handdator

Visa fullständig version : dagens ungdom??

erklars
2009-02-08, 22:28
Varför tjatar alla ungdomar om att deffa hit och dit när de väger under 80kg och knappt har något fett på kroppen och knappt några muskler. Ser de inte att de är smala som stickor och skulle se ut som om de lider av anorexia om de skulle gå ner i vikt? Ungdomar upp till 18-20 år ska satsa på att träna och äta, med betoning på äta. När de sedan efter X antal år börjar lägga på sig lite kött och kagge. Kan det vara dags för deff om man känner för det och kom ihåg!! Det viktigaste är hur man mår och inte hur man ser ut!!

Vill inte att någon ska känna sig träffad och skapa en hetsig diskussion, säger detta i all välmening

Mvh

jwzrd
2009-02-08, 22:30
För att de från början inte förstått hela problemet med att, med deras ord, se deffad ut. Hjälp dem att förstå!

j2b
2009-02-08, 22:34
ibland måste man lära sig på det svåra sättet :)

young_george
2009-02-08, 22:36
Antagligen för att de manliga skönhetsidealen har förändrats tydligt de sista 50 åren och förändringen verkar ha accelererat med tiden.

Black Star Abyss
2009-02-08, 22:37
Så här tänker jag; det "går inte" att öka i muskelmassa samtidigt som man minskar i fett, men det går att bibehålla fettnivån ganska bra samtidigt som man bygger muskler.

Då har man två val;

* Gå ner i BF tills man är nöjd, och sen börja bygga långsamt, och behålla den definierade looken.

* Börja bygga men ha en normal BF nivå.

Sen finns det andra faktorer också. Jag t.ex. vill tävla i shootfighting och skulle gärna gå min första match i 65kg (lättvikt). Väger 74 nu på ~180cm. Men det långsiktiga målet är att bli stor. 85kg på 8% BF.

Sen för att besvara frågan så tycker många av dagens ungdomar att det är snyggare att vara spinkig och deffad, än att vara stor. Har ingen aning om varför. Är väl någon emogrej. Du ser ju hur de ser ut nuförtiden, med sprayad snedlugg och allt.

pwnyou
2009-02-08, 22:42
Bra skrivet och jag vet att du menade väl! :thumbup:

Det är dock inte heller hälsosamt att vara för stor och 80kg kan vara rätt mycket ifall man är 160cm lång, men du har rätt i att man ska satsa på att träna och att äta och att tänka på hälsan och inte bara på utseendet.

sweetkarolina
2009-02-08, 22:44
Instämmer med Erklars.

Det har gått en del inflation i begreppen deff/bulk så att det knappt verkar finnas något mellanting. Ingen som kan bara träna, äta och leva.
Men det kanske inte är ungdomarna det är fel på utan inställningen runt om.

Mind-Games
2009-02-08, 22:45
Hahahaha det är stor skillnad på att vara:

Spinkig med tajta kläder, håret framför ansiktet och klär sig alltid i svart.

och

Vältränad med låg fett %, ser bra ut och klär sig normalt med håret någon annanstans än framför ansiktet eller klippt.

young_george
2009-02-08, 22:53
http://en.wikipedia.org/wiki/Harrison_%22Skip%22_Pope_Jr.

Dr Harrison Pope har skrivit MYCKET om ämnet och brukar citeras eller intervjuvas i många sammanhang. Han som är "experten" i bland annat Bigger, Stronger, Faster och The man whose arms exploded.

Aftonbladet
2009-02-08, 22:54
En kille som väger 80 kg och är 180cm, bör han bulka? Vi säger hans bf är på 20%?

Om killen väger 90kg och har 25% bör han bulka?

Vart drar ni er gräns?

young_george
2009-02-08, 22:56
En kille som väger 80 kg och är 180cm, bör han bulka? Vi säger hans bf är på 20%?

Om killen väger 90kg och har 25% bör han bulka?

Vart drar ni er gräns?

