handdator

Visa fullständig version : Starta eget gym?

Virtual1339
2009-02-15, 21:51
Några basfunderinga över denna tanke. Att starta ett eget gym..

Jag är en ganska ung själ (19 år gammal ) med en stor dröm! Jag vill nämnligen välldigt gärna starta ett eget gym. Ni kanske inte är experter inom området, men jag skriver här i hopp om tips, och kanske t.o.m. någon vet lite mera om ämnet.

Jag har svårt att få allting ner på papper för idén är bara i något av de första stadierna i huvudet. Men det är svårt att komma tillväga.. därför skriver jag det här också för att få lite pilar att följa.

Jag bor i en ganska liten stad med ca 20 - 25k invånare. Och i vår stad finns det 2 större gym ( inga andra som jag vet om iaf ) båda har en årskotnad på ca 400-500 euro och på mitt gym kostar en månad 50 euro. Dessa gym är ganska stora Gym nr1 är mer av ett byggargym med spinning, boxning och lite cardio maskiner och förståss mycket fria vikter. Gym nr2 är ett sk. "kärring"-gym med en massa cardio, och maskiner. Lite byggar grejjs och lite fria vikter. Så det borde ju finnas iaf lite folk kvar till mitt gym :p

Tanken som jag leker med i huvudet är att ha ett lite mera byggar fokuserat gym, men med bra möjligheter för cardio ( så man får lite äldre medlemmar.. för det är där var de mesta pengarna finns ), Tanker är också att det borde funka som ett "kallt"-gym, för jag kommer att studera under tiden, efter gymmet skulle komma igång. Så att man skulle dela ut nycklar och folk får komma när det passar. Då skulle jag också kunna klippa ner på kostnader då jag inte behöver betala för folk att jobba där.

Jag har också funderat att satsa och gå en personlig tränare utbildning, för att kunna själv hjälpa till om det behövs, men jag skulle häldre satsa på att ha lite info på väggar etc. så gymet inte behöver så mycket underhåll i den biten. ( jag vet att underhåll behövs! )

Nu funderar jag lite över frågor som;

-För det första, VAR börjar man dra i stränga för att få denna snöbolle att börja rulla?

-Man borde väll ha någon förfrågning genom tidningen om hur många som vore intresserade av ett lite mindre gym.

-Hur skall man göra med musiken, hur får man rättigheter att spela upp musik på gymmet?

-Hur skall man ta fram, hur mycket månadkostnader man skall ta? Via banken, eller någon ekonomi proffs?

-Var säljs BRA gym aparater, bänkpressar, springmattor, crosstrainers, fria vikter.. hantlar etc. för företag? Så man kunde räkna lite hur mycket skulle gå åt maskiner etc.

-HUR seriös skall man hinna bli fören man börjar fråga och planera via banken (eller var man nu börjar )

-Kan man få bidrag från staden till start av denna typ av företag.

.. om det kommer mer kommer jag att fråga. Hoppas jag får folk att kolla och hjälpa mig genom denna tråd..

TACKAR :hbang: (jag är ivrig som fan, om jag kunde fylla denna stora stora dröm)

PS. Jag är seriös, om det finns chans för mig att starta ett eget gym, är jag villig att jobba hårt och jag vet hur mycket jobb det är med egna företag, kanske inte helt, men det får jag veta sen. Jag är inte rädd för att jobba! :whipped:

Virtual1339
2009-02-15, 21:55
Kom på att det finns ett tredje gym i stan. Det är ett gym för bara kvinnor. Har inte varit där :p

agazza
2009-02-15, 21:57
Begagnad utrustning från nystartade gym som konkat brukar vara billig. Finns rätt ofta ute på blocket.

rolf
2009-02-15, 22:08
Okej, nu bara måste jag få veta vem du är eftersom du också uppenbarligen bor i Jakobstad och är i min ålder. Jag är 100% säker att det är Jeppis du pratar om. :D
Vad gäller källargymsidén har jag också tänkt tanken många gånger, det är ju precis vad som skulle behövas. Skulle vara sjukt kul om det skulle bli nåt!

