handdator

Visa fullständig version : Vilken vinkel mellan överarm och kropp är rekomenderad i bänkpress

Fredrik_S
2009-02-24, 11:45
Det går att ha allt mellan 0 och 110 grader i vinkeln mellan överarmen och kroppen i liggande bänkpress för mig.
(0 grader ger armarna tätt intill kroppen så som smal bänkpress).

Vilken vinkel är mest skonsam för axlarna och vid vilken vinkel gör att bröstmuskeln får mest belastning?

Fatalist
2009-02-24, 11:52
Jag uppfattar det som att jag får bäst kontakt i brösten om jag har armarna nästan rakt ut från kroppen, men samtidigt känns det tyngst inuti axlarna. Jag har inga studier på detta.

Fredrik_S
2009-02-24, 11:56
Jag uppfattar det som att jag får bäst kontakt i brösten om jag har armarna nästan rakt ut från kroppen, men samtidigt känns det tyngst inuti axlarna. Jag har inga studier på detta.

Ja egentligen ligger prioriteringen på att det ska belasta axlarna så lite och skonsamt som möjligt även om det samtidigt innebär något mindre belastning på bröst.
Såvida det inte är ett linjärt samband mellan axel och bröstbelastning borde det finnas en vinkel där axlarna skonas så mycket som möjligt men ändå en godtagbar bröstbelastning.
FRAMFÖRALLT finns det någon vinkel som är dirket farlig eller känd för att belasta axeln extram mycket?

MEGA_MAN
2009-02-24, 11:57
Har du armarna rakt ut så arbetar du mer med bröst, då håller man även rellativt brett grepp. Drar du sedan in armarna och eventuellt minskar bredden i greppet så kopplar du in triceps mer.

Så vill du arbeta mycket med bröst så skall du ligga runt en 90gradig vinkel ut från kroppen, men vill du bli stark i bänk så får du leta upp ett mellanting som passar din kropp och teknik.

Fredrik_S
2009-02-24, 12:23
Har du armarna rakt ut så arbetar du mer med bröst, då håller man även rellativt brett grepp. Drar du sedan in armarna och eventuellt minskar bredden i greppet så kopplar du in triceps mer.

Så vill du arbeta mycket med bröst så skall du ligga runt en 90gradig vinkel ut från kroppen, men vill du bli stark i bänk så får du leta upp ett mellanting som passar din kropp och teknik.

Inget av alternativen passar direkt. Jag vill arbeta med bröstmusklerna men inte på bekostnad av att axlarna och måste arbeta extra mycket. Triceps spela ingen roll om den får jobba mycket eller lite och jag har absolut inga viktbehov eller styrkebehov i bänkpress som övning.

Prioriteringslistan ser ut som följer
1. Inte skada axlarna
2. Belasta axlarna minimalt
3. Få större bröstmuskler.

obesogen
2009-02-24, 12:30
1. Inte skada axlarna

Kör något annat än bänk. Förslagsvis djupa hantelpressar. Om du nödvändigtvis vill köra bänk, använd dig av SL-stil.

ChrisDEFC
2009-02-24, 12:32
1. Inte skada axlarna

jag har haft problem med axlarna och det värsta jag kan göra är att hålla smalt och armbågarna intill kroppen för då blir det för står belastning på framsida axlar. brett grepp och armbågarna så långt ut som det går och fortfarande känns hyfsat bekvämt är mitt tips. så lyfter jag nu utan problem även om axeln inte är helt bra än. däremot så blir det värre när jag kör hantelpressar för då blir det ju normalt lite smalare grepp för att man håller in hantlarna så dom inte sticker ut åt sidorna... funkar för mig iaf så testa med det men om du inte kört brett grepp så kan det va smart att jobba sig upp sakta men säkert och inte köra tungt dom första passen.

Fredrik_S
2009-02-24, 12:49
Kör något annat än bänk. Förslagsvis djupa hantelpressar. Om du nödvändigtvis vill köra bänk, använd dig av SL-stil.

Ok men djupa hantelpressar får samma fråga, vilken vinkel mellan överarm och kropp är att rekomendera för minimal axelskaderisk.

obesogen
2009-02-24, 13:40
Ok men djupa hantelpressar får samma fråga, vilken vinkel mellan överarm och kropp är att rekomendera för minimal axelskaderisk.

