Logga in

Visa fullständig version : äta nattetid? HELP MEEEE

freakyFlip
2009-02-10, 23:22
shit de börjar verkligen ALLTID på kvällen, tog precis en krom tablett, vet inte om de hjälpte, ja vill bara hetsäta!*popcorn*!!!!!!! finns de något som inte e helt värdelöst å käka på natten? choklad suget e värst, har redan käkat kvarg me funlight å kanel!

en sak till e kanel verkligen bra för förbränningen!?*gah!*

j2b
2009-02-10, 23:27
du kanske inte äter tillräckligt under dagen och proppar i dig på kvällstid istället?

ena sättet att slippa suget är väl att inte ge efter för det?

Billybilly
2009-02-10, 23:32
Ta ett kokt ägg, det brukar jag göra när jag är förbannat hungrig, tycker det mättar helt okej :)

Har aldrig hört talas om kanel delen.

freakyFlip
2009-02-10, 23:34
ja men ja gör ju inte de heller då hade ja inte suttit så här som ett nervrak haha!!!!:P nä ja proppar inte i mej nått möjligtvis vatten, å typ 50g kvarg men de vet ja inte om ja kan kalla mej proppa!!! :(

Rahf
2009-02-10, 23:34
Hur äter du under dagarna?

freakyFlip
2009-02-10, 23:35
okej.... men ja e nog inte hungrig jag hatar sockerberoende nog de värsta ja varit me om! de bästa kanske e å sova. men tack för tipset på ägget, men e inte så sugen på de just nu:P

freakyFlip
2009-02-10, 23:36
frukost, lunch sen typ kvarg m frukt innan ja tränar sen middag sen kvarg på kvällen....

Rahf
2009-02-10, 23:39
Vilka mängder? Ät en liten kvällsfika om du nu får ett enormt sötsug på kvällen, alternativt ät en senare middag kanske?

Mental
2009-02-10, 23:40
Sockerberoende är du inte. Ta en promenad, drick vatten, borsta tänderna, distrahera dig med något. Det finns många sätt att hantera hunger på

freakyFlip
2009-02-10, 23:43
ja asså egentligen tror ja inte de påverkar min vikt me tanke på att ja väger 57 e 174 cm tränar varje dag, men de e själva grejen mest tror ja, att ja har så dålig diciplin, plus att om ja börjar käka varje kväll kommer ja nog gå upp. inte av en, eller två men sen kommer tredje fjärde osv.. finns de ngt typ nyttig som inte e allt för skumt att käka sent?
idag åt ja iofs bara en matersättningsbar till middag men mest för att ja alltid känner mej stressad över att komma hem på kvällen efter träning när barnen e övertrötta å skriker:S
:P

Rahf
2009-02-10, 23:45
ja asså egentligen tror ja inte de påverkar min vikt me tanke på att ja väger 57 e 174 cm tränar varje dag, men de e själva grejen mest tror ja, att ja har så dålig diciplin, plus att om ja börjar käka varje kväll kommer ja nog gå upp. inte av en, eller två men sen kommer tredje fjärde osv.. finns de ngt typ nyttig som inte e allt för skumt att käka sent?
idag åt ja iofs bara en matersättningsbar till middag men mest för att ja alltid känner mej stressad över att komma hem på kvällen efter träning när barnen e övertrötta å skriker:S
:P

Där har du ett problem. Ät en stadig middag som du blir mätt på. Matersättningsbar är ingenting att hurra för kan jag säga. Socker har du där också.

Storkok är en gudagåva i de lägen där man har mycket runtomkring och inte alltid orkar. Fixa matlådor som kan stå i kylen några dagar.

freakyFlip
2009-02-10, 23:46
mm har gjort allt utom promenaden har lite svårt me två barn som sover;) plus en man som alltid äter kakor å godis, fast de spelar ingen roll för han ser rippad ut ändå, fatta skönt å kunna träna å käka va man vill haha.

Rahf
2009-02-10, 23:47
Ja, vill du slippa problem så måste någonting göras, så enkelt är det. Vare sig det är en ändring av attityd, vanor eller en kombination så måste saker förändras. Snacka med din man för stöd.

Nu inväntar vi Tolkia.

freakyFlip
2009-02-10, 23:48
ja ja vet, men grejen e den att ja måste äta på min promenad hem efter gymet, kommer ja hem känner ja mej ihjälstressad å kan ändå inte äta. har alltid kyckling å ris å liknande för de äter ja alltid till lunch, men får verkligen inte hihop kvälls träningen med kvälls målet....

