handdator

Visa fullständig version : Bil!

Frillan
2009-02-15, 12:56
Hej! Nu är man 18 om ett tag och dags för körkort + bil :).

Har slitit ihop 100 000:- som jag tänkte lägga allt på.

Nå, vad är en bra första bil? Har blivit väldigt kär i dessa: http://www.blocket.se/vi/20066551.htm?ca=23_15_s

Exdiaq
2009-02-15, 12:58
Golfen är jävligt skön att köra i alla fall och rymligare än vad den ser ut att vara.

ceejay
2009-02-15, 13:02
personligen gillar jag inte golfen, ful imo :/ Fast skulle inte förvåna mig om det blev en sådan till mig ändå sen...

tjabon
2009-02-15, 13:03
Grattis!

Ta det lugnt i trafiken.
Varför inte skaffa en kultbil ??..........http://www.blocket.se/vi/19674488.htm?ca=17_s

:D

KlopFer
2009-02-15, 13:07
Så feeta, men krånglar säkert.

http://www.blocket.se/vi/19471538.htm?ca=22_s

actiwe
2009-02-15, 13:09
En tysk bil är ju självklart. Golf är ett mycket bra val

Tabbe
2009-02-15, 14:06
Så feeta, men krånglar säkert.

http://www.blocket.se/vi/19471538.htm?ca=22_s

Saab 9-3 Aero *cupid*

G_lund
2009-02-15, 14:11
saab 9000 :)

35000 för en aero o resten på motorn :D

HajduMan
2009-02-15, 14:13
http://www.blocket.se/vi/19002019.htm?ca=23_3_s

http://www.blocket.se/vi/20224196.htm?ca=23_3_s

Once you go bmw you never go back :)

Pirko
2009-02-15, 14:14
Håller själv på att leta bil. Lutar åt den nya Audi a6:an. Vill ha en rymlig och fin kombi. Volvo V70an är ju billigare, men skulle sitta bättre med en Audi..

Johan_S
2009-02-15, 14:18
Tyska bilar kommer man långt på, jag har vart nöjd med varje BMW jag ägt (3 och 5 serie). Märket på nästa bil är givet! ;)

kalajset
2009-02-15, 14:25
Omkringkostnader bör styra ditt val till stor del. Köps den på bilfirma eller privat? - Garantier? - Försäkringskostnader? - Kvalitet? - Bränsleförbrukning? - Kostnad på reservdelar? (Alla bilar går sönder och/eller behöver repareras förr eller senare, det är bara en fråga om när, även om vissa såklart har en större tendens att gå sönder än andra). Dessutom är det klart att säkerhetsaspekten bör vägas in beroende på körsätt och vägval.

Vad det gäller kvalitet så är det en bra början att ta del av Motormännens årliga enkätundersökning om antal fel per bilmodell. Finns på nätet. Även Svenska Bilprovningen har statistik på antal underkända bilar per bilmodell. Kan också vara mycket bra att känna till.

Golfen som du är sugen på är en bra bil på det mesta, men även om man kanske inte "borde" försöka övertala en nybliven 18-åring om en kraftfullare bil, så måste man ändå säga det: 110hk är inte mycket, det kommer helt enkelt inte vara särskilt kul att gasa, oavsett om man kör enligt hastighetsbegränsningarna eller inte. Nu säger jag inte att en nybliven körkortsinnehavare bör gå på random 200hk's turbobil det första den gör, men lite roligare för pengarna hade jag skaffat mig iaf. Just i fallet Golf V så att säga håller ju chassiet för bra mycket mer effekt än sådär.

shadowfire
2009-02-15, 14:58

+1
Jag har ägt både golfar och bmw och det är inte ens i närheten av varandra när det gäller körglädje. Golfen är faktiskt riktigt tråkig o köra. Gå på BMW 3-serie istället så får du en bil du rentav tycker är rolig o köra. :thumbup:

kalajset
2009-02-15, 15:04
+1
Jag har ägt både golfar och bmw och det är inte ens i närheten av varandra när det gäller körglädje. Golfen är faktiskt riktigt tråkig o köra. Gå på BMW 3-serie istället så får du en bil du rentav tycker är rolig o köra. :thumbup:

