handdator

Visa fullständig version : Varför går jag inte ned?? Hjälp snälla!!

roonja
2009-02-10, 12:11
SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA kan jag få hjälp med detta problem som jag har??
Det är nämligen så att jag har gått upp ca 8kg på ca 3 månader (!!)
Jag är 21 år, ca 164 lång, och väger 58kg. Jag vet att det inte är övervikt, men jag är absolut inte bekväm med detta och kan inte använda mina kläder längre:(
Innan jag gick upp åt jag ganska lite, och under den perioden jag gick upp så åt jag överdrivet mycket.

Jag tränar lätt styrketräning 5ggr/vecka, och kör pass såsom Pump, BodyJam, Core mm minst 4 ggr/vecka. Försöker gå promenader på 1-2 timmar minst 4ggr/vecka.
Jag äter hälsosam mat såsom grönsaker, sallad, kyckling, bönor..
Har försökt att skära ned på kolhydrater men det går inget vidare. Det jag äter är bröd både grovt och ljust. Men jag har inget pålägg annat än gurka. (smör/ost el liknande)

Jag är ganska dålig på att äta under dagen, och äter oftast efter träning på kvällen. Försöker iaf äta frukost. På kvällen blir det ofta soppa/frukt och tyvärr en hel del bröd.
Jag borde verkligen inte ligga i överskott kalorimässigt, men ändå går jag inte ned alls?? Jag går snarare upp då jag unnar mej godis (2 påsar ā 20kr/helg) på helgerna.

Jag vore väldigt glad om jag kan få hjälp med detta?? Är bröd SÅ jävla dåligt?? Jag dricker bara vatten/lightdryck så jag dricker inga kalorier iaf.
Vore väldigt glad för svar:) Mvh /Ronja

Nordenator
2009-02-10, 12:22
Problemet är inte vilka livsmedel du valt, utan mängden. Så länge du inte faller i vikt äter du helt enkelt för mycket. Skär ner lite på alla mål mat och du borde börja sjunka i vikt. Om du inte gör det måste du skära ned ytterligare mer på intaget av föda. Att försöka röra dig mer än vad du gör vore nog inte så bra, utan snarare att kombinera träningen du redan gör med en kalorirestriktion borde ge bättre effekt. Godiset är väl det mest onödiga där skulle jag säga. 20 kr är väl cirkus 300 gram. 2 ggr per helg. Bara där har du ju 1/3 kilo fett du dragit på dig.

edit: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Rekommenderar även att läsa guiden.

Medoria
2009-02-10, 12:23
Har du någon som helst aning om vad du ligger på i kcal? Det spelar egentligen ingen roll hur bra du äter på veckorna, om du trycker dig två påsar godis på helgen, ditt eventuella underskott äts då upp av godiset.

Börja med att skriva upp allt du äter och räkna ut exakt hur många kalorier det du äter innehåller. Och då gäller det att vara noggrann, väga allt etc.

En anledning till att du inte går ner är förmodligen att din kropp vant sig vid träning och kost, så försök ta i mer på styrketräningen. Överlag känns det som du tränar väldigt mycket, försök dra ner på konditionsträningen och se till att träna mer intentsivt istället.

Nordenator
2009-02-10, 12:26
Har du någon som helst aning om vad du ligger på i kcal? Det spelar egentligen ingen roll hur bra du äter på veckorna, om du trycker dig två påsar godis på helgen, ditt eventuella underskott äts då upp av godiset.

Börja med att skriva upp allt du äter och räkna ut exakt hur många kalorier det du äter innehåller. Och då gäller det att vara noggrann, väga allt etc.

En anledning till att du inte går ner är förmodligen att din kropp vant sig vid träning och kost, så försök ta i mer på styrketräningen. Överlag känns det som du tränar väldigt mycket, försök dra ner på konditionsträningen och se till att träna mer intentsivt istället.

Vant sig vid träning och kost...? Det är en ren energifråga. Godiset behöver inte alls vara den stora boven heller. Ingenting säger ju egentligen att hon äter mer totalt sett för att hon sätter i sig det, men i näringssynpunkt är det inte direkt vansinnigt bra. Personligen äter jag ju mindre mat om jag äter godis. Däremot känns det som ytterst bortkastade kalorier under deffestund.

Prankie
2009-02-10, 12:27
För mig låter det som du försöker hålla diet under dagen och ge upp under kvällen. Då är det bättre att äta regelbundna måltider så du inte känner en enorm sug hela tiden.

Angående brödet, hur många skivor handla det om egentligen?

GasseG
2009-02-10, 12:28
Tydligen så försvann min fråga eftersom tråden försvann men du har väl inte gjort något du inte borde :naughty: med tanke på de 8 kilona på 3 månader?

joko
2009-02-10, 12:30
Du verkar ju ha en aning om vad det är som går fel, så jag vet inte riktigt hur nån annan ska kunna hjälpa.

Om du inte menar att du behöver nån som kommer och tar brödet och godiset ifrån dig, innan du 'unnar' dig det.

roonja
2009-02-10, 12:34
Tusen tack för snabba svar!!!

Hjälp! Ska det vara så hårt att leva alltså?? Godiset är väl inte bra nej, men det är det som får mej att hålla motivationen under veckorna.
Alltså att dra ned på maten är väldigt svårt för då äter jag ju i stort sett ingenting.

Jag äter alltsomoftast efter träning. Det blir då ofta kanske 4 äpplen, 1 majskolv, 6 skivor bröd (utan pålägg) och kanske 5 dl fil med 1dl musli.
Thats it. De dagar jag äter frukost är det ofta gröt med äpplen i.

Det här är väl kanske inte världens bästa tränings/kosthållning då det inte är speciellt varierat och blablabla, men jag tänkte bara ha det under en period. Grejen är ju bara att det inte händer ett skit. så det verkar bli längre än bara en period??

Jag är skitkass på att räkna kalorier och det känns "farligt" att börja, då en del blir helt maniska. Jag vet dock vad som är bra/dålig mat och har koll på olika livsmedels kaloriinnehåll/100gram.

Jag läser överallt att man ska äta regelbundet, men om jag börjar göra det så äter jag ju därmed ÄNNU mer, för då ska jag förutom kvällsmålet äta frukost o lunch.
En del säger då att man äter miindre på kvällen men jag äter lika mycket då, det är mer som en vanegrej att äta mer på kvällen...

Ehh...Några synpunkter?? Eller är det bara å leva ÄNNU hårdare?? Jag blir arg när jag ser hur mycket alla andra kan äta utan att allt lägger sig på mage/höfter och lår:(

young_george
2009-02-10, 12:37
Eller är det bara å leva ÄNNU hårdare??

Ja, vad hade du annars tänkt göra? Att kilona magiskt ska försvinna?

Du kan ju börja promenera lite mer och allmänt försöka få mer vardagsmotion

GasseG
2009-02-10, 12:38
Min kvinna är som en orm...skippar frukost och många gånger lunch också för att sedan äta fantastiskt stora mängder till middag. Alla som ser henne då undrar varför hon inte är tjock utan smal som en sticka. De skulle bara veta!

lexcom
2009-02-10, 12:39
Om du äter dåligt på morgonen och under dagen så kan kroppen ställa in sig i ett energisparläge. När du sedan äter en större mängd på kvällen så tar kroppen tillvara på alla kolhydrater och fetter och lagrar dem i kroppen eftersom den inte vet när den får näring igen.

Dra ner på brödet (framför allt det vita) och variera kosten mer och ät inte så stora portioner. Sluta också att belöna dig själv med godis på helgerna. Du verkar ju träna mycket så fortsätt med det men lägg om kostvanorna så att du sprider ut målen mer över dagen så att kroppen kontinuerligt får i sig energi, det ökar kroppens förbränning över dygnet. Att du går upp i vikt betyder att du ligger på kaloriöverskott. Så det handlar om att äta nyttigare mat alternativt mindre av det du äter idag. Svårare än så behöver det inte vara. Det svåra är den mentala biten...

young_george
2009-02-10, 12:41
Du verkar ju träna mycket så fortsätt med det men lägg om kostvanorna så att du sprider ut målen mer över dagen så att kroppen kontinuerligt får i sig energi, det ökar kroppens förbränning över dygnet

Nej, gör den inte alls.

Så det handlar om att äta nyttigare mat alternativt mindre av det du äter idag.

Det hjälper inte att äta "nyttigare" om energiintaget är samma.

Om du äter dåligt på morgonen och under dagen så kan kroppen ställa in sig i ett energisparläge.

Om hon svälter kanske. Tycker du att en person som går upp i vikt verkar svälta?

roonja
Alltså nej det hade jag väl inte tänkt. Jag fattar bara inte hur jag ska äta mindre o ändå orka med träningen? Japp. 1-2h promenad/dag ska jag ha. Dock har jag inte gjort det idag, men föregående dagar....Men Ok, det ska va hårt att leva

Och till någon föregående talare: Ja, de 3 månaderna var riktigt jävla dåliga ur kosthållningssynpunkt. Det är jag fullt medveten om. Har aldrig ätit så myket skit. Men nu e de slut på det iaf.

kaer
Om du äter dåligt på morgonen och under dagen så kan kroppen ställa in sig i ett energisparläge. När du sedan äter en större mängd på kvällen så tar kroppen tillvara på alla kolhydrater och fetter och lagrar dem i kroppen eftersom den inte vet när den får näring igen.