Vad sägs om att båda tränar på ett sånt som gör att dom mår bättre istället för att kategorisera allt hela tiden?

Iallafall det jag tror TS försöker förmedla.

Kräket
2009-02-08, 23:03
Skulle gissa att huvudproblemet beror på att dagens ungdom inte har tålamodet att bygga muskler. De föreställer sig att bara för att man har lågt BF så ser man *vips* vältränad ut.

För att se vältränad ut med lågt BF behövs faktiskt en jäkla massa träning innan. Annars ser det bara illa ut (enligt min mening). Illa i bemärkelsen osunt och lite sjukt.

För att få den där nödvändiga muskelmassan, så tvingas nog majoriteten att bli lite mjuka i kanterna. Visst finns det dem som bygger bra och ändå håller form, men de är inte en majoritet.

Jag har bara en egen "deff" att tala utifrån. Innan jag genomförde den, så hade jag tränat 4,5 år. Väl genomförd så såg jag inte alls särskilt vältränad ut. Med kläderna på såg jag nog ganska otränad ut överhuvudtaget...:cryout:

tigerofsweden
2009-02-08, 23:06
Eller så sköter man sitt och låter andra göra som dem vill :)

Om det inte är direkt skadliga saker någon pysslar med dvs.

young_george
2009-02-08, 23:08
Skulle gissa att huvudproblemet beror på att dagens ungdom inte har tålamodet att bygga muskler. De föreställer sig att bara för att man har lågt BF så ser man *vips* vältränad ut.

För att se vältränad ut med lågt BF behövs faktiskt en jäkla massa träning innan. Annars ser det bara illa ut (enligt min mening). Illa i bemärkelsen osunt och lite sjukt.

För att få den där nödvändiga muskelmassan, så tvingas nog majoriteten att bli lite mjuka i kanterna. Visst finns det dem som bygger bra och ändå håller form, men de är inte en majoritet.

Jag har bara en egen "deff" att tala utifrån. Innan jag genomförde den, så hade jag tränat 4,5 år. Väl genomförd så såg jag inte alls särskilt vältränad ut. Med kläderna på såg jag nog ganska otränad ut överhuvudtaget...:cryout:

Så du tror inte att huvudproblemet snarare är att idealet är att ha en kropp som bara en liten andel av befolkningen har genetik nog att få, och även den gruppen får mer eller mindre spendera all sin fritid på gymet?

Det tror iallafall jag är huvudproblemet, sen får folk göra vad dom vill.

Kräket
2009-02-08, 23:13
Så du tror inte att huvudproblemet snarare är att idealet är att ha en kropp som bara en liten andel av befolkningen har genetik nog att få, och även den gruppen får mer eller mindre spendera all sin fritid på gymet?

Det tror iallafall jag är huvudproblemet, sen får folk göra vad dom vill.

Nej det ser jag inte som något problem egentligen.

Klart alla har en massa drömmar i unga år. I takt med att åren läggs på nacken så realitetsprövas drömmarna och anpassas utefter de faktiska förutsättningarna. Så skulle jag gissa utvecklingen sker för de flesta.

Jag gillar ideal. De är något att sträva emot och kan fylla en med motivation. Sen är jag såpass gammal att jag inser att ideal är just ideal. Inget som vi vanliga dödliga kommer att uppnå. Jag överlever ändå. Precis som en majoritet av alla andra också kommer göra.

andreasson
2009-02-08, 23:15
tror dagen ideal är förändrat från att ha så stora muskler som möjligt och se ut som Magnus Samuelsson till att se smidig och vältränad ut med en trimmad kropp med låg fett %

young_george
2009-02-08, 23:20
Nej det ser jag inte som något problem egentligen.

Klart alla har en massa drömmar i unga år. I takt med att åren läggs på nacken så realitetsprövas drömmarna och anpassas utefter de faktiska förutsättningarna. Så skulle jag gissa utvecklingen sker för de flesta.

