Visa fullständig version : hälsovakten eller caloriesperhour
Hälsovakten säger att under en timmes fotbolls spelande så gör man av med 250 kalorier medan caloriesperhour.com säger att man gör av med 650.
Vilken ska jag lita på?
King Grub
2009-02-14, 18:36
Gör man inte av med mer än 250 kcal på en timme står man nog i mål och motståndarlaget suger.
haha, okej jag antar att hälsovakten har fel då.
Tack för snabbt svar
Eddie Vedder
2009-02-14, 19:02
Det går bara att göra väldigt generella uppskattningar utifrån en idrott som fotboll. Olika spelstilar ställer ju enormt skilda krav på prestationen och spelare A springer extremt mycket mer än spelare B. Jag har sett grafen från nedanstående studie där man undersökte glykogennivåer i M. vastus lateralis före, under och efter en allsvensk match och grafen den har prickar både här och där så spelarna förbrukade väldigt varierande med energi.
Soccer is characterised as a high intensity, intermittent non-continuous exercise. Players cover approximately 10 km of ground per game, of which 8 to 18% is at the highest individual speed. In higher levels of competition there is a greater number of tackles and headings plus a greater percentage of the game is performed at maximum speed. The average aerobic energy yield during a national level game is around 80% of the individual maximum. Blood lactate concentration during a game averages 7 to 8 mmol/L. Because of a high energy yield most players have empty muscle glycogen stores at the end of the game, were hypohydrated and also have an increased body temperature. Soccer players of national and international standard have a maximal aerobic power of around 60 to 65 ml/kg/min, an above average anaerobic alactacid power, and a greater buffer capacity and muscle strength compared with untrained controls, yet seem to be less flexible.
Ekblom B. Applied physiology of soccer. Sports Med. 1986 Jan-Feb;3(1):50-60.
There are major individual differences in the physical demands of players during a game related to physical capacity and tactical role in the team. These differences should be taken into account when planning the training and nutritional strategies of top-class players, who require a significant energy intake during a week.
Bangsbo J, Mohr M, Krustrup P. Physical and metabolic demands of training and match-play in the elite football player. J Sports Sci. 2006 Jul;24(7):665-74.
Danskarna har gjort mycket forskning på fotbollsspelare och vill du hitta en mängd studier så sök på forskaren Bangsbo som är huvudförfattare till studien jag refererar till här ovan.
Det måste väl vara omöjligt att försöka generalisera, det skiljer ju så enormt mycket beroende på position, ork, lust och för att inte tala på tempo på olika nivåer.
Eddie, du äger väl en garmin. Testat att ha på sig den på en fotbollsmatch? Fast GPS-mätning är kanske inte så bra när man springer runt som man gör.
Eddie Vedder
2009-02-14, 19:38
Det måste väl vara omöjligt att försöka generalisera, det skiljer ju så enormt mycket beroende på position, ork, lust och för att inte tala på tempo på olika nivåer.
Ja precis. Och grafen jag nämnde visade som sagt på just det. Vissa hade helt tömda glykogenlager efter en halvlek och vissa betydligt mer. Prickar både här och där.
Eddie, du äger väl en garmin. Testat att ha på sig den på en fotbollsmatch? Fast GPS-mätning är kanske inte så bra när man springer runt som man gör.
Ja jag har en Garmin men jag har inte rört en fotboll på typ två och ett halvt år dock.:D Men rent teoretiskt kan man ju defintivt använda den. Kartbilden skulle bli ett garnnystan i datorn men noh skulle distans o.s.v. räknas ut ganska bra.
Så en hyfsad bild av energiförbrukning skulle den ju ge och likaså en bra bild av hur pulsen och tempot går upp och ner vid olika delar av matchen samt totalt avverkad distans.
tntballe
2009-02-14, 21:22
Det är skillnad på hur dessa räknar ut förbrukningen.
Om jag minns rätt så visar hälsovakten det du gjort av med utöver den vanliga förbrukningen.
Och caloriesperhour har det inräknat.
Jo nu när jag tänker på det så är det ju väldigt stor skillnad på hur mycket man springer på olika träningar och matcher.