Är det där verkligen sant? Jag ställer mig ganska skeptiskt till det, som jag tror bara är en gammal myt.

joko
2009-02-10, 12:42
Ja jag säger då det, du har uppfunnit nån periodiskfastningshögkolhydratdiet. Den var ny och mycket märklig.

Prankie
2009-02-10, 12:43
En snabbräkning på din efterträningsmål med ungefärliga storlek blev ca.

1400kcal
45g protte
250gram kolhydrater
26g fett

Räknad på
4* 120gram ätbara äppeldelar
180gram majskolv
200gram vitbröd
500gram a-fil
40 vanlig musli

Med din träningsmängd bör du omöjlig kunna gå upp i vikt. Är det nånting som inte är med i beräkningen? Typ 10 snickers under passet? :)

Nordenator
2009-02-10, 12:45
Är det där verkligen sant? Jag ställer mig ganska skeptiskt till det, som jag tror bara är en gammal myt.

Och det är det också. Pay no heed.

Alone_in_the_dark
2009-02-10, 12:45

Jag vet för jag har haft detta problem, nu när jag har vänt på det och äter 6-8 små mål under dagen har både vikt och kroppsfett sjunkit och jag känner mig långt piggare än tidigare.

roonja
2009-02-10, 12:46
Gahh...Ja ni har rätt antar jag. Den mentala biten är jävla svår bara!!
Jag har nog btw dålig ämnesomsättning också, för jag var hos doktorn för 1 månad sen och då var det på gränsen till för dåligt. Jag producerar inte tillräckligt med hormon eller vad det var.
Jag ska iaf ta nya prover imorn och jag "hoppas" att jag isåfall kan få behandling. Vad det nu kan va?? nån som vet?
Så det kanske är därför det e så segt?

Jag har också hört att man ska äta regelbundet för att inte hamna på sparlåga, men samtidigt läser jag att det inte spelar nån roll NÄR man äter, utan VAD, samt att förbränningen inte alls är som en "vedkamin som måste underhållas med ved"...
Massa info som jag inte vet vad jag ska tro alltså...?

mela
Du tränar alltså 5 styrkepass, 4 gruppass och går 4 promenader i veckan? Det är 13 träningspass i veckan.

Jag chansar mer på att du blir övertränad och att det är därför du inte går ner i vikt. Sedan borde du kolla över maten och försöka få i dig lite vettigare mat än fil och bröd om du nu ska träna så mycket. Var inte rädd för kolhydrater, aboslut inte om du ska träna mycket, men välj rätt sorts kolhydrater.

Sedan måste du sluta att svälta dig under dagen, för du hetsäter ju på kvällen, been there done that. Det är inget bra. Ät en ordentlig frukost. Kanske havregrynsgröt eller fil och müsli om du gillar det. Ät dessutom en ordentlig lunch och middag. Du vet väl hur kostcirkeln ser ut? Ät efter den.

lexcom

Har själv gjort precis på detta sätt och gått förvånansvärt mycket i fettmängd. Äter man allt på en gång så lägger man på sig mer fett än om man sprider ut energiintaget över dagen.

14K
2009-02-10, 12:47
Tusen tack för snabba svar!!!

Hjälp! Ska det vara så hårt att leva alltså?? Godiset är väl inte bra nej, men det är det som får mej att hålla motivationen under veckorna.
Alltså att dra ned på maten är väldigt svårt för då äter jag ju i stort sett ingenting.

Jag äter alltsomoftast efter träning. Det blir då ofta kanske 4 äpplen, 1 majskolv, 6 skivor bröd (utan pålägg) och kanske 5 dl fil med 1dl musli.

Det här är väl kanske inte världens bästa tränings/kosthållning då det inte är speciellt varierat och blablabla, men jag tänkte bara ha det under en period. Grejen är ju bara att det inte händer ett skit. så det verkar bli längre än bara en period??

Jag är skitkass på att räkna kalorier och det känns "farligt" att börja, då en del blir helt maniska. Jag vet dock vad som är bra/dålig mat och har koll på olika livsmedels kaloriinnehåll/100gram.

Jag läser överallt att man ska äta regelbundet, men om jag börjar göra det så äter jag ju därmed ÄNNU mer, för då ska jag förutom kvällsmålet äta frukost o lunch.
En del säger då att man äter miindre på kvällen men jag äter lika mycket då, det är mer som en vanegrej att äta mer på kvällen...

Ehh...Några synpunkter?? Eller är det bara å leva ÄNNU hårdare?? Jag blir arg när jag ser hur mycket alla andra kan äta utan att allt lägger sig på mage/höfter och lår:(

Tror du måste ändra din kost lite, efter träning 6 brödskivor låter lite väl mycket. Sen äter "nästan" inget alls är inte alls bra.

Slutändan är det kalori in kalori ut. Ät mindre, bränn mer. Enkel matte.
Enklaste du kan göra är under EN vecka skriva upp exakt vad du äter så kan vi gärna hjälpa dig med vilka ändringar du ska göra.

roonja
2009-02-10, 12:50
Prankie: Hahha. nej jag lovar. Inga snickers!!! Min enda "last" är godiset på helgerna!! Jag vet som sagt vad som e bra/dålig kost. Jag går ju inte UPP i vikt längre. men jag går verkligen inte ned! Enda är att jag efter helgen väger lite mer.

Ang. det där med att förbränningen går på sparlåga bör väl ha någon sanningshalt med tanke på att min är kass?? Eller varför gör den det annars??

joko
2009-02-10, 12:51
Hur länge har du försökt gå ner?

young_george
2009-02-10, 12:52
Har själv gjort precis på detta sätt och gått förvånansvärt mycket i fettmängd.

Jaha, och homeopati, bön och att bara leva på luft fungerar enligt vissa. Bara att man inte kan bevisa det med vetenskap.

Nordenator
2009-02-10, 12:53
Prankie: Hahha. nej jag lovar. Inga snickers!!! Min enda "last" är godiset på helgerna!! Jag vet som sagt vad som e bra/dålig kost. Jag går ju inte UPP i vikt längre. men jag går verkligen inte ned! Enda är att jag efter helgen väger lite mer.

Ang. det där med att förbränningen går på sparlåga bör väl ha någon sanningshalt med tanke på att min är kass?? Eller varför gör den det annars??

Förbränningen under dagens lopp påverkas inte av antalet måltider. Man kan boffa i sig all energi i form av grädde vid en måltid och fortfaranda falla i vikt, så länge man får i sig mindre än man förbränner. Det krävs ingen magisk uppstart med frukost. Man behöver inte äta mellanmål för att hålla uppe förbränningen...

roonja
2009-02-10, 12:54
Ok. Will do.
Asså grejen att jag ibland skippar frukosten är för att när jag väl sätter igång så vill jag ju bara ha mer. Haha...Usch det låter inte bra det här.
O nu är jag så van att "få" äta så mycket på kvällen, så om jag en dag äter frukost+lunch så äter jag ändå sådär under kvällen, och det blir ju en hel massa mat då!!

Mela: jaa det stämmer men träningen. Kolhydrater är jag inte rädd för. Det är ju min "last". brödbrödbröd.

Men va fan, jag kanske ska försöka äta regelbundet och då inte överäta, men det känns otroligt SVÅRT!! Tack för all hjälp! Det är väldigt snällt:)

mela
2009-02-10, 12:57
Ok. Will do.
Asså grejen att jag ibland skippar frukosten är för att när jag väl sätter igång så vill jag ju bara ha mer. Haha...Usch det låter inte bra det här.
O nu är jag så van att "få" äta så mycket på kvällen, så om jag en dag äter frukost+lunch så äter jag ändå sådär under kvällen, och det blir ju en hel massa mat då!!

Mela: jaa det stämmer men träningen. Kolhydrater är jag inte rädd för. Det är ju min "last". brödbrödbröd.

Men va fan, jag kanske ska försöka äta regelbundet och då inte överäta, men det känns otroligt SVÅRT!! Tack för all hjälp! Det är väldigt snällt:)

Det som jag tycker är allra lättast är att äta såpass ofta och mat som mättar bra och länge utan att innehålla för mycket energi, för att slippa bli hungrig. När man väl blir hungrig är det ju kört nästan.

Och av min erfarenhet så är bröd väldigt energirikt om man jämför tänker på hur mycket du egentligen behöver för att bli mätt ;)

roonja
2009-02-10, 12:57
Joko: ehh...sen i December. Inte jättelänge, men det brukar gå SNABBT när jag vill ned. Jag brukar gå ned i rasande fart.

Nordenator: OK, men vad kan då min brist på ämnesomsättningshormon då bero på tror du? Det stämmer ju bra att jag e kass med maten, och jag tycket det borde ha med saken att göra, mer än nåt annat? Är det föressten nån som vet vad man gör för "behandling" som doktorn kallade det, för att få orning på detta??

roonja
2009-02-10, 12:59
Mela: Ok, thanks!! Men vad menas med ofta, och isåfall hur mycket? och VAD? Har du möjligvis nått förslag på kosthållning under en typisk dag som man kan hålla för att GÅ NED i vikt? (jag tänker dessutom att jag måste ha lite mindre än vad som e "normalt", med tanke på min dåliga förbränning)

Kischen
2009-02-10, 13:02

Dra ner på brödet (framför allt det vita) och variera kosten mer och ät inte så stora portioner. Sluta också att belöna dig själv med godis på helgerna. Du verkar ju träna mycket så fortsätt med det men lägg om kostvanorna så att du sprider ut målen mer över dagen så att kroppen kontinuerligt får i sig energi, det ökar kroppens förbränning över dygnet. Att du går upp i vikt betyder att du ligger på kaloriöverskott. Så det handlar om att äta nyttigare mat alternativt mindre av det du äter idag. Svårare än så behöver det inte vara. Det svåra är den mentala biten...

