Visa fullständig version : Lågt BF för ex-tjockis?
dannegavle
2009-02-18, 13:30
Jag är 184 cm lång och 37 år gammal och har gått från superfet (133 kg) till ganska normalviktig (84 kg) på lite drygt 3 år. Egentligen har jag nått mitt mål viktmässigt.
Nu sitter jag och funderar om det inte skulle kunna vara fördelaktigt att göra mig av med ytterligare en handfull kilon. Jag tänkte försöka bli riktigt snabb på mountainbike till sommaren, och vid cykling uppför eller i stökig terräng så är förhållandet effekt/kg ganska viktigt.
Min fundering nu är hur fortsatt deff kommer påverka min kropp. Jag ligger inte alls på någon extremt låg BF (även om magmusklerna börjat titta fram ibland och blodådror börjat visa sig på sidorna av magen), men har min tidigare fetma försämrat mina förutsättningar för att komma ner riktigt lågt i BF?
Det sägs ju att det för de flesta män inte är några problem att komma ner till och ligga på 10% BF året runt. Gäller detta även ex-tjockisar?
Lite lättare om du tar fram ett foto, om så möjligt
Din tidigare vikt sabbar inte fortsatt viktnedgång, det kommer bara inte gå lika lätt som när du var riktigt tung. Däremot sabbar det framtida ev. viktuppgång.
dannegavle
2009-02-18, 15:17
Din tidigare vikt sabbar inte fortsatt viktnedgång, det kommer bara inte gå lika lätt som när du var riktigt tung. Däremot sabbar det framtida ev. viktuppgång.
Att jag kan gå ner ytterligare i vikt tvivlar jag inte alls på. Har bra koll på vad jag behöver göra/äta för att gå ner ~0.5 kg per vecka. Min undran har mer att göra med vad som försvinner vid en fortsatt nedgång.
Kommer min tidigare fetma (och därmed större mängd fettceller samt eventuella andra "skador" jag orsakat min kropp) att ge mig sämre förutsättningar vad gäller fördelningen fett/muskler vid en fortsatt nedgång? Hittills har jag inte reflekterat så mycket över det eftersom jag varit överviktig.
King Grub
2009-02-18, 15:24
Nej, det skall antagligen inte vara någon fara. Men om du har fler fettceller till antalet än du "borde" ha, så kommer dom ju att vara där, det går inte komma ifrån. Och har du bristningar på t ex magen så kan det bli ett problemområde visuellt.
dannegavle
2009-02-18, 15:38
Nej, det skall antagligen inte vara någon fara. Men om du har fler fettceller till antalet än du "borde" ha, så kommer dom ju att vara där, det går inte komma ifrån. Och har du bristningar på t ex magen så kan det bli ett problemområde visuellt.
Med tanke på att jag var ganska rejält fet (133 kg på 184 cm) så är jag övertygad om att jag odlat en massa extra fettceller.
Och vad gäller det visuella så har jag för länge sen gett upp hoppet om att allt ska dra ihop sig. Bristningar plus för mycket hud är inte så tilltalande, men det värsta området sitter så långt ner att det döljs av ett vanligt par kalsonger. Hoppas väl fortfarande på att det ska bli lite bättre med tiden, men helt bra vet jag redan att det inte blir.
Du lär inte hitta mig på en nudiststrand raggandes snyggingar i alla fall. :naughty:
Med tanke på att jag var ganska rejält fet (133 kg på 184 cm) så är jag övertygad om att jag odlat en massa extra fettceller.
Och vad gäller det visuella så har jag för länge sen gett upp hoppet om att allt ska dra ihop sig. Bristningar plus för mycket hud är inte så tilltalande, men det värsta området sitter så långt ner att det döljs av ett vanligt par kalsonger. Hoppas väl fortfarande på att det ska bli lite bättre med tiden, men helt bra vet jag redan att det inte blir.
Du lär inte hitta mig på en nudiststrand raggandes snyggingar i alla fall. :naughty:
Gick ner i vikt i mina sena tonar och fick bristningar pa insidan av laren, vita fula, MEN nu (ja okay 11 ar) syns de inte alls och har inte synts i 6-7 at... de gar bort, smalter in med resten efter ett tag, tar sakert lite langre tid eftersom du ar aldre an jag var. Visst kan man ana dem men bara om man nyper i hop huden! Sa behall hoppet du :D
King Grub
2009-02-18, 21:12
Det är skillnad på lår och midja, tyvärr. Det visuella intrycket av huden riskerar att bli mer "häng" i magregionen.
dannegavle
2009-02-18, 23:53
Jag postar några dagsformsbilder. Detta är jag idag, 49 kg lättare än vad jag var 2006-01-01.
