handdator

Visa fullständig version : Matematiskt problem - Jämförelse

Jorpa
2009-02-25, 03:47
Den tidigare matematiktråden blev fort ganska lång och jag undrar vilka som har lärt sig läxan. Efter att man vet svaret är det lätt att klanka ner på andra, vilket många också gjorde. Nu kommer också del två för att se hur folk verkligen tänker och vart folk ligger någonstans.

LÄS DETTA NOGGRANT:

Fyra alternativ att svara på, med två olika frågor, här är frågorna:

Framför dig finns tre dörrar och bakom en av dessa ligger en miljon i kontanter, bakom de andra dörrarna finns ingenting utöver lite frisk luft. Du skall alltså välja vilken dörr du öppnar och väljer du dörren med pengarna så får du dem.

Du väljer dörr nummer 1.

Programledaren (som vet vilken dörr vinsten ligger bakom) öppnar sedan en av de andra två dörrarna som han med säkerhet vet att vinsten inte ligger bakom. han öppnar i detta fallet dörr nummer 3.

Du får nu valet att byta dörr till dörr nummer 2 eller hålla kvar till dörr nummer 1, vad gör du?

Och fråga två:

Låt oss, helt hypotetiskt, säga att du möter en människa som säger att denne har två barn, och att minst ett av dessa är en flicka.

Hur stor är sannolikheten att personen i fråga har både en flicka och en pojke?

1. Jag byter dörr, och svarar 1/2 i fråga NR2.
2. Jag har samma dörr, och svarar 2/3
3. Jag byter dörr, och svarar 2/3 i fråga NR2.
4. Jag har samma dörr, och svarar 1/2
5. Jag kan inte svaret i FRÅGA1 eller FRÅGA2 (Help me)

Jorpa
2009-02-25, 03:53
Första pollen jag har gjort, en moderator kan gärna ta bort de 5 sista raderna och skriva dit:

"Skriv gärna varför ni svarade som ni gjorde"

Raggis
2009-02-25, 04:08
Men OOOOOORKAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111 111111111111111

E
EETYTT UYTE

E
T
TR
ET
ET
T
ET
ETR
ETR

ETR
ET
ET
ET
E
T

Godnatt.

n1tro
2009-02-25, 06:07
Men OOOOOORKAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111 111111111111111

E
EETYTT UYTE

E
T
TR
ET
ET
T
ET
ETR
ETR

ETR
ET
ET
ET
E
T

Godnatt.

FUEL is pumping engines :hbang:

Thalagor
2009-02-25, 09:06
Jag är imponerad. Du var noga med premisserna. Lite annorlunda och båda svaren ändras. Eller ja, första behöver inte ändras, men sannolikheterna ändras. :thumbup:

ahl-
2009-02-25, 15:10
Första frågan kommer från filmen "21" och andra frågan har nog inte ett korrekt svarsalternativ.

Loke
2009-02-25, 17:04
Första frågan kommer från filmen "21" och andra frågan har nog inte ett korrekt svarsalternativ.

Första frågan är mycket äldre än så, och andra frågan har helt klart ett korrekt svarsalternativ. Anledningen till att trådskaparen frågar dessa samtidigt är för att det i grunden är samma problem.

Muskelbyggaren
2009-02-25, 17:32
Man behöver ju knappast skämmas om man svarar fel på det här. Det publicerades först i en vanlig tidning och skapade stora pinsamheter efter att matematiker(!) kontaktat hon som kommit på frågan och sagt att det rätta svaret var fel.

Henchman
2009-02-25, 17:44
Antagligen håller jag kvar vid samma dörr eftersom han annars inte skulle gett mig möjligheten att byta om jag redan valt fel.

Andy.da.wohoo
2009-02-25, 19:11
Jag byter dörr och svarar 2/3 på NR2

Coldsmith
2009-02-25, 19:59
Byter dörr och svarar att sannolikheten för både flicka och pojke är 50/50.

Första frågan är lättare att tänka sig om det finns tusen dörrar, man väljer en, programledaren plockar bort 998 dörrar som han vet innehåller ingenting, så får man valet att byta dörr. Då blir det enklare att tänka sig.

På andra frågan så, om jag inte tänker fel, så vet ju att ena barnet är en flicka, då är det 50/50 om det är så att det är 50% chans att det blir en pojke eller flicka när hon föder, det är väl e gentligen inte riktigt så, men nästan.

Coldsmith
2009-02-25, 20:00
Man behöver ju knappast skämmas om man svarar fel på det här. Det publicerades först i en vanlig tidning och skapade stora pinsamheter efter att matematiker(!) kontaktat hon som kommit på frågan och sagt att det rätta svaret var fel.

Var det verkligen så? Skulle gärna vilja veta om dessa var riktiga matematiker, eller om de var wannabe-matematiker. Känns lite som en urban legend.

DaGoose
2009-02-25, 20:04
http://en.wikipedia.org/wiki/Monty_Hall_problem

http://en.wikipedia.org/wiki/Boy_or_Girl_paradox

fuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu uuuuuuuuuuuck

egge
2009-02-25, 20:05
...matematiker(!) kontaktat hon som kommit på frågan och sagt att det rätta svaret var fel.

Matematik i ett nötskal. Det rätta svaret är fel. :D

Black Star Abyss
2009-02-25, 20:06
Jag byter dörr och svarar 1/2 i fråga nr 2.