Rahf
2009-02-10, 23:49
Påstår du alltså att du äter middagen under promenaden hem?

freakyFlip
2009-02-10, 23:50
word! snart e de iaf lördag så kan ja ju försätta mej i sockerrus igen haha! å ha samma problem nästa vecka. men de löser sej säkert. för ja har hört att valkar e hett hahha:P

freakyFlip
2009-02-10, 23:51
ja:em:

Rahf
2009-02-10, 23:54
word! snart e de iaf lördag så kan ja ju försätta mej i sockerrus igen haha! å ha samma problem nästa vecka. men de löser sej säkert. för ja har hört att valkar e hett hahha:P

Du skrattar och skojar om ett allvarligt problem alltså? Kom igen nu, vi försöker ge dig tips och råd men du går hela tiden an med dina ursäkter om barnen, din man, promenader osv. Det håller inte i längden.

Du måste ordna en förändring i ditt liv som gör kvällen hållbar så att du slipper detta besvär. För det första så måste du se till att äta en middag. Någon matersättningsbar är inte hållbart, det måste få vara en måltid som mättar och gör att du kan klara kvällen utan att tänka på mat och godis. Jag säger det igen, prata med din man och få hjälp från hans sida, det måste ju ändå gå att kunna ordna en middag om en av er hjälper till med barnen och den andre ordnar något som är lätt att tillreda?

Kom igen nu, visa att du tar det på allvar. Vi vill bara ditt eget bästa.

freakyFlip
2009-02-10, 23:58
tack! ja jag ska göra det! en liten fråga till, för ett tag sen åt ja max två ggr om dagen pyttelite, men nu när ja börjat träna mer å hårdare äter ja mer (psykotiskt ja vet!) men då stod ja still på en vikt nu har ja börjat gå ner igen?

Rahf
2009-02-11, 00:02
tack! ja jag ska göra det! en liten fråga till, för ett tag sen åt ja max två ggr om dagen pyttelite, men nu när ja börjat träna mer å hårdare äter ja mer (psykotiskt ja vet!) men då stod ja still på en vikt nu har ja börjat gå ner igen?

Börjar du träna så kommer energiförbrukningen att bli större och för många så innebär det att man blir hungrigare. Du förbrukar mer energi än du konsumerar helt enkelt. Skulle du träna mindre men äta lika mycket så skulle antingen viktnedgången minska, stanna av eller gå åt andra hållet, dvs viktuppgång.

Så enkelt är det. Ekvationen för viktförändring är alltid Energi in - Energi ut = Viktförändring.

Lycka till! Hoppas ni kan få en hållbar rutin på barnen och middagsvanorna.

freakyFlip
2009-02-11, 00:04
tack så mycket för svaren å vänligheten!!!!

Mysella
2009-02-11, 08:19
Men alltså.. varför skriver du här? För att få hjälp, eller för att få sympati? Vill du att folk ska ge dig råd eller tycka synd om dig? Du borde läsa igenom dina egna inlägg, du verkar antingen så insnöad i det du gör att du inte fattar vad du gör för fel eller så fattar du det men vill att folk ska oja sig och tycka synd om dig, sånt mår man alltid lite bättre av.

Om du nu är ute i ärligt uppsåt och faktiskt vill ha råd så är det fint, men då får du ju ta till dig dem också. Jag fattar inte ens vad du ska ner i vikt att göra om du väger 54 kilo och har två små barn som du ammar (?) och behöver lägga din tid och kraft på. Jättebra att du kommer iväg och tränar, det är nog välkommen egentid för många mammor, men inte om det ska ske på bekostnad av hela din vardagsplanering. Vad tror du dina barn kommer få för relationer till mat om du själv har ett helt galet ätbeteende? Och vad har du tänkt att göra när barnen blir äldre, stoppa åt även dem en måltidsersättare? Bra vanor måste grundläggas tidigt, så fort barnen kan äta vanlig mat ska man göra det till en lugn och trevlig familjestund så att de får en schysst relation till mat. Du vet nog detta men antingen så skiter du i det eller så tycker du att det finns viktigare saker i livet, din vikt till exempel.

Mental
2009-02-11, 08:36
Du sitter inne med ett BMI på 18.8, pratar om valkar och hetsbantar samt kompensationsäter på lördagar. Du bör nog sätta dig ned en stund och fundera över vad du håller på med och vad du vill uppnå här.