Jag vill inte elda upp en VW vs. BMW-diskussion, men har du verkligen kört Golf-femman? - Den är ljusår bättre än föregångarna vad det gäller körglädje, (förutom möjligtvis ettan då, men den har jag ej kört). :)

saab900
2009-02-15, 15:06
Golfen är säkert bra, men fruktansvärt tråkig motor, satsa på en GTI i så fall. Saab 9-3 Aero är en kanonbil, med vissa barnsjukdomar runt 03, t ex knirrande framvagn, gnekande plast i kupén och lacksläpp på backspeglarna. Fördelar, släng i ett chip för 5000 och öka effekten från 210 till runt 250 hästar :devil: De går dessutom att få tag på en nyare för samma pengar i dagens läge, den länkade är för dyr. Runt 04-05 slipper du de flsta bransjukdomarna.

9000 Aero i bra skick är ju ett alternativ, du kan komma upp i princip 450 driftsäkra hk på en sån för 100 000 inklusive bil. Att köra råtrimmat ska man dock undvika om man inte gillar att skruva, för lika driftsäkert som en originaleffekt blir det aldrig.

BMW suger stenhårt, ingen turbo ju, så du sitter där med de få hästar de flesta BMW har. Turbobilar (eller ja, saab, volvo, vw och audis turbomodeller) har fördelen att firmor tar fram billiga och säkra trimchip. Själva operationen att trimma en saab tar t ex 5 minuter.

EDIT: Satsa på en bil i bra skick, även om du kan få en 07 med mångas mil så bör du välja t ex en -05 med få mil och i bra skick, man får vad man betalar för i de allra flesta fall. Glöm inte att pruta skamlöst både på firma och privat, de har svårt att sälja nu och kan gå ned mycket i pris.

shadowfire
2009-02-15, 15:07
Jag vill inte elda upp en VW vs. BMW-diskussion, men har du verkligen kört Golf-femman? - Den är ljusår bättre än föregångarna vad det gäller körglädje, (förutom möjligtvis ettan då, men den har jag ej kört). :)

Jepp, ägde en GTI, men tyckte fortfarande den var tråkig. :)

Brooklyn
2009-02-15, 15:13
BMW suger stenhårt,

haha jo tjena,
visst är det lättare att plocka ur mer effekt ur en turbobil, men sen sitter du där i din sketna saab med framhjulsdrift och får ändå inte ner effekten i backen! :laugh:

Pelle2
2009-02-15, 15:15
BMW suger stenhårt, ingen turbo ju, så du sitter där med de få hästar de flesta BMW har. Turbobilar (eller ja, saab, volvo, vw och audis turbomodeller) har fördelen att firmor tar fram billiga och säkra trimchip. Själva operationen att trimma en saab tar t ex 5 minuter.

Haha bland det roligaste jag har hört:laugh:

kalajset
2009-02-15, 15:16
Jepp, ägde en GTI, men tyckte fortfarande den var tråkig. :)

Wow, undrar vad du tycker om föregångarna då? :D - Själv anser jag femman ha bäst chassie i klassen av de jag kört iaf. Inget "torque steer" att tala om för att vara just en FWD, och bra väghållning. Tråkig styrkänsla bara, men man kan ju inte få allt.

Men jag håller generellt med egentligen, bakhjulsdrivna bilar, (där ju BMW ligger bra till såklart), är oftast roligast, ger en annan vägkänsla helt enkelt.

saab900
2009-02-15, 15:24
Haha bland det roligaste jag har hört:laugh:

Tror du han får en M3 eller M5 för 100 000?
Håller med om att framhjulsdrift har rejäla nackdelar vid högt effektuttag, t ex att bilfan kan gå som en kåt snok och det släpper, men lägg 3000 på bussningar och styrväxelklämma så går han rakt sen.
Mil skruttiga biljävel värd 15-20 tusen drar de flesta BMW's i alla fall, och jag lade 25 000 på bilen och 10 000 på trimning. Sen att jag bytit reservdelar för 15 000 är en annan sak *rolleyes*

Det är inget att snacka om egentligen, alla har sina preferenser, men vill man ha effekt, och billig effekt skjuter man sig i foten om man skaffar en ordinär 170 hk BMW med sugmotor istället för en av tidigare nämnda turbobilar. Man åker skönare än i en saab eller volvo, men det händer inte mycket när man trampar på gasen.

