Visa fullständig version : Cardio innan frukost
Rickard08
2009-02-16, 16:06
Hejsan, Jag kör max-ot programet och ska nu börja med cardio.
Jag måste lägga mina cardiopass på morgonen runt 06.00 och kör på cykel och håller på i 1minuters intervaller i 16min.
Kan jag köra detta innan frukost, eller bränner det för mycket på musklerna?
Hur ska jag göra?
Mycket tacksam för kloka svar.
Mvh Rickard :hbang:
rockafellah
2009-02-16, 16:11
När du ska bränna fett ska du inte köra intervaller(imo). Du ska ta det lungt men köra länge, blir du trött tar kroppen energi från kolhydrater och då bränner du inte fett:) Mellan 65%-70% har jag lärt mig att man ska ligga på vid fettförbränningsträning.
King Grub
2009-02-16, 16:20
Kan jag köra detta innan frukost
Ja.
King Grub
2009-02-16, 16:21
Mellan 65%-70% har jag lärt mig att man ska ligga på vid fettförbränningsträning.
Under aktiviteten, ja, men det är inte direkt kopplat fettförbränningen över dygnet. Träning ökar inte den.
Det här med att ta protein innan träning före frukost som jag hört någonstans. Är det bra för att minska muskelnedbrytning vid viktnedgång?
King Grub
2009-02-16, 16:25
Aminosyror innan aktiviteten minskar muskelnedbrytningen, men det lär inte vara speciellt viktigt, så länge man äter efteråt och inte svälter sig. Det största delen av nedbrutet muskelprotein kataboliseras inte, utan återanvänds och bildar nytt muskelprotein igen.
När du ska bränna fett ska du inte köra intervaller(imo). Du ska ta det lungt men köra länge, blir du trött tar kroppen energi från kolhydrater och då bränner du inte fett:) Mellan 65%-70% har jag lärt mig att man ska ligga på vid fettförbränningsträning.
Jag har hört tvärtom, att man ska köra intervaller för det boostar verkligen metabolismen. Om man kör lugnt men länge så bränner man bara fett under träningstiden sen går metabolismen tillbaka till normala. Och ju bättre kondition man får desto svårare blir det att bränna fett just genom att hålla på länge.
King Grub
2009-02-16, 16:30
EPOCs, efterförbränningens, storlek är överskattad och utgörs till största delen av ökad kolhydratoxidation, inte fettoxidation.
rockafellah
2009-02-16, 16:56
EPOCs, efterförbränningens, storlek är överskattad och utgörs till största delen av ökad kolhydratoxidation, inte fettoxidation.
que?*screwy*:D
Under aktiviteten, ja, men det är inte direkt kopplat fettförbränningen över dygnet. Träning ökar inte den.
Blir inte kroppen effektivare på att förbränna fett om man har bra kondition då?
King Grub
2009-02-16, 17:31
Under aktiviteten, ja, men det är inte direkt kopplat fettförbränningen över dygnet.
Rickard08
2009-02-16, 18:10
Så, Det är alltså ett bra sätt att motionera och bränna fett utan att bränna muskler på kort tid.
Var orolig för att det var för hårt med cardio på tom mage.
Jag har iaf hört att detta är det bästa motionssättet och jag tycker det verkar bra.
Scratch89
2009-02-16, 18:31
Fördelen med att träna kondition på morgonen, om man ska bortse från de fysiologiska aspekterna, är att man är klar i huvudet och i kroppen, men framför allt att man är tom i magen. Jag har sprungit mina bästa tider på fastande mage (dock är jag ingen löpare så det är väl högst mediokra tider om man jämför med andra).
Billybilly
2009-02-16, 18:55
#7 Heppez - Va? Blir det svårare att bränna fett för att du skulle få bättre kondition?
#12 Ser inga problem att köra cardio på tom mage, enda nackdelen är väl att man kanske orkar lite mindre, men det mesta är psykiskt tror jag.
Hård intervall träning, ökar det förbränningen för resten av dagen?
Rickard08
2009-02-16, 19:17
Om man ska gå efter max-ot´s recept på fettförbränning utan att bränna muskler, så kör man max-ot cardio.. 16minuter, intervaller.
Enligt dem, så ska det bränna fett 24h efter passet.
