handdator

Visa fullständig version : Dricka under passet

Slartibartfast
2003-07-24, 06:41
Vad ska man dricka under passet? Har kört med vatten hittills men jag blir alltid så trött mot slutet av passet. Vore det bättre med någon typ av blandsaft, så man får i sig socker? Nåt annat bra sätt att hålla energin uppe?

loboman
2003-07-24, 07:24
Sköt kosten under hela dagen för att orka med träningen?
Träna inte längre än 1 h?
Gå hem när du känner dig slut annars tror JAG att du bryter ner kroppen för hårt...

Kör absolut inte med saft, dextrol eller pripps energidryck.

Slartibartfast
2003-07-24, 07:52
Originally posted by loboman

Kör absolut inte med saft, dextrol eller pripps energidryck.

Varför inte?

Andyh
2003-07-24, 08:07
Originally posted by Slartibartfast

Varför inte?

Ger en kort blodsockerpeak som sen sjunker ner (kanske) t.o.m under den nivån du låg på innan

(är bara min gissning, nån som vet bättre får gärna svara)

shirunai
2003-07-24, 09:39
precis blir insulinspik jag tror det är bättre att det blodsockret hålls på en jämn nivå, slarva inte med maten dagarna innan ät 1-1½ timma före passet, ett rejält mål mat med mycket kolhydrater

Joachim B
2003-07-24, 09:47
Risken för en "blodsockerpeak" under ett träningspass är minimalt om du inte bälgar i dig massor med kolisar, men då säger nog magen ifrån först. ;)

Prova istället en kombination med 0,15 gr vassleisolat (rikt på BCAA) och 0,3 gr kolhydrater (maltodextrin) per kilo kroppsvikt blandat med cirka en liter vatten och drick det under träningspasset.
Det är tämligen små mängder, men det motverkar mental trötthet och hjälper till att hålla energin uppe. Som en bonus hjälper det kroppen att snabbare komma i en positiv proteinbalans efter träningspasset.

Muskelsmurfen
2003-07-24, 11:25
Jag har en hink Fairing SloowCarbs jag håller på att arbeta mig igenom. Jag har även provat glutamin men det känns lite lyxigt.
F.ö. borde det väl vara bra att dricka någon form av näring så att kroppen inte blir lika katabol? dvs innan man fått sin efterpassetjättemegaprotteshake.

Joachim B
2003-07-24, 13:12
Helt riktigt! Att få i sig lite kolhydrater och aminosyror (främst leucin) under passet kan öka återhämtningen markant - och påskynda omställningen till en positiv proteinbalans! Nåja, allt detta och tusen saker till kommer i min artikel i, just det, nästa Exhale... :angel:

Bamse
2003-07-24, 13:21
Originally posted by Joachim B
Helt riktigt! Att få i sig lite kolhydrater och aminosyror (främst leucin) under passet kan öka återhämtningen markant - och påskynda omställningen till en positiv proteinbalans! Nåja, allt detta och tusen saker till kommer i min artikel i, just det, nästa Exhale... :angel:

När kommer den till IKSU då? :naughty:

Joachim B
2003-07-24, 13:24
Originally posted by Bamse

När kommer den till IKSU då? :naughty:

Om du är en snäll bamsebjörn kanske redan i morgon, men troligtvis i början på nästa vecka.

Bamse
2003-07-24, 13:33
Oj jävlar, det gick snabbt! :thumbup:

Prankie
2003-07-24, 14:30
Hmm... Har IKSU exhale? Har inte sett det där? Verkar vara mest Amelia där. :D

Bamse
2003-07-24, 14:41
Originally posted by Prankie

Checka denna tråd...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12589&perpage=20&pagenumber=2

Joachim B
2003-07-24, 14:42
Originally posted by Prankie

Hehe, IKSU tar in Exhale fr.o.m. detta nummer. Tacka Rookie Westin för det!

Bamse
2003-07-24, 14:48
Originally posted by Joachim B
Tacka Rookie Westin för det!

Määäh, jag då? :cryout: :furious:

:angel:

Joachim B
2003-07-24, 14:58
Originally posted by Bamse

Määäh, jag då? :cryout: :furious:

:angel:

Tvivlar inte en sekund på att du inte var med på ett hörn (och tjatade som en liten femårig flicka vid ett glasstånd)...

Marko.I
2003-07-24, 15:17
Jag tycker det funkar kanon att ladda med maltodextrin precis innan passet. Man tränar juh ändå inte i 2 timmar så man hinner få i sig näring igen innan man får blodsockerfall.

En dl Fairing Energy Booster i 0,5L Fun light saft 10-15 mins innan passet knäcker ;)

Under själva passet tycker jag vanligt vatten är bäst som törstsläckare...

King Grub
2003-07-24, 16:06
Originally posted by Hulkis
Man tränar juh ändå inte i 2 timmar så man hinner få i sig näring igen innan man får blodsockerfall.

Tala för dig själv. :booty: