handdator

Visa fullständig version : Mina vader växer inte!!

henk4n
2009-02-18, 20:32
Tja! Min vader är cp! I hela kroppen blir jag både större och starkare, men mina vader vägrar! De har storlek som förut, jag känner att jag har blivit starkare i dem. Vad kan jag göra för fel? finns det några övningar som jag kan ta till? Kan tillägga att jag alltid har haft små vader, trots att jag spelade fotboll och innebandy som liten.

MvH Henrik

Handcuff
2009-02-18, 20:34
Det har inget med http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3435619&postcount=1 att göra då? *popcorn*

Men har helt glömt bort (inte varit taggad) på att träna ben!!! jag vet, pinsamt! Men senaste veckan började jag träna ben. Min fråga är ganska enkel, hinner jag träna upp mina ben innan sommaren?

aggression
2009-02-18, 20:42
Samma sak med mig, men jag har tränat vader under hela min gymkarriär (som förvisso bara är ca 10 månader lång) har testat både högreps, lågreps under 2-3 månaders perioder men dom har ändå inte blivit större, men dom har blivit starkare.

J.V
2009-02-18, 20:42
Hur tränar du vader då?

Många kör 4-5 set och tror att de ska växa våldsamt, medans de lägger två timmar på sina biceps.

Excite!
2009-02-18, 20:45
Läsvärt:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11722

henk4n
2009-02-18, 21:02
Det har inget med http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3435619&postcount=1 att göra då? *popcorn*

Har faktiskt alltid tränat vaderna, men lixom inte haft benen i fokus om du fattar :Virro

King Grub
2009-02-18, 21:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114404&highlight=v%E4grar

ceejay
2009-02-18, 21:11
hoppträning och löpning har jag lärt mig ger bra vader, kolla typ volleyboll, basket, amerikansk fotboll och löpare i stort sett

Alltså explosiv träning, dynamisk träning ger typ inte mkt

DSBM
2009-02-18, 22:14
I en bok, "Styrketräning - en anatomisk guide" står det att vissa helt enkelt inte kan få stora vader utan mest utvecklas i styrka. Vet inte mycket om det hela, men tänkte att jag kunde dela med mig.

The Swedish Oak
2009-02-18, 22:55
Mina vader började svara lite smått för mig för någon månad sedan. Jag gick från att gunga med 3-400kg i benpressen, till att köra strikt och långsamt med 50kg i stående vadpress.

Står på en liten pall/stöd med främre fotsulan, dippa ner tills hälen nuddar marken, vänta på botten i 3 sek, sakta upp, vänta på toppen i 3 sek.

3*10 tex, kan va värt ett försök för folk som kört ostrikt o tungt.

Rahf
2009-02-19, 01:09
Muay thai ;).

CiCoro
2009-02-19, 01:19
Samma problem men förstod att inget hände när jag körde 5 set lätta stående vadpressar i veckan..började få resultat när jag nu kör ca 8-10 set vader 2 ggr / veckan..hälften i benpressen och hälften stående vadpressar..

Slartibartfast
2009-02-19, 08:15
Styrketräning gör inte ett skit för vaderna. Mina vader har inte växt en mm under dom år jag tränat, men dom ser bättre ut nu. Några månader löpning har gjort mer för vaderna än tio år av gymträning.

CiCoro
2009-02-19, 08:20
Styrketräning gör inte ett skit för vaderna. Mina vader har inte växt en mm under dom år jag tränat, men dom ser bättre ut nu. Några månader löpning har gjort mer för vaderna än tio år av gymträning.

Läste i en annan tråd att du nämnde löpningen hjälpte dina vader, efter senaste löppasset som för övrigt var det enda riktiga löppasset jag gjort på 1 år så var det värsta smärtan i just vaderna..men trodde mest att det kanske var att jag slitit ut de och bara bröt ner dem..kanske ska jogga lite mer och inte köra crosstrainern på mina framtida förbränning/konditionspass.

alindvall
2009-02-19, 08:22
Löpning är det ultimata för vaderna.

