handdator

Visa fullständig version : Oerfaren bokläsare- tips plz

Kaboffastar
2009-02-24, 20:46
Jag har läst 5 böcker i mitt 22åriga liv :

Gummitarzan - Ole Lund Kirkegaard

Pojken som kallades Det - Dave Pelzer
Pojken som inte fanns - Dave Pelzer
Pojken som överlevde - Dave Pelzer

Vingklippt ängel - berny pålsson

jani.. inte vet jag om nån av dom var speciellt bra. Pelzer-böckerna är ju otrevliga och intrassanta iofs men ändå..

Bokdjungeln vart ska jag börja?

Manta
2009-02-24, 20:50
Man måste nästan först veta vad du tycker om, vilket kan vara svårt när du inte läst mycket, men vilken typ av filmer tycker du om?

Raggis
2009-02-24, 20:51
The game

Kaboffastar
2009-02-24, 20:53
Man måste nästan först veta vad du tycker om, vilket kan vara svårt när du inte läst mycket, men vilken typ av filmer tycker du om?

Sin city
V för vendetta
Felon
Die hard?
Napoleon dynamite
Svampbobfilmen
Kill buljo

Några som ploppade upp direkt. borde sammanfatta min boksmak perfekt ;)

PowPow
2009-02-24, 20:54
Vilket typ av människa vill du vara? En Horace Engdahl, en Björn Ranelid eller en Jan Gillou?

Och vad är målet med läsningen? Är det ett projekt med några som helst planer på att sätta sig in i litteraturens värld, eller är det bara ett sökande efter tidsfördriv när du är förstoppad?

Kaboffastar
2009-02-24, 20:55
Vilket typ av människa vill du vara? En Horace Engdahl, en Björn Ranelid eller en Jan Gillou?

Skulle rösta på Janne i den här frågan. På tal om honom så har jag nog fan läst cp-versionen av ondskan åsse.

Edit : kanske ranelid för brännan

Mago
2009-02-24, 20:57
Robinson Crusoe

Kaboffastar
2009-02-24, 20:57
Och vad är målet med läsningen? Är det ett projekt med några som helst planer på att sätta sig in i litteraturens värld, eller är det bara ett sökande efter tidsfördriv när du är förstoppad?

Tidsfördriv for now med baktanken att ge böcker en chans.

Traenarn
2009-02-24, 21:09
Läs något av Dan Brown!

*Felon är grymt bra för övrigt :)

Trance
2009-02-24, 21:12
Belgarion. ;)

Exdiaq
2009-02-24, 21:16
Liftarens guide till galaxen
Restaurangen vid slutet av universum
Livet, universum och allting
Ajöss och tack för fisken
I stort sett menlös

von huff
2009-02-24, 21:17
Alla Lee Childs böcker.De är lite "detektiv" över dem men mera action och brudar inblandade;)jäkligt bra

Yes
2009-02-24, 21:19
Besök ett bibliotek och spendera lite tid med att plocka ut böcker som verkar intressanta.

Första boken jag någonsin läste vara De Tre Musketörerna av Alexander Dumas, så jag får väl rekomendera den.

PowPow
2009-02-24, 21:23
Skulle nog kunna rekomendera J.M. Coetzee. Det känns ganska lättläst utan att bli intetsägande och för mycket kiosklitteratur. Boken Youth hade jag nog börjat med, av den enkla anledningen att jag tycker att det är den bästa av de jag läst. Tror jag. Ganska självbiografisk, och det finns en föregångare till den också, som heter Boyhood, men den har jag faktiskt inte läst.

Har bara läst honom på engelska, men youth finns översatt, och heter då Ungdomsår. Men är engelska inte ett problem så hade jag nog kört på det ändå.

http://sv.wikipedia.org/wiki/J.M._Coetzee

reinholdsson
2009-02-24, 21:26
Robinson Crusoe

Röstar på den jag med.