Du kanske ska läsa på lite innan du börjar med att ge tips?

Hela ditt första stycke är feltänkt och även detta:

"sprider ut målen mer över dagen så att kroppen kontinuerligt får i sig energi, det ökar kroppens förbränning över dygnet"

lexcom
2009-02-10, 13:04
Nej, gör den inte alls.

Okej, jag vänder på det. Kroppen tar hand om energitillförseln och kan tillföra energin till muskulaturen kontinuerligt vilket är bättre om man försöker gå ner i vikt än om man inte äter alls under morgon/dag och äter en massor på kvällen innan man går och lägger sig.

Det hjälper inte att äta "nyttigare" om energiintaget är samma.

Jag skrev inte att hon skulle behålla eneriintaget! Utan att äta nyttigare eller mindre. Nyttigare = enerigsnålare i min lilla värld. Ursäkta otydligheten.

Om hon svälter kanske. Tycker du att en person som går upp i vikt verkar svälta?

Det är det som är poängen. Kroppen får inget energitillskott och snålar med den energi som finns. Det är därför man kan känna sig trött och okoncentrerad om man inte äter frukost och slarvar med lunchen. Kroppen snålar med tillgångarna vilket påverkar hälsan.

Tolkia
2009-02-10, 13:04
Jag håller med mela. Det kan vara värt att ha i minnet att omväxlande hetsätning och hetsbantning knappast gör din eventuella "dåliga förbränning" bättre. När jag läser vad du skriver verkar det MYCKET sannolikt att problemet inte är din ämnesomsättning, utan ditt ätbeteende. Du försöker leva på så lite som möjligt tills du helt tappar kontrollen och tar igen det missade plus lite till.

joko
2009-02-10, 13:05
Kan du itne börja med att försöka äta lite mer 'normalt'. Alltså mer än en måltid och kanske lite annat än bröd och majs. Det är väl inte så svårt, och det kan ju vara en bra början till att få ett annat förhållande till mat.

Langster
2009-02-10, 13:09
Jag skrev inte att hon skulle behålla eneriintaget! Utan att äta nyttigare eller mindre. Nyttigare = enerigsnålare i min lilla värld. Ursäkta otydligheten.

Var menar du att gränsen går? Under hur många kcal måste man gå för att det ska räknas som nyttigare? Är det allra nyttigast när man äter väldigt lite kcal, eller ingenting alls?

Nyttig mat är näringsrik mat. Så nu vet du det.

kaer
2009-02-10, 13:10
Du tränar alltså 5 styrkepass, 4 gruppass och går 4 promenader i veckan? Det är 13 träningspass i veckan.

Jag chansar mer på att du blir övertränad och att det är därför du inte går ner i vikt.

Hur leder övertränad till att man inte går ner i vikt? Det har jag aldrig hört talas om.

Har själv gjort precis på detta sätt och gått förvånansvärt mycket i fettmängd. Äter man allt på en gång så lägger man på sig mer fett än om man sprider ut energiintaget över dagen.

Att det har hänt dig är ju inte direkt bevis. Av vad jag läst tidigare i det här forumet, så verkar det inte stämma. Får se om jag orkar leta efter någon äldre tråd i ämnet. Eller om t ex guddie kan komma in och sprida lite ljus över ämnet.

roonja
2009-02-10, 13:10
Det jag är rädd för med att äta mer normalt är ju att jag går upp ännu mer. Jag äter ju isåfall MER mat än vad jag gör nu, och med den ekvationen som jag fått tidigare så kommer jag ju därmed gå upp ännu mer i vikt.

Lexcom eller nån annan som inte tror på det med att ämnesomsättningen påverkas av att äta en gång/dag. Vet NÅN varför min ämnesämsättning är för låg isåfall? Vad kan det bero på (om nån vet?)

OCh, hur fan ser en "normal" ätardag ut om man vill gå ned i vikt? om jag nu ska äta regelbunder och normalt som ni säger? hehe, jag vet ju itne ens hur man gör??!

lexcom
2009-02-10, 13:12
Du kanske ska läsa på lite innan du börjar med att ge tips?

Hela ditt första stycke är feltänkt och även detta:

"sprider ut målen mer över dagen så att kroppen kontinuerligt får i sig energi, det ökar kroppens förbränning över dygnet"

Försökte förklara det på ett enkelt sätt. Det handlar mer om kroppens möjligheter att ta hand om energin som är bättre om lite energi tillförs kontinuerlig än om du äter allt under ett måltid. Det ger kroppen möjlighet att förbränna det du stoppar i dig. Petar du i dig en jätte portion under ett och samma tillfälle på kvällen så är det lättare att gå upp i vikt. Det var hela syftet med första stycket.

roonja
2009-02-10, 13:12
Oj, verkar lite otrevlig i mitt sista inlägg ser jag. Inge meningeN! Tack för svar föressten! Helt coolt att man kan få bra respons SÅ snabbt!!

joko
2009-02-10, 13:15
Köp en kokbok.
välj ut tre rätter per dag.
laga dem.
ät en portion av varje

Edit: inte alla på samma gång alltså, utan utspritt över dagen

lexcom
2009-02-10, 13:15
Var menar du att gränsen går? Under hur många kcal måste man gå för att det ska räknas som nyttigare? Är det allra nyttigast när man äter väldigt lite kcal, eller ingenting alls?

Nyttig mat är näringsrik mat. Så nu vet du det.

Självklart har du helt rätt men jag menar bara att om man nu äter fem skivor bröd så kan man ju istället äta en räksallad. Du äter dig fortfarande lika mätt men med lägre kaloriintag.

Kischen
2009-02-10, 13:18
Försökte förklara det på ett enkelt sätt. Det handlar mer om kroppens möjligheter att ta hand om energin som är bättre om lite energi tillförs kontinuerlig än om du äter allt under ett måltid. Det ger kroppen möjlighet att förbränna det du stoppar i dig. Petar du i dig en jätte portion under ett och samma tillfälle på kvällen så är det lättare att gå upp i vikt. Det var hela syftet med första stycket.

Det har inget med kroppens möjligheter att göra, inom rimliga gränser givetvis.
Äter du xxx kcal uppdelat på 1,2,3,4,5,6 ggr spelar ingen roll i praktiken.

roonja
2009-02-10, 13:20
Hmm...Mycket olika teorier det här med ämnesomsättningen. Ska bli kul o se vad doktorn har för teorier kring min dåliga förbränning.
Jag har f.ö alltid haft bra förbränning (Alltid legat på gräns till undervikt), men nu på senare år, efter år med dålig kosthållning så har den fuckat ur helt. Det är det enda sambandet jag ser....

joko
2009-02-10, 13:22
Men det är ett rätt tydligt samband ändå, tycker du inte?

Vill du ha nån mer spännande anledning? Aliens did it!

Eddie Vedder
2009-02-10, 13:24
Jag äter hälsosam mat.....

Nej det gör du inte:

4 äpplen, 1 majskolv, 6 skivor bröd (utan pålägg) och kanske 5 dl fil med 1dl musli.

Den där maten är i mina ögon alldeles bedrövlig, jag vet inte fetthalten i filen visserligen men jag gissar att det är lättfil?

I vilket fall som helst är det INTE så att massa brödskivor utan pålägg är bättre än vad en macka med smör och ost är. Din mat antyder en skev bild av vad som är nyttigt och jag måste säga att den känns rejält obalanserad. Jag hade heller aldrig kunnat vara mätt med så mycket frukt och bröd men så snålt på fett och protein.

Även om jag själv är ganska kritisk mot de officiella näringsrekommendationerna vi har och även kostråden så kan det definitivt vara enkel och lämplig läsning för dig. Att helt enkelt skapa dig en bild av "normal" kosthållning och ett balanserat matintag:

Livsmedelsverkets kostråd (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2559&epslanguage=SV)

Maten och vår hälsa (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2563&epslanguage=SV)

Svenska näringsrekommendationer (http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=13925&epslanguage=SV) med länkar i höger kolumn.

Medoria
2009-02-10, 13:24
Du skriver att det vanligtvis brukar gå snabbt för dig när du går ner. Men om du ser tillbaka på när det hände senast, och jämför med din nuvarande situation, vad är skillnaden i hur du äter och tränar? Där kanske du har förklaringen till att du inte går ner nu, men gick ner då.

roonja
2009-02-10, 13:25
Joko: Ja, absolut, det är ju det jag säger. Men folk har motsättande teorier kring detta. Att det inte alls behövs regelbundet matintag för att förbränningen ska hållas igång.
Själv har jag ingen aning.
Vet bara att jag får i mig mer mat då jag äter regelbundet.

lexcom
2009-02-10, 13:25
Att det har hänt dig är ju inte direkt bevis. Av vad jag läst tidigare i det här forumet, så verkar det inte stämma. Får se om jag orkar leta efter någon äldre tråd i ämnet. Eller om t ex guddie kan komma in och sprida lite ljus över ämnet.

Så du menar på allvar att det är bra att äta allt på en gång?

Det jag förespråkar är att sprida ut målen under dagen så att kroppen med jämna mellanrum får energitillskott. That's it!

King Grub
2009-02-10, 13:29
Men folk har motsättande teorier kring detta. Att det inte alls behövs regelbundet matintag för att förbränningen ska hållas igång.

