handdator

Visa fullständig version : Tar kronlyft lika bra på stjärten som mark?

Hejnomax
2009-02-19, 13:31
Eller är det som knäböj, desto djupare desto mer gluteus?

Rahf
2009-02-19, 13:36
Varför inte marklyft? ;).

The ultimate gluteus exercise!

Hejnomax
2009-02-19, 13:50
Rygg och stjärt är prio 1, de släpar sjukt i jämf med framsida lår. Försök hålla er till topic snälla =)

Rahf
2009-02-19, 13:51
Ptja, kronlyft och knäböj kombinerat? Du kommer förmodligen fortfarande dra med röven i kronlyft, men knappast i samma utsträckning.

Marklyft är helt fantastisk för R&R (Ryggåröv). Finns det en anledning till att du inte kan utföra den?

jwzrd
2009-02-19, 13:53
Jag tycker kronlyft slaktar röven mer än vanliga marklyft gör.

Hejnomax
2009-02-19, 14:21
Jag har uppfattat det så att den största skillnaden mellan Mark och Kronlyft är att man inte kopplar in benen lika mycket i kronlyft, som därför med fördel kan köras pararellt med tung benträning.

Mitt mål är dock att koppla ur framsida lår så mycket som möjligt då jag hellre lägger krutet på gluteus och ryggen, som släpar.

Hejnomax
2009-02-19, 14:23
Jag tycker kronlyft slaktar röven mer än vanliga marklyft gör.
Intressant =) Tänker du på att koppla in röven eller "drar" du bara?

jwzrd
2009-02-19, 14:28
Intressant =) Tänker du på att koppla in röven eller "drar" du bara?

Varken eller. Jag drar ett marklyftsslutdrag efter bästa möjliga förmåga.

Langster
2009-02-19, 14:28
Böj och utfall tar då bra mycket mer på röven än vad både marklyft och kronlyft gör för mig. Har aldrig ens tänkt på att de tar på gluteus alls. Känns i rygg och lite i baksida lår för mig.

Blöjan
2009-02-19, 14:59
Lånar tråden lite. Fått för mig att utfall och böj bygger mycket röv på djupet (läs put)? Om man vill bygga bredare röv och höfter kan man köra nån annan övning lr beror det på hur rövmuskeln ser ut?

jwzrd
2009-02-19, 14:59
Lånar tråden lite. Fått för mig att utfall och böj bygger mycket röv på djupet (läs put)? Om man vill bygga bredare röv och höfter kan man köra nån annan övning lr beror det på hur rövmuskeln ser ut?

Oviktiga detaljer så vida du inte sitter inne med 27kg köttsäte.

alindvall
2009-02-19, 15:03
Marklyft slaktar röv. Om ni kände vad jag kände nu hade ni förstått.

creperiet
2009-02-19, 15:05
Grymma är sk excentriska kronlyft. D v s istället för att sätta ner stången håller du emot och vänder rörelsen. Poängen är att man får sätta emot som fan med röven för att orka "hänga över" stången. Förväxla inte med rumänska.

jwzrd
2009-02-19, 15:09
Grymma är sk excentriska kronlyft. D v s istället för att sätta ner stången håller du emot och vänder rörelsen. Poängen är att man får sätta emot som fan med röven för att orka "hänga över" stången. Förväxla inte med rumänska.

Det där är inte excentriska kronlyft. Om den ska ha någon beskrivning vore det kronlyft från "häng" eller väldigt korta rumänska marklyft.

ArcTiC
2009-02-19, 15:15
Hur ligger sumomarklyft till jämfört vanliga när det kommer till att bygga rumpa?

obesogen
2009-02-19, 15:16

Håller med Jwzrd. Om man ska vara anatomisk (och det är ju kul ibland) så borde utfall bygga mer "bredd" medan böj och mark borde bygga mer "put", detta pga av att i utfallet lägger du tonvikten på ett ben och måste alltså stabilisera höften och aktiverar därmed gluteus medius och minimus mer än när du har vikten jämt fördelad över båda benen.

