handdator

Visa fullständig version : Hur snart efter en hyfsat rejäl lunch tycker ni att ni kan köra ett rejält gympass?

Arnoldski
2009-02-16, 12:53
Hur snart efter en hyfsat rejäl lunch tycker ni att ni kan köra ett rejält gympass?

Dvs utan att man svimmar för att allt blod är nere i magsäcken och utan att man får kräk-känslor för att man pressar sig med mat i magsäcken, etc...

Har tajt schema idag -därför frågan! :-)

Smml
2009-02-16, 12:54
När man inte känner sig spyfärdig längre

Arnoldski
Hmmm... jag känner mig sällan spyfärdig efter att ha ätit normalt...?

ceejay
idealt för mig brukar vara 2-3 timmar efter fet lunch

enraged
2009-02-16, 12:55
ett problem jag har med att träna när jag är mätt är att jag dricker mycket vatten under träning vilket gör en rätt så illamående efter ett tag.

Arnoldski
2009-02-16, 12:55
Jag skulle gärna vänta ett bra tag, tränar normalt på morgnarna och är därför van att köra på i stort sett tom mage.

Är mest nyfiken på hur tajt ni tycker det är ok som tajtast, snarare än vad ni föredrar.

Tack för snabba svar dock!

LindaS
2009-02-16, 12:56
Testa. Ibland sväljer jag sista tuggan samtidigt som jag lyfter av stången.

kalajset
2009-02-16, 13:04
Två-tre timmar tycker jag också är lagom. Har sällan problem med spykänslor efter en större måltid, om jag nu skulle få för mig att träna då, men jag känner mig tung och slö.

Å andra sidan kör jag hellre ett gympass efter ett rejält mål mat än någon form av konditionsträning, då kan man börja snacka illamående. :)

OT: Har också prövat på morgonpass det senaste, (eller ja, snarare pass före frukost iaf), på tom mage. Kör lite EAA och maltodextrin, (plus ev. koffein om jag känner för det), och sedan direkt iväg till gymmet. Trodde aldrig detta skulle funka bra för mig, men det gör det, över förväntan. I princip ingen skillnad alls i styrka/ork jämfört med att köra ett pass på t ex eftermiddagen. (Och eftersom jag dessutom kör periodisk fasta, får jag i mig i princip all min dagliga energi timmarna efter passet).

jwzrd
2009-02-16, 13:08
Jag presterar bäst om det gått 2-3 timmar. Jag vill gärna vara lite småhungrig när jag drar igång.

Arnoldski
2009-02-16, 13:09
Så brukar jag med göra på morgnarna. Funkar bra.

Detta är en nödlösning...

Bävar inför 5x5 knäböj nu bara :-S *brrrr*
Känns som ett klockrent sätt att knåda upp det man käkat igen :-D

Kinsei
2009-02-16, 13:14
Skulle utan vidare kunna göra som Linda S men brukar tänka att maten gör mer nytta när den passerat magsäcken. Det skulle dock inte hindra mig om jag var tvungen att träna direkt efter maten, möjligen skulle jag äta några tuggor mindre.

Black Star Abyss
2009-02-16, 13:31
Jag tycker inte om att äta före träningen. Helst ska det ha gått 3-4 timmar sedan jag åt, men det går bra att träna 2 timmar efter en rejäl måltid om jag vilat under de två timmarna och låtit magen arbeta i lugn och ro.

hasic
2009-02-16, 13:38
Som många andra tidigare i tråden, 2-3 timmar.

Onepiece
2009-02-16, 14:06
Brukar alltid vänta minst 2 timmar mellan mat träning

Excite!
2009-02-16, 14:09
För mig helst 3h från sista tuggan till uppvärmning.

Saft und Kraft
2009-02-16, 14:10
Testa. Ibland sväljer jag sista tuggan samtidigt som jag lyfter av stången.