Tolkia
2009-02-24, 21:30
Läs något av Dan Brown!
Läs "Da Vinci-koden", den är trevligt tidsfördriv. De övriga böckerna av Brown jag läst tyckte jag var i princip sämre versioner av den.

"Män som hatar kvinnor" och övriga böcker i serien av Stieg Larsson är kanske inte böckerna som förändrar ditt liv, men avgjort schysst underhållning.

ceejay
2009-02-24, 21:43
Jag tycker Karin Fossum skriver väldigt spännande deckare. Testa att läsa en iaf!!!!

G_lund
2009-02-24, 21:51
"Flykten från Stalins läger"

Är en sann historia om en polsk officer som blir tillfångatagen av ryssarna och förd till fånglägrena i Sibirien, där det första de måste göra är att bygga sina egna fångbaracker så de har nånstans att sova...

Det räcker med att hälften av den boken är sann för att det ska bara något bland det galnaste en person kan råka ut för.
Lättläst, och bra från första sidan :)

Edit: 59kr på Adlibris

Dissector
2009-02-24, 22:02
Jag själv är också ganska oerfaren när det gäller böcker, och skulle nog hålla med angående Dan Brown. Väldigt lättsmält och spännande läsning. Da Vinci-koden samt Änglar och demoner tyckte jag om :) Den sistnämnda kan väl kännas lite krystad här och där, men rent generellt så tyckte jag om den.

stevooooo
2009-02-24, 22:16
Kan varmt rekomendera "Kejsaren" med Conn Iggulden *klick* (http://www.bokus.com/cgi-bin/book_search.cgi?SERIES=Kejsaren&PRODUCT_GROUP=B&SORT_ORDER=SO_PRINTYEAR_DESC)
Handlar om Julius Caesars uppgång och fall under romatiden. "Lättläst", utbildande........................ Serie på 4 böcker

Dreas
2009-02-24, 22:19
Harry Potter måste jag säga, det är inte så löjligt som det låter! Lättlästa och fängslande, läs lite i ettan, ifall du inte gillar det så ta en annan bok.

Nu är jag beredd att bli dödad verbalt :)

Tolkia
2009-02-24, 22:22
Harry Potter måste jag säga, det är inte så löjligt som det låter! Lättlästa och fängslande, läs lite i ettan, ifall du inte gillar det så ta en annan bok.

Nu är jag beredd att bli dödad verbalt :)
Jag kan plusetta istället. Dock tycker jag att ettan är den sämsta boken; den är mest "barnboksaktig" och långsammast i tempot. Frågan är om inte "Harry Potter and the Goblet of Fire" är den bästa.

Mr.Cosybear
2009-02-24, 22:27
Engelsk bok, Into The Wild av Jon Krakauer. Rekomenderas starkt! Verklighetsbaserad och handlar om en kille som rymmer hemmifrån och sedan på vägen till sitt mål filosoferar om livet.

Kaboffastar
2009-02-24, 22:27
Vad säger ni om böcker i ljudboksformat? är det same same eller är det NEJ DU SKA LÄSA SJÄLV DIN LATA JÄVEL!!!!11!!!

Exdiaq
2009-02-24, 22:28
Jag kan plusetta istället. Dock tycker jag att ettan är den sämsta boken; den är mest "barnboksaktig" och långsammast i tempot. Frågan är om inte "Harry Potter and the Goblet of Fire" är den bästa.

Meningen med det är ju att allt eftersom de åldras, desto mer allvarliga blir böckerna. Var helt perfekt för mig eftersom jag åldrades exakt med böckerna.

Manta
2009-02-24, 22:30
Vad säger ni om böcker i ljudboksformat? är det same same eller är det NEJ DU SKA LÄSA SJÄLV DIN LATA JÄVEL!!!!11!!!

