Visa fullständig version : Är det meningslöst?
Raskolnikov
2009-02-11, 14:10
Vore det meningslöst att äta lite mindre men nyttigare samtidigt som man tränar hård styrketräning 5 dagar i veckan för att få bort fettet? För personligen har jag inte tid till att gå morgonpromenader eller kvällar då jag befinner mig i gymmet. Så finns det några tips ni kan ge mig?
MVH
så länge man äter mindre än det dagliga energi behovet borde man ju gå ner i vikt. Så antar träning,vad man äter inte spelar någon roll så länge man följer dom principerna
Nej det är inte meningslöst. Du behöver inte köra morgonpromenader eller cardio för att bli av med fett. Med kosten kan du se till att du går ner i vikt och därmed förlorar fett, med styrketräningen kan du se till att du får behålla så mycket muskelmassa som möjligt så att det mesta av viktnedgången blir fett. Så enkelt är det egentligen. Vill du ha ytterligare tips så se till att träningen (oavsett om det är styrketräning eller cardio) inte sliter ut dig så att du tappar prestationsförmåga, vilket kan leda till onödig förlust av muskelmassa.
Raskolnikov
2009-02-11, 14:48
Nej det är inte meningslöst. Du behöver inte köra morgonpromenader eller cardio för att bli av med fett. Med kosten kan du se till att du går ner i vikt och därmed förlorar fett, med styrketräningen kan du se till att du får behålla så mycket muskelmassa som möjligt så att det mesta av viktnedgången blir fett. Så enkelt är det egentligen. Vill du ha ytterligare tips så se till att träningen (oavsett om det är styrketräning eller cardio) inte sliter ut dig så att du tappar prestationsförmåga, vilket kan leda till onödig förlust av muskelmassa.
Tack, då gör jag så då, äter nyttigare, mindre portioner och tränar styrketräning som vanligt. Men en sak jag märkt, dock vet jag inte om jag bara inbillar mig, men jag tar inte lika mycket i bröst nu efter ett tag nu när jag ätit mindre. Känns som om jag blivit lite svagare vilket gör en lite besviken, men det är väl det man får ta. Kan tillägga att jag kör med whey 100 som tillskott på morgonen om jag hinner, efter träning och någon gång på kvällar ibland.
MVH
JohnRick
2009-02-11, 16:13
Det beror ju på hur mkt mindre du äter. Om nedgången är för hastig är det inte konstigt om du blir markant svagare efter ett tag. ett högt proteinintag är ju som bekant viktigare under viktnedgång än annars.
Det kan vara svårt att inte tappa styrka när man gått ner ett antal kilon, men man ska inte behöva tappa "för mycket" om man inte redan är i bra form (bf 10-12%) och vill få väldigt lågt bf (6-8%) (exempel).
Mind-Games
2009-02-11, 19:27
Finns det något lätt sätt att beräkna sin BF ?
Något man skulle kunna köpa och då menar jag ingen värdelös jävla våg. Man ser ju på program att dom tar lite fett på midjan och mäter med någon metall sak. Kan man köpa såna och hur gör man ?
Min nästan fråga, kan man överanstränga sin kropp med för mycket träning fast man har tex, två vilodagar i veckan. Om man kan, vad händer med kroppen om man tränar och tröttar ut sig för mycket?
Tack för svar *flex*:):D;)
young_george
2009-02-11, 19:55
Finns det något lätt sätt att beräkna sin BF ?
Nej, inget lätt sätt som både är billigt och korrekt.
Något man skulle kunna köpa och då menar jag ingen värdelös jävla våg. Man ser ju på program att dom tar lite fett på midjan och mäter med någon metall sak. Kan man köpa såna och hur gör man ?
Kaliper kallas det och går att köpa online. En bra kostar cirka 1000kr, men de är svåra att använda och det finns absolut ingen garanti för att du får en korrekt siffra.
Min nästan fråga, kan man överanstränga sin kropp med för mycket träning fast man har tex, två vilodagar i veckan. Om man kan, vad händer med kroppen om man tränar och tröttar ut sig för mycket?
Ja, det kan du. Ju mer vila desto mindre risk för överträning. Kort sagt så blir dina resultat motsatsen vad du hade velat. Svagare istället för starkare. Långsammare istället för snabbare, sjukare istället för friskare. Typ..
Mind-Games
2009-02-11, 19:58
Oj oj, tack för svar Young George ! :D
Oooh men ni som vet vad ni har för BF, hur räknar ni det ? Har ni alla en sån där Kaliper ?
young_george
2009-02-11, 20:01
Oj oj, tack för svar Young George ! :D
Oooh men ni som vet vad ni har för BF, hur räknar ni det ? Har ni alla en sån där Kaliper ?
Några av de mest seriösa har säkert betalt för eller lärt sig att mäta sitt fett. Men majoriteten tittar på sig själv i spegeln, jämför med andra personer och drar till en kvalificerad gissning.
Eddie Vedder
2009-02-11, 20:01
Sluta kapa trådar Mind-Games!
Om du inte märkt det redan så har en hel del av dina offtopic-inlägg plockats bort redan men eftersom du fortsätter spamma på får jag väl skriva här. Även de frågor du ställer nu finns det jättemånga trådar som behandlar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.