handdator

Visa fullständig version : Våg, pulsklocka, stegräknare

jochen
2009-02-08, 10:44
Kan någon rekommendera än bra våg. Den jag har nu är inte speciellt exakt och har gjort sitt - skroten nästa. Köpte en digital våg på Åhléns för några år sedan och den gav olika resultat varje gång man klev upp på den med en väldigt stor diff. Jag vill åtminstone ha en exakthet på halvkilot. Dessutom har jag inte plats i min lilla lägenhet för en sån där stor våg med vikter som man drar i.

Är också ute efter en pulsklocka och stegräknare. Betalar gärna för kvalitet. Tips på andra leksaker som kan göra motionen roligare mottages gärna.
Denna inhandlade en kompis, funderar ev på något liknande: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351805

Exhale_
2009-02-08, 10:54
Valfri digital personvåg ska klara av dina uppgifter. Undvik de som mäter fettprocenten eftersom de så gott som alltid visar felaktiga siffror när det gäller den uppgiften. Iaf de som inte kostar en förmögenhet. Kika på Claes Ohlson eller Rusta är mitt tips.

När det gäller pulsklockor har jag själv en Suunto T1. Den fungerar utmärkt men tycker du att en GPS i klockan är nödvändig så är en Garmin Forerunner ett bra köp. Vet att många på brädan har 305:an och är nöjd.

Mind-Games
2009-02-08, 10:55
Mycket pengar för så onödiga saker som man inte behöver. Du behöver inte "Leksaker" för att göra motionen roligare, gör något du gillar och variera din träning.

Vet inte om det finns något bra "märke" på någon våg. Jag använder min fjuttiga som jag tror jag köpte i ICA :D, funkar ganska bra faktiskt.
PS, Måttbandet ljuger aldrig ;)

Eddie Vedder
2009-02-08, 11:06
Mycket pengar för så onödiga saker som man inte behöver. Du behöver inte "Leksaker" för att göra motionen roligare, gör något du gillar och variera din träning.

Och varför ska du avgöra vad någon annan behöver och vad som är onödigt för någon annan? Jag har själv en Garmin Forerunner 305 och det är nog det bästa inköpet jag någonsin gjort för löpningen (utöver skor och så förstås). Förklara gärna varför jag (och många fler med mig) gjort det helt i onödan.

Mind-Games
2009-02-08, 11:15
Att ha en liten apparat som räknar dina steg eller hur hög puls du har känns så himla onödigt. Jag pratar ju naturligtvist inte för alla. Vissa kanske känner sig mer motiverade eller liknande av att se hur många STEG man klarar av.
Sen tänkte jag mer på dom som kanske går ut och springer lite bara för skoj skull och inte tar det på fullt blodigt allvar som då gör det verkligen onödigt att köpa flera hightech apparater då man egentligen inte behöver dom, men men, bra att du hitta din Garmin Forerunner 305, tror jag läste att den har GPS?
Låter helt sjukt men nice :)

jochen
2009-02-08, 11:19
Jag tänkte att det kunde vara kul att kunna mäta det jag gör under en längre period. Se att sin motionsrunda blir snabbare och längre och pulsen lägre. Just nu går jag bara men jag ska försöka börja jogga så smått till våren och kommer snart att ta fram cykeln. Att kunna se sina ev framgångar på en graf är mer inspirerande/motiverande för mig än att bara ställa sig på vågen varje vecka. Att dessutom "slösa" bort lite stålar på det ser jag mer som en investering i min hälsa och ger ytterligare lite motivation att fortsätta röra på mig - jag vill ju inte köpa något i onödan.

Mind-Games
2009-02-08, 11:22
Okej, vill du köpa det så är det klart du ska köpa det. Dock är det ju lite tidigt att göra det, som sagt så går du bara nu och kommer börja jogga fram till våren. Vem vet det kanske kommer en "super duper" stegräknare eller pulsklocka fram tills dess som är bättre än dom som finns nu, så du kanske ska vänta på att köpa en ;)

Exhale_
2009-02-08, 11:26
Att ha en liten apparat som räknar dina steg eller hur hög puls du har känns så himla onödigt. Jag pratar ju naturligtvist inte för alla. Vissa kanske känner sig mer motiverade eller liknande av att se hur många STEG man klarar av.
Sen tänkte jag mer på dom som kanske går ut och springer lite bara för skoj skull och inte tar det på fullt blodigt allvar som då gör det verkligen onödigt att köpa flera hightech apparater då man egentligen inte behöver dom, men men, bra att du hitta din Garmin Forerunner 305, tror jag läste att den har GPS?

