handdator

Visa fullständig version : kroatien i sommar.

otherside
2009-02-09, 18:02
vi spånar lite på antingen Brac, Hvar eller Zadar. Har fått en del tips av Mirre förra sommaren så lite koll har jag. Vi är dock 3-4 st med ganska olika intressen så svårt att välja.
Vad rekommenderas?
HUr är priserna? om man undviker charter fällorna borde det vara relativt billigt?

Fatcan
2009-02-09, 18:43
vi spånar lite på antingen Brac, Hvar eller Zadar. Har fått en del tips av Mirre förra sommaren så lite koll har jag. Vi är dock 3-4 st med ganska olika intressen så svårt att välja.
Vad rekommenderas?
HUr är priserna? om man undviker charter fällorna borde det vara relativt billigt?

Vad har ni för intressen då? Makarska ska ni åka till om ni vill ha en bra partystad och en lååång fin strand. Dubrovnik om ni vill ha många vackra sevärdheter och fina resturanger.

Shajjn
2009-02-09, 19:48
Jag var där förra sommaren. Då blev det Split, Vis, Hvar och Dubrovnik.
Split har Diocletianus palats från romartiden. Från Split kan man åka färja (Jadrolinja) ut till öar, bland annat Hvar, Brac och Vis. Om jag minns rätt var Hvar och Brac mer av charter-öar och Vis är en mindre ö utan stora hotellkomplex.
Dubrovnik är, och då syftar jag på gamla staden, en otroligt vacker, härlig stad.
Den är från medeltiden och att gå på huvudgatan (stradun) är som att kastas in i Sagan om ringen, det påminner starkt om staden Gondor från filmerna.

Det är billigt, men inte så billigt som det kanske var för ett par år sedan. :/
Man får typ betala 120-200 kuna för rum/natt.

Dubrovnik är ett måste tycker jag. Men det beror på varför man skall resa: bara sol och bad-semester, eller är man även intresserad av historia, kultur och mat?

otherside
2009-02-09, 21:51
Jag var där förra sommaren. Då blev det Split, Vis, Hvar och Dubrovnik.
Split har Diocletianus palats från romartiden. Från Split kan man åka färja (Jadrolinja) ut till öar, bland annat Hvar, Brac och Vis. Om jag minns rätt var Hvar och Brac mer av charter-öar och Vis är en mindre ö utan stora hotellkomplex.
Dubrovnik är, och då syftar jag på gamla staden, en otroligt vacker, härlig stad.
Den är från medeltiden och att gå på huvudgatan (stradun) är som att kastas in i Sagan om ringen, det påminner starkt om staden Gondor från filmerna.

Det är billigt, men inte så billigt som det kanske var för ett par år sedan. :/
Man får typ betala 120-200 kuna för rum/natt.

Dubrovnik är ett måste tycker jag. Men det beror på varför man skall resa: bara sol och bad-semester, eller är man även intresserad av historia, kultur och mat?

Makarska lät intressant?
Kultur är ganska lågt prioriterat, gärna ett billigare ställe än Dubrovnik eftersom vi skulle vilja vara borta 2 veckor utan att bli ruinerade, party lär det väl bli ungefär varannan dag=) Bra priser, mycket sol och bad samt en och annan fest, jag och en av polarna spelar tennis så det skulle gärna få finnas möjlighet till de, personligen gillar jag Aiya Napa skarpt men lite för dyrt där och vore trevligt att se Kroatien som jag hört mycket gott om!

Baan
2009-02-09, 21:58
Makarska lät intressant?
Kultur är ganska lågt prioriterat, gärna ett billigare ställe än Dubrovnik eftersom vi skulle vilja vara borta 2 veckor utan att bli ruinerade, party lär det väl bli ungefär varannan dag=) Bra priser, mycket sol och bad samt en och annan fest, jag och en av polarna spelar tennis så det skulle gärna få finnas möjlighet till de, personligen gillar jag Aiya Napa skarpt men lite för dyrt där och vore trevligt att se Kroatien som jag hört mycket gott om!

Makarska (staden/byn/whatever) är inte billig men det är partystället mer eller mindre. Eller ja - det går alltid hitta billiga (sunkiga) rum om ni vill snåla till det. Inte så gött utan AC dock :/

J.V
2009-02-09, 22:10
Jag har varit till Jelsa på Hvar. Jävligt nice om man drar med sin flickvän bara för att mysa och ha det trevligt, men inget jag skulle vilja dra till med polarna. Resten av ön, det vi såg åtminstone, verkade vara ungefär i samma stuk. Men bra med båtförbindelser till annat fanns.

Fatcan
2009-02-09, 23:01
jag och en av polarna spelar tennis så det skulle gärna få finnas möjlighet till det

Det finns en stor idrottsanläggning i Makarska, jag är ganska så säker på att jag sett tennisbanor där.