handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni med betalningar BLOCKET

Kaboffastar
2009-02-09, 20:29
Grejer under 1000 spänn.. hur gör ni när ni köper/säljer?

Är det bara jag eller sätter man inte över pengar sen väntar på grejerna?
Eller ser pengar på sitt konto, sen skickar?

vad är det med alla dessa jävla 35-40+are som är livrädda för sin egen skugga egentligen?

kärring som ringer mej och vill köpa grejerna "via de hära... blocket","via de hära blocket autogiro"

men.. då blir de ingen jävla deal din jävla hagga jag är 22årig arbetslös slacker.. jag tänker inte skicka skräp med bussgods eller nåt "dehära blocket autogiro"

CP

Scratch89
2009-02-09, 20:31
Ptja, sen jag blev blåst på Blocket så skulle jag inte stoppa in en krona innan jag vet att det finns någon slags garanti.

Kaboffastar
2009-02-09, 20:32
Ptja, sen jag blev blåst på Blocket så skulle jag inte stoppa in en krona innan jag vet att det finns någon slags garanti.

Ställ dej i prata pensions-ledet för helvete scratch

agazza
2009-02-09, 20:33
Vad är det för fel på blockets säkra betalningsätt? klockrent.

shibi
2009-02-09, 20:34
Kaboff är du en hustler perhaps?;)

Kaboffastar
2009-02-09, 20:37
Kaboff är du en hustler perhaps?;)

Rätt smart att hussla när Kenny svensson mitt namn är med i min fina mejladress, min adress är revealed, min jävla facebook mitt telefonnummer är för alla att kika på.

Det är ju inte direkt "ölburk" som satt in annonsen på nån aikwfiöawf@msn.com utan adress som satt in annonsen

jaosef
2009-02-09, 20:39
Köparen betalar innan varan skickas, så har jag alltid gjort. Aldrig blivit blåst. Dock brukar jag ringa upp och prata lite med personen, tycker ändå att man kan få en liten uppfattning då hur pass seriös säljaren är.

bubbe
2009-02-09, 20:40
Rätt många som blivit blåsta på det viset, trots namn, telenr, e-post osv. Så nej skulle aldrig betala genom enkel överföring.

Kaboffastar
2009-02-09, 20:42
Rätt många som blivit blåsta på det viset, trots namn, telenr, e-post osv. Så nej skulle aldrig betala genom enkel överföring.

Fast du torskar ju på att du är 35+ direkt bubbe så du behver inte ens yttra dig jue ;)

EDIT : 32 då :)

bubbe
2009-02-09, 20:45
Fast du torskar ju på att du är 35+ direkt bubbe så du behver inte ens yttra dig jue ;)

EDIT : 32 då :)

mmmmm, jag måste, kan inte hålla mig mer. BRÄÄÄÄÄK

ceejay
2009-02-09, 20:45
hmm, jag skulle ta reda på var personen bodde så jag blev oblåsningsbar. Hembesök vid försök. Har f.ö inte köpt ngt av andra genom blocket

bubbe
2009-02-09, 20:47
Min hustru handlade lite småsaker via ett forum och blev blåst av en tjej i Helsingborg. En gemensam polisanmälan gjordes av 10-15 personer men inget hände. Bevis fanns i mailkonversation, adress, tel nr och namn. Det enda som gick att göra var att blockera personen från forumet.

Kaboffastar
2009-02-09, 20:49
Min hustru handlade lite småsaker via ett forum och blev blåst av en tjej i Helsingborg. En gemensam polisanmälan gjordes av 10-15 personer men inget hände. Bevis fanns i mailkonversation, adress, tel nr och namn. Det enda som gick att göra var att blockera personen från forumet.

rätt så sjukt

Snobbe
2009-02-09, 20:49
Skulle aldrig skicka 1000kr till någon utan garanti. Sen är 1000kr atm rätt mycket för mig iofs.

Syndicate
2009-02-09, 20:51
Jag har aldrig köpt något från blocket men jag skulle aldrig få för mig att föra över pengar bara sådär, man har ju ingen garanti på att få det man betalt för skickat. Finns mycket konstigt folk där ute.

Jag är arton år.

Kaboffastar
2009-02-09, 20:53
I de här fallet är det jag som säljer.
Köparen insisterar på att jag ska skicka med bussgods och hon ska sen lösa ut grejerna. Jag har tidigare sagt att jag inte orkar fibbla med bussgods. Så jag erbjöd mig att skicka dom jävla skitgrejerna först så får hon föra över pengar sen när hon fått paketet.

Jag är en lat jävel, precis så lat ^^.

Jag återkommer med information om jag blir blåst eller inte.

samme11
2009-02-09, 21:28
Jag köpte en stenkula en gång, kostade bara fem kronor. Var jag rädd, näääääääääääääe!

Kryss
2009-02-09, 21:42
De gånger jag sålt saker över tradera/blocket gäller antingen pengarna först, eller att träffas öga mot öga.

Däremot skulle jag aldrig betala någon före jag får varan själv.