Jag gillar ideal. De är något att sträva emot och kan fylla en med motivation. Sen är jag såpass gammal att jag inser att ideal är just ideal. Inget som vi vanliga dödliga kommer att uppnå. Jag överlever ändå. Precis som en majoritet av alla andra också kommer göra.

Väldigt grov förenkling om du frågar mig. Precis som ideal här får småtjejer att banta så får det svarta tjejer att bleka hyn och asiatiska män att göra bröstmuskelimplantat. En kamp mot genetiken och verkligheten som leder till grova ekonomiska- och hälsoproblem.

Exakt samma sak händer i större och större utsträckning för västerländska män som i större utsträckning söker ouppnåliga ideal och nu börjar offren skördas. Manlig anorexia växer som aldrig förr

Mickeee?
2009-02-08, 23:22
Vi lever i en tid där vi BOMBARDERAS med information varenda dag, som ungdom utan livserfarenhet är det svårare att kunna sålla bland all information..

Kräket
2009-02-08, 23:28
Väldigt grov förenkling om du frågar mig. Precis som ideal här får småtjejer att banta så får det svarta tjejer att bleka hyn och asiatiska män att göra bröstmuskelimplantat. En kamp mot genetiken och verkligheten som leder till grova ekonomiska- och hälsoproblem.

Exakt samma sak händer i större och större utsträckning för västerländska män som i större utsträckning söker ouppnåliga ideal och nu börjar offren skördas. Manlig anorexia växer som aldrig förr

Mycket möjligt...

Anser ändå att det är upp till varje enskild individ att bedöma i vilken mån det är värt ekonomiskt och hälsomässiga "skador" för att uppnå ett ideal.

En värld utan ideal vore värre. Sen kan och bör man alltid diskutera idealen, men till syvende och sidst är det upp till var och en att bedöma idealens verklighetsförankring.

young_george
2009-02-08, 23:35
Anser ändå att det är upp till varje enskild individ att bedöma i vilken mån det är värt ekonomiskt och hälsomässiga "skador" för att uppnå ett ideal.

Håller med, men jag pendlar fram och tillbaka i vilken mängd människor verkligen kan påverka sitt liv. I tester verkar människomassor agera som programmerade robotar. Reklam är inte en industri för ingenting, den fungerar utomurdenligt bra.

Våra pysken verkar mer lättpåverkade än vi intalar oss själva när vi säger att vi styr våre egna liv.

En värld utan ideal vore värre.

Svårt att säga. Hur menar du då? Ideal har ju iaf varit betydligt närmare hemmet än de är nu och jag vet inte om det fungerade sämre.

Aftonbladet
2009-02-08, 23:44
Håller med, men jag pendlar fram och tillbaka i vilken mängd människor verkligen kan påverka sitt liv. I tester verkar människomassor agera som programmerade robotar. Reklam är inte en industri för ingenting, den fungerar utomurdenligt bra.

Våra pysken verkar mer lättpåverkade än vi intalar oss själva när vi säger att vi styr våre egna liv.

Svårt att säga. Hur menar du då? Ideal har ju iaf varit betydligt närmare hemmet än de är nu och jag vet inte om det fungerade sämre.

Men då för väl de som följer den stora köttmassan skylla sig själv om de inte har något självförtroende överhuvudtaget och verkligen tror att de måste fixa stora biceps för att kunna lösa derivatan.

Kräket
2009-02-08, 23:45

Säkert sant. Anser dock att det i första hand är upp till föräldrar och i andra hand upp till skolan att nagelfara och diskutera de ideal som för dagen gäller.

Ett ideal är väl ett ideal ända tills folk börjar uppnå det. Då är det inte längre ett ideal och ribban höjs. Så har det väl varit i allra högsta grad. Har själv laddat hem en fil med alla playboy-kvinnorna sedan tidningen startade. Där kan man med all tydlighet se exempel på detta.

Sen går det säkert någon gräns nånstans. När ideal blir såpass artificiella att ingen längre attraheras av det. Är nog en ganska "naturlig" process...

young_george
2009-02-08, 23:52
Men då för väl de som följer den stora köttmassan skylla sig själv om de inte har något självförtroende överhuvudtaget och verkligen tror att de måste fixa stora biceps för att kunna lösa derivatan.

