Visa fullständig version : Jag bröt benet vid knäböj....är det en arbetsskada?
För några dagar sedan så var jag som vanligt iväg till gymet på lunchrasten, det var bendag så jag började med knäböj.
Det var i det sista setet som det hände, det som inte får hända, i nedersta läget tappade jag balansen och föll framåt med stång och allt, ena foten vek sig och mitt underben gick av. :(
Iväg till vårdcentralen, vidareskickad till lassa, röntgen med konstaterad fraktur på underbenet och gipsning.... sedan 6veckors sjukskrivning...
Nu är då frågan om någon vet ifall detta kan klassas som arbetsskada eller inte?
Lite mer info som jag kan nämna.
Gymet är inte på arbetsplatsen men några minuters gångväg ifrån.
Gymkortet är sponsat av jobbet.
Vi har tillåtelse av företagsledningen att träna på lunchen.
Så, är det någon som är kunnig på sådana frågor som kan ge mig lite info om vad som kanske gäller?
Spontant låter det som du bröt benet på din fritid. Men jag är helt oinsatt i sakfrågan, så det kanske räknas till arbetet då det var på lunchen?
Brukar du träna på lunchen så bör det gälla som att skadan skett på arbetstid. Normalt sett räknas det till och från jobb med och om du då vanligtvis har vägen inom tex dagis räknas även det in. Lycka till med läkningen och pappersarbetet.
bigtraps
2009-02-11, 18:32
Många brukar ha fritidsförsökring genom facket
En snabb googling ledde till detta,
http://www.svensktnaringsliv.se/forsakring/fragor/article63160.ece
Arbetsskada och raster
1)
Gäller arbetsskadeförsäkringen på lunchrasten?
Svar
Ja, TFA gäller om man är kvar på företaget och äter i lunchrum. Går man utanför företagsområdet på sin lunch är man försäkrad på väg till och från matstället men inte inne på restaurangen och inte när man gör personliga aktiviteter.
Tack för svaren.
Jo, jag brukar träna på lunchen varje dag.
Fritidsolycksfallsförsäkring har jag via facket ( Unionen ) men jag har inte kollat upp med dem vad som gäller ännu.
Jag får kolla upp vad de tycker med avseende på inkomstbortfall och liknande vid sådana här skador.
Jag återkommer med mer info om vad som gäller när jag har fått några svar.
Jag tror inte det räknas som en arbetsskada, du är inte på väg till eller från jobbet och du utför inte en arbetsuppgift. Men fråga kan man ju alltid.
Tråkigt att höra.
Nej, der ingen arbetsskada. Kolla med facket vilken försäkring det är som gäller, du har garanterat en som täcker och sedan gäller förm sjukskrivning.
Brukar du träna på lunchen så bör det gälla som att skadan skett på arbetstid. Normalt sett räknas det till och från jobb med och om du då vanligtvis har vägen inom tex dagis räknas även det in. Lycka till med läkningen och pappersarbetet.Obetald lunch är inte arbetstid. Han var inte på väg någonstans.
Hittade försäkringsbrevet och fritidsolycksfallsförsäkringen är i Förenade Liv.
Det står i villkoren den att den INTE täcker inkomstbortfall . :(
Däremot kan man få ersättning för sveda & värk om man blivit sjukskriven minst 25% i minst 30 dagar. (Jag är sjukskriven helt i 6veckor, funderar dock på att gå tillbaks och börja jobba lite smått så fort jag kan, och får för läkaren).
Nu kan jag komma med lite uppdateringar i ärendet, jag hade nästan glömt bort denna tråd.
Iaf. så gjorde jag i samråd med chefen en anmälan till AFA-försäkringar angående arbetsskada och efter många om och men (jobbet hade glömt att sjukskriva mig osv.) så fick jag besked från AFA-försäkringar att det ÄR en godkänd arbetsskada som är ersättningsberättigad.
Bidragande anledningar till att det tolkades som en arbetsskada var att den skedde tidsmässigt under normal arbetstid och att företaget står för en del av träningsavgiften via friskvårdspengar.
Jag har nu fått ersättning för förlorad arbetsinkomst samt för sveda & värk. Det som återstår är att jag skall lämna in en ansökan om ersättning för förhöjda levnadskostnader i samband med skadan. (Jag har inte kunnat bära in ved och elda för värme utan fått värma huset med el och den elkostnaden vill jag ha ersättning för).
Ett år efter skadetillfället ska det utredas om jag fortfarande har men efter skadan och då kan det bli tal om annan ersättning.
Granatgiraffen
2009-06-23, 19:44
Nu kan jag komma med lite uppdateringar i ärendet, jag hade nästan glömt bort denna tråd.
Iaf. så gjorde jag i samråd med chefen en anmälan till AFA-försäkringar angående arbetsskada och efter många om och men (jobbet hade glömt att sjukskriva mig osv.) så fick jag besked från AFA-försäkringar att det ÄR en godkänd arbetsskada som är ersättningsberättigad.
Bidragande anledningar till att det tolkades som en arbetsskada var att den skedde tidsmässigt under normal arbetstid och att företaget står för en del av träningsavgiften via friskvårdspengar.
