handdator

Visa fullständig version : Försäsongsträning för hockeyspelare

Control_61
2009-02-17, 21:41
Hur skulle ni lägga upp försäsongsträningen för en 18 årig hockeyspelare?

Jag ska inte löpträna för mycket i början utan tänkte fokusera på att öka min maxstyrka markant samt att lägga på mig lite muskelmassa.

Just nu:
Vikt: 80kg
Benböj: 120kg (fulldjup)
Bänkpress: 100kg
Chins: 17st
6km löpning: 21 minuter
Styrkefrivändning: 90kg

Måste öka min maxstyrka!!!

MVH

ceejay
2009-02-17, 21:45
du verkar vara rätt stark i kroppen ju nu

jag skulle väl fortsätta köra rätt tungt på gymmet och slänga in lite snabbhetsövningar?

Kör du med något kosttillskott?

Control_61
2009-02-17, 21:54
Jag tycker att jag måste bli MYCKET starkare i framförallt benböj.

Kör med gainer efter träningen, annars bara vanligt käk.

ceejay
2009-02-17, 22:00
Jadu, fortsätt att böja helt enkelt :) jag har ökat rätt bra sen jag började köra ordentligt.
4-5 set 1 rep - 10 rep. En dag kanske jag kör 8rep på 5 set, nästa gång 5 reps på 5 set, försök att öka vikt hela tiden. Finns liksom inget mirakelmedel för ökningar, förutom de olagliga då.

Guddi
2009-02-17, 22:09
Hur lång är du? Din vikt är ganska låg för en hockeyspelare så en bulk med tung benträning hade nog kunnat ge dig en hel del kilo på böjen.

Control_61
2009-02-17, 22:10
Är 183 cm lång, vägde 2-3 kg mer förra sommaren men går lätt ner under en säsong med 40+ matcher...

Hur tycker du jag ska lägga upp styrketräningen? Överkropp/Underkropp? Helkropp? Hur periodisera?

ceejay
2009-02-17, 22:13
hur mycket kan du köra per vecka? om du endast kan köra 2 ggr så kanske helkropp är ngt, men men

Control_61
2009-02-17, 22:16
Kan köra i stort sett obegränsat varje vecka, men 2 vilodagar är ganska skönt...

Guddi
2009-02-17, 22:19
Är 183 cm lång, vägde 2-3 kg mer förra sommaren men går lätt ner under en säsong med 40+ matcher...

Hur tycker du jag ska lägga upp styrketräningen? Överkropp/Underkropp? Helkropp? Hur periodisera?Det beror ju på flera faktorer. Du är ganska stark och van vid styrketräning så frågan är om du orkar med ett helkroppspass. Överkropp/underkropp som du skriver passar nog bättre. jag hade satsat på att försöka ge mig på varje muskelgrupp typ var 4:e dag.

Periodiseringen beror på hur lång din försäsong är? Hypertrofifasen bör vara minst 4 veckor, gärna längre.

Control_61
2009-02-17, 22:30
Vad tycker du om conjugate metoden då? När man kör allt på en och samma gång i stort sett?

Till exempel:
http://www.elitefts.com/ws4sb/WS4SB.pdf

ceejay
2009-02-17, 22:57
Försökte kolla igenom det där fast det var rätt drygt(stor och mkt text etc) :/ men det verkade intressant själva upplägget

ceejay
2009-02-17, 23:17
nu har jag iaf läst igenom första upplägget på din länk, verkar jävligt roligt faktiskt, har tröttnat lite på min egen träning och kanske testar :) Kan behöva lite spänst o snabbhet då jag börjat testa basket nu hihi

Guddi
2009-02-18, 11:15
Westside Barbel är en liten egen bubbla som man inte ska titta för mycket på om man inte proppar sig full med olagliga preparat. I deras träningsmanual tar de bla upp exempel på en diet för en "lean" man på 110kg, hur många sånna känner du till? Dave Tate har också sagt att bänkpress på 65kg är uppvärming för kvinnor.

Därmed inte sagt att deras metoder inte har något värde. Men du får också tänka på att det är snarlika egenskaper de bygger upp och deras inverkan på varandra är därmed inte så stor. Det är ju inte direkt så att dom försöker utveckla kondition och maxstyrka samtidigt.

Personligen hade jag kört på en hypertrofifas där jag försökt öka så mycket som möjligt i knäböjen (om det är den du prioriterar).