Icefire
2009-02-11, 08:42
Det kanske är din livsstil som är problemet? Om man är stressad och inte tar sig tid att sitta ner i lugn och ro och tugga maten ordentligt och faktiskt njuta av den, så är det större risk att det där suget kommer på kvällen. Att stressa av kanske skulle hjälpa dig en bit på vägen!

Medoria
2009-02-11, 08:57
Själv brukar jag försöka dricka mig mätt och det funkar hyfsat. Ett annat tips är att skriva en lista på tio - tjugo saker du kan göra istället för att äta som du tar en titt på när suget blir för stort.

Ceccil
2009-02-11, 09:48
Men alltså.. varför skriver du här? För att få hjälp, eller för att få sympati? Vill du att folk ska ge dig råd eller tycka synd om dig? Du borde läsa igenom dina egna inlägg, du verkar antingen så insnöad i det du gör att du inte fattar vad du gör för fel eller så fattar du det men vill att folk ska oja sig och tycka synd om dig, sånt mår man alltid lite bättre av.

Om du nu är ute i ärligt uppsåt och faktiskt vill ha råd så är det fint, men då får du ju ta till dig dem också. Jag fattar inte ens vad du ska ner i vikt att göra om du väger 54 kilo och har två små barn som du ammar (?) och behöver lägga din tid och kraft på. Jättebra att du kommer iväg och tränar, det är nog välkommen egentid för många mammor, men inte om det ska ske på bekostnad av hela din vardagsplanering. Vad tror du dina barn kommer få för relationer till mat om du själv har ett helt galet ätbeteende? Och vad har du tänkt att göra när barnen blir äldre, stoppa åt även dem en måltidsersättare? Bra vanor måste grundläggas tidigt, så fort barnen kan äta vanlig mat ska man göra det till en lugn och trevlig familjestund så att de får en schysst relation till mat. Du vet nog detta men antingen så skiter du i det eller så tycker du att det finns viktigare saker i livet, din vikt till exempel.

+1. Tänk på din familj. Vad prioriterar du egentligen i livet?

alindvall
2009-02-11, 09:53
Skrämmande, tänk om min mamma gjorde så här när jag var liten. Då hade jag troligtvis aldrig ha värdesatt lunch, middag eller något annat mål lika högt som jag gör idag.

Snälla se till att få en lugn middag varje kväll det är så viktigt för barn och ungdomar! Det är också oerhört viktigt för er som familj då det är en av få tillfällen som man faktiskt är tillsammans! Detta kanske funkar när barnen är små men sedan kommer det urarta totalt.

kaysim
2009-02-11, 09:55
tack så mycket för svaren å vänligheten!!!!

57 kilo på 174 cm är "smal/normal", absolut inte i närheten av överviktig.

Tolkia
2009-02-11, 10:25
Du sitter inne med ett BMI på 18.8, pratar om valkar och hetsbantar samt kompensationsäter på lördagar. Du bör nog sätta dig ned en stund och fundera över vad du håller på med och vad du vill uppnå här.
+ så mycket så det finns inte.

freakyFlip
2009-02-12, 02:25
tack för era svar, 54 sa ja aldrig!

ursäkta om ja ställde en fråga å hade en diskussion! nej ja vill inte ha medlidande men ja vill försöka att inte äta godis å skit på vardagar just för barnens skull oxå! Ja ställde frågan i detta forum för att folk som deffar inte heller käkar massa skit! ja vill hålla min vikt å bygga muskler, min familj e självklart de viktigaste men för mej e d viktigt å ha nått vid sidan som e mitt för att få komma ifrån nån timma på kvällen å tänka över dagen å ta hand om mej själv. ensam hela dagarna me två små barn kanske e mer krävande än va folk tror, tror inte att ja tänker på mej själv mer än 10 minuter under de 8 timmar som ja e själv me dem! självklart ska vi äta middagar tillsammans, mina barn ska få samma mat som alla andra barn får, ja tycker inte om korv, kötbullar å liknande så ja tänker inte äta de heller! å e de fel å ge barn grönsakr me näring typ broccoli å liknande?

är ledsen om de ja skrev har verkat själviskt men de var inte så ja menade de, min fråga va om ngn hade ngt tips för att inte behöva smälla i sej en chips påse på kvällen..,,

innan ja fick barn vägde ja inte 57 då vägde ja typ 82! å de tycker ja inte e häslosamt ngn stanns å tänker aldrig mer göra de!!!!! fat parents have fat kids right?
ja vill ha ett aktivt häslosamt liv, å ja vet att ja kanske e lite manisk men arbetar på det!

