handdator

Visa fullständig version : Lagra in kolhydrater som fett

Currenthill
2009-02-14, 16:56
Hej!

Jag hade en diskussion med en vän angående inlagring av kolhydrater som fett.

Känner själv efter att ha följt forumet en längre tid och kört ett flertal deff-perioder att jag har hyfsad koll på det praktiska kring ämnet.

Men min vän hävdar att man inte kan räkna på kaloriöverskottet (och den påföljande viktuppgången) på vanligt sätt när det gäller kolhydrater då cirka 70% av energin i dessa går åt till att omvandla dessa till fett för inlagring.

Stämmer detta? Går nästan hela energimängden i kaloriöverskott av kolhydrater åt till att "omvandla" till fett? Om så är fallet borde man kunna äta bra mycket större mängder kolhydrater då ändå bara 30% lagras som fett.

Mina egna empiriska studier pekar på att så icke är fallet. Matematiken kring mina överskott och underskott har alltid stämt klockrent utan att jag tagit hänsyn till denna "omvandlingseffekt".

Tack på förhand!

CHill

King Grub
2009-02-14, 17:39
Nej, det stämmer inte. Däremot är det svårt att få kolhydrat att lagras in som kroppsfett; det går att äta flera hundra gram kolhydrat vid ett tillfälle utan att många procent blir kroppsfett. Men när glykogenlagren i lever och muskulatur är fulla, då lagras fortsatt intag av kolhydratenergi in som kroppsfett via de novo lipogenes.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/48/2/240

Fortsatt överätning av kolhydrat innebär en skiftning från glykogensyntes till fettbildning efter några dagar.

http://www.nature.com/oby/journal/v11/n9/full/oby2003150a.html

Överätning av fett och kolhydrat innebär ungefär lika stor viktuppgång.

Energy cannot get lost; energy that is not expended will be stored. As the digestibility of foods is not affected by intake level or subject, energy storage during overfeeding can be calculated as the difference between energy intake and energy expenditure.

With carbohydrate overfeeding 75 to 85% of the excess energy was stored and the remaining expended, while with fat overfeeding 90 to 95% of the excess energy was stored, but there was no difference in fat storage after 14 d between the two diets fed isoenergetically to the same subjects.

Nutr Metab (Lond). 2006; 3: 25.

Även om kolhydrat inte lagras in som kroppsfett, påverkas ändå fettbalansen, i och med att kolhydratintag kraftigt nedreglerar fettförbränningen. Det gör inte fettintag i samma utsträckning.

Currenthill
2009-02-14, 17:46
Tack för ett snabbt och bra svar!

Mvh CHill