Larsson85
2009-02-09, 22:03
Rätt smart att hussla när Kenny svensson mitt namn är med i min fina mejladress, min adress är revealed, min jävla facebook mitt telefonnummer är för alla att kika på.

Det är ju inte direkt "ölburk" som satt in annonsen på nån aikwfiöawf@msn.com utan adress som satt in annonsen

Det kvittar om du så skickar med en bild på dig själv och ditt personnummer, blir man blåst så finns det inget att göra

Har själv blivit blåst, och killen som gjorde det är dömd till att betala tillbaka, tror du jag har sett några pengar?

saab900
2009-02-09, 22:35
Grejer under 1000 spänn.. hur gör ni när ni köper/säljer?

Är det bara jag eller sätter man inte över pengar sen väntar på grejerna?
Eller ser pengar på sitt konto, sen skickar?

vad är det med alla dessa jävla 35-40+are som är livrädda för sin egen skugga egentligen?

kärring som ringer mej och vill köpa grejerna "via de hära... blocket","via de hära blocket autogiro"

men.. då blir de ingen jävla deal din jävla hagga jag är 22årig arbetslös slacker.. jag tänker inte skicka skräp med bussgods eller nåt "dehära blocket autogiro"

CP

Du kan va CP :D

Varför skulle jag betala dig ett öre innan jag fått se att varan existerar och vet att du har för avsikt att överlämna den till mig? Lura folk på Blocket är ju fan en industri, och en polisanmälan ofta reultatlös. Paypal eller vad det heter r ju en ycket bra lösning, antar att det är vad "haggan" menade med Blocket autogiro. En mellanhand får pengarna, du skickar varan. När jag fått varan ger mellanhanden dig pengarna. Att sedan folk vill att man ska skicka grejor som är värda 200 spänn på posten för en kostnad av 200 spänn och stå för frakten gör man affär med någon annan.

Själv köper jag ingenting som jag inte kan hämta hos vederbörande personligen, dvs lite dyrare grejor som bilar och gitarrer som man ändå inte köper osett. Skulle jag få för mig att köpa en uppstoppad ekorre eller nåt skulle det bli Paypal om jag misstänker att jag kan bli blåst. Gösta 75 blåser en inte, resonerar jag, så då kan det gå via postförskott :)

Durre
2009-02-09, 23:41
Har köpt bra många gånger utan problem, alltså jag har satti in pengar på deras konto direkt, max ca 3000kr, vet iaf att en gång höll jag på att bli blåst, men jag märkte det i tid.

enzodiac
2009-02-10, 07:02
De gånger jag sålt har det varit öga mot öga. Köpt har jag nog aldrig gjort.

PowPow
2009-02-10, 12:42
Har bara varit med om en distansaffär. Jag frågade om han ville ha det mot postförskott eller om han ville sätta in pengar på mitt konto innan jag skickade. Det blev det sistnämnda. Jag hade nog inte gått med på något av det. Eller ja. Inte när det gäller större summor i alla fall. I detta fall var det under 1000 lappen.

Har köpt en kamera via tradera för några tusenlappar, och då betalade jag i förskott. Men snubben hade en massa goda omdömmen, så det kändes ganska safe ändå.

Förstår kaboffa. Blocket, som jag upplever det, är ska vara ett enkelt sätt att göra sig av med saker utan att behöva kasta, och kanske hitta saker man gillar billigare. Inte behöva mecka som fanken. Det enda som är värre än meckare är väl folk som ska sälja begagnade saker till så sjuuuukligt överpris. Begagnad dator, 3 år gammal, nypris 16000, begagnatpris 140000, med äkta windows ME och need for speed 2. Men hallå.

mangs
2009-02-10, 13:04
Har både köpt och sålt saker över blocket ett flertal gånger utan problem. Det handlar nog dock mycket om vad för saker man handlar med. Hifi-nördar och småbanrsföäldrar verkar vara ärligare än genomsnittet. Liksom entusiastorylar överlag. Det enda jag egentligen skulle undvika att köpa är väl telefoner, mp3-spelare mm.

Fredszky
2009-02-10, 14:24
sålde en enduro till en kille som bodde i norrbotten (jag i sthlm). hade pratat en gång på min kontantkortstelefon.. var mest en massa "shhhhoooup"-ljud från andra änden. hursomhelt så skickade han över 34.500 till mitt konto innan jag skickade hojjen med tåggods.

det är så det går till. alla glada.

saab900
2009-02-10, 14:34
sålde en enduro till en kille som bodde i norrbotten (jag i sthlm). hade pratat en gång på min kontantkortstelefon.. var mest en massa "shhhhoooup"-ljud från andra änden. hursomhelt så skickade han över 34.500 till mitt konto innan jag skickade hojjen med tåggods.

det är så det går till. alla glada.

Tills den dag det inte kommer en enduro på posten och man inte får tag på säljaren och polisen lägger ned förundersökningen i brist på bevis. Men visst, 34 500 är ju inte mycket pengar för alla. Lika dumt som att låta någon provköra ens bil innan försäljning utan att följa med eller ta ID-kort i pant.

