Visa fullständig version : bra eller dåligt ?
jompastompa
2009-02-23, 23:43
tjenare! jag har styrketränat i ca 3 månader nu och jag har fått lära mig av mina vänner att öka vikten med varje set, jag undrar varför man skall göra så när inga andra verkar köra på det viset.Dom verkar inte veta varför utan "det är bäst" säger dom :D... tex 10-12reps*45kg sen 9-10reps*50kg och sen 4-6reps*55 kg. Detta har trots allt fungerat bra för mig men jag undrar om det är bättre att hålla sig till samma vikt och repsantal seten ut, vad tror ni ?:)
spelar nog ingen större roll, kör som du känner :)
jag kör exempelvis såhär i bänken just nu
Jag kör en vikt jag precis klarar 10 reps med, jag sänker lite, kör 10 reps till, sänker lite, kör 10 reps till. Efter varje pass kör jag lite högre vikt på första setet.
jompastompa
2009-02-23, 23:52
asså okej, tack så mycket (:
Det är mycket varierande beroende på vad du har för mål med träningen. Eftersom du inte har tränat särskilt länge så ska du mest fokusera på att få in rörelserna i alla övningar och sen kan du anpassa. Nyckeln för dig just nu skulle jag vilja säga att det ska kännas "rätt"!
Lycka till :)
jompastompa
2009-02-24, 00:22
okej så skall jag fortsätta köra som jag gör då ? :P
Ja, du kan fortsätta som du gör.
Beeenjamin
2009-02-24, 20:15
Jag kör olika, ibland blir det från högsta sedan ner, eller minsta till högsta vikten.
50 - 55 - 60
eller
60 - 55 - 50
Samma sak nästan...samma resultat tror jag.
varierar mycke för mig. Ibland jätte strikt ibland varierar jag osv. beror på Hur det känns i musklerna osv.
Gör det som känns bäst för dig och hur dina muskler beter sig
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.