Visa fullständig version : akvarie: mussla?
tja, tänkte göra mig ett försök på att starta upp akvariet som stått på vinden några år.
Är helt låst på att skaffa mig musslor till detta, har dock läst runt lite på akvarie-sajter och fått uppfattningen att det kan bli svårt att få en mussla att exempelvis överleva på partiklarna som finns i akvarievattnet(filtrerar ju som bekant in i helvete 24/7!*popcorn*), musslor kan tydligen leva och svälta under mycket lång tid, uppemot ett år... vilket även det gör det svårt att avgöra om det finns tillräckligt med föda i vattnet åt dem.
vissa skall även vara ljuskänsliga och kräver bra belysning, tydligen har det också med maten, fotosyntes hos algerna osv. att göra
när jag var i zoo-affären idag så hade dom 1 sötvattensmussla inne tror jag, där fick jag en helt annan bild, det sas att det minsann inte var något problem, det fanns gott om mat åt dom och man behövde inte tänka på något sådant, man behövde inte tänka på något alls, life is beautiful! Zoo-affärer vill förstås sälja en produkt så redan där är ju sanninsghalten questionable.. sen att informationen kom från en typ 12-åring gör ju inte det mer tillförlitligt. frågade inte om belysning dock.
är det någon här som har koll kanske? fan, ha koll på temperatur och belysning, lite kalk i vattnet, några stenar att fästa sig på/sand att borra runt i... det som behagar musslan. känns inte som några problem, utfodringsbiten känns svårare....... inga svar om att skopa ned några dl proteinpulver i vattnet tack:thumbup:
hahavaffan
2009-02-21, 17:10
Men kan man inte skopa i nåt i vattnet då, som dom kan filtera ut mat ur? Måste ju finnas musselmat? =)
Har ingen egen erfarenhet med musslor i akvarium, men jag har svårt att tro att de skulle skilja sig mycket från filterräkor i fråga om föda.
Hahha fan ska ru med en mussla till? :D
kan tänka mig att de inte behöver några mängder käk, om de filtrerar alger i vattnet, typ svävalger så kanske man kan placera akvariet lite ljusare? bara en teori.
annars kasnke de käkar infusorier, små encelliga kräk som man lätt odlar genom att slänga ett bananskal i en burk vatten och ställa mörkt ett par dagar. först blir vattnet grumligt, när det sen klarnar så är det fullt av dessa små gynnare. vet att det ska vara bra mat åt väldigt små yngel, kanske åt musslor med.
Handcuff
2009-02-21, 17:26
Men kan man inte skopa i nåt i vattnet då, som dom kan filtera ut mat ur? Måste ju finnas musselmat? =)
Haha...:D
Ja det måste det ju finnas...haha "musselmat"!
kan tänka mig att de inte behöver några mängder käk, om de filtrerar alger i vattnet, typ svävalger så kanske man kan placera akvariet lite ljusare? bara en teori.
annars kasnke de käkar infusorier, små encelliga kräk som man lätt odlar genom att slänga ett bananskal i en burk vatten och ställa mörkt ett par dagar. först blir vattnet grumligt, när det sen klarnar så är det fullt av dessa små gynnare. vet att det ska vara bra mat åt väldigt små yngel, kanske åt musslor med.
det är mängden som är själva problemet. släpper du ned en mussla i akvariet så har den säkert förbrukat potentiell föda, beroende på akvariets storlek, på allt från ett dygn till en vecka. (förutsatt att inte ny tillförts)
det där med svävalger låter som något en mussla äter, är det mycket växter i akvariet + stark belysning som gäller för att få en bra algproduktion, det är ju den svävande varianten man är ute efter i så fall
hade för 2 år sedan en föreläsning på universitetet av en forskare som sysslade med musselodling som lösning på utsläpp av kväve/fosfor i haven. kommer inte ihåg siffror men det nämndes något sjukliga mängder vatten som varje enskild blåmussla lyckades filtrera. ..typ, 1 ton blåmusslor filtrerade hela östersjön på ett år.... eller nåt, fan, mycket var det iaf
har inte hittat något om musselmat att köpa. blir jobbigt om man skall behöva byta ut och fylla på nytt näringsrikt vatten åt stackarn varje gång han e hungrig, dvs konstant... och när vet man att han behöver käk/det är slut?
När du blivit en luttrad akvarist om några år har du insett att även den bästa pump inte klarar av att filtrera ut all materia ur vattnet, eller ens så mycket som behövs för att man inte ska behöva suga rent bottnen och skrapa alger då och då ;)
Nu vet jag inte vad en mussla käkar, men kvävebalans vill man uppnå i akvariet om fiskar och växter ska trivas. Denna uppnås naturligt genom att nitrobacter och andra spännande bakterier växer på filtersubstratet i pumpen och gör av med överskottet av de nitrater som fiskarna skiter ur sig och bildas när växtdelar bryts ned. Så om du vill vara säker på att ha tillräckligt med kväve i vattnet räcker det med att ha några fina fiskar och växter i akvariet. Fiskmat brukar också kunna bli kvar en del på bottnen när fiskarna har ätit som de åker runt och plockar över dagen sedan.
jag skulle snarare tro att du får mer alger om du har mindre växter, växter binder kvävet som algerna behöver för att växa. men du kan ha ett x-tra akvarie med hög belysning som du droppar växtnäring i, då kommer det växa alger och du kan hälla över i musslans kar så får den käk. gå in på www.zoopet.se och läs, borde finnas nåt om musslor där=)
40-60 liter vatten filtrerat per timme och mussla är det jag läst mig till hittils på dom flesta sidor. mitt akvarium är på 50 liter *grr*
kollade några akvariesajter med och har inte läst om någon som hållt en vid liv över ett år, med tanke på en livslängd på 100+ för många arter känns det som att hela projektet med akvariemusslor är ett utdraget mord.
Hah, å jag som tyckte att ha pussfiskar var tråkigt. :D
Vem vet, en Mussla kan ju vara enormt stimulerande.
Nitrometan
2009-02-21, 23:43
Mussels from Brussels? ;)
Mussels from Brussels? ;)
http://i208.photobucket.com/albums/bb26/mgw11/536997513_laugh.gif
Hah, å jag som tyckte att ha pussfiskar var tråkigt. :D
lol:D ja musslor är nog sjukt intressant. Lite som att ha en tam sten.
ont: testa räkor istället, roliga små kräk. pilar runt och snattar käk för att sen kuta in i nåt gömsle för att käka. dessutom ser dom sjukt komiska ut, amanoräkor är rätt vanliga så såna kan ju vara värt att testa.
Whistler
2009-02-22, 00:03
musslor kan tydligen leva och svälta under mycket lång tid, uppemot ett år...
Där har du vad som gäller. *pekar uppåt*
Möjligen om du hade ett akvarie i storleksordningen 3000 liter så skulle du kunna få en sötvattensmussla att överleva någon längre tid, men det känns inte direkt värt det.
Nitrometan
2009-02-22, 00:13
lol:D ja musslor är nog sjukt intressant. Lite som att ha en tam sten.
Pet rock?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/41/Pet_rock.jpg/800px-Pet_rock.jpg
Pet Rocks were a 1970s fad conceived in Los Gatos, California by advertising executive Gary Dahl. The first Pet Rocks were ordinary gray stones bought at a builder's supply store and marketed as if they were live pets.
Pet rock?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/4/41/Pet_rock.jpg/800px-Pet_rock.jpg
hahaha, vad fan?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.