handdator

Visa fullständig version : Liten funderare.

TheGovernator
2009-02-10, 09:48
God förmiddag kolo!
Jag har fått ett avi hemskickat. Ska hämta ut ett paket/större brev på lokala Shellmacken.
Jag undrar då, gör jag något fel, eller rentav olagligt om jag inte hämtar ut "paketet"? Det är inte något jag beställt och jag tror mig veta vad det är.

Bor i finland.

Edit: gick inte att ändra trådtiteln, någon snäll moderator får gärna göra det till något mer passande :)

martikainen
2009-02-10, 09:58
om du inte beställt det så gör du ju absolut inget fel. Sen kanske företaget vill få dig att betala frakten om det skickas tillbaka. Det måste väl bli deras skyldighet att bevisa att du faktiskt beställt varan?
(så är det i Sverige ialla fall om jag inte minns helt galet)

Oftopic, varför inte hämta ut det? Inget av värde eller?

mela
2009-02-10, 10:15
Står det ditt namn på avin? Annars brukar man väl få visa ID när man ska hämta ut grejer.

TheGovernator
2009-02-10, 10:20
om du inte beställt det så gör du ju absolut inget fel. Sen kanske företaget vill få dig att betala frakten om det skickas tillbaka. Det måste väl bli deras skyldighet att bevisa att du faktiskt beställt varan?
(så är det i Sverige ialla fall om jag inte minns helt galet)

Oftopic, varför inte hämta ut det? Inget av värde eller?

Nja, det är snarare så att jag inte vill veta av informationen jag kommer ges om jag hämtar ut detta "paket"

TheGovernator
2009-02-10, 10:21
Står det ditt namn på avin? Annars brukar man väl få visa ID när man ska hämta ut grejer.

Det står mitt namn på avin ja.

mela
2009-02-10, 10:22
Det står mitt namn på avin ja.

Då är det ju bara att hämta paketet. Det är ju skickat till dig.

sunkan
2009-02-10, 10:36

han vill ju inte:smash:

LoTiX
2009-02-10, 10:42
Har för mig att det skickas tillbaka till avsändaren efter ett antal dagar och du får stå för den totala frakten.

fabbo
2009-02-10, 11:01
Tala med konsumentombudet. Han/ hon borde veta. Men ifall du inte har beställt paketet har du ingen skyldighet alls att hämta det. Regeln säger att man kan inte ingå avtal för en tredje part. Herr A och fru B kan inte avtala med varandra vad gossen C ska göra utan hans medgivande. Ifall du inte beställt paketet så är det nån som hoppas på att göra pengar på att du inte ska känna till dina rättigheter.

Juliette
2009-02-10, 11:01
Har för mig att det skickas tillbaka till avsändaren efter ett antal dagar och du får stå för den totala frakten.

Så är det oftast.

Har du beställt via internet så har du säkert kryssat i en ruta att du accepterar deras köpvillkor, och där brukar det stå hur de går tillväga om man inte hämtar ut paketet.

TheGovernator
2009-02-10, 11:08

Jag vill ej ha detta "paket".

TheGovernator
2009-02-10, 11:09
Så är det oftast.

Har du beställt via internet så har du säkert kryssat i en ruta att du accepterar deras köpvillkor, och där brukar det stå hur de går tillväga om man inte hämtar ut paketet.

Inte beställt något.

Mental
2009-02-10, 11:14
Är det möjligen så att någon domstol eller pliktverket eller liknande skickar dig ett rekomenderat brev med motagarbekräftelse? Dvs att om du hämtar ut det så erkänner du per automatik att du tagit del av det? Om du inte tar ut det så blir ju nästa steg antagligen delgivning, dvs de söker upp dig och överlämnar det personligen.

TheGovernator
2009-02-10, 11:27
Är det möjligen så att någon domstol eller pliktverket eller liknande skickar dig ett rekomenderat brev med motagarbekräftelse? Dvs att om du hämtar ut det så erkänner du per automatik att du tagit del av det? Om du inte tar ut det så blir ju nästa steg antagligen delgivning, dvs de söker upp dig och överlämnar det personligen.

Men jag gör inget straffbart om jag inte hämtar ut det?
Hur lång tid tar det då innan de börjar med hembesök?

Mental
2009-02-10, 11:30
Men jag gör inget straffbart om jag inte hämtar ut det?
Hur lång tid tar det då innan de börjar med hembesök?

Nej, det är inte straffbart, du kan ju ha missat att du fick avi:n osv. Räkna med att delgivningen tar minst en vecka efter att hämtningstiden på shell gått ut. Tar ju en stund att administrera, det är dessutom inte olagligt att försöka undvika delgivningen, men man blir nog lätt paranoid.

mini
2009-02-10, 11:42
Om du tror att du kan komma undan bara genom att inte hämta ut det tror jag att du inte begriper hur systemet funkar. De kommer att se till att du får infon hur du än gör. Bättre att hämta ut det än att det kommer poliser till din arbetsplats antar jag.

Mental
2009-02-10, 11:45
Om du tror att du kan komma undan bara genom att inte hämta ut det tror jag att du inte begriper hur systemet funkar. De kommer att se till att du får infon hur du än gör. Bättre att hämta ut det än att det kommer poliser till din arbetsplats antar jag.

Handlar nog inte om att komma undan utan att skjuta på det. mycket mänskligt och natruligt, om än dumt, det kan även vara så att man vill tillfoga avsändaren maximal ekonomisk skada genom att inte sammarbeta, något som även det är dumt och onödigt men lika förståeligt. Rör det sig om ett återkallande av körkort kan man ju ex skuta på uthämtandet av återkallandet för att hinna med en speciell resa, eller invänta bättre cykelväder eller vad det nu må vara.

TheGovernator
2009-02-10, 11:46

Jag drar gärna ut på det så mycket det bara går.
Bara för att klargöra, det är inte någon domstol efter mig :)

TheGovernator
2009-02-10, 11:47
Handlar nog inte om att komma undan utan att skjuta på det. mycket mänskligt och natruligt, om än dumt, det kan även vara så att man vill tillfoga avsändaren maximal ekonomisk skada genom att inte sammarbeta, något som även det är dumt och onödigt men lika förståeligt. Rör det sig om ett återkallande av körkort kan man ju ex skuta på uthämtandet av återkallandet för att hinna med en speciell resa, eller invänta bättre cykelväder eller vad det nu må vara.

Precis, tack.

mini
2009-02-10, 11:55
Du ska bli pappa? Grattis!

Muskelbyggaren
2009-02-10, 12:15
Du ska bli pappa? Grattis!
Barnet återkallas efter 30 dagar om man inte mottar leveransbeskedet.