Ta det som passar, jag tycker dock att ljudböcker går för långsamt, men det är bra när man lagar mat eller städar.

coxie
2009-02-24, 22:35
Håller med Manta ljudböcker går plågsamt långsamt om man är en van läsare.

Böcker jag kan rekommendera på rak arm lite snabbt:

Lord of the rings triologin
Idioten - Fjodor Dostojevskij
Röda rummet - Strindberg
Tärningsspelaren - Luke Rhinehart

Versus
2009-02-24, 22:37
På jobbet brukar jag lyssna på "lättlästa" ljudböcker.

Har nog kört igenom mer eller mindre alla Janne G's böcker faktiskt.

Har även läst och lyssnat på många av Clive Cussler's böcker. Lite James Bond över det hela med pangpang, actionhjältar och fagra damer.

Detta är vad jag kan rekommendera till dig såhär på rak arm.

qwerty1
2009-02-24, 22:42
Snabba Cash... du kommer streckläsa.

Floddan
2009-02-24, 22:48
Stiftelsenböckerna av Isaac Asimov är lättlästa och roliga.

petersson
2009-02-24, 22:50
Populärmusik från Vittula kan jag rekommendera!

Svinalängorna är också en fin bok.

saab900
2009-02-24, 23:09
Belgarion. ;)

Eddings skriver bra böcker!

Stephen King. Om han är för långrandig kan du pröva Dean Koontz istället, samma stuk men skriver mer spännande och med mer flyt i berättandet.

Durre
2009-02-24, 23:16
The game

Tyckte jag inte om, läste inte ens klart den.
Med det menar jag att jag tror ej det är en bok för någon som ej läst mycket.

egge
2009-02-24, 23:23
1984 av George Orwell

Kan vara lite seg emellanåt men det var verkligen en sådan bok som man älskade när man hade läst klart den.

Zetor99
2009-02-25, 00:01
Krig och fred av Leo Tolstoj. Den är väldigt intressant och inte alls så svårläst som den ser ut, speciellt om du får tag på en version där även de franska delarna är översatta.

Robinson Crusoe, som ju redan nämnts i tråden är en annan klassiker, men tål att nämnas en gång till. Till skillnad från ovannämnda skrämmer den ingen med sin tjocklek, utan är ett ytterst lättläst verk (en av mina favoriter i lågstadiet) som jag anser höra till allmänbildningen.

Idioten - Fjodor Dostojevskij
Jag skulle ärligt talat inte rekommendera Dostojevskis tyngre verk till en nybörjare, även om Idioten i mitt tycke är relativt medryckande i jämförelse med t.ex. Bröderna Karamazov, kan det krävas en hel del motivation för att inte lämna den på hälft efter ett antal sidor.

Fjäderfrans
2009-02-25, 00:12
Inte heller läst så många böcker hehe, men rekommenderar starkt dem här.

En komikers uppväxt
Ett ufo gör entré
Jenny

<Mike>
2009-02-25, 01:42
Det är möligt att vissa av dessa böcker har blivit föreslagna eftersom jag inte orkat läsa igenom vad folk skrivit men här har du några förslag på böcker jag kommer ihåg att jag har läst :P

Fantasy

David Eddings - Sagan om Belgarion. 10 böcker om Belgarion sedan flera böcker om andra personer i serien, riktigt bra serie, värd att läsa!

Terry Brooks - Shannaras ättlingar, 8-10 böcker, kommer inte ihåg hur många det var. Riktigt bra böcker iaf!

Robert Jordan - Tidens Hjul (The wheel of time). 20-25 böcker eller något sånt var det. Kanske bästa fantasy serien jag läst. Medger att det blev lite utdraget vid ungefär bok 11-15 men sedan blir det kickass igen! Verkligen värd att läsa!

Anne Rice - Interview with a vampire och böckerna om Lestat som följer. Vampyr romaner i hög klass! Väldigt bra böcker.