Det är inte teorier - det handlar om rätt eller fel. Man har aldrig kunnat visa någon skillnad i energiförbrukning över dygnet beroende på hur många mål man delar upp ett visst energiintag på. Den som påstår att man förbränner med med många små mål i stället för få stora, har fel, helt enkelt.

Fettförbränningen ökar när man inte äter.

roonja
2009-02-10, 13:29
Eddie Vender: Ok. jag äter inte hälsosamt NU, men det för att jag vill NER NER NER. Så jag äter på kvällen behöver jag ju inte va mätt speciellt länge då jag ändå sover. Jag VET att mina argument kan tyckas idiotiska, men just nu vill jag ned till min normalvikt. för att SEDAN äta hälsosamt och näringsrikt...

Medoria: Det var läängesen jag ville gå ned, och skillnaden är helt enkelt att jag äter mindre och tränar bra mycket mer än jag någonsin gjort.
Förut brydde jag mej inte lika mycket, samt att jag inte tränade förutom på skolgympan, och då inte speciellt hårt...:(

Tolkia
2009-02-10, 13:33
Det jag är rädd för med att äta mer normalt är ju att jag går upp ännu mer. Jag äter ju isåfall MER mat än vad jag gör nu, och med den ekvationen som jag fått tidigare så kommer jag ju därmed gå upp ännu mer i vikt.
Men tanken är inte att du skall äta frukost, lunch och middag plus freakouts, tanken är att du skall äta frukost, lunch och middag och därmed inte behöva freaka och äta allt du ser med jämna mellanrum. Räkna dock på att det tar ett tag att återgå till normala vanor om du hållit på som du gör nu ett tag. Å andra sidan kommer att fortsätta som du gör nu bara att leda till att det tar ännu längre att normalisera ätandet när du väl inser att du måste göra det.
OCh, hur fan ser en "normal" ätardag ut om man vill gå ned i vikt? om jag nu ska äta regelbunder och normalt som ni säger? hehe, jag vet ju itne ens hur man gör??![/QUOTE]
Med en "normal" ätardag brukar menas en dag när man tillåter sig att äta sådant man inte äter annars, har lite fest, äter sådant man längtar efter men som man inte kan äta sju dagar i veckan även om man skulle vilja. Lite godis, fikabröd, en god middag, vin, vad det nu är man längtar efter. Men fortfarande inom rimliga gränser; att ha vansinnesätardagar då man trycker i sig hästdoser av allt man försakar resten av tiden är att bädda för ett skruvat förhållande till mat och för att fucka upp hungerkänslorna.

Edit: Argumentet "jag skall börja äta normalt, bara jag blir smal först" är världens äldsta och världens sämsta, använt av tusen och en tjejer med mat- och kroppsnojor före dig. Det funkar aldrig.

roonja
2009-02-10, 13:33
King Grub: OK, jag vet att du förespråkar detta och jag har t.o.m mailat dej om saken. Jag bara undrar om du har någon teori om varför jag har på gränsen till för låg ämnesomsättning?? Innan de 3 månaderna jag gick UPP så mycket i vikt har jag ätit ALLDELES för lite mat, för att sedan äta för mycket. och nu försöker jag balansera upp det hela och såsmåningom få allt normalt. men har du nån teori om varför min ämnesomsättning är så kass om du nu menar att förbränningen ÖKAR genom att inte äta??

lexcom
2009-02-10, 13:34
Det har inget med kroppens möjligheter att göra, inom rimliga gränser givetvis.
Äter du xxx kcal uppdelat på 1,2,3,4,5,6 ggr spelar ingen roll i praktiken.

Jag är inte riktigt överens med dig ännu. Förklara gärna din syn på det. Jag har alltid fått lära mig att kroppen mår bättre av små intag ofta än ett stort intag om man vill minska sin kroppsvikt i samband med träning.

King Grub
2009-02-10, 13:35
Ämnesomsättningen sjunker om man inte äter eller äter för lite. Jag skrev att fettförbränningen ökar.

Det som inte är någon skillnad för energiförbrukningen, är om man delar upp kaloriintaget på 1,2,3,4,5 eller vad man nu vill, antal måltider.

Har du en sjukligt långsam ämnesomsättning bör du utredas av läkare för ev hormonstörningar.

Eddie Vedder
Eddie Vender: Ok. jag äter inte hälsosamt NU, men det för att jag vill NER NER NER. Så jag äter på kvällen behöver jag ju inte va mätt speciellt länge då jag ändå sover. Jag VET att mina argument kan tyckas idiotiska, men just nu vill jag ned till min normalvikt. för att SEDAN äta hälsosamt och näringsrikt...

Den ohälsosamma kosten sätter ju uppenbarligen bara käppar i hjulet för dig eller hur?

Att plåga sig med en sån där kost lär både få dig att må dåligt OCH påverka din viktkurva i oönskad riktning. Man håller sig mer mätt och belåten på en balanserad kost och ett mer sansat ätmönster. Att hetsäta/självsvälta och tro att mer bröd men mindre pålägg kommer göra susen är att lura sig själv och kroppen säger ifrån.

Även om myten om högre ämnesomsättning med högre måltidsfrekvens må vara en myt så är jag övertygad om att en mer rejäl frukost och ett mer strukturerat dagligt intag är en fördel i ditt fall. Så lexcom må ha fått lite "fakta" om bakfoten men jag tycker fortfarande att han/hon har en poäng angående förändring av måltidsmönstret.

kaer
Så du menar på allvar att det är bra att äta allt på en gång?

Det jag förespråkar är att sprida ut målen under dagen så att kroppen med jämna mellanrum får energitillskott. That's it!

Du menade att det du upplevde var sanningen.
Av vad som tidigare kommit fram på forumet är att det inte gör någon skillnad för förbränningen. Jag tror mer på honom (eller noga räknat på de rapporter han postat) än på dig.
Nej, själv lever jag inte så, jag äter frukost (oftast), lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Men det beror inte direkt på att det är mer eller mindre optimalt för förbränning eller träning.

Tolkia
2009-02-10, 13:36
Lexcom eller nån annan som inte tror på det med att ämnesomsättningen påverkas av att äta en gång/dag. Vet NÅN varför min ämnesämsättning är för låg isåfall? Vad kan det bero på (om nån vet?)
Om du har ätit så obalanserat som du gör nu under längre tid, kan det ha att göra med störningar i hormonproduktionen p.g.a. t.ex. att du äter för lite fett. Hypotalamus påverkas, och därmed mängden ämnesomsättningsreglerade hormoner som kommer längre ner i kedjan.

Edit: Nu skrev du att du under längre tid ätit alldeles för lite - då skulle jag säga att det är orsaken, med mekanismer enligt ovan. Jag tycker att du borde söka hjälp.

King Grub
2009-02-10, 13:36
Jag har alltid fått lära mig att kroppen mår bättre av små intag ofta än ett stort intag om man vill minska sin kroppsvikt i samband med träning.

Det finns inget som säger att så är fallet. Det är en myt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2758739&postcount=60

Kischen
2009-02-10, 13:37
Jag är inte riktigt överens med dig ännu. Förklara gärna din syn på det. Jag har alltid fått lära mig att kroppen mår bättre av små intag ofta än ett stort intag om man vill minska sin kroppsvikt i samband med träning.

Tro mig, dom flesta av oss har fått "lära oss det" innan vi hittade hit.
Du är inte ensam :em:

roonja
2009-02-10, 13:41
Tolkia & King Grub: Yes, Ni har så rätt att jag har hormonrubbningar i hormonproduktionen och jag äter inte mycket fett nej.
Jag förstår nog inte heller skillnaden mellan fettförbränning och ämnesomsättning..

Men alltså är det nån som vet vad doktorn kommer att säga/ge för behandling mot hormonrubbningen?? Vore väldigt tacksam för svar på detta=)

Tolkia
2009-02-10, 13:44
Tolkia & King Grub: Yes, Ni har så rätt att jag har hormonrubbningar i hormonproduktionen och jag äter inte mycket fett nej.
Jag förstår nog inte heller skillnaden mellan fettförbränning och ämnesomsättning..

Men alltså är det nån som vet vad doktorn kommer att säga/ge för behandling mot hormonrubbningen?? Vore väldigt tacksam för svar på detta=)
Har doktorn det minsta vett i skallen säger han "styr upp din galna kosthållning, ät så mycket som du behöver och framför allt mer fett än du gör nu". Att du äter som du gör är med stor sannolikhet orsaken till dina problem, och lösningen blir därför att åtgärda orsaken. Det du upplever är de fysiologiska konsekvenserna av en ätstörning/störd kosthållning.

"Ämnesomsättning" är ett sammanfattande begrepp för de kemiska reaktionerna i kroppen; när ämnen omsätts helt enkelt. Mekanismen när fett förbränns är en av dessa.

joko
2009-02-10, 13:46
Har du berättat hela historien för läkaren? Om du inte ger honom all information så ger du ju honom inte möjligheten att göra sitt jobb.

Det är nog bättre att du har en bra dialog med honom/henne än med folk här på forumet.

roonja
2009-02-10, 13:48
Ok men jag har hört att det finns medecin för långsam ämnesomsättning??
Om nu teorin som King Grub har så bör ju inte min galna kosthållning ha påverkat ämnesomsättningen??
Om doktorn föressten inte vet om min dåliga kosthållning...Vad händer då? Han kan väl inte direkt "se" hur jag äter, såvida jag inte berättar det??

joko
2009-02-10, 13:49
Men själva idén med att gå till läkare är att få hjälp, att då inte berätta allt man vet är hjärndött.