Opti vid bänkpassning är annars en macka i näven. Man får bara försöka låta bli att spilla för mycket majonnäs och sallad i ansiktet på bänkarn (om man så vill alltså).

Annars är väl det bästa att vänta ett par-tre timmar efter en ordentlig måltid men detta hindrar förstås en inte att fortsätta muncha väl inne på gymmet, om det inte finns regler mot sådant (wtf?). Själv är jag inte särskilt känslig och kan både marka och böja utan problem direkt efter en ganska stor måltid, men visst finns det gränser. För egen del handlar det mest om att äta i god tid innan vad gäller energiaspekten, inte i samma utsträckning spyditon.

Rahf
2009-02-16, 14:36
Jag presterar bäst om det gått 2-3 timmar. Jag vill gärna vara lite småhungrig när jag drar igång.

Dito. Inte så att man går omkring och tänker på hungern hela tiden, men en tom mage är skönare än en full mage.

jwzrd
2009-02-16, 14:39
Opti vid bänkpassning är annars en macka i näven. Man får bara försöka låta bli att spilla för mycket majonnäs och sallad i ansiktet på bänkarn (om man så vill alltså).

Annars är väl det bästa att vänta ett par-tre timmar efter en ordentlig måltid men detta hindrar förstås en inte att fortsätta muncha väl inne på gymmet, om det inte finns regler mot sådant (wtf?). Själv är jag inte särskilt känslig och kan både marka och böja utan problem direkt efter en ganska stor måltid, men visst finns det gränser. För egen del handlar det mest om att äta i god tid innan vad gäller energiaspekten, inte i samma utsträckning spyditon.

Jag kan trycka in 2Mcal från McD direkt innan passet också. Men jag presterar bättre i det andra fallet.

Arnoldski
2009-02-16, 14:45
Statusrapport:

-Jag har nu genomfört ett ganska mastigt pass och det gick bra.
Började ca 1½ timme efter lunch och det känndes konstigt/annorlunda att träna under de omständigheterna men jag märkte ingen direkt skillnad och jag gjorde mitt bästa 5x5-pass i böjen hittills.

Kanske, kanske att jag kunde ana att jag svettades mer...??

Hur som helst -tack för alla tankar. I lived through it!
Gillar dock mina morgonpass! :-)

Smml
2009-02-16, 15:01
Hmmm... jag känner mig sällan spyfärdig efter att ha ätit normalt...?

normalt? Nyss skrev du "hyfsat rejäl lunch".. det är väl ändå inte en "normal" lunch?

Saft und Kraft
2009-02-16, 15:06
Jag kan trycka in 2Mcal från McD direkt innan passet också. Men jag presterar bättre i det andra fallet.

Jag angav förstås inga gränser för vad som är för mycket eller inte.

Nu tänkte jag mig först att 2Mcal skulle motsvara en ganska stor volym och därmed kvalificera sig som ett lite för stort mål för att det skulle kännas helt bra. Efter en undersökning av detta såg jag att det motsvarar ungefär fyra BigMacs vilket ändå inte är sådär jättemycket volymmässigt. Om man ätit rejält tidigare under dagen lär allt inte gått ur systemet varför den ackmulerande effekten antagligen skulle bli för stor för att det skulle vara helt perfekt. Men visst, i de flesta fall skulle ett sådant snack vara alldeles på tok för mycket väldigt nära inpå ett pass för att kunna anses vara helt lämpligt.

C.E.J.
2009-02-16, 15:28
Är mest nyfiken på hur tajt ni tycker det är ok som tajtast, snarare än vad ni föredrar.

Direkt inpå, om nödvändigt. Vanligen mellan 45-90mins dock.

Arnoldski
2009-02-16, 15:57
normalt? Nyss skrev du "hyfsat rejäl lunch".. det är väl ändå inte en "normal" lunch?

Tjaaa, man kan ju alltid fundera på hur man uttrycker sig på ett tydligare sätt.
Lunchen var normal för mig och innebar Filé Oscar med pommes och bearnaisesås och bröd till -det är ju inte direkt en keso med sallad som också kan vara en lunch.
Bägge är normala enligt mig men min var hyffsat rejäl.