Harry Potter.... Böckerna funkar faktiskt :)

Har läst mycket mer men kommer inte ihåg alla titlar så här på rak arm, får uppdatera fantasy genren sen.

Mer åt drama hållet

Vad som helst med Stephen King! Har läst väldigt många böcker av honom men Needful Things var nog en av de bättre så börja med den :)

Jan Ajvide Lundqvist - Låt Den Rätte Komma In. Sjukt bra bok av en svensk författare. Rekommenderas.

Dan Brown - alla böcker han har gjort äger! "Da Vinci koden" är ju den mest kända så börja med den kanske men alla hans böcker borde läsas imo!

Nicholas Luard - Gondar. Helt ok drama bok :)

John Grisham - Kommer inte ihåg vad boken jag läste heter men den var bra så kolla upp honom ^^

Stieg Larsson - Män som Hatar Kvinnor plus de två uppföljarna är faktiskt riktigt bra!

William Gibson - Pattern Recognition, riktigt bra bok! Tänker läsa flera böcker med honom så han rekommenderas!

Läste nån bok som hette "Lisa Novak badade aldrig i genesarets sjö" nån gång som var bra, också svensk. Orkar inte komma ihåg fler böcker, när jag tänker efter så har det blivit en del böcker... Får uppdatera när jag kommer ihåg fler titlar.

sundvall
2009-02-25, 02:04
Munken som sålde sin ferrarri.

The power of now.
New earth.

fishy
2009-02-25, 02:08
Alla Lee Childs böcker.De är lite "detektiv" över dem men mera action och brudar inblandade;)jäkligt bra

Mm dom kan jag verkligen rekommendera, Jack Reacher är stenhård :D

Tys0n
2009-02-25, 05:49
Snabba Cash... du kommer streckläsa.

+1 hatar att läsa men den boken kunde jag verkligen inte lägga ifrån mig. Är på uppföljaren nu, Fucka aldrig upp. Snuskigt bra böcker!

petersson
2009-02-25, 09:08
Lasermannen - En berättelse om Sverige

hahavaffan
2009-02-25, 10:18
Börja lätt med Dan Brown...

kaer
2009-02-25, 10:25
De flesta brukar ju gilla Ondskan av Jan Guillou. Någon har redan nämnt Jon Krakauer, Tunn luft är min favoritbok, så den kan jag verkligen rekomendera. Passar i princip vem som helst.

Starship troopers av Robert A. Heinlein är inte så tokig heller.

Lite mer verklighetsbaserad är Killing Pablo av Mark Bowden som även gjort Black hawk down.

Dreas
2009-02-25, 10:30
De flesta brukar ju gilla Ondskan av Jan Guillou. Någon har redan nämnt Jon Krakauer, Tunn luft är min favoritbok, så den kan jag verkligen rekomendera. Passar i princip vem som helst.

Starship troopers av Robert A. Heinlein är inte så tokig heller.

Lite mer verklighetsbaserad är Killing Pablo av Mark Bowden som även gjort Black hawk down.Ondskan är ingen bok jag tycker man ska börja med direkt, den är rätt seg i min mening, finns bättre för en nybörjare.

von huff
2009-02-25, 10:30
Mm dom kan jag verkligen rekommendera, Jack Reacher är stenhård :D

:thumbup:synd att man läst alla nu

John Grisham-Agenten ären mycket bra bok och lättläst.Annars rekommenderar jag 80-tals pocketböcker har ännu onte läst en dålig sådan

Osten80
2009-02-25, 10:35
Om du inte är ute efter något "avancerat", skulle jag nog rekommendera Shantaram av Gregory David Roberts.
Boken är förvisso cirka tusen sidor tjock, men inte en enda av de sidorna är tråkiga. Inget komplicerat språk, otroligt många sköna karaktärer, och en äventyrskänsla som håller i sig hela boken igenom.
Faktiskt en av de bättre böckerna jag läst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shantaram_(novel)

RÅTTKÖTT
2009-02-25, 10:57
Jag skulle rekommendera flyga drake av Khaled Hosseini. Lättläst bok som nästan alla gillar. Sen kan du ge dig på hans andra bok tusen strålande solar, den första ger mersmak.