Släpp prestigen.

roonja
2009-02-10, 13:49
Joko: Japp, You´re right. Men jag tycker bara att det är intressant att diskutera utifrån olika synvinklar. Speciellt när det finns så olika teorier kring det hela!

Eddie Vedder
2009-02-10, 13:51
Joko: Japp, You´re right. Men jag tycker bara att det är intressant att diskutera utifrån olika synvinklar. Speciellt när det finns så olika teorier kring det hela!

Vilka är de olika teorierna egentligen?

Som det känns nu är alla tämligen överens med var felet ligger. Alla utom du möjligtvis.

lexcom
Det finns inget som säger att så är fallet. Det är en myt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2758739&postcount=60

Försökte editera inlägget men det hade gått mer än tre minuter.

Det skulle stå "i samband med muskelbyggande träning." Det är ju inte lätt att gå ner i fettmängd och öka i muskelvolym samtidigt men oavsett så är energiintag med jämna mellanrum en fördel om man skall öka sin muskelvolym. Ökad muskelvolym hjälper ju sedan till med förbränningen. Eller ska detta forum om kullkasta mina kunskaper där också? :)

roonja
Föressten så blir det ju väldigt konstigt då jag uppenbarlligen måste äta mer fett o mat än vad jag gör i dagsläget, och därmed kommer jag ju verkligen inte gå ned i vikt, viket var mitt syfte med denna tråd. Hehe... Då är jag tillbaka på ruta 1, eller ännu längre bak.

roonja
2009-02-10, 13:54
Eddie Vender: Humm...Ok, det kanske bara e jag som e seg då? Jag trodde att folk hade olika synpunkter om ämnesomsättningen går ned eller ej, beroende på hur man äter.

Eddie Vedder
2009-02-10, 13:55
Eddie Vender: Humm...Ok, det kanske bara e jag som e seg då? Jag trodde att folk hade olika synpunkter om ämnesomsättningen går ned eller ej, beroende på hur man äter.

Ja men ditt svar var ju riktat till jokos kommentar, d.v.s. att du givetvis skall berätta allt för din doktor att dina bekymmer givetvis ligger i din självmisshandel.

Därom råder knappast några delade meningar.

roonja
2009-02-10, 13:58
Nej jag håller med om hans kommentar. det var inte det.
Hursomhelst så är väl isåfall slutkontentan att jag ska fortsätta med min träning, äta i mindre mängder frukost, lunch, middag och inte allt på kvällen. Right?
Går jag ned då tro?

Kischen
2009-02-10, 13:59
Försökte editera inlägget men det hade gått mer än tre minuter.

Det skulle stå "i samband med muskelbyggande träning." Det är ju inte lätt att gå ner i fettmängd och öka i muskelvolym samtidigt men oavsett så är energiintag med jämna mellanrum en fördel om man skall öka sin muskelvolym. Ökad muskelvolym hjälper ju sedan till med förbränningen. Eller ska detta forum om kullkasta mina kunskaper där också? :)

Ett kilo muskler förbrukar 13 kcal per dygn.
Så det blir ingen stor skillnad

lexcom
2009-02-10, 14:00
Du menade att det du upplevde var sanningen.
Av vad som tidigare kommit fram på forumet är att det inte gör någon skillnad för förbränningen. Jag tror mer på honom (eller noga räknat på de rapporter han postat) än på dig.
Nej, själv lever jag inte så, jag äter frukost (oftast), lunch, mellanmål, middag, kvällsmål. Men det beror inte direkt på att det är mer eller mindre optimalt för förbränning eller träning.

Svarar kroppen på en förändring i levnadsmönstret så antar man ju att det är svaret på frågan. Äter jag inte under dagen så kommer inte mina muskler att kunna växa då de inte får i sig några proteiner eller kolhydrater. Mer muskelmassa = större förbränning.

joko
2009-02-10, 14:03
Svarar kroppen på en förändring i levnadsmönstret så antar man ju att det är svaret på frågan. Äter jag inte under dagen så kommer inte mina muskler att kunna växa då de inte får i sig några proteiner eller kolhydrater. Mer muskelmassa = större förbränning.

Kan det inte vara så att du helt enkelt åt mer då du åt färre gånger då?

roonja
2009-02-10, 14:07
Alltså det går väl inte heller ihop med att "ämnesomsättningen sjunker, men fettförbränningen ökar" som King Krub menar? (Eller har jag fattat fel?)

Tolkia
2009-02-10, 14:08
Ok men jag har hört att det finns medecin för långsam ämnesomsättning??
Om nu teorin som King Grub har så bör ju inte min galna kosthållning ha påverkat ämnesomsättningen??
Grub har beskrivit att fettförbränningen inte blir högre om man äter många gånger jämfört med om man äter få. Han har vad jag kan se inte uttalat sig i någon större utsträckning om vad som händer i kroppen om man svälter sig, alternativt omväxlande svälter sig och hetsäter, under lång tid.
Om doktorn föressten inte vet om min dåliga kosthållning...Vad händer då? Han kan väl inte direkt "se" hur jag äter, såvida jag inte berättar det??
Menar du: "kan jag lura läkaren så att jag får fortsätta odla min ätstörning och kanske t.o.m. kan få medicin som gör det lättare?" Det är nämligen vad du skriver.

En utsikt som kanske faktiskt kan skrämma dig på allvar, om nu inte din nuvarande situation gör det, är att ju längre du fortsätter odla det beteende du odlar nu, desto större är risken att du helt tappar kontrollen över ditt hetsätande, och därmed övergår från att vara normalviktig med stört ätmönster till tjock med stört ätmönster. Det är inte alls ovanligt. Hur tror du att du skulle må då?

Eddie Vedder
2009-02-10, 14:09
Alltså det går väl inte heller ihop med att "ämnesomsättningen sjunker, men fettförbränningen ökar" som King Krub menar? (Eller har jag fattat fel?)

Fettförbränningen är förbränningen av FETT. Ämnesomsättningen är omsättningen av samtliga näringsämnen.

Man måste skilja på ens totala energiförbrukning och den del av energiförbrukningen som utgörs av ett visst näringsämne, t.ex. fett eller kolhydrater.

Kischen
2009-02-10, 14:10

Koncentrera dig på det som grub & Tolkia skriver, till skillnad från oss andra är dom mer kunniga än att dom bara läser här. :thumbup:

eddie också;)

roonja
2009-02-10, 14:18
Tolkia: Nej, jag vill inte ha en ätstörning som eskalerar. Jag vill bara gå ned till min trivselvikt och stanna där, och leva HÄLSOSAMT. Något om verkar vara väldigt svårt, med tanke på att jag tränar, äter lite och inte går ned i vikt.
Nu ska jag äta mer, och dessutom mer fett och försöka få ordning på det hela.

Tro mej, jag skulle helst av allt vilja skruva tillbaka tiden och få tillbaka min GAMLA kropp.....Nu är det inte ordning nånstans....

BigSpawn
2009-02-10, 14:20
Alla är vi olika men att inte äta på hela dagen och sen "freaka ut" på kvällen och äta mycket är ju inte så bra som flera påpekar. Att äta flera små mål om dagen kanske inte höjer förbränningen, men kan däremot hindra att du blir så hungrig på kvällen och äter så mycket som du gör då.

Du äter ju mycket kolhydrater och lite fett/protein från det jag kan se och det funkar inte på mig(inte för att jag brukar ligga lågt på protein). För mig funkar det bäst att ligga högt på protein/fett(nyttiga fetter) och lågt på kolhydrater, jag blir mindre hungrig och känns som min kropp svarar bättre på det då jag försöker komma i form.
Sen fungerar inte detta på alla utan man får helt enkelt prova sig fram till en diet som fungerar ju för sig själv.

Så först och främst ska du väl se vad din läkare säger och sen kanske prova äta annorlunda och väga och skriva upp det du äter för att det är väldigt svårt att veta hur mycket man får i sig.
Finns väl nån studie som kom fram till att överviktiga äter betydlig mer än va de själva tror då man jämförde med va de själva trodde och hur mycket de egentligen fick i sig.

Sen en annan sak med att komma i form, bättre att ta det i en lagom takt och hitta en långsiktigt funkande diet än att toktappa vikt, då det inte är helt ovanligt att man går upp fort igen då enligt egen uppfattning.

roonja
2009-02-10, 14:25
BigSpawn: Ja jag håller med att det inte är bra att freaka ut på kvällen. Men alltså gör jag verkligen det? Jag tycker egentligen att jag äter ganska lite. Om jag fördelade det jag år på kvällen skulle det ju vara ganska lite mat? Typ 4äpplen till frukost, majskolv till lunch, mackor till middag och lite fil o musli till kvällsmål??

Idag har jag ätit "frukost", och det blir i stort sett att jag börjar med en görttallrik, och sen småäter bröd, små koppar fil&musli, clementiner mm sen dess.. Alltså sen kl 11, och det blir lixom inget stopp....

joko
2009-02-10, 14:32
Har du uppfattningen att kolhydrater är nyttigt och fett onyttigt? För du äter ju i princip bara kolhydrater och får i dig lite protein av misstag känns det som.

BigSpawn
2009-02-10, 14:33
det beror väl på hur man ser på det, men där är iaf en ansenlig mängd kolhydrater(jag använder den uträkning som Prankie gjorde i tråden tidigare) för din vikt vid en och samma tillfälle.

King Grub
2009-02-10, 14:38
oavsett så är energiintag med jämna mellanrum en fördel om man skall öka sin muskelvolym.

