Visa fullständig version : Stationär eller bärbar? Vad sitter ni på?
Rooobiin
2009-02-13, 16:16
Som topic!=)
Vad sitter ni på stationär eller en bärbar?
Fördelar/nackdelar?
Studerar ni?
Har en bärbar nu , men funderar på att köpa en stationär. kommer börja studera senare om 1år ungefär,
Så tänkte ha stationär kopplad till tv när man ska se film m.m ha massa musik osånt!:) sen studera på den eller eventuellt köpa en bärbar också då.
Nå va sitter ni på? någon/några som studerar med en stationär? Går ju inte att ta med osv antar det är nackdelarna?
Nordenator
2009-02-13, 16:21
Både och. Har laptopen för saker som kräver mobilitet (ultraportabel) annars sitter jag vid en stationär med 2 skärmar. Har datorn på andra sidan väggen så det är knäpptyst i alla fall. En stationär är svår att byta ut med en laptop, men man behöver ju inte dyraste på marknaden. Min är 4-5 år gammal men duger till 720p-material.
hahavaffan
2009-02-13, 16:23
Har en stationär PC som agerar huvuddator. Kör Win XP på den, och använder den till det mesta typ surf, bildbehandling, dc, torrents, ftp, något enstaka spel och framför allt som uppspelare av film och tv-serier till tvn.
Den bärbara Macbooken hänger med till skolan, och på den brukar jag även göra programmering och surfa i soffan eller sängen.
Har båda men sitter på stationär hemma eftersom det är lite mer pulver i den. Bärbar på jobbet dock.
Bärbar, fast den används som en stationär. Har nog bara flyttat den från skrivbordet en gång sedan jag köpte den för typ två år sedan.
Laptop, används dels utanför hemmet men i hemmet är den för det mesta kopplad till ljudsystemet, tv och trådlöst t-bord/mus.
King Grub
2009-02-13, 16:25
Stationär, enda valet för en gamer.
Stationär, enda valet för en gamer.
^What (s)he said.
arremannen
2009-02-13, 16:27
Poll... ?
Bärbar
grisbil3n
2009-02-13, 16:31
Bärbar
Komplett med msn virus, massa porr och äckliga vista som förstör så mycket det bara går.
Båda och :)
Bärbara när man ligger i sängen och slöar. Najz
Båda, en stationär htpc för allt krävande. En bärbar för surf.
Skulle jag bara få ha en skulle det nog bli en bärbar för att jag reser mycket nu för tiden. Dagens bärbara klarar ganska mycket ändå :)
isterbuk
2009-02-13, 16:41
Har en laptop kopplad till TV'n, ska snart köpa mig en till laptop.
kalajset
2009-02-13, 16:42
Båda. Först en stationär med XP, trotjänare som har hängt med i många år nu, med ganska minimala uppgraderingar. Enda jag egentligen saknar är en plattskärm. Sedan har jag en iBook som även den är några år, den får hänga med de gångerna jag får för mig att surfa vid tv-bordet och liknande. Största fördelen är att den är väldigt tystlåten, annars gillar jag helt klart stationära bättre, blir aldrig riktigt samma sak med en bärbar.
Stationär, men vill nog ha en bärbar till våren/sommaren... eller kanske inte, jag vill kunna spela nya spel på den och arbeta med 3d program utan att allt fuckar sig, men mobiliteten i bärbar dator är guld värd i sig.
Har några stycken:
Workstation med 6 skärmar till jobbet.
Speldator med 2 skärmar till att spela med
HTPC kopplad till TVn och Projektorn för tv-tittande.
Till sist en laptop som jag släpar med mig till skolan/resor.
Bärbar. Kommer nog aldrig skaffa en stationär igen, om jag inte börjar redigera film seriöst någon gång.
1 laptop och 1 stationär.
Köpte min första hemmalaptop förra året. Tänkte att den kunde vara bra att ha ibland, men att jag ändå skulle sitta vid min stationära när jag var hemma. 3 månader senare kom jag på att jag inte hade startat skärmen till min stationära sedan jag köpt min laptop.
Men jag har kvar den stationära. Lagringsdator och HTPC. Remotar till den från min laptop för att köra musik och har bilden på TV:n, om jag ska kolla film/serier.
Black Star Abyss
2009-02-13, 17:41
Bärbar!
Smidigare, snyggare, bekvämare.
Nackdelen är att man får sämre prestanda för pengarna.
Har tre stationära (varav ett mediacenter) och en bärbar. Sen tre skärmar på det :)
hoikka poika
2009-02-13, 17:58
Stationär, inköpt sommaren 2007, hänger med bra som satan, nytt grafik-kort och den skulle springa cirklar runt vilken hp/dell ... whatever. Tyst är den också!