Ja, fast det är ju så också våra gener och uppväxt i första hand styr och av vilka båda är rena lotteriet. Inte som att du kan välja dina föräldrar och uppväxt.
Trots detta har vi en kultur där folk anses förtjäna sin framgång och utseende när det i själva verket inte är mer deras förtjänst än en lotterivinnares som drog rätta lotten.

Sen går det säkert någon gräns nånstans. När ideal blir såpass artificiella att ingen längre attraheras av det. Är nog en ganska "naturlig" process...

Hoppas du har rätt, men redan nu har det ju rapporteras om folk som tänder sexuellt på t.ex. robotar så man vet ju aldrig :)

Scratch89
2009-02-09, 00:00

och

Vältränad med låg fett %, ser bra ut och klär sig normalt med håret någon annanstans än framför ansiktet eller klippt.

Vad har håret med saken att göra?

Morty
2009-02-09, 00:01
Jag tror att killar i min ålder (faktiskt inklusive mig själv) gärna kan hålla igen lite på musklerna mot att ha en deffad kropp. Dom är taniga enligt måtten här på kolo, men man kan se att dom har gjort lite bicepscurl i sällskap med sina icke-lyftande kompisar.

Steerlinho
2009-02-09, 00:12
Varför tjatar alla ungdomar om att deffa hit och dit när de väger under 80kg och knappt har något fett på kroppen och knappt några muskler. Ser de inte att de är smala som stickor och skulle se ut som om de lider av anorexia om de skulle gå ner i vikt? Ungdomar upp till 18-20 år ska satsa på att träna och äta, med betoning på äta. När de sedan efter X antal år börjar lägga på sig lite kött och kagge. Kan det vara dags för deff om man känner för det och kom ihåg!! Det viktigaste är hur man mår och inte hur man ser ut!!

Vill inte att någon ska känna sig träffad och skapa en hetsig diskussion, säger detta i all välmening

Mvh

80 kg utan muskler eller fett? Undrar vad det är för ungdom..

tp_88
2009-02-09, 00:14
Bra tips där! Alla kids borde äta sig till en kagge!

Jag tycker bulk-hysterin är värre än deff-ditot på detta forumet.

Scratch89
2009-02-09, 00:15

Amen.

Kräket
2009-02-09, 00:17
Hoppas du har rätt, men redan nu har det ju rapporteras om folk som tänder sexuellt på t.ex. robotar så man vet ju aldrig :)

Ofan...!

Skönt och höra. Har alltid varit lite små-intresserad av C-3PO...:D

Eddie Vedder
2009-02-09, 06:32

och

Har du verkligen INGET vettigt att skriva!? Du blev registrerad den här månaden och vi måste ha plockat bort säkert tio totalt irrelevanta skitinlägg från dig redan.

Och då är ändå inte nivån särskilt mycket lägre än det som får vara kvar. Vad hår och kläder har med saken och göra är helt ofattbart vad du menar med.

erklars
2009-02-09, 22:12

Hellre en hälsosam kagge än att vara anorektiker, så länge man tränar kan man kosta på sig det, men det ska ju självklart inte gå till överdrift. Men det är min åsikt och alla tycker olika, vill inte starta en diskussion bulk vs deff. Tror det finns fler tränande anorektiker än tränande personer med ren fetma. Kanske möjligtvis Sumo, men de mår relativt bra tills den dag de slutar utöva sin sport.

Det jag vill komma till är att alla ska träna på ett sätt som gör att personen mår bra. Man behöver inte vara "perfekt" för att må bra.