Ps. ja ammar inte!

freakyFlip
2009-02-12, 02:27
+1. Tänk på din familj. Vad prioriterar du egentligen i livet?

måste prioritera både barnen, mannen å faktiskt så måste ja nog göra de lite me mej själv oxå för å må bra å örka ta hand om dem å ge dem allt ja kan å vill!!!!

Snobbe
2009-02-12, 02:54
Du skrev 57kg i andra tråden och det är 3kg skillnad inte direkt sjukt stor dvs? Iaf så tror jag folk vill hjälpa dig om du vill ha hjälp men om du gör trådar som igår natt om hur du hittade ben o jerry glassen tex så tror jag att folk inte tar dig seriöst längre. Sen behöver inte feta föräldrar ha feta barn. Vet inte ens om risken är större pga det. Jag tycker bara som alla andra här att du ska börja tänka på att må bra och göra så dina barn mår bra (säger inte att dem inte gör det) istället för att tänka på din vikt. 57kg är ingenting.

freakyFlip
2009-02-12, 03:03
Du skrev 57kg i andra tråden och det är 3kg skillnad inte direkt sjukt stor dvs? Iaf så tror jag folk vill hjälpa dig om du vill ha hjälp men om du gör trådar som igår natt om hur du hittade ben o jerry glassen tex så tror jag att folk inte tar dig seriöst längre. Sen behöver inte feta föräldrar ha feta barn. Vet inte ens om risken är större pga det. Jag tycker bara som alla andra här att du ska börja tänka på att må bra och göra så dina barn mår bra (säger inte att dem inte gör det) istället för att tänka på din vikt. 57kg är ingenting.

de e ett tales sätt, att om ja äter godis varje dag gör me största sannolikhet mina barn oxå d! min fråga va från början bara va andra brukade göra om de kände likadant på natten. sen blev de följd frågor. glassen kom under ett sockerrus!!!!

Scratch89
2009-02-12, 08:03
Du får se till att du äter på normala tider och inte har massa glass och godis hemma. Du verkar ju inte ha normala sovtider heller; är du uppe klockan tre på natten ofta?

Mysella
2009-02-12, 10:09
Scratch: det är väl iofs kanske inte så ovanligt att man är ifall man har bebisar?

Flip: Nej du har helt rätt i att det inte är bra att stoppa i barn godis, men det är ju inte bra att lära dem vara rädda för mat heller, vilket du verkar vara. Jag tycker du ska söka råd hos en läkare eller dietist istället för på internet, kanske mvc har någon bra kurator också? Det är uppenbart att du har issues som är långt större än några extra kilon.

Rahf
2009-02-12, 11:05
Med tanke på att BMI är under 20 så ja, nog finns det en massa som måste tas itu med.

freakyFlip
2009-02-12, 12:31
nä, ibland har ja svårt å sova igår va en typisk sådan natt:( försöker lägga mej senast elva annars, för att få sova när barnen sover

freakyFlip
2009-02-12, 12:33
Ingen behöver oroa sej över att mina barn ska få problem, ja äter men fösöker göra de me måtta å med näringsämnen.

thompaboy
2009-02-12, 16:19
Ingen behöver oroa sej över att mina barn ska få problem, ja äter men fösöker göra de me måtta å med näringsämnen.

Problemet är att barn inte alltid gör som man säger, utan som man själv gör.

Agent Cooper
2009-02-12, 17:54
Socker är ingen drog. Du är inte sockerberoende. Du har en jättekonstig relation till mat. Prata med en dietist.

The_C
2009-02-12, 21:37
är ledsen om de ja skrev har verkat själviskt men de var inte så ja menade de, min fråga va om ngn hade ngt tips för att inte behöva smälla i sej en chips påse på kvällen..,,

Morötter kör jag om jag får nått överdjävulskt sug. Funkar kanon. Blir ju lite extra kalorier men det dödar suget.

freakyFlip
2009-02-13, 16:00
tack ska pröva nästa gång:P

regus
2009-02-13, 16:24
Min högst personliga åsikt är att det där är en dålig vana som lättas avvänjes genom att ge fan i att äta helt enkelt.

Edit: Nu menar jag inte att man ska fasta. Utan att inte falla för begäret.