Bärbar, en iBook 12'', inköpt 2004(?) agerar sambodator och filmvisare nu när mitt PS3 är inne på rep.
Kör med laptop. Har inte haft stationär dator sedan 2002.
Jag gör inget annat än surfar och lyssnar på musik, så jag har inga höga krav på prestanda.
tommie-92
2009-02-13, 18:12
2st stationära, varav en helt ny(3veckor gammal), den andra har väl 3år på nacken. En bärbar som används under resor och liknande.
Bärbar och stationär, har dock inte använt den stationära sen jag köpte den bärbara.
Whistler
2009-02-13, 20:26
iPhone
iPhone
Frågan är: går den att köra Crysis på? *popcorn*
Två stationära och en bärbar. Använder den bärbara, som är ett par månader gammal på resor och på och mellan föreläsningar, till vilket den egentligen är för tung, inser att jag borde ha prioriterat låg vikt över spelprestanda, men å andra sidan skadar väl lite extra vikt knappast konditionen. Kör tyvärr Vista just nu, men den skall dual-boota Ubuntu så snart jag anser mig ha lite tid över.
Den bättre stationära, som till en stor del är från 2005, används till i stort sett allt när jag är hemma, den är bekvämare att använda och har bättre prestanda trots att processorn är lite på segare sidan (socket 939...). Som operativsystem fungerar XP och Kubuntu, just nu mest det förstnämnda.
Den sämsta maskinen står mest och samlar damm. Flera stationära prydnadsburkar man kunde knappra på ibland vore kul, men tyvärr saknas utrymmet.
reinholdsson
2009-02-13, 20:51
2 st stationära. En som jag surfar, spelar etc på samt en htpc kopplad till tvn.
Wille005
2009-02-13, 21:22
Jag lirar på en Stationär (siberia lurar, razer krait mus, qpad matta osv) och sitter på en svart stol med mjuk dyna och små hjul längst ned på benen.
drakfelt
2009-02-13, 21:30
stationär inkopplad via hdmi till min platt-tv, fruktansvärt praktiskt!
Stationär hemma såklart. Vem orkar sitta med något som är suboptimalt på alla sätt förutom ev strömförbrukning, d.v.s om man vill vara lite miljövän..
shadowfire
2009-02-13, 23:01
stationär, enda valet för en gamer.
+1.
Inne på min andra stationära nu, sitter även på en bärbar. Studerar och använder mest datorn till att surfa på under rasterna. Har ekonomi och T-konton och olika beräkningar gör jag lättast på papper. Har även Hoogia men gillar papper och penna mer.
Pluggar helst vid min sationära, detta pga 24tummaren, lätt att göra fler saker då, att bara plugga blir lätt drygt.
Musselbank
2009-02-14, 01:45
Stationär (i fulltower :laugh:) för längre sittningar, äldre bärbar för soffan, ännu äldre bärbar som musikspelare, sprillans snik-netbook som ska ersätta soffans bärbara & hänga med på resor. Den nuvarande sofflaptopen ska få bli en slags nas + p2p-apparat.
Det gamla stationära värmekraftverket (athlon xp) till nas vet jag inte vad jag ska ge för uppgift.
Fördelen med stationär är bang for da buck.
Jag har både bärbar och stationär.
Bärbara är bara för resor, skola, jobb, osv. Ha en bärbar för spel är bara korkat, då det kostar för mycket, drar mycket batteri och ger dålig prestanda för ett på tok för hög pris.
FillilutteN
2009-02-14, 11:38
Stationär, iMac
Plus ett! iMac 24" är en dröm (:
Dock kommer jag ev komplettera med en macbook till hösten.
Arnesson
2009-02-14, 11:40
Bärbar Hp Compaq nc4200 12". Den enda datorn jag äger. Trodde det skulle vara drygt med 12" men det fungerar prima!
wide screen laptop så den är mer släpbar än bärbar.. :D men jag gillar den och skaffade inte för att bära runt på.. mest surfa och titta på filmer/serier.
Stationär förstås! Tycker inte att jag har råd med båda delar, och en stationär är ju överlägsen rent prestandamässigt för samma pengar. Tänker då främst på spel. Har inte heller haft något större behov av en bärbar.
Stationär på jobbet.
Hemma laptop, en 14 tum som jag använder vanligtvis. Sitter alltid i soffan med datorn i knät (mellan benen). En 12 tum som jag har när jag reser.
Kommer nog aldrig mer ha en stationär hemma. Tar bara upp onödigt utrymme och man kan inte sitta mysigt och bekvämt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.