Guddi
2009-02-09, 22:28

Jag tycker bulk-hysterin är värre än deff-ditot på detta forumet.+1, bulk kan man ge sig på när man tränat en längre tid och känner att man börjar stanna i styrka.

tp_88
2009-02-09, 22:29
Hellre en hälsosam kagge än att vara anorektiker, så länge man tränar kan man kosta på sig det, men det ska ju självklart inte gå till överdrift. Men det är min åsikt och alla tycker olika, vill inte starta en diskussion bulk vs deff. Tror det finns fler tränande anorektiker än tränande personer med ren fetma. Kanske möjligtvis Sumo, men de mår relativt bra tills den dag de slutar utöva sin sport.

Det jag vill komma till är att alla ska träna på ett sätt som gör att personen mår bra. Man behöver inte vara "perfekt" för att må bra.
Är man så fet att man fått en kagge så är det nog inte helt hälsosamt längre. Hur många av dom deffande tonåriga killarna på forumet är anorektiker?

Man behöver heller inte vara fet för att må bra. Det går utmärkt att må bra även under och efter en deff.

Marcüs
2009-02-09, 22:35
Jag precis det som trådskaparen säger för att:
Jag har ingen ambition om att bli störst.
Jag har ingen ambition om att bli starkast.
Jag är grövre än alla som går på skolan jag går just nu.
Jag har alltid varit småtjock och till sommaren ska jag ha magrutor.

Och till sist vill jag tillägga att jag tycker man ska få välja själv. Jag väger för övrigt idag 79,5 kg, har gått från 88,7 och ska ner till ca 75.

erklars
2009-02-09, 22:58
Är man så fet att man fått en kagge så är det nog inte helt hälsosamt längre. Hur många av dom deffande tonåriga killarna på forumet är anorektiker?

Man behöver heller inte vara fet för att må bra. Det går utmärkt att må bra även under och efter en deff.

Sett många som definitivt inte behöver deffa helt klart. Sett ett fåtal anorektiker. Men nog om det, är inte ute efter hur många som finns utan ATT det finns.

Ja man kan deffa hälsosamt.
Att vara fet eller att ha en liten kagge tycker jag är skilda saker, det beror ju också såklart helt på vad man menar med "kagge".

De jag pratar om jag sett är de som säger ungefär så här:
"Hej, jag har tränat i 4 månader och är 16 år 187cm lång och väger 72 kg, behöver jag deffa, har lite fett på magen jag vill få bort."

Frågan är vad har de att deffa fram, mer än sitt skelett?

C.E.J.
2009-02-10, 00:18
Sett många som definitivt inte behöver deffa helt klart. Sett ett fåtal anorektiker. Men nog om det, är inte ute efter hur många som finns utan ATT det finns.

Vet du vad definitionen av anorexi är? Verkar inte som det.

Att vara fet eller att ha en liten kagge tycker jag är skilda saker, det beror ju också såklart helt på vad man menar med "kagge".

Fråga 10 pers på gatan vad en kagge är. Vad de kommer beskriva är inte hälsosamt.

De jag pratar om jag sett är de som säger ungefär så här:
"Hej, jag har tränat i 4 månader och är 16 år 187cm lång och väger 72 kg, behöver jag deffa, har lite fett på magen jag vill få bort."

Frågan är vad har de att deffa fram, mer än sitt skelett?

De vill väl antagligen deffa fram den muskelmassa de har? Brad Pitt-fysik kanske de vill deffa fram.

jwzrd
2009-02-10, 00:23

och

Vi som inte bryr oss så mycket om hur fan vi har håret då; vi kanske delar in i:

1) Spetor som stirrar på sin frisyr och går med armarna i vädret.

2) Vanligt jävla folk som tränar och blir bättre.

Rahf
2009-02-10, 00:30
Tråkigt att många har så dålig självkännedom. Med det menar jag alltså att många inte vet hur de ser ut vid en viss vikt eller hur fördelningen av deras kroppsmassa är.

