handdator

Visa fullständig version : Träningens påverkan på rösten

Mr.Cosybear
2009-02-16, 13:10
Har en fundering kring tränings, eller ansträngning kanske är mer korrekt, påverkan på rösten. Det är så att efter ett hårt träningspass, må det vara en löprunda eller viktträning, så förändras min röst. Känslan är som om jag helt plötsligt blivit hes och halsen "känns svullen" och håller sig en till två timmar efter själva passet tills det att min kropp vilat lite.

Någon som har någon vild gissning om vad det kan röra sig om?

Kejet
2009-02-16, 13:31
Brukar få samma... Mest efter ett hårt konditionspass. Är väl att man har ansträngt hjärtat mycket, och är trött. Men jag är inte så insatt.

Rahf
2009-02-16, 14:39
Nu i vintertider så är det ganska torrt och kallt, då blir man lätt torr om stämbanden ifall det cirkulerar mången andetag. Det tar en liten stund innan man fått igång fukten på stämbanden igen. Gällande styrketräning så är det nog grymtningar som är boven.

Kan säga att det märks en jävla massa ifall man försöker sångträna efter ett hårt styrkepass :D.

wittzell
2009-02-16, 20:03
Samma sak brukar hända med mig också, speciellt efter att jag kört mark. :S

Troll
2009-02-16, 21:14
Ofta skriker, stonkar och frustar man när man tränar hårt så det är ju inte så konstigt om man blir lite hes efter passen.

Ungefär som när man var på krogen förr i tiden.. ;)

Mr.Cosybear
2009-02-16, 21:46
Jag kan köpa det när man är ute och springer, men när man kör inne och kör styrketräning förstår jag dock inte. Jag är inte den som skriker och stonkar så det är ju uteslutet. Verkar som det får återgå till att vara ett mysterie :)

Rahf
2009-02-16, 22:50
Jag kan köpa det när man är ute och springer, men när man kör inne och kör styrketräning förstår jag dock inte. Jag är inte den som skriker och stonkar så det är ju uteslutet. Verkar som det får återgå till att vara ett mysterie :)

Stort lufttryck genom en trång kanal (stämbanden) ger tryck och påfrestning. Det är en teori då.