Pulsinriktad träning är bra grejer. Läs på lite om det!

Eddie Vedder
2009-02-08, 11:30

Ja alltså är det inte onödigt. En stegräknare är både billig och ett jättebra redskap för att få en bild av sin fysiska aktivitet.

Här är en ganska nypublicerad studie från European Journal of Clinical Nutrition där skolbarn från två olika skolor (ena skolans elever var exprimentgrupp och andra kontrollgrupp) i Wales där man undersökte om fysisk aktivitet påverkades positivt med hjälp av bl.a. pedometer (d.v.s. stegräknare):

Background/Objectives: To evaluate a peer modelling, rewards and pedometer-feedback intervention designed to increase children's physical activity and which uses the same behaviour-change principles underlying the Food Dude Healthy Eating Programme.

Subjects/Methods: The study was conducted in two primary schools in Wales. Participants were 47 children (21 boys, 26 girls) from the experimental school and 53 children (29 boys, 24 girls) from a matched control school, aged 9–11 years. Children in the experimental school took part in the intervention; over 8 days they were introduced to fictional role models (the Fit n' Fun Dudes) via visual and audio intervention materials and received small rewards when their daily pedometer step counts increased by 1500 steps per day relative to their baselines. Pedometer measures were taken from children in both schools at baseline, intervention (baseline 2 for the control school) and 12-week follow-up.

Results: Among experimental girls, steps per day were significantly higher during the intervention (14 6862540) and at follow-up (13 7373288) compared to baseline (10 8642481, P<0.001) and control girls (P<0.005). Experimental boys showed significantly higher daily steps during the intervention compared to baseline (16 2374204 cf. 13 4523258, P<0.001) and control boys (P<0.005). There were no significant differences between activity levels of experimental and control boys at follow-up.

Conclusions: The intervention resulted in substantial increases in children's physical activity, which was well maintained over a 12-week period in girls.

http://www.nature.com/ejcn/journal/v63/n2/full/1602915a.html

Increasing children's physical activity: a peer modelling, rewards and pedometer-based intervention. European Journal of Clinical Nutrition (2009) 63, 191–198;

Alla inleder ju inte sin träningskarriär superseriöst. När jag började löpa hade jag inte ens en klocka. Dock hade jag stegräknare. Mer seriös så skaffade jag en klocka med bra tidtagning och senare min Garmin. Ingen av dom har varit minsta onödiga, tvärtom har de bara förgyllt träningen eftersom det är kul att kunna utvärdera.

Och ja den har GPS:)

Mind-Games
2009-02-08, 11:37
Haha okej, fan man lär sig något nytt. Har aldrig varit riktigt inne i sånt men men där ser man :D. GPS, nu kan man springa utan att bry sig vart, sen hittar man ändå alltid hem :D

Tolkia
2009-02-08, 12:13
Leksaker är ju JÄTTEROLIGT. Konsumtion is the shit. :D

Stegräknar har jag haft från Silva (inköpt på Stadium) och från Axess (inköpt på Apoteket). Silvas är robust och räknar mer tillförlitligt än Axess, so har en tendens att räkna lägesförändringar och skakningar i största allmänhet (har man den i bältremmen kan man räkna med ett avsevärt antal steg bara av ett toabesök när brallorna åker upp och ner). Skall man bara ha en basic som räknar antal steg (vilket är det jag tycker är vettigt, eftersom det är vad den KAN, alla andra funktioner, typ mäta energiförbrukning, sträcka osv. tenderar att ha alldeles för stor felvisning för att man skall kunna hänga upp något på dem) kostar de ganska lite.

Stegräknare är ett bra hjälpmedel för att få en bild av hur mycket man rör sig i vardagen, t.ex upptäcker många med kontorsjobb att de rör sig mycket mindre än de tror. Bra sätt att illustrera varför man "inte går ner i vikt fast man tränar", t.ex.

jochen
2009-02-08, 12:16
Blev en Beurer GS27 personvåg iallafal, den hade fått bra betyg i några tester. Hade en stegräknare för några månader sedan som räknade ett steg bara man tittade på den, sen pajjade den efter en vecka iallafall så denna gång tänkte jag höra mig för lite först. Tack för tipsen hittills!