Kalsongerna döljer slapp hud som inte är så snygg. Inget direkt veck där hud-möter-hud när jag står upp, men lite åt det hållet.
dannegavle
2009-02-18, 23:58
Jag har en sån där våg med inbygd impedansmätare, och enligt den ligger jag mellan 18 och 20% BF. Är det ett rimligt värde givet ovanstående bilder (och 184 cm / 84 kg)?
young_george
2009-02-19, 00:12
Det är väldigt svårt att uppskatta bara på bilder, men jag skulle tro att du ligger snarare på 15% än på 20%.
Scratch89
2009-02-19, 00:33
Jag måste säga att du ser väldigt bra ut efter att ha gått ner så mycket i vikt! Jag har sett folk som gått ner hälften och ser ut som utblåsta luftmadrasser i huden.
dannegavle
2009-02-19, 00:36
Jag måste säga att du ser väldigt bra ut efter att ha gått ner så mycket i vikt! Jag har sett folk som gått ner hälften och ser ut som utblåsta luftmadrasser i huden.
Tack! Jag valde dock medvetet ett par kalsonger som var tillräckligt höga för att dölja den "skrynkliga luftmadrassen". Den finns där, tro mig.
Och tittar man noga ser man att naveln är lite deformerad. Tydligt tecken på vad som en gång varit...
OK, specialvalda kallingar osv., men tro mig, du ser ändå väldigt bra ut "för din grupp", eller vad vi skall säga. Var nöjd/glad/stolt.
Jag tycker också det ser skitbra ut, det är nog den gamla självkritiken som spökar. Andra granskar dig inte som du granskar dig själv.
Men jag måste säga att 84 kg låter lite högt i mina öron. Jag skulle gissat lägre utifrån bilderna och att din längd är 184.
dannegavle
2009-02-19, 11:28
OK, specialvalda kallingar osv., men tro mig, du ser ändå väldigt bra ut "för din grupp", eller vad vi skall säga. Var nöjd/glad/stolt.
Tack!
Jag ÄR nöjd, glad och stolt! Att nedre delen av magen ser tråkig ut kan jag leva med.
Jag tycker också det ser skitbra ut, det är nog den gamla självkritiken som spökar. Andra granskar dig inte som du granskar dig själv.
Men jag måste säga att 84 kg låter lite högt i mina öron. Jag skulle gissat lägre utifrån bilderna och att din längd är 184.
Tack!
Jag är inte speciellt fåfäng, så även om utseendet var en bidragande orsak till att jag bestämde mig för att gå ner så var det inte den största. (Den största var längtan att åter kunna sporta på en vettig nivå, tätt följd av insikten att den stigande vikten sakta men säkert försämrade min hälsa.)
Vågen säger 84 och jag tvivlar inte alls på den. Det är för övrigt samma vikt som när jag för 20 år sen mönstrade. :)
Ser ju skitbra ut! Kanske dags för långsam viktuppgång av muskler nu? :)
dannegavle
2009-02-19, 11:42
Ser ju skitbra ut! Kanske dags för långsam viktuppgång av muskler nu? :)
Tack!
Som jag skrev i början av tråden så funderar jag på att gå ner ytterligare en handfull kilon för att få ett bättre förhållande mellan effekt och vikt till sommarens mountainbike-tävlingar. Jag startade tråden på grund av oro att jag som ex-tjockis kanske hade sämre förutsättningar att behålla muskelmassa när jag börjar komma ner under 20% BF. Nu har både du och King Grub avfärdat denna oro som obefogad, så jag tror jag kommer fortsätta deffa ytterligare ett tag (fast lite långsammare).
Visst skulle det vara skoj att bygga lite muskler, men dels tycker jag gymträning är ganska tråkig och dels så har jag svårt att få tid med den. Kör normalt sett 6-7 pass i veckan med innebandy/spinning/rinkbandy, och det plus heltidsjobb plus andra fritidsintressen plus flickvän gör det svårt att hinna med att lyfta skrot också.
Elfsberg
2009-02-20, 10:38
Hellre det ena än det andra. :)
Btw. Det var en massa kondisträning det där. Om du verkligen ville styrketräna så skulle du lätt kunna byta ut ett eller två av dem..
dannegavle
2009-02-20, 10:42
Btw. Det var en massa kondisträning det där. Om du verkligen ville styrketräna så skulle du lätt kunna byta ut ett eller två av dem..