Runt 45 grader eller något mindre med SL-stil. Jag skulle även hålla ett neutralt grepp, dvs varken supinerat eller pronerat.

ARMSTARK
2009-02-24, 14:15
Jag hade en del problem med axlarna förut men då var det någon som sa att man ska ta ett grepp som känns naturligt för MIG. Jag laborerade en del och kom fram till det bästa och skonsammaste greppet får man om man:
1. lägger sig på bänken och bröstar upp sig.
2. tar ett grepp om stången där händerna hamnar.
3. när stången lyfts ner slappnar man av i armarna, armbågarna hamnar då i rätt vinkel för mig.

Det finns ingen som får exakt samma grepp och läge på armbågen, just för att alla är olika.

Det finns nog 100 SL:are som skulle säga att det här är bull shit och det kanske det är men det funkar för mig.

Hejnomax
2009-02-24, 15:33
Ungefär samma vinkel som du får om du lägger dig på rygg i vatten och slappnar av =)

Dan S
2009-02-24, 18:25
bakåtlutat bänkpress :)

Scratch89
2009-02-24, 19:15
För att svara på frågan om vinkeln i bänkpress, så skulle jag säga att du inte ska har armbågarna rakt ut. Om du minskar på vinkeln så att armbågen hamnar en bit framför axeln så minskar du belastningen på axlarna rätt så mycket. Se också till att underarmen pekar rakt ner i bottenläget; om den börjar peka bakåt (eller ja, underarmen pekar lite framåt) så är du för stel och bör antingen vända tidigare eller stretcha bröstet så du kommer ner ordentligt.

ceejay
2009-02-24, 21:01
Det går att ha allt mellan 0 och 110 grader i vinkeln mellan överarmen och kroppen i liggande bänkpress för mig.
(0 grader ger armarna tätt intill kroppen så som smal bänkpress).

Vilken vinkel är mest skonsam för axlarna och vid vilken vinkel gör att bröstmuskeln får mest belastning?

imo så ska du istället köra flyes eller liknande för bröst istället för att fokusera på bröst genom bänkpressen. Hitta helst en vinkel, som du frågat, där skaderisken är minst. Bänk är ju en övning för många muskler i överkroppen :)

Morty
2009-02-24, 21:08
Runt 45 grader eller något mindre med SL-stil. Jag skulle även hålla ett neutralt grepp, dvs varken supinerat eller pronerat.

Hammargrepp dvs?

Arf Pingvin
2009-02-24, 21:51

Det är en dålig övning: http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/

imo så ska du istället köra flyes

Enligt min humla så borde obesogen skriva en artikel som diskvalificerar flyes också :)

obesogen
2009-02-24, 22:20
Ungefär samma vinkel som du får om du lägger dig på rygg i vatten och slappnar av =)

Det där är faktiskt inte alls något dumt tips. Axeln (och flesta andra stora lederna) hamnar i max loose packed position ( läget där ledytorna är maximalt ifrån varandra) när man slappnar av i vatten. Brukar faktiskt använda mig av det tänket ibland när jag gör traktioner

Bakåtlutad bänkpress är heller ingen dum idé, förutsatt att du sitter upp... :)

Hammargrepp dvs?

Precis.

ceejay
2009-02-24, 22:30
Det är en dålig övning: http://traningslara.se/blogg/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-3/

Enligt min humla så borde obesogen skriva en artikel som diskvalificerar flyes också :)

haha :D säg det till arnold!!!
fast egentligen var mitt inlägg inte helt 100, jag borde ha skrivit "TYP flyes" istället, för det finns ju fler bra övningar för bröst

exevision
2012-03-28, 17:08
Bumpar lite..

Så, man ska hålla smalare när man ligger i brygga? Eller ska man bara sänka stången längre ner på bröstet?

exevision
2012-03-29, 08:42
Bumpar lite..

Så, man ska hålla smalare när man ligger i brygga? Eller ska man bara sänka stången längre ner på bröstet?

Bump

mikaelj
2012-03-29, 08:50

Jag håller ca 80 grader, maxbrett grepp och tar ned stången precis under bröstmusklen.

exevision
2012-03-29, 09:47
Jag håller ca 80 grader, maxbrett grepp och tar ned stången precis under bröstmusklen.

Hur lång är du?

mikaelj
2012-03-29, 09:51
Hur lång är du?