Som någon skrev får man vara beredd på andra kostnader, bilar är ingen sparbössa. Vissa säger att ska man köpa en bil man har råd med ska man ha lika mycket pengar på kontot att tillgå för reparationer och andra omkostnader som man köpte bilen för, och det låter vettigt tycker jag. I TS fall då, köpa bil för 50 000 och ha en buffert på 50 000. Jag hade i alla fall sparat 25 000 för oväntade situationer.

Brooklyn
2009-02-15, 15:26

http://www.blocket.se/vi/19923467.htm?ca=11_s bara o regga in.

shadowfire
2009-02-15, 15:29
Wow, undrar vad du tycker om föregångarna då? :D - Själv anser jag femman ha bäst chassie i klassen av de jag kört iaf. Inget "torque steer" att tala om för att vara just en FWD, och bra väghållning. Tråkig styrkänsla bara, men man kan ju inte få allt.

Men jag håller generellt med egentligen, bakhjulsdrivna bilar, (där ju BMW ligger bra till såklart), är oftast roligast, ger en annan vägkänsla helt enkelt.

har bara åkt med föregångarna, aldrig kört dem... men det var nog mkt framhjulsdriften tror jag som gjorde att jag tyckte den var tråkig. Kul när man börjar gasa lite och skiten bara hoppar fram på asfalten.

Nej, tacka vettja att kraften matar på bakifrån, myycket bättre :)

shadowfire
2009-02-15, 15:33
Det är inget att snacka om egentligen, alla har sina preferenser, men vill man ha effekt, och billig effekt skjuter man sig i foten om man skaffar en ordinär 170 hk BMW med sugmotor istället för en av tidigare nämnda turbobilar. Man åker skönare än i en saab eller volvo, men det händer inte mycket när man trampar på gasen.

Så tokigt drag är det inte i en 170 kusars beamer. Det blir ju aldrig turbons "kick", men jag tillhör de som föredrar bottendrag och ett fint register istället.

Jag bytte precis bort min turbobil till en sugmotor (V8) istället och ohmy ohmy, det är inte direkt så jag saknar turbon. S3an känns slö i förhållande till AMG'n just för att AMG'n börjar mata järnet sekunden efter att du petat till gaspedalen :D

Jazen
2009-02-15, 15:38
Håller med om att framhjulsdrift har rejäla nackdelar vid högt effektuttag, t ex att bilfan kan gå som en kåt snok och det släpper, men lägg 3000 på bussningar och styrväxelklämma så går han rakt sen.
Mil skruttiga biljävel värd 15-20 tusen drar de flesta BMW's i alla fall, och jag lade 25 000 på bilen och 10 000 på trimning. Sen att jag bytit reservdelar för 15 000 är en annan sak *rolleyes*

Som någon skrev får man vara beredd på andra kostnader, bilar är ingen sparbössa. Vissa säger att ska man köpa en bil man har råd med ska man ha lika mycket pengar på kontot att tillgå för reparationer och andra omkostnader som man köpte bilen för, och det låter vettigt tycker jag. I TS fall då, köpa bil för 50 000 och ha en buffert på 50 000. Jag hade i alla fall sparat 25 000 för oväntade situationer.

nu va ju grabben ute efter en första bil, tror inte han vill lägga ner pengar på
byta bussningar och styrväxelklämma det första han gör. Skulle dock aldirg få för mig att köpa en saab för den delen heller, har åkt dom flesta modellerna och det är inte alls som du säger skönare att åka i. Dom bekvämaste bilarna jag åkt är dom tyska bilarna. Jag skulle sagt att han kör på bmw eller audi, bättre komfort får man inte för dom pengarna.

p.s ingen vill trimma framhjulsdrivet, kul att sveriges snabbaste s40 gör 10-11 or på strippen =)

krilleh
2009-02-15, 15:45

Word up :)

Min första bil köpte jag för ett år sedan. det var en bmw 523 00a. Mycket bra bil. Nu tänkte jag till sommaren byta upp mig till en 320 05a.

