Visa fullständig version : Juridisk fråga till någon som kan
Demoneyes
2009-02-08, 17:28
Försök till stöld, vållande till kroppskada, och ofredande
Vad för straff kan man få för detta om man blir dömd om man är runt 20 år och inte tidigare straffad.
Kan tillägga att jag INTE gjort något :)
Vad för straff kan man få för detta om man blir dömd om man är runt 20 år och inte tidigare straffad.
Kan tillägga att jag "INTE" gjort något
:smash:
Ring polisen och fråga, dom borde väl ha någorlunda koll tycker jag.
Rellos_87
2009-02-08, 17:52
Vid ofredande döms man till böter eller fängelse i högst ett år.
Vid vållande till kroppsskada eller sjukdom döms man till böter eller fängelse i högst sex månader, är brottet grovt kan man dömas till fängelse i högst fyra år.
Försök till stöld vet jag inte.
Det beror även på omständigheterna.
Coldsmith
2009-02-08, 20:14
Böter.. absolut inte mer..
Civilrätt
2009-02-08, 20:26
skulle gissa på som ovan nämnde en liten bötesumma, dock påverkar omständigheter domslutet.
Rellos_87
2009-02-08, 20:38
Böter.. absolut inte mer..
Hur kan du vara så säker? Vi vet ju inget om omständigheterna. Eller döms man per automatik till böter om man är 20 år och ostraffad?
Coldsmith
2009-02-08, 20:47
Hur kan du vara så säker? Vi vet ju inget om omständigheterna. Eller döms man per automatik till böter om man är 20 år och ostraffad?
Kort svar: ja.
LÄngre svar: typ ja.
För att svensk domstol ska bura in en 20åring så krävs det grova saker.
Man buras inte in om man brutalt rånar en människa med mordhot, kör upp ett järnrör i röven på honom, tvingar honom tömma kontot och allt det med hatbrottsmotiv.
Så jag ser inte hur man ska buras in av det som nämndes.
Inge Enveten
2009-02-08, 20:50
Ofredande kan ge böter eller fängelse i högst ett år.
Resten vet jag tyvärr inte. Testa google!
Mycket som spelar in där, omständigheterna vid brotten först och främst. (Bevis, uppsåt etc etc) Har fundersökning inletts tex? Om man fått ett erkännande eller förnekande såklart. Ett förnekande skulle ju inte kunna bli en åtalsunderlåtelse men kanske en FU-begränsning. Beroende lite hur på nära inpå varann sakerna har skett. Skulle tippa på böter eller annat "lättare" straff och få rabatt på de andra sakerna. Men det beror ju som sagt lite på vad som kommer fram under utredningen.
Ofredande som inte sker på allmän plats åtalas endast av åklagare om målsägande angiver brottet till åtal. (eller annars påkallat ur allmän synpunkt)
Under förutsättning att du fälls för alla dessa tre brott ligger straffet i teorin mellan 30 dagsböter och 3 års fängelse. Var på denna skala straffet hamnar beror till största del på hur klandervärda de olika brotten är. Är det brott av "normaltyp" hamnar du lågt ner på skalan och ses brotten som svårare så stiger straffet. Den övre delen av denna straffskala är dock svår att nå. Dessutom har 20-åringar också ca 20-30 % straffrabatt. Det är som andra sagt i princip omöjligt att säga vad straffet blir utan att veta mer om vad som hänt, är det "normalbrott" kan en gissning vara att blir nåt av alternativen nedan. Fängelse blir det alltså knappast tal om utan förmodligen alternativ 1 eller 2.
1. Dagsböter (30-200, antal beror på hur allvarligt brotten är och storlek beror på den straffades ekonomi)
2. Villkorlig dom + dagsböter alternativt samhällstjänst
3. Villkorlig dom + dagsböter + samhällstjänst
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.