handdator

Visa fullständig version : Vaniljsötning

Flos_Noctis
2009-02-08, 19:19
Hej!

Jag tänkte att det kunde vara en god idé att göra lite eget vaniljsocker med Canderel. :) Det är ju inget ansträngande direkt och jag kan inte tänka mig annat än att det kommer bli hiskeligt gott.

Men nu kommer vi till proportionerna här. När man googlar på att göra eget vaniljsocker är det väldigt delade meningar på hur mycket socker/canderel man skall ha. Canderels hemsida menar att man skall ha en vaniljstång och 1 dl Canderel strö. Bara en stackars deciliter på en hel vaniljstång, jag tycker det verkar ganska lite?

Så nu frågar jag er. Blir det bra så eller har ni några alldeles egna trevliga, beprövade proportioner? Ni som gjort eget vaniljsocker, hur mycket av varje tycker ni blir godast? :D

Tack för svar!

Lellan
2009-02-08, 19:41
Jag har en vaniljstång (öppnad, ej tömd) i min sockerströare och det är ganska bra fart på den tycker jag? Strösocker dock.

Är väl bara att testa och se? Men jag skulle nog testat att göra som ovanstående så kanske det blir lite vaniljsmak i hela burken (om du vill det).

Förresten har jag en liten burk med "ekologisk vanilj" som är som små små bruna trådar, som smakar vanilj men inte sött, som jag inte riktigt vet vad det är men som kan göra vaniljjobbet. Kanske ett alternativ?

Flos_Noctis
2009-02-08, 20:20
Lellan: Hur mycket kan din sockerströare rymma på ett ungefär då tror du?

Vad menar du med ovanstående? Ditt ovanstående eller mitt ovanstående? :)

Det där vaniljpulvret har jag också kikat lite på. Jag _tror_ att det är något så enkelt som nermald vaniljstång? Kan vara värt att testa...