När jag ska välja dörr har jag 1/3 att vinna. När programledaren öppnar en dörr med luft bakom byter jag, därför att det ger mig 1/2 att vinna. Helt logiskt, precis som den om pojken och flickan, som blir 1/2. :)

edgen_ÖSD
2009-02-25, 20:06
Om man först får välja en dörr, borde sannolikheten vara 1/3 att denna innehåller en miljon. Med andra ord; 2/3 sannolikhet att vinsten ligger bakom någon av de andra två dörrarna. När sedan värden för programmet öppnar en av de två man inte valt (den som inte har någon vinst) borde logiskt sett den dörren som han inte öppnade dölja vinsten till sannolikheten 2/3, varför man bör byta dörr när man får chansen?

3. Jag byter dörr, och svarar 2/3 i fråga NR2.

Loke
2009-02-25, 20:13
Jag byter dörr och svarar 1/2 i fråga nr 2.

När jag ska välja dörr har jag 1/3 att vinna. När programledaren öppnar en dörr med luft bakom byter jag, därför att det ger mig 1/2 att vinna. Helt logiskt, precis som den om pojken och flickan, som blir 1/2. :)

Men om sannolikheten är 1/2 att vinna när det är två dörrar kvar så har du ju lika stor sannolikhet att vinna om du inte byter dörr, eller hur?

Black Star Abyss
2009-02-25, 20:17
Men om sannolikheten är 1/2 att vinna när det är två dörrar kvar så har du ju lika stor sannolikhet att vinna om du inte byter dörr, eller hur?

Hmm, det har du ju rätt i. Varför byter jag dörr? Ja då accepterar jag att man byter dörr för att det blir 2/3. Men jag förstår inte jämförelsen mellan denna liknelse och den om barnen.

Eller jo, nu förstår jag.

Tre dörrar - A B C

Tre utfall - PP - FF - PF

Ta bort en dörr / stryk ett utfall.

Sannolikheten för det vi eftersträvar blir nu 2/3.

Jag kapitulerar. Jag är frälst. Förlåt.

WHITEFOLKS
2009-02-25, 20:21
Om man läser texten så blir "monty hallproblemet" fel.

Enligt beskrivningen får du behålla vinsten om du väljer rätt. Om du då väljer rätt med dörr 1 så skulle du alltså få behålla vinsten.

Sedan står det om de andra dörrarna att han väljer EN utav de andra dörrarna som inte innehåller vinst istf DEN. Detta föreslår att ingen utav de dörrarna innehåller en vinst.

Vet inte om det bara är otydligt av TS eller om det är avsiktligt.

ceejay
2009-02-25, 21:47
2/3
Monty hall-problemet.

mangs
2009-02-25, 21:51
Innan du snor min text rätt upp och ner kan du ju nämna att du snott den av just mig och även nämna att den kommer från filmen 21.

Assazel
2009-02-25, 21:56
jag hävdar att det är fel. Det är fortfarande 50/50 igen. Så fort han har stängt den dörren igen börjar "sannolikhetsräkningen" om.

Grelle-
2009-02-25, 21:57
Dom borde även nämnt i filmen 21 att det inte heller var först...

Jorpa
2009-02-25, 21:58
Innan du snor min text rätt upp och ner kan du ju nämna att du snott den av just mig och även nämna att den kommer från filmen 21.

jaa juste, det var du :) jaa, förlåt tänkte skriva att jag hade tagit den från någon i den tidigare tråden... men tror jag glömde de.

Men det var bra skrivet och jag hoppas du inte tar illa upp att jag använde det :)

Den är inte heller från just 21, det är en av de vanligaste sannolikhetsfrågorna och var även med som sista fråga på mitt nationella Matte-B eller C prov för ett par år sedan.

mangs
2009-02-25, 22:15
Det är lugnt men när du använde "frisk luft" såg jag att du tagit min text upp och ned. Precis som du säger finns den lite överallt i olika versioner.

Det viktiga är att vi alla här på Kolozzeum nu blir mer lärda och tränade vad det gäller sannolikheter. :)

ceejay
2009-02-25, 22:28
ni som säger 50%

Assazel
2009-02-26, 08:58
ni som säger 50%

Tyvärr anser jag fortfarande att det är fel i praktiken.
I den mattematiska teorin förstår jag poängen men rent praktiskt vilket det egentligen handlar om när du skall välja dörr är det fortfarande 50%. Tänk så här: Den dörren han öppnade som va tom, låtsa att den dörren försvinner. Du har nu två dörrar framför dig. Ingen av dem är öppen och att du i "huvet" valt en dörr först spelar absolut ingen roll som helst i Praktiken.

Prankie
2009-02-26, 09:05
Programledare kan ju inte ta bort dörr 1 som jag redan ha valt. Det enda som händer är dörrar som du inte har valt slå ihop till en utfall med större sannolikhet att vinna. Det kunde lika gärna vara att han frågade dig vill du öppna dörr 1 eller öppna både dörr 2 och 3.

Trance
2009-02-26, 09:06
I den mattematiska teorin förstår jag poängen men rent praktiskt vilket det egentligen handlar om när du skall välja dörr är det fortfarande 50%. Tänk så här: Den dörren han öppnade som va tom, låtsa att den dörren försvinner. Du har nu två dörrar framför dig. Ingen av dem är öppen och att du i "huvet" valt en dörr först spelar absolut ingen roll som helst i Praktiken.

Jag gillar att du skriver så efter den extremt utförliga länken som på ett pedagogiskt sätt beskriver problemet och lösningen, både med hjälp av vanligt språk, simulering och Bayers sats.

Detta är ju ett typexempel på applicerad matematik. Man kan ju till och med simulera det själv på ett rätt enkelt sätt.

JJ
2009-02-26, 09:36

Kanske lättare att förstå om du har tusen dörrar, programledaren tar bort 998 efter att du valt. Byter du dörr?

Assazel
2009-02-26, 10:06
Skall ju ärligt säga att jag inte läste hela den länken, får göra det ikväll.

Ja, då hade jag bytt dörr. hm.. fan