 och sub 40 på milen.
Jo jag skall erkänna att jag syftade på killar och det gjorde nog ARMSTARK också.
machine gun
2009-06-05, 15:00
Man brukar väl säga att killar har ungefär 10 % "gratis" jämfört med tjejer i löpning? Isf borde ju "milstolpstiden" för tjejer vara 44 min om den är 40 min för killar. Någon som har koll? Lars Brinkhoff?
På marathon.se finns det "tio utmaningar". En av utmaningarna är 40 minuter för män, och samma utmaning är 45 för tjejer.
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=9238
Sen på http://www.friidrott.se/elit/uttag/uttag09ju.aspx finns uttagningar till junior EM i friidrott. Där är det 30.15 för män respektivt 36.30 för kvinnor.
Sprang en mil idag med hund och allt. Första gången någonsin har har sprungit en mil. Har sprungit 5km förut, men endast 3ggr i mitt liv :P
tiden blev 1h 8min 34 sek och jag är otroligt nöjd med den tiden. Speciellt med tanke på att jag aldrig har löptränat samt att jag hade en stor otymplig schäfer vid min sida.
dream_theater_
2009-06-05, 18:23
Sprang en mil idag med hund och allt. Första gången någonsin har har sprungit en mil. Har sprungit 5km förut, men endast 3ggr i mitt liv :P
tiden blev 1h 8min 34 sek och jag är otroligt nöjd med den tiden. Speciellt med tanke på att jag aldrig har löptränat samt att jag hade en stor otymplig schäfer vid min sida.
Har inte vovven ditt ett konto här?
"10 km - 1h8min - Med husse fast i kopplet, släpandes i gruset"
haha vafan ;)
Fast det är inte långt ifrån sanningen. Det var X antal gånger jag bad honom att sakta ner!
Har aldrig testat springa milen, det skulle nog ta lång tid ^^
ARMSTARK
2009-06-05, 22:00
Börja med att säga 10km istället för 1mil. Det finns en psykologisk gräns hos folk bara för att man säger mil, känns som nån slags ljusår eller nåt. ( Jag tänkte så själv en gång i tiden )
Nr. 2 är: jogga långsamt, i din egen takt minus lite till. Helt plötsligt är man uppe i sträckor som man själv inte kunnat drömma om. Ger självförtroende samtidigt som man får uthållighet av att man manglar benen i seghetsträning som de kanske inte är vana vid.
Det här är tips som jag kan garantera är effektivare än alla träningsprogram, prova och njut av framgångarna.
Sprang på 52 minuter för ungefär tre månader sedan.
Lars Brinkhoff
2009-06-06, 09:00
Man brukar väl säga att killar har ungefär 10 % "gratis" jämfört med tjejer i löpning? Isf borde ju "milstolpstiden" för tjejer vara 44 min om den är 40 min för killar. Någon som har koll? Lars Brinkhoff?
Ja, något sådant brukar anges som en generell skillnad. Jämför man till exempel alla världsrekord ser man att kvinnornas ligger på runt 10-12% högre tider. (Och då är ändå några av dem satta på 80-talet eller med hjälp av sköldpaddsblod.)
På just 10000m och 10km är det 12.3% skillnad (på båda distanserna, intressant), så omräknat för 40 minuter, borde det motsvara 45 minuter.
machine gun
2009-06-08, 21:01
På just 10000m och 10km är det 12.3% skillnad (på båda distanserna, intressant), så omräknat för 40 minuter, borde det motsvara 45 minuter.
Härligt, för 45 min känns faktiskt görbart. Inte precis idag, men med lite mer specifik träning under några månader, så...
Förra året då jag tränade lite lätt löpning så tog det väl ca 52-55 minuter skulle jag tro.
Vad är skillnaden på 10000 m och 10 km? Är det lopp på bana kontra... på nåt annat underlag?
Är ingen löpare, men sprang just milen för första gången igår! Blygsamma 1h och 8min tog det, men då var det ordentligt backigt hela tiden. Var jobbigt! :D
Det fanns en tid då jag sprang mycket och min runda, kuperad terräng, var på 5 km. Den sprang jag på strax över 20 minuter i trevligt tempo. Milen har aldrig blivit av förutom i lumpen, men löpning under hot räknas väl inte... Och jag minns faktiskt inte tiden... :( Nu är jag för rädd om min ökade vikt, så jag vågar inte springa längre sträckor än på ett tag, även om det vore roligt att börja igen.