Tur att man kommit över det stadiet, till viss del. Däremot så är ju jag också liten och lätt, men stark håller jag på att bli :D.

saab900
2009-02-10, 00:52
Många brydde sig ju mer om hur de såg ut i tonåren, och de flesta som frågor om 187 cm 70 kg behöver en deff är just tonåringar. Skulle tro att smalfet är det minst attraktiva utseendet idag. Men eftersom det inte finns några genvägar är det bra tycker jag att folk som postar bilder på en smal kropp med 15-20 BF% också får veta att en deff är onödig. Å andra sidan kan bara de avgöra vad som känns bra för dom, men det är bra att de kan få information om hur det ligger till så de inte tror att det bara är att deffa på så blir de fit som pitt. Sedan får de naturligtvis själva ta ställning till vad de gör med informationen. Det handlar inte om att tvinga någon att bli överviktig eller svälta sig.
Risken finns ju förstås att frågeställaren har en skev kroppsuppfattning men ställer någon en fråga bör den få ett svar. "Dumma" svar på jäkelskap brukar ju dock snabbt tryckas ned av majoriteten.

Scratch89
2009-02-10, 08:12
Det är därför man inte ska tala om "bulka" eller "deffa", särskilt inte när personen som frågar knappt vet vart gymet ligger eller vet någonting om näringslära. Att bara träna och äta, förbättras och må bra är något som verkar ha hamnat i skymundan.

sweetkarolina
2009-02-10, 09:16
Det är därför man inte ska tala om "bulka" eller "deffa", särskilt inte när personen som frågar knappt vet vart gymet ligger eller vet någonting om näringslära. Att bara träna och äta, förbättras och må bra är något som verkar ha hamnat i skymundan.

+ hur mycket som hellst.

Man tror att man kan bygga taket innan man lagt grunden till huset.
Och varje gång nån ungdom skriver en nybörjarfråga så får han hundra glada tillrop: Bulka FFS!! eller deffa deffa deffa!!!

Folk som skriver här kanske borde rannsaka sig själva innan de använder orden deff/bulk.

Tolkia
2009-02-10, 09:48
Jag tror att det här accentueras av trenden att kalla saker som de facto inte är "bulk" och "deff" för just "bulk" och "deff". Framför allt är detta tydligt när det gäller "deff", som på det sätt många använder "deffa" i praktiken betyder samma sak som det gamla vanliga "banta". Jag vet inte om det är något man gör för att man tycker att "banta" förknippas med medelålders kärringar och därför upplevs som något man inte vill associeras med själv, medan "deffa" förknippas med vad man uppfattar som coolare killar/tjejer. Lite tillspetsat: Så fort man drar in på mackorna på kvällen "deffar" man, börjar man äta dem igen så "bulkar" man. Följaktligen blir deff och bulk något som alla gör, eftersom allt kallas deff och bulk.

Marcüs
2009-02-10, 10:23
Deff eller bulk har ju egentligen inte med maten att göra (eller jo, det är klart att det har..) utan deff är att man vill få de muskler man har att tydligare synas och bulk är att man vill lägga på sig mer muskelmassa. I praktiken deffar man allstså om man drar in på kvällsmackorna för att lägga sig på ett underskott och få lägre BF%. Sen är det klart att det inte är några stenhårda dieter det handlar om för de allra flesta som inte tävlar. Men jag tycker inte att man ska lägga så stor vikt vid själva orden.

Jag tycker att det låter bättre att säga deffa än banta om man inte är överviktig. Använder man ordet "banta" tror folk i omgivningen att det handlar om anorexia och börjar tjata.

erklars
2009-02-10, 11:13
De vill väl antagligen deffa fram den muskelmassa de har? Brad Pitt-fysik kanske de vill deffa fram.

Om man ska deffa så gäller de att ha något att deffa fram, vilket tydligen några inte förstår. Då är det i mina ögon rent sinnessjukt att deffa vid ung ålder och låg vikt. Vikten bör å andra sidan bero på hur lång personen är.

Brad pitts vikt vid troja var 82kg på och han är 180cm lång (om jag inte fått mina fakta fel).

88kg till 75kg är helt ok det med.

Däremot är man en bit över 180 cm och tycker man har kagge vid vikt av 70 kg, har man helt fel kroppsuppfattning.

erklars
2009-02-10, 11:23
Instämmer med Erklars.