Beppe
2009-02-19, 09:55
börja skejta:hbang:

har aldrig haft så storaa vader som när jag var inne i mitt ässe.
När jag var 15 år och hade skejtat i cirkus 5 år och hade vader som var lika stora som låren:cool:

kalajset
2009-02-19, 12:50
börja skejta:hbang:

har aldrig haft så storaa vader som när jag var inne i mitt ässe.
När jag var 15 år och hade skejtat i cirkus 5 år och hade vader som var lika stora som låren:cool:

Har upplevt i princip samma sak.

Vet ej om de faktiskt var större på den tiden jag åkte, men de upplevdes som större iaf. Sedan om detta hade att göra med att jag i övrigt var sisådär 20kg lättare må vara hänt. (Vilket det garanterat hade i viss mån). :)

Kort och gott verkar folk ganska överens om att "ständigt pågående träning" och/eller någon form av högreps är det som gäller för att få vaderna att just växa helt enkelt. Om det sedan är terränglöpning/ständigt springande i trappor/kampsport, eller något annat i samma stil verkar inte spela någon större roll i det långa loppet, -det ger ändå muskeltillväxt i vaderna.

spoonchest
2009-02-19, 13:16
Verkar vara oerhört individuellt, det här med vadträning och tillväxt. Pröva dig fram.

Pecto
2009-02-19, 13:25
Jag fick ett tips förut att träna vaderna varje träningstillfälle och då ska man köra 50 reps 50 reps och sedan 100 reps! ca 8-10 veckor sen köra dom 1-2 ggr i veckan några veckor sen köra om det hela!

Lejon
2009-02-19, 13:46
Skidåkning/utförsåkning. Då jag tävlade (15 år sedan) så hade jag konstant värk i vaderna under vintersäsongen, men tillväxten var god. Så god att inte muskelhinnor hann med (Kompartmentsyndrom). Vaderna finns kvar, mäter 46 cm i dag.

Commando1980
2009-02-19, 21:01
Har upplevt i princip samma sak.

Vet ej om de faktiskt var större på den tiden jag åkte, men de upplevdes som större iaf. Sedan om detta hade att göra med att jag i övrigt var sisådär 20kg lättare må vara hänt. (Vilket det garanterat hade i viss mån). :)

Kort och gott verkar folk ganska överens om att "ständigt pågående träning" och/eller någon form av högreps är det som gäller för att få vaderna att just växa helt enkelt. Om det sedan är terränglöpning/ständigt springande i trappor/kampsport, eller något annat i samma stil verkar inte spela någon större roll i det långa loppet, -det ger ändå muskeltillväxt i vaderna.

jag tror inte det är den främsta orsaken. utan grejen är att belastningarna (tex när du hoppar, springer) blir högre än de du använder på gymmet.

ska man få vaderna att växa av gymträning får man vanligen köra rejält tungt för att ngt ska hända. kombinerar man detta faktum med att många endast kör några halvhjärtade set vadpress med studs i bottenläget så är det inte så konstigt att inget händer.

kalajset
2009-02-20, 11:48
jag tror inte det är den främsta orsaken. utan grejen är att belastningarna (tex när du hoppar, springer) blir högre än de du använder på gymmet.

ska man få vaderna att växa av gymträning får man vanligen köra rejält tungt för att ngt ska hända. kombinerar man detta faktum med att många endast kör några halvhjärtade set vadpress med studs i bottenläget så är det inte så konstigt att inget händer.

Det kan absolut vara möjligt, men jag tror ändå det just är en annan typ av träning än den rent s.k tunga som får vaderna att växa bäst. Vader verkar inte riktigt fungera som andra muskelgrupper. (M ao - 1-12 reps sisådär kommer inte bygga särskilt mycket vadmuskler, även fast styrkan förhoppnigsvis ökar). Som det står på olika ställlen i detta forumet, (säkert i den vadtråden som länkades in med), så regleras ju inte proteinsyntesen upp i vaderna efter normal styrketräning, vilket gör den tämligen unik som muskelgrupp. Då tycks något mer behövas, något som inte riktigt faller inom normen för just den "normala" styrketräningen.

