handdator

Visa fullständig version : extrem viktminskning

radacci
2009-02-24, 15:15
ok, har några frågor, o så.

Jag läser överallt att man ska gå ner typ ett halv kilo - 1kg i veckan.
Jag ser löpsedlar *rasade i vikt, gick ner 10kg på ett halvår* eller nått sånt.
Jag blir så sur när jag ser sånt.
För, själv vägde jag runt 100kg ett tag, kanske mer, för vågen var rätt crap.
Pendlade på 95 +- nått kg ganska länge.
Hursom, det blev så att pga av några omständigheter, så gick jag upp massor under en helg. Kommer hem, väger mig, och blir....JÄVLIGT FÖRBANNAD OCH ÄCKLAD AV MIG SJÄLV, så bestämmer mig för, att jag SKITER I VAD SOM KRÄVS, jag ska gå ner!
vilket jag gjorde...
typ från 95 till 80 på 2-3 veckor.
sen var jag kvar där ett tag, o sen gjorde jag nytt försök, någre ggr, och gick ner 5kg, i perioder, tills jag var nere på 67.

fråga 1. varför ska man bara gå ner 1kg i veckan max?
fråga 2. hur fan kunda jag gå ner i genomsnitt 1kg/dag i 2-3veckor?
det är väll typ 7000kalorier?

Jag tränade ingenting, utan var mest vid datorn.
det jag gjorde var att tvärt skita i att äta bullar, och allt annat skit jag frossade i mig innan.
Första dagen åt jag kanske 1 bratwurst, och ett egg typ på hela dagen.
och gick ner 1-2kg. (kan ju såklar vara vågen som visade helt fel, men tror inte man kan gå ner 15kg på 2-3 veckor, av att vågen visar fel. Sen så var det STOOR skillnad på före/efter, hur jag såg ut, så det var definitvt resultat)
men....2kg på en dag? det skulle vara 15000 kcal eller nått...låter helt freaking absurt. Särskilt med tanke på att jag inte gjorde nått annat än att äta...typ inget.

Grejen är, att jag var inte särskilt hungrig, så en korv till frukost, och ett egg på eftermiddagen var allt jag behövde typ.
Så det var inte så att jag svalt mig själv eller nått (vilket iof jag hade gjort iaf, för jag var så jävla förbannad och äcklad av mig själv)

Jag tror hela grejen fungerade, eftersom jag hittade den ultimata motivationen...vilket super boostade min förbränning?
det är väll *mind over body*? :p

Normalt så brukar jag hålla den vikten jag har.
Det krävas att jag svälter mig själv i princip för att gå ner.
Eller att jag frossar rejält för att gå upp.

Nu har jag gått upp massor igen...typ till ruta ett (88kg)
och vill gå ner igen.
Men...inte en chans att jag kommer orka med att gå på någon diet i ett halvår för att gå ner 20kg.
jag förvänter mig helatiden att det ska gå tjoff tjoff, 1kg/dag igen.

Provade en diet för ett tag sen, typ kyckling/linser etc.
Men jag klarar inte av det, blir deprimerad och får stora begär att bara springa till närmsta pizzeria, eller konditori och frossa!
Det bara efter någon dag.
Och varje dag blir mer olidlig.

Så...vafan ska jag göra? :)
Är det verkligen ett absurt mål att gå ner 1kg/dag?
jag har inte lyckats hitta den där motivationen igen.
Iof har ja lite andra problem, så min motivation o livslust almänt är inte särskilt hög för tillfället.

*gah!*
Help?

young_george
2009-02-24, 15:21
fråga 1. varför ska man bara gå ner 1kg i veckan max?

För att gå ner i fett och behålla fettfri massa.

Är det verkligen ett absurt mål att gå ner 1kg/dag?

Nej, lås in dig i källaren, ge nyckeln till grannen och hota alla som försöker mata dig.
http://www.starvation-diet.com/

fråga 2. hur fan kunda jag gå ner i genomsnitt 1kg/dag i 2-3veckor?
det är väll typ 7000kalorier?

Vatten och annan fettfri massa som muskler förbrändes.