Det har gått en del inflation i begreppen deff/bulk så att det knappt verkar finnas något mellanting. Ingen som kan bara träna, äta och leva.
Men det kanske inte är ungdomarna det är fel på utan inställningen runt om.

Håller helt med dig.

C.E.J.
2009-02-10, 11:29
Om man ska deffa så gäller de att ha något att deffa fram, vilket tydligen några inte förstår. Då är det i mina ögon rent sinnessjukt att deffa vid ung ålder och låg vikt. Vikten bör å andra sidan bero på hur lång personen är.

Brad pitts vikt vid troja var 82kg på och han är 180cm lång (om jag inte fått mina fakta fel).

88kg till 75kg är helt ok det med.

Däremot är man en bit över 180 cm och tycker man har kagge vid vikt av 70 kg, har man helt fel kroppsuppfattning.

Alla har nåt att deffa fram, är väl inte du som bestämmer hur mycket som ska finnas under fettet innan man får deffa? Sen har ju Brad Pitt förstås varit med i fler filmer än Troy:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125961

Rackham
2009-02-10, 12:00
OffT, men jag tycker det är lika illa med hetsen att köra astunga basövningar, fuska när man kör axlar etc etc, som det ofta propageras för när folk som uppenbart är totala nybörjare frågar om råd.

I stort sett varje gång på gymmet så ser man ju folk som man vet att det bara är en tidsfråga innan de skadar sig för de vill köra som "de stora pojkarna" - när de inte har en aning om grunderna. Har själv gjort det, för länge, länge sen.

C.E.J.
2009-02-10, 12:05
OffT, men jag tycker det är lika illa med hetsen att köra astunga basövningar, fuska när man kör axlar etc etc, som det ofta propageras för när folk som uppenbart är totala nybörjare frågar om råd.

I stort sett varje gång på gymmet så ser man ju folk som man vet att det bara är en tidsfråga innan de skadar sig för de vill köra som "de stora pojkarna" - när de inte har en aning om grunderna. Har själv gjort det, för länge, länge sen.

Japp. Bodybuilding suger, pga dess lonewolf-kultur, medan sport äger för man tränar ihop och har kunnigt folk runt sig som kan visa hur man ska träna.

Fat tony
2009-02-10, 12:06
Till trådskaparen: öppna vilken tidning som helst o kolla på bilderna? killarna i kalsong reklamer o tjejer i bikinis... trycket kommer från media =)

Kräket
2009-02-10, 12:37
Alla har nåt att deffa fram, är väl inte du som bestämmer hur mycket som ska finnas under fettet innan man får deffa? Sen har ju Brad Pitt förstås varit med i fler filmer än Troy:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125961

Jag ska inte heller bestämma hur mycket någon har att deffa fram. Alla har vi självklart olika ideal. Poängen med ett forum är väl ändå att det är ganska kul att diskutera dessa.

Vågar påstå att en majoritet på detta forum aldrig kommer stå på någon scen. De flesta har nog trots allt relativt realistiska förväntningar på träningen och skänker denna aktivitet den tid och det utrymme man kan förvänta sig av en hobby. Gissningsvis tror jag man kan sammanfatta denna grupps ideal med ett såpass diffust begrepp som "Sundhet".

Utifrån detta finner jag det relevant att påstå att en deff "kräver" en viss muskelmassa, för att det ska se någorlunda sunt ut. Självklart kan man deffa utan nödvändig muskelmassa. Och kanske tillhör man den grupp genetiskt lyckligt lottade, som ändå ser bra ut (Fight-Club idealet då). Sannolikheten är väl ungefär lika stor som att man har genetik ála random byggar-proffs....

Eddie Vedder
2009-02-10, 13:07
Jag tycker att det låter bättre att säga deffa än banta om man inte är överviktig. Använder man ordet "banta" tror folk i omgivningen att det handlar om anorexia och börjar tjata.