KlopFer
2009-02-10, 15:10
Payson? smidigt och fungerar klockrent :)

Jag är 18år och fattig och vill gärna inte bli av med 1000:- som är mitt studiebidrag ffs :D

KalleBalik
2009-02-10, 15:14
Pröjsade förskott för en tavla en gång, men då hade jag kollat upp säljaren via Ratsit så jag visste hennes personnummer, namn och adress. Det gick fint.

Kimball
2009-02-11, 11:47
Gjort säkert över 100 affärer över nätet utan problem tills i januari då en fjönt blåste mig på 6300:- för en kamera jag aldrig fick.

Trots att jag har personens adress, personnummer, kontonummer, facebookprofilen var helt öppen osv osv. Ser hans mobila bredbandsabg och även ipnumret han mailade ifrån. Lyckades t.o.m knäcka fjantens hotmail lösen så att jag såg alla mail till folket han lurat (bara ca 5pers som fört över pengar dock..). Men trots detta verkar inte polisen kunna/vilja/orkar/whatever göra nåt åt det. Förvisso har det inte gått särskilt lång tid sedan det hela så jag ska väl inte döma ut polisen än. Men det är så jävla enkelt att komma undan med bedrägeri på nätet att man nästan blir sugen på att göra lite enkla pengar själv... -.-

Men vid affärer under 1k hade inte brytt mig. Har gjort dyra affärer efter detta också utan problem, men man ska väl inte vara så naiv som mig vid så stora summor eller åtminstone höra med skatteverket/kronofogden om skulder/folkbokföringstid/inkomst osv innan.

Blir man blåst så är man dock jävligt rökt om det inte handlar om sammanlagt över ~50-100k och en massa anmälningar, om man inte tar tag i det med egna händer.

Pirko
2009-02-11, 13:15
Gjort säkert över 100 affärer över nätet utan problem tills i januari då en fjönt blåste mig på 6300:- för en kamera jag aldrig fick.

Trots att jag har personens adress, personnummer, kontonummer, facebookprofilen var helt öppen osv osv. Ser hans mobila bredbandsabg och även ipnumret han mailade ifrån. Lyckades t.o.m knäcka fjantens hotmail lösen så att jag såg alla mail till folket han lurat (bara ca 5pers som fört över pengar dock..). Men trots detta verkar inte polisen kunna/vilja/orkar/whatever göra nåt åt det. Förvisso har det inte gått särskilt lång tid sedan det hela så jag ska väl inte döma ut polisen än. Men det är så jävla enkelt att komma undan med bedrägeri på nätet att man nästan blir sugen på att göra lite enkla pengar själv... -.-

Men vid affärer under 1k hade inte brytt mig. Har gjort dyra affärer efter detta också utan problem, men man ska väl inte vara så naiv som mig vid så stora summor eller åtminstone höra med skatteverket/kronofogden om skulder/folkbokföringstid/inkomst osv innan.

Blir man blåst så är man dock jävligt rökt om det inte handlar om sammanlagt över ~50-100k och en massa anmälningar, om man inte tar tag i det med egna händer.

Om polisen nu skiter i det. Varför inte ta tag i det själv? Du måste inte gå dit och hota han och leka maffia, men du kan ju trasha hans bil, panga några rutor, göra nått som kommer kosta han detsamma som ditt + lite mer.
Det skulle jag lätt gjort. Sen om han börjar kontakta dig om det, så är det bara leka oskyldig och kontakta polisen om hot.

Själv har jag aldrig blivit lurad. Oftast haft en bra kontakt med dom jag köpt eller sålt till innan. Köpte en grej när jag var yngre, han skickade varan innan jag betalade. Dock var han så seg på att skicka, eller om posten klantade sig, så varan tog ett bra tag, och han blev nojjig som fan att jag blåst han. Men den kom tillslut och han fick sina pengar, och så var det med det.

Luttis
2009-02-11, 13:26
Jag har köpt saker på Tradera utan att använda Payson eller liknande. Men det har bara handlat om ett par hundra så det vore inte hela världen om jag inte fick grejerna, men för större belopp skulle jag inte bara skicka över pengar. Dessutom inbillar jag mig att det är en bra säljare om det finns bra omdömen (finns iofs inte på Blocket så vitt jag vet).

z_bumbi
2009-02-12, 11:56
Jag skulle inte köpa saker för över 1000 kr på blocket/tradera utan att ha en chans att kolla på grejerna, under 500 kr kan jag föra över summan utan större problem men självklart med en viss eftertanke.
Mellan 500-1000 kr så får det bli någon säkrare tjänst och vilken vara och säljare det är avgör om jag känner ett behov av att kolla på grejerna. Problemet med säkrare tjänster är att säljaren istället kan få problem med att köparen inte godkänner köpet.

Följdfrågan är hur många som kollar upp nätbutiker och vem som ligger bakom dessa? Det känns för mig säkrare att handla då det är ett företag men det kostar inte många kronor och slänga upp en butik och det är sällan den fysiska kontaktinfon är lätt att hitta. Det är även en tuff branch och många lever på marginalerna.