handdator

Visa fullständig version : Mat tips under deff =)

beckman88
2009-02-17, 02:52
Hallå

På fredag börjar min deff. tanken är att använda mig av Grubs Defftråd och därmed gå ner ca 0.5kg/Veckan i 3 månader. 20e Feb till 20e Ma och planen är att gå ner 6k. Jag skulle behöva lite mat tips som en liten knuff på vägen. Är det någon som vet någon sida med bra Frukost/lunch/middag/osv under deff. Min inköpslista består av Allt i Grubs tråd *popcorn*

Raggis
2009-02-17, 02:59
http://kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=15

+ google.

Anton Fräs
2009-02-17, 03:09
Det mesta av recepten i matlagningsdelen är hyfsat lågkalori. Dessutom kan du alltid modifiera lite själv, jag rekommenderar mellanmålstråden starkt!

saab900
2009-02-17, 12:24
Kyckling och ris utan sås blir torrt, men du blir snabbt proppmätt på hyffsat få kalorier.

Ät ordentligt med kalorifattig mat så att inte går och småäter godis, mackor och kakor, t ex ris och potatis.

Har du bulkat innan? Det är ju inte så stor skillnad på volymen mat mellan 3500 och 2500 kcal om du äter kalorifattig mat. Själv skulle jag äta som vanligt, men ta bort olja i matlagningen, och käka mindre mackor, så har jag 1000 kcal direkt där.

j2b
2009-02-17, 20:22
kött, potatis och broccoli :)

här finns recept med utsatt kcal http://www.ihv.uu.se/kokboken/recept.php

CVN
2009-02-17, 20:22
Ett mål som jag ofta äter är kyckling, ris och sweet and sour sauce till. Vet inte om såsen är nyttig eller onyttig men tar inte så värst mycket och smaken blir 10 ggr bättre än utan.

Eddie Vedder
2009-02-17, 20:40
http://www.ihv.uu.se/kokboken/recept.php

Ett år har snart gått och mina bröd är firtfarande inte publicerade där!*cry*

Dock har machine_gun recept på den sidan.

Ganymedes
2009-02-17, 20:46
Kanske inte det råd du söker, men överskatta inte hur mycket du behöver minska ditt intag. Jag tycker mig äta nästan lika mycket som innan deff, men ändå går jag ner just nu. Beroende på hur du är van att äta, behöver du kanske inte göra en så extrem make-over. Just saying.

Cerberus
2009-02-17, 21:43
kör mer kardio så kan man få med lite energitätare varor ibland också. Käkade nyss glass me nougatsås(obs inget ja käkar varje dag).

greken2000
2009-02-21, 00:56
brukar ni byta ut vanligt ris, pasta, till fulkorn under deffen? och varför ska man göra det egentligen?, det är typ 20 kcal skillnad mellan fulkorn och vanligt och typ 2-4 gram protein mer per 100 gram. Så hur gör ni äter ni ändå fulkorn eller kör ni på vanligt?

Eddie Vedder
2009-02-21, 06:22
brukar ni byta ut vanligt ris, pasta, till fulkorn under deffen? och varför ska man göra det egentligen?, det är typ 20 kcal skillnad mellan fulkorn och vanligt och typ 2-4 gram protein mer per 100 gram. Så hur gör ni äter ni ändå fulkorn eller kör ni på vanligt?

Det finns ingen anledning att byta ur energisynpunkt. Dock är ju fullkorn mer fiberrikt och näringsrikt. Vissa upplever det som mer mättande. Själv vet jag inte om jag egentligen upplever någon skillnad. I alla fall inte ris och pasta. Bröd är skillnad mellan vitt och fullkorn tycker jag men å andra sidan är mättnadeskänslan obefintlig även från fullkornsbröd och jag käkar i stort sett aldrig bröd överhuvudtaget just därför.

Men om du inte upplever en stor skillnad aptitmässigt och om din kost redan är näringsrik så finns ingen anledning att käka massa extra fullkorn bara för sakens skull. Det är definitivt inte så att "ju mer fullkorn desto bättre" och den hysterin som har varit kring fullkorn är i mina ögon grymt överskattad.

Jag har skrivit mer om det där:

http://traningslara.se/blogg/fullkorn-i-alla-lagen/

greken2000
2009-02-21, 11:33
okej, då kör jag på vanligt, fullkorn är ju bra mycket dyrare också. har under mina tidigare deffningar alltid ätit fullkorn men aldrig egentligen vetat varför har mer bara ätit det för att det är "nyttigare" men har inte funderat för ens nu varför jag har ätit det. har en annan fråga ang ris och pasta, om det är samma näringsvärde efter tillagning, så som jag har förstått det i andra trådar jag läst så binder det bara vätska och därför blir det större, men trots det så säger många imot att det inte är samma näringsvärde efter man har kokat det, så hur är det egentligen?

greken2000
2009-02-21, 12:05
Och hur mycket protein, samt kcal tror ni ungefär det är i euroshoppers nötfärs? har sökt men inte hittat något.

Eddie Vedder
2009-02-21, 12:52
om det är samma näringsvärde efter tillagning, så som jag har förstått det i andra trådar jag läst så binder det bara vätska och därför blir det större, men trots det så säger många imot att det inte är samma näringsvärde efter man har kokat det, så hur är det egentligen?

Ja det stämmer. Portionen är större efter tillagning men samma energimängd.

Och hur mycket protein, samt kcal tror ni ungefär det är i euroshoppers nötfärs? har sökt men inte hittat något.

Borde inte skilja särskilt mycket på deras och övrig nötfärs.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=21223

Cohen
2009-02-21, 18:47
Ett bra tips vid deff är att dra ned på den vanliga maten men samtidigt lägga till en rejäl skål grova grönsaker (tänk broccoli eller blomkål) vid sidan. Då kan man hålla en hyfsat normal kost samtidigt som energimängden minskar. Givetvis ska man även tänka på innehållet i den lagade maten, kanske undvika bea-sås till fördel för en röra på lättcremefraiche eller liknande.

martikainen
2009-02-23, 13:06
Ett väldigt enkel måltid, Potatis Och fiskbullar , 400gram fiskbullar med sås är inte ens 300kcal. det + 300gram potatis ger dig en måltid som mättar Rejält och med inte ens 600kcal på konto!.

Kischen
2009-02-23, 14:27
Jag brukar köra:

1 kilo wokgrönsaker (250 kcal per kilo)
200 gram 10% köttfärs (300 kcal)
1/2 Buljongtärning.

600 kcal när man räknar med det lilla smör jag stekte allt i.