Det finns det inget som säger, så länge som det totala intaget är lika stort (och att man tillför näring i samband med träning). Tvärtom finns studie som visar att man bygger muskler bättre på få stora måltider än fler mindre.

roonja
2009-02-10, 14:38
Nej min uppfattning är att fett e onyttigt, Kolhydrater e bättre, fast onyttigt. Protein e bäst. De e bara det där suget efter kolhydrater jag har. Bröd speciellt....
Ska väl satsa på o byta ut de mot proteiner då...

King Grub
2009-02-10, 14:40
Det verkar finnas ganska stora individuella skillnader på hur väl man svarar på en lågkolhydrat- respektive en lågfettkost vid viktnedgång.

Men det mesta pekar på att, rent generellt, går man ned något mer i vikt med mindre kolhydrat i kosten, men skillnaden är antagligen långt ifrån så stor som anhängare av högfett/lågkolhydratkost ofta vill ge sken av.

BigSpawn
2009-02-10, 14:40
Det finns det inget som säger, så länge som det totala intaget är lika stort (och att man tillför näring i samband med träning). Tvärtom finns studie som visar att man bygger muskler bättre på få stora måltider än fler mindre.

har för mig att jag läste nån artikel om en äldre byggare från USA som inte åt nått på hela dagen och sen hade ett 3timmars matmaraton på kvällen, och han såg definitivt inte dålig ut:)

joko
2009-02-10, 15:18
Nej min uppfattning är att fett e onyttigt, Kolhydrater e bättre, fast onyttigt. Protein e bäst. De e bara det där suget efter kolhydrater jag har. Bröd speciellt....

Du kan ju testa iaf, det kan ju vara så att suget minskar om du drar ner på dina carbo-binges, många upplever ett sånt samband. Och även om det i slutändan är en fråga om energibalans (eller underskott i det här fallet) så kan det kan ju vara lättare att gå ner i vikt om man kan hålla nere det där suget så mycket som möjligt.

Beepfaaarp
2009-02-10, 15:22

Du äter väldigt lite protein så det är nog en bra ide :) Tycker inte du ska ta bort något av det du räknat upp hittils utan snarare lägga till kött, fisk eller bönor/ärtor.

Klart du blir sugen på kolhydrater när du tränar så mycket. Ät godiset efter träningen istället.

roonja
2009-02-10, 15:32
Tackar så mycket!! Jag ska från och med imorgon bli en ny människa!! Hihi...Nä men jag ska satsa på proteiner from now on....Bönor/ärtsoppa/Grönsaker gillar jag ju jättemycket. E majs bra?? (inte mycket proteiner va??) NÅn som har mer tips på mat? Typ frukost/lunch Middag??

Scratch89
2009-02-10, 15:54
Men kan du inte läsa länkarna som Eddie skickade? Du behöver inte ha några exakta gramangivelser, ät normal mat. Har du varit hos läkaren? Prata med honom om att du kanske behöver träffa en dietist också, som kan ordna upp lite bra mattips och liknande till dig.

Här har du två bra riktlinjer; Tallriksmodellen och Matcirkeln.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14669&epslanguage=SV
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14671&epslanguage=SV

roonja
2009-02-10, 16:17
Jo jag läste de länkarna...Det var bra!
Jag ska försöka följa detta nu, även om det nog bli jävligt svårt.
Jag ska ta nya blodprov imorn tänkte jag, o sen se vad läkaren säger. Antagligen så har det inte blivit bättre. så nån form av åtgärd för att jag producerar för lite ämnesomsättningsjormon (?) antar jag att det blir. Vad vet jag inte?
Regelbunden o bra mat?

Tolkia
2009-02-10, 16:20
Jag ska ta nya blodprov imorn tänkte jag, o sen se vad läkaren säger. Antagligen så har det inte blivit bättre. så nån form av åtgärd för att jag producerar för lite ämnesomsättningsjormon (?) antar jag att det blir.
Se då till att vara ärlig mot läkaren om hur du hanterar din kropp. Även om det tar emot.

lexcom
2009-02-10, 16:23

Hmm...

Men när man vaknar på morgonen efter ett hårt träningspass så behöver man ju enligt alla formler jag läst fylla på med energi (protein, kolhydrater med mera) för att musklerna skall utvecklas. Musklarna växer ju inte under träning utan under tiden mellan träningarna och fyller man inte på med näring så har ju musklerna inga byggstenar. Men det är en annan diskussion än vad tråden skapades för.

:)

roonja
2009-02-10, 16:25
Ja det ska jag. Men jag e rädd att det blir nån drastisk åtgärd? Typ han vill att jag ska upp i vikt eller ta in mej på nån "behandling"? (ok, kanske överdrivet men?)
Asså missförstå mej rätt, jag vill få normal kosthållning o så, men jag vill INTE ned i vikt. Det är jävligt viktigt för mej även om det kan tyckas löjligt.
Jag har alltid vägt på gränsen till undervikt och nu väger jag t.o.m mer än vad jag gjorde från första början då jag började mixtra med den här skiten.
Men jag vägrar att ligga på den här vikten/upp... Hoppas han fattar de

roonja
2009-02-10, 16:26
Oj, fel i inlägget. jag menar "jag vill INTE UPP i vikt"

jakke
2009-02-10, 16:31
Oj, fel i inlägget. jag menar "jag vill INTE UPP i vikt"

Är inte din hälsa viktigare än att du går ner i vikt direkt?
Backa och försök nu tänka igenom situationen, du har ev. ett fel i din kropp och istället för att försöka lösa situationen ska du fortsätta din stressbantning.

roonja
2009-02-10, 16:39
Om du hade frågat mej för ett år sen hade jag antagligen svarat Nej, men jag börjar ändra på det synsättet sakta men säkert. Att det ska va så svårt att va smal....

Tolkia
2009-02-10, 16:53
Ja det ska jag. Men jag e rädd att det blir nån drastisk åtgärd? Typ han vill att jag ska upp i vikt eller ta in mej på nån "behandling"? (ok, kanske överdrivet men?)
Asså missförstå mej rätt, jag vill få normal kosthållning o så, men jag vill INTE ned i vikt. Det är jävligt viktigt för mej även om det kan tyckas löjligt.
Jag har alltid vägt på gränsen till undervikt och nu väger jag t.o.m mer än vad jag gjorde från första början då jag började mixtra med den här skiten.
Du är normalviktig, så du kommer inte att bli inlagd på sluten avdelning med sondmatning, om det är vad du menar med drastiska åtgärder. Men du kan knappast vänta dig att läkaren kommer att säga att jaha, ja, det är väl OK att du fortsätter ägna dig åt att odla ätstörningar om det är vad du vill. Det vore som att säga åt en heroinist att det är väl OK att fortsätta knarka om det är vad du vill, och som läkare kan man knappast göra det utan att begå tjänstefel, åtminstone i moraliskt hänseende.

Jag fattar att det är "jävligt viktigt" för dig att a) bli smalare (även om du inte kommer att bli det på det sätt du nu försöker bli det, vilket din viktuppgång visar) och b) få fortsätta odla dina nojor ostörd. Det är s.a.s. en del av symptomkomplexet. Du är inte den första och du kommer inte att vara den sista. Dina perspektiv på vad som är "jävligt viktigt" i livet och inte kommer dock med största sannolikhet att förändras om dina tankemönster blir friskare. Du kan ju fundera på om du vill leva som du gör nu, med den ångest som du nu har, resten av ditt liv? Jag vågar lova att du inte kan banta bort ångest. Var ser du dig själv om tio år, om tjugo?

roonja
2009-02-10, 17:20
Ok, tack för svar. Mja alltså du har väl rätt i att jag inte vill "granskas" mer än nödvändigt. Jag vill ju helst gå ned och det är väl kanske inte så populärt hos doktorn t.e.x.
MEN alltså jag vet att det låter osannolikt, men alltså jag har inte "typiska" ätstörningar, att jag vill inte bara ner utan att bli nöjd, utan jag är FULLT medveten om vad jag håller på med och jag ser när det går för långt. Tro mej, det har hänt och jag vände då...

Nej jag vill inte leva med denna ångest och det är därför jag vill vända på detta beteende, och kunna leva hälsosamt.
Jag har absolut framtidsplaner och jag tänker inte detta beteende komma ivägen för NÅGOT som jag vill.... Det är egentligen lite därför jag gick upp så mycket under 3 mån..Just för att jag sket i mina "regler" till förmån för nya upplevelser som inkluderade masssssssssssa mat och onyttigheter...Det blev lite väl mycket av det goda bara.

sweetkarolina
2009-02-10, 17:26
Asså missförstå mej rätt, jag vill få normal kosthållning o så, men jag vill INTE upp i vikt. Det är jävligt viktigt för mej även om det kan tyckas löjligt.

Det förefaller som att du tänker "normal kosthållning = gå upp i vikt"
Det är fel.
En hälsosam/normal kosthållning (frukost, lagad mat till lunch och middag, kvällsmål) kommer vara bra för din kropp. Du kommer inte att rasa i vikt, men det ska du inte heller. Om du vill ha ett hälsosamt liv måste du ställa in dig på att äta hälsosamt.
Din läkare kommer med största sannolikhet vilja att du äter hälsosamt.

