Visa fullständig version : Ojämn kroppskonstitution
Hej.
Jag har en något klenare, smalare vänsterarm och ett tunnare, något smalare vänsterben än vad min högra arm och högra ben har.:smash:
Generellt sett så är min högra sida,högerbenet och högerarmen, mer muskulös och starkare.
Kan det här bero på någon genetisk deformation som jag lider av?:cool: Eller vad kan jag göra?
Köra fler sets och reps på vänsterdelen?
Lite kroppsfakta om mig: 1.94 meter, 83-84 kilo.
Tränar gärna kortdistanslöpning(sprint) och gymmar med vikter och diverse styrketräningsredskap 3-4 dagar i veckan, 2-3 timmar varje gång.
Det känns lite annorlunda att vara så...skev..., om ni förstår vad jag menar.
Jag vill öva upp min slagstyrka och fysiska uthållighet och styrka, vara jämnstark och med musklerna i jämna proportioner, så det här med att jag är tunnare på min vänstra kroppshalva, vill jag åtgärda.
Är det fler här som är svagare i någon kroppshalva?
Hur vanligt kan det vara?
Tack för ett riktigt schysst forum!*drool*
mvh/Adebisi
Vänsterdelen och högerdelen av kroppen är aldrig lika :) Sen kan ojämna styrkor bero på saker utifrån, har du hållit på med ngn sport eller liknande?
Tricklev
2009-02-21, 16:18
Om du har tränat seriös styrketräning i 3år+ och du fortfarande har problemet kanske det kan vara dags att göra något åt det, har du tränat i knappt 1 år så är det antagligen inget att bry sig om än, om skillnaden inte är väldigt markant. Dom flesta av oss är starkare i våran höger, eller vänster, om vi nu är vänsterhänta/fotade.
sweetkarolina
2009-02-22, 00:05
Om du faktiskt upplever en störande skillnad i styrka så borde du väl modifiera nåt i träningen för att jämna ut det.
Jag hade ett tag problem med bänken då ena triceps var starkare än den andra (vilket på den tiden innebar en del underkända lyft på snedpress.)
Tränade "bort" det med att alltid börja med den svagare när jag körde enarms-övningar, och sen göra lika många med den starkare även om jag hade kunnat göra fler.
Just att köra lite enarms/enbens-övningar kan ju vara ett sätt att testa huruvida du faktiskt har någon betydande skillnad i styrka i halvorna.
Tränade "bort" det med att alltid börja med den svagare när jag körde enarms-övningar, och sen göra lika många med den starkare även om jag hade kunnat göra fler.
+1
Detta sätt har även fungerat för mig att stabilisera upp mina båda överarmar, nu är båda lika "anpassade" till den vikt jag tränar på. :)
Lycka till
Sheogorath
2009-02-22, 11:26
This is the way to go! :thumbup:
Existence
2009-02-22, 12:23
Hej.
Är det fler här som är svagare i någon kroppshalva?
mvh/Adebisi
Jag har också ojämn fysik om man vill kalla det så. Är rätt så mycket starkare i höger generellt sett, speciellt armarna där man känner att vänstern sviker ganska snabbt på hantelcurls jämfört med högern. Min vänstervad är också mindre, i volym åtminstone. Ser även att magmusklerna är mer tränade på höger sida? :smash:
Det ser så ut iaf och jag har ju bara gymmat i fyra veckor nu, så jag har ju inte tränat mycket direkt. Men för något år sedan tränade jag kickboxning i ett halvår, och då blev det ju betydligt fler högersparkar än vänster, så jag tror att det har något att göra med magmusklerna.
Annars kan det väl vara att man använder högern mer om man nu är högerhänt, helt enkelt? Jag bär ju nästan allting med höger, eller gjorde, tänker nu på att bära med vänster också.
Ska börja köra så att jag startar med vänster etc. Tack för tipset! :thumbup:
Och sen en sak till, som nog håller till ämnet. Vad är det för muskler precis under höftbenet? För om man tittar på mig framifrån så ser man tydligt att på vänstersidan under höften, alltså precis under det ben som sticker ut mest, så är det mer konkavt. Men på högersidan så är det mer rakt där = mer muskler just där.
Hej.
Tack för svaren!
ceejay, jag har hållit på med löpning sedan tonåren, nu är jag 28, så det är ett bra tag. Styrketräningen började jag med seriöst för ett par år sedan.
Jag har lagt märke till att jag är svagare i vänsterdelen för länge sedan ,men det var först nu när jag gått med här på Kollozzeum som jag tänkte att det var läge att ställa frågan.
Har inte heller frågat min läkare, det kunde jag ju gjort...
Nu satsar jag på att göra lite fler övningar på vänsterbenet och vänsterarmen när jag gymmar.
Tack alla för svaren och hjälpen!
/Adebisi
This is the way to go! :thumbup:
Japp, måste vara så. Jag ska göra så, det låter ju logiskt.
Deceiver85
2009-02-22, 15:43
Det finns flera trådar om det, och det är ingen bra idé att göra fler övningar för din svaga sida. Då är det bättre att köra övningar där du måste ta i med båda sidor lika mycket.
För benen skulle jag rekommendera knäböj och för armarna stångcurl
bear.flowertwig
2009-02-22, 16:40
Det finns flera trådar om det, och det är ingen bra idé att göra fler övningar för din svaga sida.
För att?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.