Blöjan
2009-02-19, 15:30
Håller med Jwzrd. Om man ska vara anatomisk (och det är ju kul ibland) så borde utfall bygga mer "bredd" medan böj och mark borde bygga mer "put", detta pga av att i utfallet lägger du tonvikten på ett ben och måste alltså stabilisera höften och aktiverar därmed gluteus medius och minimus mer än när du har vikten jämt fördelad över båda benen.

Ok tack. Det låter rimligt!

creperiet
2009-02-19, 15:31
Det där är inte excentriska kronlyft. Om den ska ha någon beskrivning vore det kronlyft från "häng" eller väldigt korta rumänska marklyft.

Hängande kronlyft är nog mer rätt ja. Korta rumänska är inte det jag syftar på.

jwzrd
2009-02-19, 15:32
Hängande kronlyft är nog mer rätt ja. Korta rumänska är inte det jag syftar på.

I kronlyft, särskilt om du gör dem extra kort, har man praktiskt taget raka ben. Åtminstone så pass raka att de är lika raka som de är för de flesta som tränar rumänska marklyft. Nu är det inte särskilt viktigt i sammanhanget dock, jag förstår vad du menar för övning. Jag tror själv att det är en bra ide att träna marklyft med "hängnade vändningar" - särskilt om man vill förfina sitt slutdrag.

creperiet
2009-02-19, 15:34

Jag tycker inte rumänska bygger något "djup" över huvud taget. Däremot övre, yttre delen, (kan det vara medius) får sig en jäkla omgång. Hur förklaras det när man kör övningen på två ben?

jwzrd
2009-02-19, 15:37
Jag tycker inte rumänska bygger något "djup" över huvud taget. Däremot övre, yttre delen, (kan det vara medius) får sig en jäkla omgång. Hur förklaras det när man kör övningen på två ben?

Hur fasen tränar du rumänska marklyft på annat än två ben? Jag förstår inte vad du menar med "bygger djup" heller. När jag tränar rumänska (eller andra marklyftsvarianter) så växer mina hamstring, min röv (och i viss mån mina erektorer och lats). Jag undrar om inte problemet här är att du inte växer något över huvud taget för att du står still i vikt eller tränar för dåligt och att du försöker lägga ansvaret för det på ditt övningsval.

creperiet
2009-02-19, 15:48
Hur fasen tränar du rumänska marklyft på annat än två ben? Jag förstår inte vad du menar med "bygger djup" heller. När jag tränar rumänska (eller andra marklyftsvarianter) så växer mina hamstring, min röv (och i viss mån mina erektorer och lats). Jag undrar om inte problemet här är att du inte växer något över huvud taget för att du står still i vikt eller tränar för dåligt och att du försöker lägga ansvaret för det på ditt övningsval.

Om jag skriver såhär: Hur förklaras det eftersom övningen utförs på två ben?

Sen har jag inget problem alls. Att jag intresserar mig för hur kroppen används i olika övningar har ingenting med att "jag växer" eller "inte växer" att göra. Jag noterar bara vad jag noterar, och det är rumänska inte verkar belasta maximus nämnvärt. Jag tror inte jag har något extraordinärt utförande, jag tycker bara det verkar som att musklerna som får sätta emot är hamstring, ryggen, och rumpans stabilisatorer.

jwzrd
2009-02-19, 15:52
Om jag skriver såhär: Hur förklaras det eftersom övningen utförs på två ben?

Sen har jag inget problem alls. Att jag intresserar mig för hur kroppen används i olika övningar har ingenting med att "jag växer" eller "inte växer" att göra. Jag noterar bara vad jag noterar, och det är rumänska inte verkar belasta maximus nämnvärt. Jag tror inte jag har något extraordinärt utförande, jag tycker bara det verkar som att musklerna som får sätta emot är hamstring, ryggen, och rumpans stabilisatorer.

Av samma anledning som att även det latera huvudet av deltoideus används vid t ex smalt-greppade roddövningar för ryggen.