176 cm.

Supermicke
2012-03-29, 10:33
har tänkt starta precis en sån här tråd förut :P bra att det fanns

Tycker det fungerar bättre för mig att inte ta in armbågarna så mycket. Ungefär vid nipples blir det för mig. Blir väl kanske 75-80grader.. har hört man ska ta in armbågarna mkta men tkr inte det verkar som så många slare tar in armbågarna speciellt mkta när man ser filmer t ex, överskattat?

mikaelj
2012-03-29, 10:35
En fantastiskt smickrande film på undertecknad.

mk4hC2C6iDs

ChrisDEFC
2012-03-29, 10:43
jag har haft problem med axlarna och det värsta jag kan göra är att hålla smalt och armbågarna intill kroppen för då blir det för står belastning på framsida axlar. brett grepp och armbågarna så långt ut som det går och fortfarande känns hyfsat bekvämt är mitt tips. så lyfter jag nu utan problem även om axeln inte är helt bra än. däremot så blir det värre när jag kör hantelpressar för då blir det ju normalt lite smalare grepp för att man håller in hantlarna så dom inte sticker ut åt sidorna... funkar för mig iaf så testa med det men om du inte kört brett grepp så kan det va smart att jobba sig upp sakta men säkert och inte köra tungt dom första passen.

Citerar mig själv då jag helt ändrat uppfattning nu efter 2-3års bänkande helt utan axleproblem. Det jag har gjort är att försöka få en med SL-inspirerad lyftteknik (elitefts på tuben). Mer brygga, brett grepp (långfingrarna på ringarna men då är jag 2m lång åxå), vinkla in armbågarna vilket automatiskt för med sig att jag träffar stången längre ner på bröstet (vilket i sin tur för med sig att jag får kortare lyftväg vilket för med sig att jag aldrig hamnar med armbågen under bänkens höjd = minskad belastning i axlarna). Lyfter även i en båge men det är inget man behöver tänka på, vinklar man in armbågarna så blir det så av sig själv. Ett sånt lyft som Micke visade skulle jag nog inte klara av nu, då skulle nog axeln börja strejka. Men då har jag åxå mycket av min styrka i triceps och mindre i bröst (även om bröstet växt skapligt tack vare all bänkpress).

exevision
2012-03-29, 11:25
Citerar mig själv då jag helt ändrat uppfattning nu efter 2-3års bänkande helt utan axleproblem. Det jag har gjort är att försöka få en med SL-inspirerad lyftteknik (elitefts på tuben). Mer brygga, brett grepp (långfingrarna på ringarna men då är jag 2m lång åxå), vinkla in armbågarna vilket automatiskt för med sig att jag träffar stången längre ner på bröstet (vilket i sin tur för med sig att jag får kortare lyftväg vilket för med sig att jag aldrig hamnar med armbågen under bänkens höjd = minskad belastning i axlarna). Lyfter även i en båge men det är inget man behöver tänka på, vinklar man in armbågarna så blir det så av sig själv. Ett sånt lyft som Micke visade skulle jag nog inte klara av nu, då skulle nog axeln börja strejka. Men då har jag åxå mycket av min styrka i triceps och mindre i bröst (även om bröstet växt skapligt tack vare all bänkpress).

Drar du aktivt in armbågarna under hela lyftet?

ChrisDEFC
2012-03-29, 17:50
Drar du aktivt in armbågarna under hela lyftet?

Tänk dig att du håller i stången sen ska du försöka böja stången och vrida upp tummarna så de pekar uppåt. Då vinklas armbågarna in, sen kör jag från den positionen. Lite svårt att förklara. Tänker inte på det längre.

exevision
2012-03-29, 19:39
Tänk dig att du håller i stången sen ska du försöka böja stången och vrida upp tummarna så de pekar uppåt. Då vinklas armbågarna in, sen kör jag från den positionen. Lite svårt att förklara. Tänker inte på det längre.

Ah, tack. Äntligen förstår jag detta!
Vart hamnar stången i slutläget för dig? Nedanför bröstmuskeln?

ChrisDEFC
2012-03-30, 16:32
Ah, tack. Äntligen förstår jag detta!
Vart hamnar stången i slutläget för dig? Nedanför bröstmuskeln?

Ja det skulle jag säga. Precis nedanför bröstmusklerna.