Scratch89
2009-02-15, 22:11
Problemet är att det inte kommer att gå runt på bara byggarfolk. Det kommer troligen bli en kompromiss, så det blir byggare+motionärer, och då har du helt plötsligt bara kopierat ett annat gyms koncept.

Virtual1339
2009-02-15, 22:12
Okej, nu bara måste jag få veta vem du är eftersom du också uppenbarligen bor i Jakobstad och är i min ålder. Jag är 100% säker att det är Jeppis du pratar om. :D
Vad gäller källargymsidén har jag också tänkt tanken många gånger, det är ju precis vad som skulle behövas. Skulle vara sjukt kul om det skulle bli nåt!

Haha, ja.. jag bor i jakobstad :naughty:

Ja, jag tycker att jeppis, sportis och fittness int e riktit det jag söker efter. Vill ha lite king coleman stuk på gym, med bra metall musik! Jag skall försöka seriöst se om det finns nån chans alls för mig att förfylla denna dröm. problemet e att folk tar inte unga människor for real.

Virtual1339
2009-02-15, 22:14
Problemet är att det inte kommer att gå runt på bara byggarfolk. Det kommer troligen bli en kompromiss, så det blir byggare+motionärer, och då har du helt plötsligt bara kopierat ett annat gyms koncept.

Ja, det är sant. Men idén om ett kallt gym gillar jag om man får det att funka. Så alla medlemmar får nyckelkort. Det finns inte i min stad.

Jag skall ju inte uppfinna hjulet på nytt ;)

rolf
2009-02-15, 22:16
Haha, ja.. jag bor i jakobstad :naughty:

Ja, jag tycker att jeppis, sportis och fittness int e riktit det jag söker efter. Vill ha lite king coleman stuk på gym, med bra metall musik! Jag skall försöka seriöst se om det finns nån chans alls för mig att förfylla denna dröm. problemet e att folk tar inte unga människor for real.

Jag vet att det finns många i vår ålder och lite äldre som söker precis ett sånt gym. Var och varannan tränande person jag känner gnäller om att de inte gillar någondera av de två gymmen. Den gamla krafthallen som fanns där bowlinghallen är nu var opti.
Det behöver ju inte vara så jävla avancerat, lite skrot i en lokal så har man en bra start!
Du har PM btw.

Virtual1339
2009-02-15, 22:20
Jag vet att det finns många i vår ålder och lite äldre som söker precis ett sånt gym. Var och varannan tränande person jag känner gnäller om att de inte gillar någondera av de två gymmen. Den gamla krafthallen som fanns där bowlinghallen är nu var opti.
Det behöver ju inte vara så jävla avancerat, lite skrot i en lokal så har man en bra start!
Du har PM btw.

Yesh, har sama attityd som dig!

OCH bra musa!

Vem veta att världen e så lill att min passare finns på kolo också ;)

rQx
2009-02-15, 22:23
Det krävs väl framför allt en del pengar? Som 19 åring kanske det inte är det man har mest av?

Virtual1339
2009-02-15, 22:25
Det krävs väl framför allt en del pengar? Som 19 åring kanske det inte är det man har mest av?

Det är mycket sant. Måste försöka jobba på någon finans idé. Tala med bank.. byrokrati vettni.

Det är inte så att man bygger ett gym på en natt inte. :)

Det var därför också jag startade denna tråd, för att se om detta skulle ta mig någonstans. Vad jag behöver själv för pengar, och vad det finns för lån man kan ta. Borde väll igentligen tala med min morbror som har ett eget företag.

rQx
2009-02-15, 22:27
Du lär ju inte kunna ta ett lån så lätt i dessa tider när du inte har inkomst eller något att backa upp lånet med kanske?

Kimball
2009-02-15, 22:28
Kan ju bara flika in litet: På gymet där jag är kör man med passerkort som ger tillgång till gymet från 06-24 varje dag inkl helger osv och är endast öppet för "nytecknande" mellan 17-19 3-4 dagar i veckan. De som jobbar där har inget betalt, utan de som sitter och har han om nya medlemmar tränar samtidigt som de sitter oftast (och de som har hand om det tränar gratis) så därav krävs ingen betalning för det hela.
Så kan man ju komma undan den biten åtminstone. Sen finns det ju alltid möjligheten att få genomgång på övningar och grejer om man ber snällt, men det är inget det skyltas om. Så folk sköter sig själva, på gott och ont självklart. Men det har tydligen fungerat utan problem i över 20 år nu så.

