handdator

Visa fullständig version : En fråga om CNS utmattning.

Prost
2009-02-22, 15:13
Är det någon som vet om det centrala nervsystemet slits hårdare av att t.ex köra tyngre vikter 4 repetitioner TILL FAIL jämfört med lättare med kanske 8 repetitioner TILL FAIL?

Bara undrar om man kanske skulle testa periodisera på det sättet, jag kör alltid till fail och då menar Jag iaf positiv failure(?) att jag vet 100% säkert att jag inte skulle orka en rep till för jag har kämpat max med den förra precis så att man precis orkat den när man tagit i av hela sin kraft.

Guddi
2009-02-23, 00:06
CNS utmattning är egentligen inte en sak utan det är en term som olika tränare använder sig av för att särskilja trötthet lokalt i muskeln från all annan trötthet. Träningsuppläggen du undrar över ger olika typer av trötthet där 8 reps kommer bli mer lokal, om det sen är bra eller dåligt för dig beror på hur resten av ditt program ser ut och på hur du sköter din återhämtning. Du kommer med andra ord inte få något bra svar på din fråga.

Kräket
2009-02-23, 10:58
Har en fråga på samma tema, typ:

Vad händer egentligen i muskeln när man failar? Jag har märkt att om jag failar på ett set, så presterar jag bra mycket sämre på efterföljande set oavsett vilotid dem emellan. Detta jämfört med om jag undviker att faila.

Finns det någon mer vetenskaplig förklaring till detta eller sitter det i mitt huvud? Känner någon igen sig? Hur gör SL-are när det gäller detta? De kör ju en mängd maxlyft.

Honken
2009-02-23, 13:34
När du kör till fail så pressar du muskeln till max, muskelfiber rekryteras för fullo och du utmattar muskeln helt vilket gör att det tar längre tid att återhämta sig.

Sniggel
2009-02-23, 13:48
Under en failande rep skickas det mycket signaler från hjärnan via motorneuronerna som leder till muskeln/lerna som ska arbeta under en lång tid (längre än tidigare reps). ATP och CP är nästan slut men "du"/hjärnan vill fortfarande och får kämpa med att övertyga musklerna om att fortsätta lyfta samma tyngd med lägre nivåer av bränsle. Under denna tid frigörs mycket signalsubstanser (mer än tidigare reps) mellan nerv och muskel och även inuti muskeln och jag antar att det "kostar mer" att återhämta sig från ett failande rep av den anledningen. Det är alltså en större kostnad per rep att göra dem till failure än att stanna när man fortfarande är hyfsat fräsch och kräver längre återhämtning.

50cent
2009-02-23, 13:57
sniggel har helt rätt

och angående din fråga så kräver 8reps till fail längre återhämtningstid än 4reps till fail då det blir högre volym och mer signalsubstanser används.

Prost
2009-02-23, 22:39
Tack för svaren :-) Men tror ni att man alltså blir mindre utmattad(i hjärnan?) av lättaRE högreps än tunga lågreps på det sättet att det inte tar lika lång tid för CNS att vila upp sig till Nästa pass? Jag vet själv inte om jag förstått allting rätt men jag undrar bara om högreps skulle leda till mindre "mental slitage" och ge bättre återhämtning för Cns Trots fail jämfört med lågreps med Fail.. :-/ Eller så är hela tråden fråga Fail.. :-P

Annars tycker jag precis som 50cent att iaf Under passet så får jag vila mer mellan setten om jag kör högreps.