Ska söka lite på den där forskaren och se vad jag hittar.
young_george
2009-02-14, 21:59
Jo nu när jag tänker på det så är det ju väldigt stor skillnad på hur mycket man springer på olika träningar och matcher.
Ska söka lite på den där forskaren och se vad jag hittar.
Ska en forskare berätta för dig hur mycket springer på en fotbollsplan?
Om du vill veta får du nog skaffa en pulsklocka eller liknande.
Jag är inte dum i huvudet, jag fattar att det inte kommer stå hur mycket jag springer på en match. Jag sökte på det för att det kanske skulle finnas nåt intressant att läsa.
Eddie Vedder
2009-02-15, 08:37
Skrev du det där bara för att få bara obstinat? Självklart får man en bättre bild av att se över studier som gjorts och dra slutsatser. Hur tror du annars man skall lära sig saker?
Och en klocka med enbart puls är oduglig för att avgöra energiförbrukning. Sist men inte minst är det förbjudet att spela fotbollsmatch med klocka.
Nordenator
2009-02-15, 09:05
Skrev du det där bara för att få bara obstinat? Självklart får man en bättre bild av att se över studier som gjorts och dra slutsatser. Hur tror du annars man skall lära sig saker?
Och en klocka med enbart puls är oduglig för att avgöra energiförbrukning. Sist men inte minst är det förbjudet att spela fotbollsmatch med klocka.
Precis. Man kan ju få ordentligt med puls av att spela warcraft 3, men det säger ju inte att man ligger på en förbränning på 600 kcal. Snacka om att skräckfilm för lättskrämda individer hade varit epic burn om de bara kunde sitta och bli uppskrämda och bränna massvis. En ny variant på sauna belt, kanske?
young_george
2009-02-15, 09:38
Nej, det var en relevant fråga, med tanke på utgångsfrågan i tråden är det verkligen inte otänkbart att han hade förbisett något sånt.
Sist men inte minst är det förbjudet att spela fotbollsmatch med klocka
Ja, om världen var en bunt statiska regler så kanske det hade varit en relevant poäng. Antagligen går det utmärkt att kringgå FIFAs regler under träningar och försäsongsmatcherna om han ber snällt. Det har aldrig varit ett problem för mig.
Eddie Vedder
2009-02-15, 09:43
Nej, det var en relevant fråga, med tanke på utgångsfrågan i tråden är det verkligen inte otänkbart att han hade förbisett något sånt.
Nej den är irrelevant eftersom det enda hemma skrev var att han skulle kolla upp Bangsbos forskning och se vad han hittar för information.
Inte att han skulle skicka ett mail och fråga hur myckete energi det går åt på matcherna han spelar.
Självklart får man en bätte och bredare blid av att se över forskning som gjorts på området än att enbart titta på caoriesperhour eller Hälsovakten.
Ja, om världen var en bunt statiska regler så kanske det hade varit en relevant poäng. Antagligen går det utmärkt att kringgå FIFAs regler under träningar och försäsongsmatcherna om han ber snällt. Det har aldrig varit ett problem för mig.
Ja kanske det. Hursomhelst är det mot reglerna ur säkerhetssynpunkt, om sedan en domare skiter i det är det ju en annan femma. Samma sak med halsband, ringar i öronen o.s.v.
young_george
2009-02-15, 09:48
Nej den är irrelevant eftersom det enda hemma skrev var att han skulle kolla upp Bangsbos forskning och se vad han hittar för information.
Du tycker den var irrelevant. Jag ansåg det inte, därför skrev jag. Punkt på denna diskussionen hoppas jag.
Scratch89
2009-02-15, 23:05
OT, men varför är det förbjudet med en klocka när man spelar?
Eddie Vedder
2009-02-16, 05:47
OT, men varför är det förbjudet med en klocka när man spelar?
Av säkerhetsskäl som sagt. Ringar i öronen måste tejpas, halsband tas av etc. I en närkamp kan nog en klocka slå upp ett ögonbryn om det vil sig illa t.ex.
Hursomhelst är det mot reglerna ur säkerhetssynpunkt, om sedan en domare skiter i det är det ju en annan femma. Samma sak med halsband, ringar i öronen o.s.v.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.