Du kan inte tänka att du först ska banta ner dig i vikt och sen äta bra.
Du måste tänka att du ska först äta bra och därmed gå ner till din idealvikt, och sen fortsätta äta bra och hålla idealvikt.
Det är inget 3-4-5 månaders projekt. Det är ditt liv.

roonja
2009-02-10, 17:37
Ni har så rätt, så rätt. Jag förstår det, men samtdigt är det så svårt att ändra...
Jag "tror" att jag äter nyttigt för jag brukade göra det förr, men jag äter ju helt åt helvete!

Ja, jag är rädd för normal kosthållning då jag förknippar det med viktuppgång. Med tanke på att jag inte ens kan hålla vikten nu när jag äter ganska lite så känns det som att det kommer att eskalera om jag äter ÄNNU mer. Men jag ska försöka.

Jag funderar lite på en till grej. Jag fick göra ett Body-age-test då man mätte massa olika saker. Det visade sig att jag har 13% (tror jag de va?) kroppsfett, vilket min tränare sade var bara för elit-idrottare och att jag måste öka fett i maten då det är farligt för organen.
Men hur kan det komma sig att jag har rumpa, lår och mage, när andra på gymmet ser ut att vara helt fettfria (såsom en del ser ut som har bilder här på forumet också)??
Har de ÄNNU längre kroppsfett då eller?? Det måste ju isåfall vara jättedåligt?
Speciellt instruktörerna ser ju fettfria ut?? hehe...

sweetkarolina
2009-02-10, 18:02
Ni har så rätt, så rätt. Jag förstår det, men samtdigt är det så svårt att ändra...
Jag "tror" att jag äter nyttigt för jag brukade göra det förr, men jag äter ju helt åt helvete!

Ja, jag är rädd för normal kosthållning då jag förknippar det med viktuppgång. Med tanke på att jag inte ens kan hålla vikten nu när jag äter ganska lite så känns det som att det kommer att eskalera om jag äter ÄNNU mer. Men jag ska försöka.

Ja det är svårt att ändra sitt beteende.
Ja du är rädd för att gå upp om du äter normalt. Det gör det ännu svårare.

Men med dom två sakerna i huvudet kan du då tänka dig att lita på en dietist som ger dig kostråd? Kan du ha det förtroendet för en annan, som borde veta mer om kost än du?
Skulle du kunna följa ett matschema även om du direkt ser att det innehåller mer än du äter nu? Eller skulle ditt psyke och dina instinkter sätta stopp?

Jag tänker såhär att du ganska lätt "erkände" att vi har rätt och du har fel, men samtidigt genomsyras dina kommentarer om att du egentligen vet bäst därför att du "vet" att om du äter som folk här säger så kommer du gå upp i vikt. Dvs du tror innerst inne fortfarande att du har rätt.
Jag vill inte vara elak, utan vill hjälpa dig. Jag tror att du får bäst hjälp om du söker upp en proffesionell dietist. Och släpper kontrollen till den personen.

roonja
2009-02-10, 18:18
Aaaa jag förstår vad du menar. Alltså jag brottas väl lite med mej själv angående vad jag "vet". Det är ju t.e.x allmänt känt att man går ned i vikt om man tränar och inte äter. T.ex det här med att kroppen ställer in sig på svältläge har jag lite svårt att tro på, då folk med riktiga ätstörningar (anorexi och träningsmani) uppenbarligen går ned i vikt när de faktiskt inte äter och rör på sig mycket.

Jag har skitsvårt att be nån om hjälp på det sättet, mer än att typ försöka få hjälp här. Någonstans så skäms jag ju asmycket för att jag inte ens kan sköta maten, och jag vill lixom inte riktigt erkänna det. Och jag gillar inte tanken på att någon ska "kolla" mej.
Det är nog, som du säger, bäst att släppa kontrollen och förlita sej på nån, men jag har svårt att tro att jag faktiskt kommer göra det.

Tror ni att jag kan börja med att äta sånadär soppor till frukost o lunch och köra på vanlig middag till att börja med? Då får man ju i sig alla näringsämnen och då kanske jag kan hålla mej såpass mätt så jag inte "freakar ut" och äter mycket på kvällen?
Det är ett ganska stort steg bara det. Att äta frukost/lunch....

aelgen
2009-02-10, 21:29

Fel, hoppa fram 20 år i tiden.

Bröd innehåller bra mycket mer kcal än du tror. När jag käkar 4 mackor landar det ofta på mellan 500-700 kcal. Nu äter jag kanske jätte stora mackor men jag blev mäkta förvånad när jag räknade första gången. Du gillar inte gröt då? Byt ut några av mackorna mot en portion gröt, mättar som fan och du får i dig betydligt färre kalorier.

Sen tycker jag du SKA ha pålägg på mackorna men istället äta färre mackor. Om du har ost på så får du i dig extra protein, lite fett (nej du blir inte tjock av fett) och du kanske orkar 1 macka mindre. Skinka osv. funkar också. Leverpastej vet jag faktiskt ingenting om så det kan jag inte utala mig om.

Ägg är också bra, koka 2-3 ägg och lägg dem på en macka = utmärkt måltid om man deffar.

Huvudsaken är att du ska ha en protein källa vid varje måltid och sen lägga till lite kolhydrater och lite fett. Du behöver absolut inte käka 6-7 ggr om dagen. Det är en seglivad myt som förstör vardagen för väldigt många tränande. Sikta in dig på 3 rejäla mål om dagen och kanske något mellanmål om du blir hungrig.

At man äter frukt betyder verkligen inte att man går ner i vikt. Frukt innehåller en hel del kolhydrater och det är lätt att glömma bort dessa om man äter väldigt mycket frukt. Sikta in dig på mer riktiga grönsaker istället. Finns en mat del på forumet ifall du har dåligt med tillagnings ideer.

Jag tycker du kan unna dig godis 1 gång i veckan om det hjälper dig de andra dagarna, men försök verkligen att undvika det mer än så. Det är ok att fuska ibland, bara det inte blir en vana!

Lycka till :D

Edit: fan va slarvigt skrivet, jaja hoppas du förstår!

roonja
2009-02-10, 21:42
Jag förstår pecis. Låter faktiskt jättevettigt.
Jag är jättepepp att göra som ni säger. Hoppas bara att det håller i sig tills imorn;P
är det föressten nån som vet nån kaloriräknare som är lika bra som den som finns för nedladdning här på Kolozzeum?? Jag har nämligen Macbook och den omvandlar inte uträkningsformlerna då jag öppnar den i Numbers, så det funkar inte... Nåt tips någon??

From now on ska jag äta mindre kolhydrater, mer protein och regelbundet...det låter väl bra??:D

aelgen
2009-02-10, 21:59
Haha hur fan kunde jag missa att det fanns 7 sidor inlägg innan jag skrev... Ledsen om jag upprepade vad som redan sagts!

Jag använder mig av denna länk för att få näringsinformationen http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV och sen gör jag ett vanligt excel ark där jag lägger ihop alla måltider under dagen.

Regelbundet är bra, men lägg inte upp hela din dag efter när du ska äta! Det gjorde jag i början och höll på att bli galen! Annars blir det nog bra ska du se!

Icefire
2009-02-11, 08:53

OCh, hur fan ser en "normal" ätardag ut om man vill gå ned i vikt? om jag nu ska äta regelbunder och normalt som ni säger? hehe, jag vet ju itne ens hur man gör??!

Jag har inte hunnit igenom hela tråden, men låg ämnesomsättning kan till exempel bero på en inflammation i sköldkörteln. Om detta är konstaterat hos dig betyder det att din kropp inte mår bra, och äter du för lite är det risk att du bara mår ännu sämre. Ät normalt (helst regelbundet) och träna lugnt tills du kommer i kontakt med din läkare nästa gång! Och ta hand om dig!
Vikten är ingen anledning att oroa sig över, den kommer stabilisera sig av sig själv om/när du får behandling.

mommy
2009-02-11, 14:07

Om en läkare har tagit prover och säger att din ämnesomsättning är låg är det förmodligen en underfunktion av sköldkörteln han pratar om, alltså att sköldkörteln inte producerar tillräckligt med thyroideahormon, vilket ger en lägre ämnesomsättning. Sjukdomstillståndet kallas hypotyreos och behandlas med mediciner.

Tolkia
2009-02-11, 15:36
Jag måste återigen få komma in och påpeka att brist på sköldkörtelhormon även kan orsakas av att man inte äter som man skall. Det är då inte sköldkörteln som är problemet, utan hypotalamus, som i sin tur styr sköldkörteln, som reagerar på undernäringen (ofta ses samtidigt låga nivåer av könshormoner). Det behandlas mera sällan med mediciner, förmodligen huvudsakligen i väldigt allvarliga fall. Att styra upp mathållningen är ju betydligt snällare mot kroppen, och i det här fallet minst lika effektivt.

Att medicinera mot effekterna av ätstörningar istället för att åtgärda dem är inte en hållbar lösning.

jonkel
2009-02-11, 16:55
inget illa menat men du väger 58 kg... du ska upp i vikt. det är seriöst onormalt att väga 58 kg när man är 21 år..

sweetkarolina
2009-02-11, 19:40
inget illa menat men du väger 58 kg... du ska upp i vikt. det är seriöst onormalt att väga 58 kg när man är 21 år..

dagens sämsta inlägg.

du är seriöst onormal. och va fan har ålder med saken att göra?

roonja
2009-02-11, 21:42
Idag, mina vänner, har jag varit duktig:) Frukost, lunch och middag har jag fått i mej. Är inte speciellt hungrig nu, men är ändå lite "rädd" för att jag ska vilja ha den dagliga dosen av bröd o sånt...(dvs FÖR mycket)
Jag har iaf tagit nya blodprov idag så nu e de upp till doktorn att bestämma vad som ska göras åt ämnesomsättningen... Tack iaf för alla svar:)

EnTe
2009-02-11, 23:35
Bli alkis. De är ju oftast smala och solbrända.. perfekt!