Jag har nu fått ersättning för förlorad arbetsinkomst samt för sveda & värk. Det som återstår är att jag skall lämna in en ansökan om ersättning för förhöjda levnadskostnader i samband med skadan. (Jag har inte kunnat bära in ved och elda för värme utan fått värma huset med el och den elkostnaden vill jag ha ersättning för).
Ett år efter skadetillfället ska det utredas om jag fortfarande har men efter skadan och då kan det bli tal om annan ersättning.
Granatgiraffen tycker att det är rätt sunkigt att det räknas som arbetsskada.
Rockhard
2009-06-23, 19:52
Efter lite snabb googling så är det ganska uppenbart att det inte är en arbetsskada enligt definitionen. Men det finns väl som alltid lite utrymme för egen tolkning av den som har hand om försäkringsärendet.
Rockhard
2009-06-23, 19:54
Hur har det gått med skadan då? Har det läkt bra?
I arbetsskadeförsäkringsgruppen ingår också fritidsförsäkringarna. Dvs, det här är pengar som arbetstagaren avstått för att kunna få ersättning för precis det TS råkade ut för.
Varför? Det hade väl varit sunkigare att inte få ut från en försäkring man betalar för, försäkringsvillkoren skiljer sig åt och man brukar betala därefter.
Hur har det gått med skadan då? Har det läkt bra?
Själva brottet har läkt på rätt sätt, det ligger rakt och så men det är inte färdigläkt ännu, det kan ta 7-9månader innan jag inte besväras av det enligt sjkugymnasten.
Det är fortfarande ont och benträningen är allt annat än optimal....kan inte köra med fria vikter och inte leg extension eller legcurl då detta bryter för mycket i benet. :( Inte heller någon övning där jag böjer mycket i fotleden.
Foten blir också blå/svart nere vid tårna innan kvällen och det blir mer om jag går mycket.
Men annars är det bra, jag kan gå normalt och det känns som det blir bättre och bättre. :)
Granatgiraffen
2009-06-23, 20:19
Varför? Det hade väl varit sunkigare att inte få ut från en försäkring man betalar för, försäkringsvillkoren skiljer sig åt och man brukar betala därefter.
Granatgiraffen tycker Allans info säger att det inte räknas som arbetsskada fast det ingår en fritidsförsäkring i arbetsskadeförsäkringsgruppen. Då snackar vi ju helt annat. Det är viktigt med tydlig information tycker jag och du! Då är det helt okej.
Granatgiraffen tycker Allans info säger att det inte räknas som arbetsskada fast det ingår en fritidsförsäkring i arbetsskadeförsäkringsgruppen. Då snackar vi ju helt annat. Det är viktigt med tydlig information tycker jag och du! Då är det helt okej.
Ok, jag trodde du vände dig mot att en arbetsskadeförsäkring med ett fritidsförsäkringstillägg inte borde täcka, å om tydlig info är viktigt så står ju det ju att det klassades som arbetsskada iom att det skedde på tid som arbetsgivaren delvis ger ersättningför i form av friskvårdsersättning.
Jag tolkar det som att det antagligen inte hade varit arbetsskada om han tex varit ute och sprungit (el kanske om företaget har friskvårdstimmar, dvs friskvård under betald arbetstid?) förutsatt att han inte fått friskvårdsersättning för tex löpskor (vilket tex min arbetsgivare inte utger, däremot för gymkort).
Ska se om jag orkar kolla om min försäkring hade täckt, idag så tränade jag på arbetstid (friskvårdstimma) av arbetsgivaren delvis betald träning (arb givaren betalar 1200 kr av mitt träningskort).
Alltid bra att veta om samt vilken försäkring som täcker en ev skada.. Tex så upptäckte jag att det inte ingick drulle i min hemförsäkring, å jag är tyvärr en sån. Drulle. :em: (betalar extra nu).
hoikka poika
2009-06-23, 22:41
Tack för uppföljningen! Det är alltid intressant att höra hur det gick tillslut!
Granatgiraffen
2009-06-24, 10:58
Ok, jag trodde du vände dig mot att en arbetsskadeförsäkring med ett fritidsförsäkringstillägg inte borde täcka, å om tydlig info är viktigt så står ju det ju att det klassades som arbetsskada iom att det skedde på tid som arbetsgivaren delvis ger ersättningför i form av friskvårdsersättning.
Jag tolkar det som att det antagligen inte hade varit arbetsskada om han tex varit ute och sprungit (el kanske om företaget har friskvårdstimmar, dvs friskvård under betald arbetstid?) förutsatt att han inte fått friskvårdsersättning för tex löpskor (vilket tex min arbetsgivare inte utger, däremot för gymkort).
Ska se om jag orkar kolla om min försäkring hade täckt, idag så tränade jag på arbetstid (friskvårdstimma) av arbetsgivaren delvis betald träning (arb givaren betalar 1200 kr av mitt träningskort).
Alltid bra att veta om samt vilken försäkring som täcker en ev skada.. Tex så upptäckte jag att det inte ingick drulle i min hemförsäkring, å jag är tyvärr en sån. Drulle. :em: (betalar extra nu).
Du tolkar mycket. Dr Phil säger att du måste testa dina antaganden. Du gillar Dr Phil nu(inget antagande).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.