Lars Brinkhoff
2009-06-09, 11:01
Vad är skillnaden på 10000 m och 10 km? Är det lopp på bana kontra... på nåt annat underlag?
Ja, 10000m är på rundbana. 10km är på väg, dvs oftast asfalt.
_byggarebob_
2009-06-09, 18:14
Förra året sprang jag på 36min, dåvarande vikt låg på 70kg och 74cm lång!
Folk kan väl lägga till km/vecka och träningsupplägg, istället för längd och vikt, samt hur sträckan mättes.
Förra året sprang jag på 36min, dåvarande vikt låg på 70kg och 74cm lång!
Coolt :D
Igår sprang jag milen på en timma. Har aldrig förr sprungit så långt så jag är väldigt nöjd.
Väger just nu 107kg på ålder 17. Skall däremot gå ner till 90kg för att förbättra min tid så mycket som möjligt. Tränar kondition varje/varannan dag och styrka 4 gånger i veckan.
Detective
2009-06-17, 20:00
Måste göra ett test på bana snart. Se vilken nivå man håller nuförtiden
Hur f*n mäter man sub? Har googlat det och får inte fram något av relevans.
Vet om att det finns test på löpband, men så pass banala test antar jag att ni förkastar.
snittade på ca. 40min per gång men då gav jag inte allt nån av gångerna (sprang mycket förut), åkte dock på en rejäl jävla benhinnes inflamation för ca. 2 år sen och har inte varit ute och löpt sen dess..
hampusss
2010-02-14, 20:22
46 min
15 år
58-62kg
174 cm
Ganska mycket lutning tungt underlag.
nu 17 och en vikt på 72kg gör jag runt 55 min.
Har inte tränat speciellt kondition sen dess och spenderat mer tid på gymmet, till våren ska det dock bli ändring. Bra kondition gör att man mår mycket bättre än en muskulös kropp gör :D
17 år, 185 cm 80kg. PB:40min
Vet om att det finns test på löpband, men så pass banala test antar jag att ni förkastar.
Vad menar du?
Sub40 betyder ju under40, det är helt enkelt en tid.
Förra året när jag var 16 år sprang jag milen på 46 minuter. Nu klarar jag det på ca 50-55 minuter.
kalajset
2010-02-14, 22:16
10km - 49.58.6min
78kg vid tillfället, sprunget i somras, efter några månader av halveriös konditionsträning någon gång i veckan eller två, målet var under 50min, vilket gick, om än väldigt precist. Tiden satt på "standard terrängspår", mätt med mobiltelefon, så nej, det är inte det mest exakta. I dagsläget är jag garanterat i sämre form löpmässigt, men tippar på 54-55 minuter kanske med lite, (väldigt), god vilja. Under timmen är det iaf garanterat, har nog aldrig varit långsammare än så, oavsett form.
Tänkte börja köra igång lite smått med konditionsträningen i år igen snart, men även om det hade varit kul att sikta ned mot 45min i år, under samma förutsättningar, förutom några kilon mer i kroppsvikt, så är jag nöjd så länge jag kan putsa PB't med några sekunder iaf. Hade nämligen stora svårigheter med att kombinera den lilla mängd konditionsträning jag utförde med benträningen på gymmet vill jag minnas. Har ingen lust med det i år igen, så nu blir det om möjligt ett ännu lugnare tempo/stegring av konditionspassen, iaf till en början.
Vad menar du?
Sub40 betyder ju under40, det är helt enkelt en tid.
Haha lol..
Trodde det var ett mått på hur bra syreupptagningsförmåga man har.
Vo2 Max är väl bästa möjliga syreupptagningsförmåga? Det kan man mäta.
Trapper Buzz
2010-02-14, 22:40
Skulle aldrig försöka mig på nåt sånt frivilligt.
Senast sådant skedde var i lumpen. Varje fredagsdj@vul.
Däremot går jag gärna och obehindrat i skaplig mak denna sträcka.
Synd att cykling är mindre populärt än löpning, då jag fett diggar cykling.*kissass**flex*
Finns det någon motsvarighet mot milen på 40min inom cykling?
Kanske skulle starta en tråd om detta..