Nä skämt och sido,

Jag tror att någonstans i denna djungel av teorier och sanningar så måste man liksom bottna i sunt förnuft.

Har du inte koll på hur mycket kalorier du stoppar i dig så är det dags att väga, mäta och räkna.
Ta en två veckors period med 1v innan löning och 1v efter (för att se om det skiljer sig i val av födoämnen beroende på ekonomin) och skriv upp precis allt du äter och hur mycket det vägde. Ha ett litet journalistblock i väskan och skriv upp det löpande då man tenderar att glömma bort saker om man summerar på kvällen eller morgonen efter. Har du sen tur så kanske någon vänlig själ här på brädan kan hjälpa dig att sammanställa allt och räkna ut hur mycket energi du stoppar i dig.

Utifrån det kan du/vi/dem sen lägga upp en bra kosthållning med fokus på viktminskning om så önskas.

Sen kan du ta dina 1700 kalorier eller vad det nu kan tänkas bli som är optimalt för dig och dela upp över dygnet så som det passar dig. Men fokus bör helt klart hela tiden ligga på att du skall må bra.

Mår du bra i kroppen så mår du bra i huvudet och mår du bra i huvudet så klarar du av en större psykisk press vilket ofta uppstår vid energiunderskott. Då skapar du liksom en positivt spiral och vips så kommer resultaten.

Att börja medicinera är att börja i fel ände enligt mig. Om du ger kroppen de bästa av förutsättningar och ändå har komplikationer så skall du givetvis söka läkarvård. Men glöm inte att läkare medicinerar mot ett symptom och inte mot en orsak!

Med det sagt så vill jag be dig att ta dig i kragen och börja bygga på en hållbar livsstil som håller dig frisk och glad. Släpp på prestigen som någon skrev och börja om från början.

Lycka till!

freakyFlip
2009-02-12, 03:10

va!? vikten har väl inte bara me ålder å göra!? snarare om kroppens fysik, långd, benstome, styrka etc,

Kinsei
2009-02-12, 09:33
Om jag läsen trådstarten rätt så var du nöjd med din vikt för tre månader sedan. Sedan började du äta orimligt mycket och gick upp åtta kilo?

Det du skriver tyder ju knappast på att ämnesomsättningsproblem skulle vara boven i dramat. Är det inte bäst att försöka få bukt med överätningen som gett den kraftiga viktuppgången? Det borde ju inte behövas någon särskilt sträng diet för detta, bara en successiv återgång till sundare vanor.

Frågan är i så fall varför du har ätit överdrivet mycket. Har det varit en period av slapphet och mycket skräpmat eller har du problem att förhålla dig till mat?

6-packet
2009-02-12, 10:27
Hej på er.
Jag har läst tråden här lite, det är så mycket svar och tips så jag blir lite snurrig. Själv får jag några funderingar och hoppas kunna hjälpa dig roonja.

Räkna kalorier och fördelningen (E%) av de olika grupperna (kolh/fett/prot) samt väga in hur mycket du gör av med per dygn är en idé som är bra, passar vissa och vissa inte så det måste du ju känna själv.

För att få bukt med din fixering vid att gå ner i vikt anser jag att du bör hitta någonting som distraherar och bryter dina (destruktiva) tankar kring detta. Samtidigt som du försöker äta bra, som du verkar ha gjort nu det senaste, och träna så har du även en mental bit. Kom ihåg att på din kropp sitter ett huvud som också behöver stimulans! Om du lämnar tankarna kring din kropp (bara några sekunder!) och funderar på:
Vad får mig att skratta?
Vad gör mig äkta glad?
Vad hade jag för intressen när jag var "liten"?
Osv.

Alltså, jag anser att du ska fortsätta ta tag i ditt problem och se till att nå en vikt/kropp du trivs med. Ihop med detta behöver du på något sätt få hjälp med att kliva ut ur din bubbla av fokusering på mat-gram-utseende 24/7 och LEVA liksom.

Hur du hittar denna balans vet jag inte. Och om detta inlägg hjälper dig vet jag inte heller.

Vad vill du säga till dina barnbarn när du sitter på verandan senare i livet, och de frågar "Vad är det bästa du har gjort i ditt liv farmor?".

Kort sagt: var rädd om dig!
Lycka till.

roonja
2009-02-12, 11:35
Tack för svar alla! Jaa, det bästa e väl att få nån balans som ni säger. mitt problem är väl att hitta just denna balans. men jag ska försöka och ni ger som sagt bra och vettiga råd!

Kinsei: Jo jag var väl "nöjd" med min vikt för 3 månader sen. Eller jag vägde egentligen då för lite och åt knappt någonting samtidigt som jag tränade överdrivet mycket. Sen kom en period då jag inte tränade lika mycket och åt väl egentligen ganska normalt, fast jag tryckte i mej lite väl mycket godis o skit, vilket resulterade i viktuppgång på ca 10 kg, vilken jag tycker är för mycket.
Alltså; innan vägde jag för LITE, nu väger jag för MYCKET....Haha, en viktuppgång på 5 kg tror jag hade varit optimal!
I och med att jag hela tiden har ätit ganska lite mat så "skrämmer" det mej att äta "normalt", då jag tycker att det verkar va ganska mycket, vilket jag trott ska resultera i ytterligare viktökning..Men, jag har kanske haft fel.

Nu kanske ni har olika åsikter om hur jag bör väga osv, men detta är vad jag tror jag skulle trivas bäst med, oavsett BMI och allt vad det heter.
Som svar på din fråga varför jag ätit överdrivet mycket är alltså att jag inte är nån höjdare på att ha BALANS. Antingen för mycket, eller för lite.

Jag har inte hört nåt från läkaren än så det är nog inge vidare "akut" med åtgärder iaf.
Det känns iaf lite bättre att på nåt sätt börja ta tag i detta. En del kanske tycker att jag behöver proffisionell hjälp iochmed att jag inte "kan" äta, men jag tror inte jag kommer be om det. Men jag kämpar på på egen hand:)

Tolkia
2009-02-12, 12:04
Nu kanske ni har olika åsikter om hur jag bör väga osv, men detta är vad jag tror jag skulle trivas bäst med, oavsett BMI och allt vad det heter.

Som svar på din fråga varför jag ätit överdrivet mycket är alltså att jag inte är nån höjdare på att ha BALANS. Antingen för mycket, eller för lite.
Och eftersom du är dålig på det här med "balans" så väljer du att inte försöka bli bätter på det, utan att gå in för att odla det att vara dålig på det. Enklaste vägen? Ja, kanske, i ett kort perspektiv. Smartaste vägen? You decide. Det är inte meningen att vara taskig, men det där är förmodligen den mest uttjatade ursäkten i världen från personer i din sits.

roonja
2009-02-12, 12:22
Hur menar du? Jo jag försöker visst bli bättre på det? Det är ju därför jag gör något åt situationen och ska äta regelbundet och "normalt". Träna sunt.
(Om du menar för att jag VILL gå ned så vill jag ju fortfarande det, men det är för att jag inte tror att jag "ska" väga såhär mycket, utan nånstans mittimellan)
Hur menar du att jag försöker odla att va dålig på det?

Kinsei
2009-02-12, 14:03
Hur menar du? Jo jag försöker visst bli bättre på det? Det är ju därför jag gör något åt situationen och ska äta regelbundet och "normalt". Träna sunt.
(Om du menar för att jag VILL gå ned så vill jag ju fortfarande det, men det är för att jag inte tror att jag "ska" väga såhär mycket, utan nånstans mittimellan)
Hur menar du att jag försöker odla att va dålig på det?

Men det du skriver nu är ju inte alls samma sak som i trådstarten, där fokus låg helt på diet och viktminskning.

Börja då med att förssöka äta regelbundet, varje dag! Frukost, lunch, middag och eventuella mellanmål om du vill det.

Du tränar rätt mycket, bra mycket mer än de flesta. Om du inte är elitsatsande utan helt enkelt vill ha den där "balansen", så varför inte dra ner det till 3-4 pass per vecka? Så får du tid över till annat, t.ex. att laga vettig mat och äta!

roonja
2009-02-12, 21:18
Alltså, jag kanske uttrycker mej otydligt. Nej jag skriver inte samma sak nu som jag gjorde i första inlägget, just för att typ alla kommentarer sade att jag måste börja äta regelbundet och inte trycka i mej allt på en gång. Jag har väl börjat inse att det är nummer 1. Med det sagt menar jag inte att jag inte vill ned i vikt fortfarande.

Det känns inte som jag tränar speciellt mycket och jag tycker ju att det är kul, och vill ju dessutom ned i vikt, så varför inte? Bara genom att börja äta vettigt så har jag kommit en bra bit med balansen!
Kan man verkligen se resultat om man tränar en-timmes-pass 4 ggr vecka?? Om man inte rör sig så mycket i övrigt? Det känns verkligen inte så?

Föressten så undrar jag hur det är med grönsakssoppa gällande kolhydrater? De e inte så smart om man vill skära ned på det? Det innehåller väl i stort sett bara kolhydrater?

Alltså nu kan det verka som jag säger emot mej själv och velar nåt fruktansvärt i mina inlägg, men jag bara undrar hur det ligger till...Jag ska satsa på mer proteiner fån o med nu=)