King Grub
2009-02-24, 15:25
Du gick ner en massa glykogen, muskelmassa och vatten (fett också, förstås, men inte mest). Man kan inte förbränna så mycket kroppsfett per dygn.

radacci
2009-02-24, 15:30
vet inte om det bara var vatten o så, tror inte jag såg överviktig ut, och gick ner 15kg vatten/muskler...
här är före/efter bild.
tror före var 95, efter 80kg.

det var några år sen som det här hände.

radacci
2009-02-24, 15:35
ok, men om jag typ skulle göra samma sak igen, och gå ner till 70, och sen börja träna? det fungerar inte?
lästa några andra trådar innan, där dom flesta rekomenderar bulk först, sen def.

King Grub
2009-02-24, 15:46
Varför skulle du inte träna under en viktminskning? Tvärtom, träning innebär att du motverkar muskelförlust.

Tolkia
2009-02-24, 15:51
Du beskriver ju ganska bra själv varför det inte fungerar - du har så bråttom och gör det så extremt att du inte orkar hålla i hela vägen (i det fall du beskriver inte särskilt länge alls). Vad är bättre - att gå ner tio kilo i långsammare takt, eller ner fem, upp fem, ner fem, upp fem på rekordtid?

radacci
2009-02-24, 16:05
jo, men ja har inget tålamod.
Jag vill se resultat snabbt, annars känns det som det inte fungerar.

Men jag tror det mest hänger på motivationen. (vilket jag inte har nått av)

hot_tuna
2009-02-24, 22:56
jo, men ja har inget tålamod.
Jag vill se resultat snabbt, annars känns det som det inte fungerar.

Du har ju redan bevisat för dig själv att det inte fungerar att gå ner snabbt, eftersom du ju gick upp igen. Borde inte det vara motivation nog att gå ner i en långsammare takt och se mer långsiktigt på saken?

Jag har gått ner nästan 20 kg nu, men det tar tagit mig 1 1/2 år.

radacci
2009-02-24, 23:48
det skulle inte fungera om jag gjorde det sakta heller.
även om det gav resultat, så skulle jag få ångest av at gå på diet, eller liknande.
Vilket, som jag skrev att jag fick senast jag testade.

Jo, men det tog kanske ett år att gå ner från 95-67, bara att jag gick ner 15kg/5kg/5kg etc i intervaller.
Gick inte upp nåt under den tiden.
sen tog det massor år innan jag kom upp till 90 igen.
Jag brukar hålla den vikten jag har ganska stadigt, tills jag antingen frossar, eller svälter.

men jag har börjat lite nu igen.
ska äta mindre kolhydrater, o mer protein.
får se hur det går :)
jag är redan lite trött på det, efter 2 dagar...*gah!*

Ska köra med ett nytt mantra.
varje gång jag känner för att äta pizza. eller annat crap.
ska jag säga till mig själv *prioritet!* vilket är viktigast, pizzan, eller trivas i sig själv? åt helvete med dig pizza jävel! :)
enough is enough! :whipped:

V.A.R.G.A
2009-02-25, 00:21
Men du grabben, ta och börja satsa på styrketräningen så ska du se att tids nog kommer du få motivationen och självförtroendet för att lyckas hålla vikten. För mig och kompisar har det blivit så att med resultat i ryggen så jagar man alltid bättre perfektion i kroppen. desutom så har du högre förbränning med mer muskler:hbang:

som sagt, se det som din hobby med små mål på vägen...

Lycka till

Medoria
2009-02-25, 11:12
Kan låta töntigt men skriv en lista på tio anledningar till att du vill gå ner, och påminn dig om denna varje gång du blir sugen på att synda. Skriv vidare en annan lista på saker du kan göra istället för att äta. Bara för att distrahera hjärnan. Fyra av fem gånger är man inte hungrig, bara sugen, och då gäller det att överlista sig själv. Själv dricker jag mig mätt. Eller så viker jag tvätt, sorterar mina cdskivor, etc etc.

mattilainen
2009-02-25, 11:49
Du säger att du vill gå ner i vikt men du orkar inte vänta, jag tror inte du har bestämt dig, för då har du inga såna här problem.

Lägg upp exakt hur mycket kcal du ska äta på en dag och på en hel vecka, sedan håller du dig där. Du går inte hungrig bara för att du ligger på -500 eller -1000 kcal per dag.

Om du alltid sitter "jag kommer inte klara det, jag har ingen motivation, jag vill se resultat snabbt, jag vill gå ner 1 kg per dag" Så kommer du inte lyckas, så är det bara. Du får inse fakta att jojobanting inte är något att satsa på och istället ändra inställning, vill du gå runt "tjock" som du antagligen tycker att du är på samma vikt, tills det händer av sig själv ELLER istället gå ner sakta och se resultaten utan att vara hungrig eller känna press på kroppen?