Sen om det stämmer vet jag inte, men det låter väl bra.
derivata
2009-02-16, 19:19
Så det är okej att t.ex. springa/cykla i 1h för att sen gå hem och käka frukost? Man förlorar inte muskler på det eller? Kan man lira fotboll innan frukost också?
Eddie Vedder
2009-02-16, 19:46
Om man ska gå efter max-ot´s recept på fettförbränning utan att bränna muskler, så kör man max-ot cardio.. 16minuter, intervaller.
Enligt dem, så ska det bränna fett 24h efter passet.
Sen om det stämmer vet jag inte, men det låter väl bra.
Precis som King Grub redan skrivit så är alltså EPOC väldigt överskattat. Inga överskattar det så mycket som AST-killarna heller. Visst blir den procentuellt sett högre vid hög intensitet men det är knappast många kcal vi snackar om efter 16 minuters träning.
Men en sak jag undrar över: Har du inte tänkt värma upp och varva ner något alls? Att går direkt på högintensiv träning helt ouppvärmd och nyvaken känns ju inte helt bra måste jag säga.
Rickard08
2009-02-16, 20:28
Man kan cykla normaltempo i några min innan.
Eddie Vedder
2009-02-16, 20:29
Man kan cykla normaltempo i några min innan.
Det låter bra.;)
#7 Heppez - Va? Blir det svårare att bränna fett för att du skulle få bättre kondition?
Det var inte riktigt så jag menade. Här har du en bra text.. dock på engelska
As you get better and better, your heart and lungs get stronger and stronger allowing you to do longer distances. HOWEVER, as you do more and more aerobic training, as you get stronger, your body becomes better at utilizing your body fat (meaning you are burning less body fat). What it means is that if it takes you 30 minutes to burn 300 calories, as you get stronger, it will take 45 minutes to burn the same amount of calories. Is there fun adding more minutes to your cardio just to burn the same amount of calories that you use to burn?
Eventually, as you do more and more aerobic to burn the extra calories, your body will start tapping into your muscles for energy. Eventually, your body can literally break down your muscle tissue to meet the energy demand. Your muscle tissue can be converted to glucose (blood sugar) to supply your aerobic training. What does that mean? You are making a smaller, less efficient fat burning machine; therefore, a weaker metabolism. .
King Grub
2009-02-18, 16:30
What it means is that if it takes you 30 minutes to burn 300 calories, as you get stronger, it will take 45 minutes to burn the same amount of calories.
Skitprat.
As you get better and better, your heart and lungs get stronger and stronger allowing you to do longer distances. HOWEVER, as you do more and more aerobic training, as you get stronger, your body becomes better at utilizing your body fat (meaning you are burning less body fat). What it means is that if it takes you 30 minutes to burn 300 calories, as you get stronger, it will take 45 minutes to burn the same amount of calories. Is there fun adding more minutes to your cardio just to burn the same amount of calories that you use to burn?
Eventually, as you do more and more aerobic to burn the extra calories, your body will start tapping into your muscles for energy. Eventually, your body can literally break down your muscle tissue to meet the energy demand. Your muscle tissue can be converted to glucose (blood sugar) to supply your aerobic training. What does that mean? You are making a smaller, less efficient fat burning machine; therefore, a weaker metabolism. .
Du älskar verkligen expressen:D
What it means is that if it takes you 30 minutes to burn 300 calories, as you get stronger, it will take 45 minutes to burn the same amount of calories.
Jag har ingen koll, men borde det inte vara så att man med mer muskelmassa borde förbruka mer energi? Förutsatt att man byggt mer muskler under träningen.
Billybilly
2009-02-19, 12:19
Jotack, jag förstår engelska och den texten har jag svårt att tro på. Sista delen med muskelnedbrytning kanske är sant ifall du sysslar med cardio och ingen styrketräning.
Det måste ju bara finnas fördelar med att få bättre kondition?
Du kan och orkar hålla på längre, du mår bättre, du kan få bättre sömn, stressfaktorer minskar, ditt immunförsvar måste bli bättre, vissa läkprocesser blir bättre. (Grundar detta från egna erfarenheter).
young_george
2009-02-19, 12:24
Jag har ingen koll, men borde det inte vara så att man med mer muskelmassa borde förbruka mer energi? Förutsatt att man byggt mer muskler under träningen.
Skillnaden är marginell
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.