Sedan håller jag med om att många rent av slarvar med vadträningen, och ändå verkar förvänta sig resultat. Kan inte ens minnas när jag såg någon köra vader "seriöst" på gymmet. I denna kategori finns även jag själv till viss del, som just kör några "halvhjärtade set vadpress" några gånger i månaden vanligtvis. Lägger in den som bonusövning när jag har lite tid över, men att i ett sådant fall förvänta sig några som helst resultat är egentligen orealistiskt.

Ean
2009-02-20, 13:52
Jag har rätt så feta vader och jag kan berätta om mina knep.

Jag lirar rätt mycket sporter med vänner, baseball, fotboll etc så det blir rätt mycket spring och hopp i olika vinklar. Sedan går jag mycket (och fort så man faktiskt får mjölksyra i främre vaderna). Jag kör även helhjärtat vader på gymmet med upp till 15reps strikt och fint. Ett knep är att göra en övning med aningen utåtböjda hälar för att få med "yttre vaden" vilket är en svåråtkomlig punkt att kräma ut. Jag mäter 52-53cm i omkrets på mina vader idag.

Baboom
2009-02-20, 14:38
Främre vaderna?!

Mina vader började växa lite extra när jag började köra thaiboxning. Så ett tips kan vara att värma upp med hopprep i 15min innan du ska träna. Får du bra pump i de små liven.

bigtraps
2009-02-20, 16:02
Jag har rätt så feta vader och jag kan berätta om mina knep.

Jag lirar rätt mycket sporter med vänner, baseball, fotboll etc så det blir rätt mycket spring och hopp i olika vinklar. Sedan går jag mycket (och fort så man faktiskt får mjölksyra i främre vaderna). Jag kör även helhjärtat vader på gymmet med upp till 15reps strikt och fint. Ett knep är att göra en övning med aningen utåtböjda hälar för att få med "yttre vaden" vilket är en svåråtkomlig punkt att kräma ut. Jag mäter 52-53cm i omkrets på mina vader idag.

Större vader än Arnold hade:thumbup:

Dan S
2009-02-20, 16:34
Mina vader växer av vanlig styrketräning, ganska nice att inte behöva oroa sig över sketna vadgener då =)

Dan S
2009-02-20, 16:36
Större vader än Arnold hade:thumbup:

Men hade arnold stora vader / ben? :) Nope

z_bumbi
2009-02-20, 17:22
Som det står på olika ställlen i detta forumet, (säkert i den vadtråden som länkades in med), så regleras ju inte proteinsyntesen upp i vaderna efter normal styrketräning, vilket gör den tämligen unik som muskelgrupp

Min kommentar till studien står i länken.

kalajset
2009-02-20, 17:51
Min kommentar till studien står i länken.

Mycket intressant läsning. :thumbup:

bigtraps
2009-02-21, 08:07
Men hade arnold stora vader / ben? :) Nope

Mycket bra vader hade han men inte lika vassa ben

_502
2009-02-21, 14:38
Spring 2km 3ggr i vecka, så fort du kan, PÅ FRAMFOTEN/TÅRNA. Fokusera på att inte sätta ner hälen. Om du åker på nån sorts benhinneinflammation, varva med tung vadträning i smithmaskinen och hopprep 2-3ggr/vecka tills det går över.

Kom tillbaka om ett år om du inte har fått vader så ska jag betala dina sprillans nya vadimplantat.

Bahir
2009-02-21, 15:35
Cyklister brukar ju ha rätt rejäla vader. Jag köpte nyligen en träningscykel och kommer köra lite varje dag i veckan, så vi får se hur det går.