handdator

Visa fullständig version : Frågor ang deffning

greken2000
2009-02-16, 20:38
förstår inte, alla som deffar brukar springa men kan man bara styrketräna och ändå gå ner i vikt med 500 kcal underskott och ändå tappa lika mycket fett som om man hade sprungit? för som jag har förstått det ska fett förbränningen när man sprungit hålla i sig i 20 timmar efter men förstår inte vad som menas med det?. tack på förhand.

Eddie Vedder
2009-02-16, 20:40
Det går utmärkt. Löpningen förbrukar extra mycket energi och innebär ju då att man inte behöver minska ner lika mycket på maten. Dessutom är det ju alltid värdefullt för hälsan och välbefinnandet med konditionsträning, oavsett vilka mål man har med sin kroppssammansättning.

Men styrketräningen är den absolut viktigaste träningen för att bibehålla muskelmassa vid energiunderskott och det vore dummare att skippa den och bara konditionsträna än tvärtom. Så kör på med det upplägget om du föredrar det.:)

greken2000
2009-02-16, 20:46
okej, fan vad glad jag blir för det svaret, gillar nämligen inte och springa. Så om jag har förstått det så springer man enbart för att få äta mer? men blir man inte typ 500 kcal hungrigare av att springa bort 500 kcal?. Kanske är helt ute och cycklar:smash:

Eddie Vedder
2009-02-16, 20:49
men blir man inte typ 500 kcal hungrigare av att springa bort 500 kcal?. Kanske är helt ute och cycklar:smash:

Nej det blir "man" inte. Någon blir väl säkert det och någon blir det inte. Vissa får nedsatt aptit av uthållighetsträning och vissa får ökad. Det går ju aldrig att säga rakt av hur "man" fungerar.

Testa själv att sänka till ett underskott på 500kcal och nöj dig med styrketräning. Bara du kan ju avgöra hur hungern blir.

greken2000
2009-02-16, 20:56
okej, skippar hellre att springa eftersom det alltid varit "helvetet" för mig när jag deffar. vet du någon bra sida där man ungefär kan räkna ut kalori behovet?. Är även väldigt tacksam för hjälpen, tack!.

CVN
2009-02-16, 20:57
Nej det blir "man" inte. Någon blir väl säkert det och någon blir det inte. Vissa får nedsatt aptit av uthållighetsträning och vissa får ökad. Det går ju aldrig att säga rakt av hur "man" fungerar.

Testa själv att sänka till ett underskott på 500kcal och nöj dig med styrketräning. Bara du kan ju avgöra hur hungern blir.

Det vanligaste är väll att om du förbrukar mer energi så vill kroppen återinföra den energin som du bränt. Dvs så om du springer och förbrukar 500 Kcal så vill kroppen ersätta det = du blir hungrigare.

Sniggel
2009-02-16, 20:59

+1

Det varierar hur pass hungrig man blir av att göra av med 500 kcal genom löpning. Jag själv tycker att den mesta form av konditionsträning gör av med mer energi än den skapar hunger, tvärtom vid styrketräning.

Eddie Vedder
2009-02-16, 21:00
Det vanligaste är väll att om du förbrukar mer energi så vill kroppen återinföra den energin som du bränt. Dvs så om du springer och förbrukar 500 Kcal så vill kroppen ersätta det = du blir hungrigare.

Nej det tror jag inte. Hade kroppen fungerat så hade vi ju alltid nöjt oss med så mycket mat som motsvarar den energi som förbrukats sedan senaste måltiden och ingen med tillräcklig tillgång till mat hade varit varken överviktig eller underviktig.

Det finns mängder av studier som påvisar nedsatt aptit av träning och feta människor har sämre aptitreglering i regel.

greken2000
2009-02-16, 21:04
borde det inte vara större risk och tappa muskler om man springer vid deff än om man inte gör det?. tex styrketränar och därefter springer i 30 min, börjar man inte tappa mer då än om man inte hade sprungit?

King Grub
2009-02-16, 21:11
Det är tänkbart, särskilt när man kommer ner på låga nivåer kroppsfett.

MrCrowley
2009-02-16, 22:23
jag blir sjukt hungrig av att springa... tar cirka 1-1.5 timmar efter att jag sprungit klart så brukar hungern knapra in, säger ju inte att det e en nackdel om man tränar mycket men för deff kan jag säga att jag smäller i mig mer mat om jag springer en vad jag gör av med

hasic
2009-02-16, 22:41
jag blir sjukt hungrig av att springa... tar cirka 1-1.5 timmar efter att jag sprungit klart så brukar hungern knapra in, säger ju inte att det e en nackdel om man tränar mycket men för deff kan jag säga att jag smäller i mig mer mat om jag springer en vad jag gör av med

Äter du ingenting efter träning?

saab900
2009-02-17, 00:29
+1

Du måste ju givetvis äta när du varit ute och sprungit, speciellt om du vill behålla din muskelmassa. Du ligger väl bara på 500 kcal underskott? Du kan ju koncentrera energiintaget till efter löppasset.