Jag säger inte emot dig men jag blir i alla fall färvånad av det där. Jag kan bara tala för mig själv men att en överviktig person bantar skulle få mig att direkt associera till anorexia kan jag verkligen inte hålla med om.

Men som sagt, det är ju hur jag uppfattar det och jag kan inte tala för fler än mig själv. Dock ser jag på saken precis som Tolkia, det låter helt enkelt "mindre kvällspress" att säga att man "deffar" än att banta. Även om det är precis vad man gör.

Lite som när vissa kör "högintensiv cardio" när det egentligen bara handlar om att en person med asdålig kondition utan motivation till distansträning springer en bit, blir trött direkt, stannar, kutaren bit till och håller på så i en kvart. Det låter bättre med "högintesiv cardio" eller "HIIT" än sanningen, d.v.s. "jag springer på tills dess att jag blir trött och stannar omedelbart".:D

Rahf
2009-02-10, 13:16
Jag säger inte emot dig men jag blir i alla fall färvånad av det där. Jag kan bara tala för mig själv men att en överviktig person bantar skulle få mig att direkt associera till anorexia kan jag verkligen inte hålla med om.

Men som sagt, det är ju hur jag uppfattar det och jag kan inte tala för fler än mig själv. Dock ser jag på saken precis som Tolkia, det låter helt enkelt "mindre kvällspress" att säga att man "deffar" än att banta. Även om det är precis vad man gör.

Lite som när vissa kör "högintensiv cardio" när det egentligen bara handlar om att en person med asdålig kondition utan motivation till distansträning springer en bit, blir trött direkt, stannar, kutaren bit till och håller på så i en kvart. Det låter bättre med "högintesiv cardio" eller "HIIT" än sanningen, d.v.s. "jag springer på tills dess att jag blir trött och stannar omedelbart".:D

Erkänn, du säger det bara för att du är nere i långdistansträsket :laugh:

Eddie Vedder
2009-02-10, 13:25
Erkänn, du säger det bara för att du är nere i långdistansträsket :laugh:

När jag kör 500-metersintervaller så är det ju "långdistans" för den kategorin jag beskriver.:D

Mourten
2009-02-10, 14:23
Alla får väl göra som dem vill, personligen tycker JAG att har man inte stått på en MrO scen är man en speta, hur många delar den uppfattningen ? Vissa tycker Brad Pitt är en biff, alla har olika ideal och olika mål.
Vilket är bra, tänk om alla skulle tycka samma, trist värld :)

Scratch89
2009-02-10, 15:57
Jag tror att det här accentueras av trenden att kalla saker som de facto inte är "bulk" och "deff" för just "bulk" och "deff". Framför allt är detta tydligt när det gäller "deff", som på det sätt många använder "deffa" i praktiken betyder samma sak som det gamla vanliga "banta". Jag vet inte om det är något man gör för att man tycker att "banta" förknippas med medelålders kärringar och därför upplevs som något man inte vill associeras med själv, medan "deffa" förknippas med vad man uppfattar som coolare killar/tjejer. Lite tillspetsat: Så fort man drar in på mackorna på kvällen "deffar" man, börjar man äta dem igen så "bulkar" man. Följaktligen blir deff och bulk något som alla gör, eftersom allt kallas deff och bulk.

Precis, exakt! Du formulerar dig alltid bättre än mig!

Ishake
2009-02-10, 17:19
Jag tycker i sådana fall att dieta låter bättre, fast det kanske är fel att säga.

Marcüs
2009-02-10, 23:05

Jag vet inte hur man gör för att multiquota...:(

Jag var kanske otydlig, men jag menade att när en människa inte är överviktig och vill gå ner i vikt för att definiera de muskler han/hon har så är det lätt att folk utanför träningsvärlden tror att personen har anorexia om personen då använder ett ord som banta.

Om en överviktig människa däremot börjar banta är det nog inte så.

steelgurra
2009-02-11, 20:42
klär sig normalt med håret någon annanstans än framför ansiktet eller klippt.

Får man inte se ut så om man är spinkig?