Du stannar alltså hellre kvar på 88 kg och sedan väntar på din "super motivation" för att gå ner till 70 på 2 veckor? låter för mig helt otroligt idiotiskt. Det kommer aldrig att hända att du stannar på den vikten efter, för du har ingen aning om hur mycket du kan äta för att bibehålla den vikten senare.

Ta dig en riktig funderare, sätt dig ner och skriv ner varför, hur och när du ska vara klar. Ge dig själv ett mål och sluta inte förrens du har genomfört det. Klarar man inte av små mål i livet hur ska du då klara av själva livet när du blir äldre?

"Jag ska pröva på, jag ska utvecklas, jag ska trivas!" Ge gärnet

zodiac
2009-02-25, 11:55
Känns som att hela grejen är att du vill gå ner i kilo och sen fortsätta med ditt ohälsosamma leverne som gör att du går upp i vikt, och det fungerar ju inte direkt så.
Dieten som du pratar om kan ju likagärna vara ditt nya sätt att leva på, visst kan man unna sig en semla/pizza/whatever eller så i veckan om man vill men det är ju inte att rekommendera varje dag.

Men det du skriver i ovanstående inlägg verkar bra. Tänk bara på att det är bättre för dig själv att ha ett kontrollerat matintag, om du vill träna så har du redan en grundsten lagd liksom.

Påväg
2009-02-25, 12:46
Hej!

Verkar som att du är deprimerad. Personligen tycker inte jag att det är fel att gå ner i vikt snabbt. Det viktiga är att man lyckas hålla vikten när man gått ner och för att göra det krävs det nästan att man lär sig att räkna kcal-intag och att det blir en rutin, som att borsta tänderna.

Ett bra botemedel mot ångest och depression är att ta långa promenader eller jogga regelbundet, det ska ge liknande effekt som att käka anti-depressiva läkemedel. Om inte det funkar kanske du behöver gå i terapi och käka läkemedel.

Har själv vägt ca 117 kg och är på väg neråt, i nuläget ligger jag på 87.5 kg. Just nu skyndar jag långsamt och går ner max ett kg i veckan, ibland 0.5 kg. Ibland kan det vara stressande om man inte rasar i vikt men det viktiga är ju att man går ner och inte upp. I längden gör ju 0.5 kg på en vecka jävligt mycket.

Det allra viktigaste är att fortsätta viktnedgången och inte ge upp om man råkar svulla en dag, det händer även den bäste!

Lycka till!

//Påväg

radacci
2009-02-25, 21:47
VARGA:
jag körde styrketräning ett tag, men som *påväg* sa, så har jag depression.
så jag tappade all motivation, jag orkade lyfta mindre o mindre, fast jag tränade kanske 2-3ggr i veckan, o ja vet att ja kunde mer, men fanns ingen ork/lust.

och, sen så är ju 95-67 ett ganska bra resultat :)
klart det ger lite motivation, men höll inte så länge.

Medoria:
jo, jag kör lite på det nu, tänker: Priorietet! varje gång ja skulle känna för nått crappigt.
och tänker på varför jag vill gå ner o så.

Matti:
jo, jag håller den vikten jag ligger på, låg på runt 90 ett halvår eller mer, tills jul, då jag gick upp massor. sen blev jag sjuk o gick ner till 88, där jag legat 3 månader typ.
Det är bara vid jul/eller andra sånna tillfällen, där jag lätt frossar massor, som jag går upp.
och går ner när jag blir typ magsjuk o inte kan äta nått, eller tillfällen då ja bara inte orkar äta nått etc.
Jo. ja vet att göra upp en plan o så vore bäst...men...sitta o räkna kalorier, o väga maten...blir stressad av mycket mindre än så :D

Men, jag kör lite på light nu. typ 500g kyckling/dag. Lite müsli till frukost, nån fullkorns-macka nån gång, knaprar morötter. Var ute o gick 2 timmar idag etc.
Ska försöka köra så.
Eller om ni kanske har några fler förslag?

Zodiac:
nej nej, när jag kommer ner till 70 igen, så tänker jag inte tillåta mig själv att gå upp igen :)

Påväg:
stämmer.
ja, jo ja går alltid, om jag inte ska till nån annan stad typ :)