Bmw är fina bilar

saab900
2009-02-15, 15:47
nu va ju grabben ute efter en första bil, tror inte han vill lägga ner pengar på
byta bussningar och styrväxelklämma det första han gör. Skulle dock aldirg få för mig att köpa en saab för den delen heller, har åkt dom flesta modellerna och det är inte alls som du säger skönare att åka i. Dom bekvämaste bilarna jag åkt är dom tyska bilarna. Jag skulle sagt att han kör på bmw eller audi, bättre komfort får man inte för dom pengarna.

p.s ingen vill trimma framhjulsdrivet, kul att sveriges snabbaste s40 gör 10-11 or på strippen =)

Läs om läs rätt, jag sa att man åker skönare i en BMW. Hade jag inte varit ett dugg intresserad av effekt hade jag fortfarande kört audi, maken till bekväm bil får man leta efter. Man hörde inte motorn under 4000 varv och satt som en kung mil efter mil, men den hade tråkig motor. Nä. är han inte intresserad av effekt så, men det finns många 9-3 aero 99-02 till salu där bussningar och sånt är fixat redan. Nackdelen är att de kan vara hårt körda och att nån mupp ska ha 10-15 tusen för att ha fullt bakluckan med högtalare. Det ska ju för fan prutas för *rolleyes*

Vad kostar det att få 450 hästar i en sugmotorbil som har 170 hästar från början? Svar: Skulle bli mycket förvånad om det går utan motorbyte eller turbokonvertering. Jag menar inte att saab skulle vara världens snabbaste bil, men för en budget under 100 000 är det nog vettigaste alternativet för flest driftsäkra hästkrafter.

saab900
2009-02-15, 15:50
Så tokigt drag är det inte i en 170 kusars beamer. Det blir ju aldrig turbons "kick", men jag tillhör de som föredrar bottendrag och ett fint register istället.

Jag bytte precis bort min turbobil till en sugmotor (V8) istället och ohmy ohmy, det är inte direkt så jag saknar turbon. S3an känns slö i förhållande till AMG'n just för att AMG'n börjar mata järnet sekunden efter att du petat till gaspedalen :D

Jo, stoooor skillnad på 170 hk BMW och 250 hk saab :D Den spoolup'en kan vara värt att vänta på. Saknar inte botten mellan 1500 och 2500 varv direkt heller, även om det blir en viss turbolag. Det där programmerar ju chiptrimmaren in. Inte mycket mening med att ha fullt vrid så tidigt, spinner bara, och bränner koppling och låda.

AMG är en ganska överslägsen bil, ja :) Betydligt mycket mycket vassare än 170 hk BMW och 250 hk Saab. Försäkringen är en mindre U-landsbudget antar jag?

EDIT: För oss med begränsad eknomi, vad drar en AMG? Saabfan drar 0,75 blandad.

saab900
2009-02-15, 15:54
http://www.blocket.se/vi/19923467.htm?ca=11_s bara o regga in.

Den är gammal, hela 12 år gammal. Galet att köpa en så gammal bil för så mycket pengar även om det är en M3. Åretrunt körs den blir det svårt att hålla efter rosten på den. Import= smälld och repad i Tyskland? Lite lotteri.

Jazen
2009-02-15, 15:54
Läs om läs rätt, jag sa att man åker skönare i en BMW. Hade jag inte varit ett dugg intresserad av effekt hade jag fortfarande kört audi, maken till bekväm bil får man leta efter. Man hörde inte motorn under 4000 varv och satt som en kung mil efter mil, men den hade tråkig motor. Nä. är han inte intresserad av effekt så, men det finns många 9-3 aero 99-02 till salu där bussningar och sånt är fixat redan. Nackdelen är att de kan vara hårt körda och att nån mupp ska ha 10-15 tusen för att ha fullt bakluckan med högtalare. Det ska ju för fan prutas för *rolleyes*

Vad kostar det att få 450 hästar i en sugmotorbil som har 170 hästar från början? Svar: Skulle bli mycket förvånad om det går utan motorbyte eller turbokonvertering. Jag menar inte att saab skulle vara världens snabbaste bil, men för en budget under 100 000 är det nog vettigaste alternativet för flest driftsäkra hästkrafter.

varför drar du upp att han ska trimma hela tiden? funderat på att han kanske nöjjer sina 170hk? det är trots allt hans första bil. Jag har en audi a4 1.9TDI vilket jag kör till vardags, har man en bil med mycket effekt som man kör på sommarn så spelar det ingen roll vad man har för vardagsbil, jag skulle bara bli less på o få höra mycket motor och avgasljud, tycker det är skönt när jag kliver ut ur min lek bil och in i min vardagsbil när allt inte låter o stonkar så mycket, nu på vintern behöver man knappast mycket effekt heller, köper hellre en 740 med 115 hästar och rwd än en saab med 450hk fwd