Mmmm, men det vill jag inte. :)
Fast vi får se hur det blir efter att innebandyn och rinkbandyn är slut för säsongen.
stocktown
2009-02-20, 14:20
Verkligen starkt jobbat!!
Vore kul och veta hur du kom igång och lyckades?
dannegavle
2009-02-20, 16:10
Verkligen starkt jobbat!!
Vore kul och veta hur du kom igång och lyckades?
Tack!
Det var en kombination av flera olika saker som fick mig att komma igång:
- Jag kunde inte sporta som jag ville.
- Jag var trött hela tiden och sov dåligt, och mådde därför inget vidare.
- Jag gillade inte vad jag såg i spegeln.
- Jag träffade en tjej.
Jag började lite försiktigt med att byta till fullkornspasta och sluta dricka cola till maten. Ett nytt jobb gav också lite mer rörelse i vardagen. Det gav mig en viktnedgång på 4 kg på 4 månader.
Nästa steg var att sluta köpa godis och sötsaker och dessutom börja sporta lite mer. Vet inte hur jag lyckades hålla disciplinen, men det dröjde flera månader innan jag på allvar fuskade för första gången. Jag gick från 129 kg den 1:a maj 2006 till 108 kg i mitten på augusti, och jag tränade 3-4 gånger i veckan (oftast 1-timmes cykelturer). Försökte under den här tiden också avstå den allra onyttigaste maten som t.ex. pizza.
Efter det så har jag provat på lite olika saker med blandade resultat. Senaste två åren har jag tränat så mycket att det i stort sett räcker att avstå sötsaker för att stå still i vikt eller gå ner sakta. Är jag disciplinerad och äter nyttigt och lite kalorisnålt så verkar jag kunna göra mig av med 0.5-0.8 kg per vecka utan att för den skull vara speciellt hungrig.
En ganska typisk vardag ser ut så här:
Frukost 07.30
- 3 skivor Wasa Sport+
- 1 burk makrill i tomatsås
- 1 liten burk annanas
- 1 glas mjölk
- 1 glas apelsinjuice
- 1 glas blåbärssoppa
Lunch 12.00
- 250 g lättkeso eller kalorisnål potatissallad
- 100 g kyckling eller rostbiff
- 2-3 morötter
- 2 skivor grovt mjukt bröd
Middag 17.00
- Husmanskost, frysmat eller nyttig restaurangmat, 600-1000 kcal
Efter träningen (olika tider, mellan 21.00 och 23.00 oftast)
- 5-6 dl mjölk med proteinpulver (kasein+vassle)
- 2-4 skivor mjukt grovt bröd med mycket pålägg (mjukost och rökt skinka)
Det blir oftast lite mörk choklad också. 20-50 g per dag är ganska normalt.
Jag tar även en hel bunt olika kosttillskott:
liponsyra (ALA), multivitamin, omega-3, kalcium, D-vitamin, Duravol, koffein, HMB, BetaDrain, kreatin, beta-alanin
Elfsberg
2009-02-23, 10:58
Vettig mat.
Iallafall någon som erkänner att de faktiskt äter 1000 kcal till lunch och 50 g choklad på kvällen!
Vettig mat.
Iallafall någon som erkänner att de faktiskt äter 1000 kcal till lunch och 50 g choklad på kvällen!
Tror du den lunchen blir 1000 kcal? Rejäla brödskivor då va?
Grattis till lyckad viktnedgång! Det ser inte alls tokigt ut!
Tror du den lunchen blir 1000 kcal? Rejäla brödskivor då va?
Haha det blir riktigt höga ena!
dannegavle
2009-02-23, 11:28
Vettig mat.
Till middag menar du. Lunchen är nog mindre än 600 kcal (tror jag, har inte vägt brödet och morötterna).
Och spannet för middag är ännu större, men oftast hamnar det just mellan 600 kcal (t.ex. fryst färdigmat eller ICAs lasagne) och 1000 kcal (husmanskost + sallad).
Det brukar bli två 10 grams chokladbitar på jobbet nästan varje dag, och så brukar det slinka ner en 30 grams chokladkaka i korgen när jag handlar (några gånger per vecka). I båda fallen handlar det om "Marabou Premium 70%". Den chokladen tycks inte väcka sockermonstret i mig på samma sätt som mjölkchoklad gör.
Elfsberg
2009-02-23, 22:58
Till middag menar jag.