EPIC Pillert! :hbang:
vasslefranmjolk
2010-02-14, 23:24
38:02 i ganska flackt terrängspår (9982m)
PB i lumpen: 44 min
Nu (9 år senare): skulle tippa på 55-60.
190cm, 94kg.
EPIC Pillert! :hbang:
Haha, det inlägget är väldigt roligt skrivet. Sett ur min nya och klokare synsätt.
*grr*:laugh:
Edit: Detta är alltså det pinsamma inlägget.
"Hur f*n mäter man sub? Har googlat det och får inte fram något av relevans.
Vet om att det finns test på löpband, men så pass banala test antar jag att ni förkastar."
Vill inte snurra till det onödigt mycket.
38:02 i ganska flackt terrängspår (9982m)
Du får räkna om så att det blir relevant för 10km. :naughty:
Hur kom du fram till denna tiden då? *rolleyes*
Springer du ofta?
Ni som springer milen på under 40, hur länge har ni konditionstränat, hur många gånger i veckan osv?
Martin Löwgren
2010-02-15, 08:12
I dagsläget runt 55min skulle jag säga.
tanobask
2010-02-15, 13:20
Har aldrig sprungit en mil. Har alltid hatat konditionsidrotter även om jag älskar idrott, och speciellt bollsporter. Men nu av någon anledning är jag helt inne på löpning och tränar för fullt att bli en bra löpare, speciellt på milsträckan!
vasslefranmjolk
2010-02-15, 14:16
Du får räkna om så att det blir relevant för 10km. :naughty:
Hur kom du fram till denna tiden då? *rolleyes*
Springer du ofta?
Om jag skulle orkat hålla samma hastighet sista 18m hade det tagit 38min och ca 6,1s....
Jag tog tid med en GF 405.
Satsar på squash. Springer (inriktning RSA) ca 4 gånger/vecka under säsong och 6 gånger/vecka under försäsongen.
vasslefranmjolk
2010-02-15, 14:19
Synd att cykling är mindre populärt än löpning, då jag fett diggar cykling.*kissass**flex*
Finns det någon motsvarighet mot milen på 40min inom cykling?
Kanske skulle starta en tråd om detta..
Beräkna procentuell skillnad mellan sträckan du hinner på 40 min och eliten hinner på 40 min inom båda sporterna.
Beräkna procentuell skillnad mellan sträckan du hinner på 40 min och eliten hinner på 40 min inom båda sporterna.
70% på cykling (Där jag räknar eliten cyklar på 50km/H)
60% på löpning (Där jag räknar att eliten springer 21km/h)
42 min.
13 år
181 cm
72 kg
Hoppas på att spräcka detta till SM.
Har lite problem med benen atm. Jag har kommit igång med konditionsträningen vilket är skönt, skulle vilja kunna börja med löpningen snart :) Sprang kvartsmaran innan jag fyllde 10 år (2000) på tiden 51.51
Hoppas på att kunna springa lite och försöka slå tiden från 2000 :)
ARMSTARK
2010-02-16, 08:18
Finns det nån preskribitionstid på resultat? Om inte så under 40 min.
thompaboy
2010-02-16, 22:39
PB är 41.27 från maj förra året. Bräcker nog inte det nu men på Premiärmilen om en dryg månad kan det ligga i riskzonen.
Supermicke
2010-02-16, 23:06
sprungit 1 gång med skolan då blev det typ 1 timme och 20minns men då sprang jag fel.. och fick ont i knäet halvvägs tror det var löparknä lr nåt :(
robertcop
2010-06-10, 19:15
Bumpar tråden på rekomendation!
Sprang blodomloppet igår och rullade in på 39.53 10,1km PB då!
181 cm 75kg
JakeShaft
2010-06-10, 20:27
Nu: 41:46 riktigt nöjd även om det är mycket sämre än PB.
PB 37:43, flack bana 5 år gammalt
Mega_man1000
2010-06-12, 14:35
45 min ;)
Kim Jong Il
2010-06-12, 15:00
Två timmar måste det väl gå på, åtminstone.
Det gör jag inte längre. Inte frivilligt. Mitt bästa löpresultat var för ca 12 år sen. Då vägde jag 83kg och sprang som bäst 11km på 45min i elljusspår. Nu skulle det nog ta det dubbla. :D
61:34 Senast. Fortf ganska otränad men det kommer!
104kg, 202cm.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.