Visa fullständig version : Risker med ojämnt tränade muskler=
Finns det några nackdelar eller risker med att ha vissa muskelgrupper som är starkare än andra? Hur ska man i så fall gå till väga för att jämna ut dessa klyftor?
Exempel följer:
Jag väger ca 80 kilo, tar 150+ kilo i marklyft och klarar 20+ Chins med brett grepp. Rätt okej för en minderårig. Däremot så bänkar jag bara 85-90 och klarar bara ca 15 snygga dips.
Vad ska man göra? Bara fortsätta träna hårt eller låta bröst, triceps komma ikapp? Finns det några risker?
Finns det några nackdelar eller risker med att ha vissa muskelgrupper som är starkare än andra? Hur ska man i så fall gå till väga för att jämna ut dessa klyftor?
Exempel följer:
Jag väger ca 80 kilo, tar 150+ kilo i marklyft och klarar 20+ Chins med brett grepp. Rätt okej för en minderårig. Däremot så bänkar jag bara 85-90 och klarar bara ca 15 snygga dips.
Vad ska man göra? Bara fortsätta träna hårt eller låta bröst, triceps komma ikapp? Finns det några risker?
Fortsätt träna hårt, ser ingen skaderisk med det.
Handcuff
2009-02-18, 21:28
Tycker inte dina stats låter konstiga alls. Du kommer aldrig bänkpressa lika mycket som du tar i marklyft t ex. Och varför skulle du kunna det? Helt olika övningar som utförs med olika muskler och...ja olika på alla sätt och vis. :)
menar du med ojämnt tränade muskler???? :E
jag trodde först liksom att du var starkare i ena bröstmuskeln än den andra men det visade sig att du bara gjorde lite fler chins än dips och klarade mer i mark än bänk :E:E
man tar inte lika mycket i alla övningar.
Det verkar inte vara någon direkt skillnad, tror du att man skall bänka runt 140 när man "bara" gör 150 i mark?
Det verkar inte vara någon direkt skillnad, tror du att man skall bänka runt 140 när man "bara" gör 150 i mark?
Har väl skapat mig den uppfattningen eftersom normen på gymet där jag tränar är ungefär så, men tack för upplysningen.
Om man exempelvis tränar för mycket bröst och ryggen sackar efter kan man ju få problem med axlarna och hållningen och gud vet vad. Man kan inte riskera att göra det omvända?
JohnRick
2009-02-19, 09:00
Jag tänker efter "kvoten" 1.0: 1.5: 2.0. Om du tar din kroppsvikt i bänk så bör du klara din kroppsvikt x 1.5 i knäböj och din kroppsvikt x 2 i marklyft. Strängt taget.
Sparven från Minsk
2009-02-19, 19:05
Som alla säger, dina stats verkar helt okej. Vissa muskler är ju starkare/svagare än andra.
Däremot kan det ju vara skadligt att vara extremt vältränad i ryggen och svag i ryggen, eller i pecs och baksida axel.
Sen kan man ju vara snetränad, alltså tex höger ben mycket starkare än vänster and so on...inte heller bra!
Jag får tacka för alla fina svaren :)
Som alla säger, dina stats verkar helt okej. Vissa muskler är ju starkare/svagare än andra.
Däremot kan det ju vara skadligt att vara extremt vältränad i ryggen och svag i ryggen, eller i pecs och baksida axel.
Sen kan man ju vara snetränad, alltså tex höger ben mycket starkare än vänster and so on...inte heller bra!
Hej du!
Jag kör marklyft först på ryggdagen, och har så gjort sedan jag började träna på allvar för ett halvår sen, och jag kan reda nu känna skillnad på mina lats. Jag ser ingen skillnad, men lägger jag handen på musklen efter marklyftet så "sitter" höger lats mer bakåt än vänster, supinerar höger hand när jag lyfter. Kan det finnas någon fara med detta? Kan tillägga att jag kör latsdrag och stång/hantelrodd på ryggdagen också, så marklyft är inte min enda ryggträning.
Du kan bli skev i ryggen om du bara mixar på ett sätt när du marklyfter. Givetvis håller man så som känns bäst när du drar tungt, men du kan ju hålla tvärtemot vid uppvärmning och när du stegar upp mot träningsvikten.
Du kan bli skev i ryggen om du bara mixar på ett sätt när du marklyfter. Givetvis håller man så som känns bäst när du drar tungt, men du kan ju hålla tvärtemot vid uppvärmning och när du stegar upp mot träningsvikten.
Tack för svar :) Det låter ju vettigt. Problemet är att det känns som om jag drar snett med vänstern supinerad, men det kan ju bero på att jag aldrig gör det, och kanske blir värre och värre om jag inte gör något åt det. Med lite tur kan man kanske nöta in ett drag som känns bra med vänstern också.
Jag måste få fråga en sak.
Det börjar se konstigt ut i spegeln för det verkar som om jag aktiverar serratus anterior kraftigt mycket mer på höger sida än vänster eftersom jag har en bulle med muskler där helt plötsligt men ser ut som en finnig fjortis på vänster sida!
Vad kan jag göra för att rätta till det? Tror att aktiveringen uppstår vid bröstträning.
Jag är förövrigt vänsterhänt, så vi inte inbillar oss att det är en fråga om normal asymmetri pga att jag skulle använda den ena sidan mer. Jag är starkare på vänster sida förutom volymen på just denna/dessa muskler
De du sa är som gjort för att få snekroppsutveckling.
Kör marklyften med olika grepp varje pass, asså växla om du inte är styrkelyftare och verkligen måste ta maximalt.
Att bara värma olika men sen alltid träna sina 3-4 tunga sett på samma grepp är not good.
Ser ut som att du har ganska symmetrisk styrka.
Angående att mixa greppet, byt varje rep eller varje set. Det är väl knappt nån skillnad på greppstyrkan och den eventuella inlärningen som kan krävas för att kunna byta greppet får du igen när du slipper ha en limpa på ena sidan ryggen och en baguette på den andra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.