Har nämnts tidigare men tål att upprepas, Da Vinci Koden. Väldigt spännande bok att läsa.

Psykopaten av Dean Koontz. Väldigt spännande bok.

Tolkia
2009-02-25, 12:43
Ondskan är ingen bok jag tycker man ska börja med direkt, den är rätt seg i min mening, finns bättre för en nybörjare.
Jag skulle säga att den beskrivningen (seg) täcker in större delen av Jan Guillous produktion.

kaer
2009-02-25, 13:23
Jag skulle säga att den beskrivningen (seg) täcker in större delen av Jan Guillous produktion.

Oj, jag som tycker de är otroligt lättlästa och lätta att fastna i. Smaken är som baken gissar jag.

Scratch89
2009-02-25, 13:30

Frågan är snarare om inte Goblet Of Fire kommer trea, Half Blood Prince tvåa, och Deathly Hallows kommer på första plats. Men Goblet Of Fire är den enda Harry Potterbok jag faktiskt läst om bara för att jag tyckte att den var bra.

Till TS: Populärmusik från Vittula är helt underbar. Det var väl en av de första böckerna jag läste, och jag sträckläste den.

Nordenator
2009-02-25, 13:39
1984 av George Orwell

Kan vara lite seg emellanåt men det var verkligen en sådan bok som man älskade när man hade läst klart den.

+1. En av de mer klockrena böckerna jag gått igenom.

Andra sköna:
Catch 22 av Joseph Heller
Discworld-serien av Terry Pratchett
Freakonomics av Stephen Dubner och Steven Levitt
A Short History of Nearly Everything av Bill Bryson
Perfume av Patrick Süskind
American Gods av Neil Gaiman
Good Omens av Neil Gaiman och Terry Pratchett
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy av Douglas Adams (samt resterande 4 böcker)

sascha
2009-02-25, 13:46
Skulle väl föreslå några av Bukowskis verk då de är väldigt lättlästa och stundom underhållande. Även Douglas Adams verk, som jag tror någon nämnde, är underhållande. Föreslår i sådana fall Last Chance to See. Annars är några personliga favoriter Hemingways For Whom the Bell Tolls och Wildes The Picture of Dorian Gray.

grisbil3n
2009-02-26, 00:44
John Ajvide Lindqvist och Jens Lapidus.

Enda böckerna jag känt för att streckläsa rakt av. Säger inte att dom är bäst men otroligt lättsmälta och underhållande. Och i Lindqvists fall även obehagliga.

Calleman
2009-02-26, 10:30
Om du inte är ute efter något "avancerat", skulle jag nog rekommendera Shantaram av Gregory David Roberts.
Boken är förvisso cirka tusen sidor tjock, men inte en enda av de sidorna är tråkiga. Inget komplicerat språk, otroligt många sköna karaktärer, och en äventyrskänsla som håller i sig hela boken igenom.
Faktiskt en av de bättre böckerna jag läst.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shantaram_(novel)

Började läsa den igår faktiskt, och den börjar bra *flex*

Calleman
2009-02-26, 10:45
Måste rekommendera Iggulden´s böcker om Ceasar och Djenghis Khan.

Fängslande, lite lärorika och otroligt bra!

Jockefoten
2009-02-26, 10:57
Hmm.

1984 - Gorge Orwell

Brott och Straff - Fjordor Dostojevskij

Tärningsspelaren - Luke Rhinehart

Den oövervinnerlige - Peter Englund

Ofredsår - Peter Englund

hoikka poika
2009-02-26, 11:07

Oj, jag som tycker de är otroligt lättlästa och lätta att fastna i. Smaken är som baken gissar jag.