Compus
2009-02-15, 16:02
Är det dyrt med service på en BMW om man till exempel jämför med Volvo?

kalajset
2009-02-15, 16:14

Jag skulle vilja hävda att det är billigare än man kan tro. Det som främst är dyrare på en BMW är försäkringen om man ska generalisera. Lägg därmed till att BMW faktiskt, (om vi nu inte snackar sönderkörda ungdomsbilar), håller ihop betydligt bättre än en modern Volvo, (sista riktiga bra Volvon kvalitetsmässigt var 940:in), och frågan är om inte BMW's oftast t om är mer ekonomiska i det långa loppet än Volvo. Ingen av dom är ju direkt kända för sina snåla bränslekostnader heller, om vi nu inte börjar tala om de allra nyaste BMW'na, som är riktigt lyckade även under den aspekten med tanke på motoreffekten.

saab900
2009-02-15, 16:37

Ren service med oljebyte och filterbyten skiljer inte så mycket mellan "premium"- märken om det görs på märkesverkstad, men reservdelspriser kan skilja rejält. Är inte 100 % men hörde av en BMW-ägare att ha nyligen betalat 5000 för en trasig spindelled, då hela länkarmen var tvungen att bytas. Denna lösning har min bil också, en då kostar de 1200 kr/st, vet inte vad volvo tar, men v70 har samma system. Sedan är säkert andra delar billigare också.

Bäst är att ha en bil som aldrig går sönder, och då ligger BMW bra till :) Eller Toyota...

Bergtronic
2009-02-15, 16:45
Köp en mitsubishi colt vet ja! Satsa på en gxi från -95 får en sådär 15k så får du en snål och pigg bil. Resten av pengarna tar du mc-kort för så du kan skaffa en riktig raket senare! :hbang:

shadowfire
2009-02-15, 17:37
AMG är en ganska överslägsen bil, ja :) Betydligt mycket mycket vassare än 170 hk BMW och 250 hk Saab. Försäkringen är en mindre U-landsbudget antar jag?

EDIT: För oss med begränsad eknomi, vad drar en AMG? Saabfan drar 0,75 blandad.

Försäkringen på SLK55an var billigare än på M3an som jag hade för ett par år sedan, den var dyrast hittills. Eftersom jag inte kan ge fan i o gasa på vid varje rödljus så drar AMGn i snitt 1,8L/milen, men kör jag som folk kan jag få ner den till 1,5-1,6L/milen i stadskörning. Landsväg vet jag inte ännu.

shadowfire
2009-02-15, 17:39
Förr var det en sjuk skillnad, men numera är varken Volvo eller Saab speciellt billiga att serva/reparera längre, inte om man ser till lite nyare bilar. Min erfarenhet hittills har varit att det varit likvärdiga kostnader för service o reparation de senaste åren.

Däremot kan försäkringen på vissa BMW-modeller (läs kända för att våldföras av ungdomar) vara grymt hög.

spoonchest
2009-02-15, 19:22
Hej! Nu är man 18 om ett tag och dags för körkort + bil :).

Har slitit ihop 100 000:- som jag tänkte lägga allt på.

Nå, vad är en bra första bil? Har blivit väldigt kär i dessa: http://www.blocket.se/vi/20066551.htm?ca=23_15_s

Bra bil.

Ett tips dock ur förstabilssynpunkt är att köpa något billigt, gammalt, lättmekat skit att puttra runt med ett år eller så. Mest för att vara ekonomisk.
Dels för att man kör inte speciellt bra bara för att man har körkort. Den kommer få sina törnar innan man vant sig hyffsat vid trafiken. Försäkringen kommer vara dyr pga av din ålder, såvida du inte har en slitochslängbil, då törs man nöja sig med trafikförsäkring. En annan fördel är att det kan finnas en stor andrahandsmarknad för reservdelar om du har en billig, äldre modell.
Men det är bara ur ekonomisk synpunkt, har man råd så har man.

coxie
2009-02-15, 19:32
BMW är fina, men att köpa en 12 år gammal M3a som första bil är enligt mig rätt dumt.

Man får inget roligt för 100 000, köp något billigt och spar till en roligare andra bil.