:)
Till middag menar du. Lunchen är nog mindre än 600 kcal (tror jag, har inte vägt brödet och morötterna).
Och spannet för middag är ännu större, men oftast hamnar det just mellan 600 kcal (t.ex. fryst färdigmat eller ICAs lasagne) och 1000 kcal (husmanskost + sallad).
Det brukar bli två 10 grams chokladbitar på jobbet nästan varje dag, och så brukar det slinka ner en 30 grams chokladkaka i korgen när jag handlar (några gånger per vecka). I båda fallen handlar det om "Marabou Premium 70%". Den chokladen tycks inte väcka sockermonstret i mig på samma sätt som mjölkchoklad gör.
Är rädd att det mest är mentalt i sådana fall, läser man noggrant på förpackningen så är den totala kakaohalten inte särskilt hög :/ :)
dannegavle
2009-02-24, 08:32
Är rädd att det mest är mentalt i sådana fall, läser man noggrant på förpackningen så är den totala kakaohalten inte särskilt hög :/ :)
Jo, men med tanke på att sockermonstret är en högst mental åkomma så är det OK. :)
Hej Danne! Roligt att se bilderna, vilken prestation!
Jag har väl i princip haft samma frågeställning, ett tag tänkte jag nästan att det borde kunna vara farligt att gå ner till låg bf % eftersom kroppen borde kunna se ut att ha 10% bf när man egentligen har 2% bf, bara att det ser ut som 10% bf eftersom man har en hel del kg med fettceller som inte kan förbrännas. Men förhoppningsvis är det inte så...
Jag börjar ogilla mitt hull på magen mer och mer nu, jag tycker det blir slappare och skrynkligare hela tiden, men det kanske inte är så konstigt eftersom jag fortfarande går ner långsamt i vikt. En sak är i alla fall säker, jag tänker inte gå upp 10kg bara för att det ska "räta ut sig" igen :D
Slänger med en bild där man ser hur naveln börjar hänga och även hur huden är lite "mojsig" hehe.
http://img230.imageshack.us/img230/6276/blubb.jpg
dannegavle
2009-02-24, 12:02
Hej Danne! Roligt att se bilderna, vilken prestation!
Tack!
Vad väger du på bilden?
Tack!
Vad väger du på bilden?
Ca 81 på 186,5 cm. Ska försöka ta mig ner långsamt till 77 men det går fan segt :]
synd att du nojjar så mycket över din mage, lefnart, när du gått ner 55kg, och ser bra ut :)
fast iof, gjorde jag me när jag var nere på 67 hehe.
men jag kunde inte se några rutor än då heller! ><
oj hmm, hoppas inte jag har massor jobbiga fett celler som kommer vara i vägen....
Vad är det här nu med fettceller som inte kan förbrännas? Jag är också på väg ner i vikt från en kraftig övervikt. Någon som vill förklara det här med fettceller som det har diskuterats i tråden?
synd att du nojjar så mycket över din mage, lefnart, när du gått ner 55kg, och ser bra ut :)
fast iof, gjorde jag me när jag var nere på 67 hehe.
men jag kunde inte se några rutor än då heller! ><
oj hmm, hoppas inte jag har massor jobbiga fett celler som kommer vara i vägen....
Tackar :] Äh, så mycket nojar jag inte egentligen, men man får ju inte vara helt nöjd så man inte har nåt att sträva efter hehe. Men man har ju "lite" skev självbild när man har vägt så mycket.
Vad är det här nu med fettceller som inte kan förbrännas? Jag är också på väg ner i vikt från en kraftig övervikt. Någon som vill förklara det här med fettceller som det har diskuterats i tråden?
Nu vet jag inte exakt vad alla siffror är, men säg att en fettcell väger 1 mikrogram. När du går upp i vikt så växer fettcellerna allteftersom de lagrar in fett. Men de kan bara bli max 10 mikrogram stora, och när du har gått upp så mycket att alla dina fettceller väger 10 mikrogram så är kroppen tvungen att skapa helt nya fettceller.
Dessa nya fettceller dör inte bara sådär av sig självt, utan när du sedan går ner i vikt så kan de max gå ner till 1 mikrogram styck. För varje miljard nya fettceller man skapat blir det alltså ett kg fett som inte kan förbrännas.
Nu vet jag som sagt inte alla riktiga siffror och i verkligheten går det nog inte till precis exakt så, men det räcker för att förstå att det kan vara lite drygt =| Kanske King Grub kan berätta lite mer detaljerat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.