Jag tycker att Guillou bygger upp handling och karaktärer på ett detaljerat sätt. Min erfarenhet är att antingen gillar man det eller så tycker man att det är segt. Ett bra exempel är Arn-böckerna, otroligt detaljerade karaktärer och händelser. Första boken är, IMHO, enbart ett uppbyggande av en grund till andra och tredje boken. Det var lite segt iofs :)

Till TS.
Om du är helt ovan så tycker jag att du till en början kan hålla dig till "top-listan". Det brukar vara rätt lättlästa och intressanta böcker. Dan Brown som flera har rekommenderat, men IMHO räcker det med att läsa Da Vinci-koden, resten av böckerna följer exakt samma mall.

Arnböckerna tycker jag är otroligt intressanta och dessa är alltå ett skönlitterärt verk placerat i verkliga händelser, visst tolkar och extrapolerar Guillou händelser för att det ska bli mer spännande, men i stora drag är det mycket som har historisk koppling. Kan alltså bli ett avstamp för t ex populärhistoriska böcker.

Om du gillar action så är Guillous Hamilton-serie och Tom Clancys "Jack Ryan"-serie hyffsat verklighetstrogna och spännande.

k66a
2009-02-26, 14:02
Jag föreslår också att du börjar med att läsa en bok som du även gillar filmtypen, blir segt kanske att läsa en tegelstens roman om 1800-talet om man gillar biljakter och James Bond

Iggulden Kejsaren trilogi, börjar med "roms portar", Riktigt bra påminner om gladiator i miljöer så om det är ok så men är kanske lite tyngre för en ovan läsare.

Lapidus,snabba cash, lättläst nästan som en serietidning är nog en bra nybörjar bok.

Frederick Forsyth, Hämnaren, thriller, också lättläst.

Se till att läsa någon timme per kväll så du kommer in i handlingen i boken

Slartibartfast
2009-02-26, 14:10
Brott och Straff - Fjordor Dostojevskij

Ja, det är en lättläst och luftig nybörjarbok :)

MasterChief
2009-02-26, 14:45
Måste rekommendera Iggulden´s böcker om Ceasar och Djenghis Khan.

Fängslande, lite lärorika och otroligt bra!

Köpte på bokrean. Ska bli kul att läsa. :)

MasterChief
2009-02-26, 14:47

Ja, verkligen på pricken ett förstahandsval för den oerfarna.

Annars kan han ju ta James Joyces Odysseus eller Finnegans Wake. De är ännu mer lättlästa.

Mantus
2009-02-26, 14:52
Ja, verkligen på pricken ett förstahandsval för den oerfarna.

Annars kan han ju ta James Joyces Odysseus eller Finnegans Wake. De är ännu mer lättlästa.

"På spaning efter den tid som flytt" av Proust är annars ett kort och luftigt nybörjarverk har jag hört.

d0xan
2009-02-26, 15:03
Är inte heller någon bokfantast, men kan rekommendera Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser. Den och Ondskan är dom enda böckerna som jag sträckläst och dessutom läst mer än 1 gång.

Jockefoten
2009-02-26, 15:15

Den var mer simpel än vad jag förväntat mig, men visst inför den ej något intresse hos läsaren kan den nog bli svår och rent av tråkig.

kaer
2009-02-26, 15:38
Catch 22 (moment 22) som någon rekomenderade tycker jag är otroligt seg, bra, men seg som sagt.

Tom clancys jack Ryan-serie tycker jag är sjukt bra, jag fastnar verkligen i dem, men jag har full förståelse att folk tycker de är sega. Detaljerade beskrivningar av ubåtar kan bli rätt segt efter ett tag.

Alox
2009-02-26, 15:58
Shantaram. Handlar om en brottsling som flyr till Indien. Mycket bra.

Tom Warrior
2009-02-26, 16:27

Faktiskt så är den det. Har han själv läst boken?