Just my 0.02$, lycka till!

Virtual1339
2009-02-15, 22:32
Du lär ju inte kunna ta ett lån så lätt i dessa tider när du inte har inkomst eller något att backa upp lånet med kanske?

Detta kan vara lite mera klurigt, och kommer nog vara mitt största problem. Men i dessa tider vill staten ändå att man inte skall passivera sig för mycket. Men jag vet somsagt inte.. jag måste få mera kunskaper inom detta.

Någon som vet genom vilken institution man får "egen företagar" kurser? :)

aelgen
2009-02-15, 23:58
Jag tror du behöver tänka igenom lite längre vad du har för målgrupp. Du vill spela metal musik och ha byggare, men samtidigt locka gamla motionärer? Tyvärr tror jag att äldre människor överlag inte kommer vilja gå till ett gym som dels spelar metal konstant och som mest består av byggare.

Idéen med nyckeln är ju bra. Men du måste ju bemanna ibland för att få nya medlemmar samt låta folk testa gymmet innan de pungar ut med massa slantar. Alternativet är ju att göra som Kimball säger och låta några folk få gratis medlemskap mot att de hjälper till. Tänk också på att de andra gymmen kanske inte alls gillar att du startar upp en konkurent så de kanske pressar priserna, marknadsför tyngre, expanderar, inför nya system osv. för att trycka ut dig ur marknaden.

Men å andra sidan om det inte är svårt är det inte kul :D Har själv vart sugen på att starta gym då jag ännu inte varit på det perfekta gymmet, dock får detta vänta ett tag till.

Lycka till!

Virtual1339
2009-02-16, 07:45
Jag tror du behöver tänka igenom lite längre vad du har för målgrupp. Du vill spela metal musik och ha byggare, men samtidigt locka gamla motionärer? Tyvärr tror jag att äldre människor överlag inte kommer vilja gå till ett gym som dels spelar metal konstant och som mest består av byggare.

Idéen med nyckeln är ju bra. Men du måste ju bemanna ibland för att få nya medlemmar samt låta folk testa gymmet innan de pungar ut med massa slantar. Alternativet är ju att göra som Kimball säger och låta några folk få gratis medlemskap mot att de hjälper till. Tänk också på att de andra gymmen kanske inte alls gillar att du startar upp en konkurent så de kanske pressar priserna, marknadsför tyngre, expanderar, inför nya system osv. för att trycka ut dig ur marknaden.

Men å andra sidan om det inte är svårt är det inte kul :D Har själv vart sugen på att starta gym då jag ännu inte varit på det perfekta gymmet, dock får detta vänta ett tag till.

Lycka till!

jo, sant!

( Jag hoppas inte folk glömmer att detta ännu bara är en dröm i huvudet. Vill bara se in i hur man fixar sake. Det är intressant att bolla med idér )

:hbang:

Bahir
2009-02-16, 08:31
Kanske går att starta något kooperativ och på så sätt få större resurser? Det du måste tänka på är att i en sån liten stad så går det antagligen inte att få särskilt många medlemmar, och dessutom så misstänker jag att gym inte är allt för vinstgivande, speciellt under uppstartsåren, så ett kooperativ kanske funkar bättre än att göra det på egen hand, om du ändå inte kommer att gå med vinst till en början (eller aldrig). Mindre personlig risk på det sättet också. Sen kan du ju kanske köpa ut de andra vid ett senare stadium.

bubbe
2009-02-16, 08:32
Kanske starta en förening med flera personer som vill ha samma sak, ett enkelt gym med små kostnader.

Sen bygger du ut eftersom när du lyckas få in medlemmar och intäkter.

edit: gaddam, Bahir tänkte ungefär samma sak.

enraged
2009-02-16, 08:54
...med bra metall musik!

verkar som att man får ta sin träning till Jakobstad :P

Morrris
2009-02-16, 11:57
Som sagt, att undersöka intresset för delägare snarare än besökare borde ju vara rätt ände att börja i. Sen utveckla det till ett offentligt gym, ifall ni tror intresset finns.