Det är ändå inte samma sak som att säga "jag käkade just skitmycket lunch och sitter och mår lite illa -när kan jag träna?" -vilket var det du svarade på.
Jag menade ju som jag skrev:
"Jag har ätit lunch nyss och är mätt och belåten -hur snart kan jag träna".

Beklagar om det var otydligt men så var det i alla fall avsett att tolkas.

Kreh
2009-02-16, 16:15
Kan och har tränat med proppfull mage. Det fungerar.

Men helst ska jag vara helt fastande och träna på morgonen innan frukost.

Smml
2009-02-16, 16:20
Tjaaa, man kan ju alltid fundera på hur man uttrycker sig på ett tydligare sätt.
Lunchen var normal för mig och innebar Filé Oscar med pommes och bearnaisesås och bröd till -det är ju inte direkt en keso med sallad som också kan vara en lunch.
Bägge är normala enligt mig men min var hyffsat rejäl.

Det är ändå inte samma sak som att säga "jag käkade just skitmycket lunch och sitter och mår lite illa -när kan jag träna?" -vilket var det du svarade på.
Jag menade ju som jag skrev:
"Jag har ätit lunch nyss och är mätt och belåten -hur snart kan jag träna".

Beklagar om det var otydligt men så var det i alla fall avsett att tolkas.

Nej det var inte det jag svarade på. En rejäl lunch är mycket lunch, inte en vanlig lunch med en filé och lite pommes.

schabo-labo
2009-02-16, 16:22
4-5timmar efter en rejäl lunch.

Arnoldski
2009-02-16, 16:45
Borde ju egentligen inte hålla på att tjafsa om sånt här trams, men kan inte riktigt låta bli:

När man inte känner sig spyfärdig längre
Skrev du -alltså utgick du ifrån att jag mådde illa vilket aldrig antyddes.

Jag skrev att jag nyss tränat och bad att få lite olika tider folk väntar innan de tränar. Givet detta -anser du då fortfarande att ditt citat ovan var tillämpligt?

I så fall lyfter jag på hatten åt din kraftigt extrapolerande tolkningsförmåga och avstår från att lämna vidare kommentarer i denna tråd.

Tack igen till alla som svarade.

pellepedal
2009-02-16, 16:59
För min del brukar det inte spela så stor roll.
Kan i och för sig ha att göra med vilken övning det handlar om.
Lite värre att köra knäböj med en fullmatad mage än att köra t.ex. kickbacks...

sweetkarolina
2009-02-16, 17:08
Borde ju egentligen inte hålla på att tjafsa om sånt här trams, men kan inte riktigt låta bli:

För vad det är värt, så tolkade jag det som du beskrev. Dvs, en ordentlig måltid och inte någon bulimisk hetsätning med illamående efteråt.

Jag går emot strömmen. Tränar helst ca 30-60 minuter efter en normalstor måltid. Börjar jag träna 2-3 timmar efter maten och tränar typ 1-2 timmar så kan jag bli lätt svimfärdig och kan inte prestera.

EkarN
2009-02-16, 21:29
För mig är problemet ur världen efter mindre än en halvtimme.

Traenarn
2009-02-16, 21:33
Hur snart efter en hyfsat rejäl lunch tycker ni att ni kan köra ett rejält gympass?

5-10 minuter funkar faktiskt (Kebabtallrik)
2-3 timmar är att rekommendera :)

Roosen
2009-02-16, 22:39

Dvs utan att man svimmar för att allt blod är nere i magsäcken och utan att man får kräk-känslor för att man pressar sig med mat i magsäcken, etc...

Har tajt schema idag -därför frågan! :-)

Rätt olika, tydligen.. kanske.

Jag skulle inte vilja köra ett hårt gympass mindre än 2h efter en fet lunch...